Na czym polega trening cardio? Najważniejsze zasady

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Jak przeprowadzić trening cardio i dlaczego właściwie warto to zrobić? Podstawowym celem jest poprawienie samopoczucia, kondycji i krok w kierunku tego, by zgubić nadprogramowe kilogramy. Jakich zasad należy przestrzegać? Co konkretnie należy robić? Podpowiadamy. 

Czym jest trening cardio?

Mówiąc o treningu cardio, mamy na myśli trening poprawiający wydolność serca, który poleca się wszystkim niezależnie od stopnia zaawansowania w ćwiczeniach fizycznych. Chodzi głównie o to, żeby serce było w stanie pompować więcej krwi bogatej w tlen. Ma bardzo dobry wpływ na cały organizm. Czujemy się zdrowsi, jesteśmy w znacznie lepszej formie fizycznej i zmniejsza się ryzyko chorób układu krążenia. Zwiększa się przepustowość żył, co w mniejszym stopniu naraża nas m.in. na miażdżycę, cukrzycę, nadciśnienie czy otyłość.

Trening cardio a odchudzanie

Okazuje się, że właśnie trening cardio jest doskonałym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą pozbyć się nadwagi. Regularny trening sprawia, że zużywamy zapasy tłuszczu w organizmie. W tym przypadku ćwiczenia nie mogą być jednak krótsze niż 30 minut. Mowa o ćwiczeniach o średniej intensywności, które wykonuje się trzy razy w tygodniu.

Jakie są zasady treningu cardio?

Trening cardio będzie skuteczny wtedy, gdy zadbamy o to, aby:

  • trening trwał przynajmniej 30 minut – pół godziny to rozsądny czas choćby do tego, żeby zacząć spalać tkankę tłuszczową;
  • trening odbywał się trzy razy w tygodniu – potrzebne jest zachowanie balansu pomiędzy regularnością, która poprawia naszą wydolność, a czasem na regenerację. Stąd nie można robić treningu aerobowego dzień po dniu – przerwy są niezbędne;
  • ćwiczenia nie były zbyt intensywne – zaleca się, żeby skuteczny trening cardio odbywał się poniżej progu tlenowego. Co to oznacza w praktyce? Do zmierzenia optymalnej intensywności treningu cardio wykorzystuje się pulsometr. Ćwiczenia tego rodzaju powinny być prowadzone na poziomie do 70% maksymalnego tętna (HR Max). HR Max obliczamy, odejmując swój wiek od liczby 220.

Czym grozi ćwiczenie na pełnych możliwościach i przy dużym obciążeniu? Może się okazać, że zamiast tłuszczu zaczniemy spalać tkankę mięśniową. Nie o to jednak nam przecież chodzi. 

Self – 30-Minute HIIT Cardio Workout with Warm Up – No Equipment at Home

Kto nie powinien uprawiać ćwiczeń cardio? 

Trening cardio jest odpowiednią formą wysiłku dla wielu osób niezależnie od stanu zdrowia, możliwości fizycznych i wieku. Jak zawsze, także i tutaj można znaleźć wyjątki od tej reguły. Kto powinien stronić od treningu cardio? Chodzi przede wszystkim o osoby z nadciśnieniem, chorobami serca i krążenia. Niekoniecznie od razu wykluczają one tego typu aktywność, ale bezwzględnie trzeba ją konsultować z lekarzem. 

Przykłady treningu cardio: jak ćwiczyć?

Trening cardio może przebiegać z wykorzystaniem różnorodnych ćwiczeń. To duża zaleta przynajmniej z kilku powodów – nie grozi nam monotonia, możemy wybierać ćwiczenia najbardziej przez nas lubiane i uprawiać je nawet we własnym domu. Jakie są przykładowe ćwiczenia cardio? To między innymi marsz, marszobiegi, bieganie, jazda na rowerze lub pływanie.

Ćwiczenia cardio w domu

Jakie ćwiczenia wykonywać w domu? Możemy zastosować zarówno przyrządy do ćwiczeń spotykane w domu, jak i zastąpić je znacznie tańszymi substytutami. W cenie są więc treningi na rowerze stacjonarny, stepperze, orbitreku czy bieżni, ale także skakanie na skakance lub wchodzenie po schodach. Można też robić ‘’pajacyki’’ lub popularne ‘’krokodylki’’. Bieganie lub jazda na rowerze czy jazda na nartach zimą, mogą być nie tylko elementem treningu cardio, ale też z czasem stać się pasją. Ważne jest to, żeby trening wprowadzać powoli i w taki sposób go kształtować, żeby dawał nam radość i satysfakcję.

Fot. William Choquette/Pexels

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Kiedy kibic staje się analitykiem, czyli o współczesnych fanach futbolu
Kiedy kibic staje się analitykiem, czyli o współczesnych fanach futbolu
Poznaj nowoczesne rozwiązania, z których korzystają fani piłki nożnej.
W jaki sposób dba się o higienę w gabinetach lekarskich i kosmetycznych?
W jaki sposób dba się o higienę w gabinetach lekarskich i kosmetycznych?
Dowiedz się, jak o higienę powinny dbać gabinety medyczne oraz kosmetyczne.
Jak dobrać idealne złote kolczyki do twojego stylu i typu urody?
Jak dobrać idealne złote kolczyki do twojego stylu i typu urody?
Zdobądź porady ekspertów na temat wybierania złotych kolczyków, które podkreślą twój niepowtarzalny styl i harmonizują z twoim typem urody. Dowiedz się, jak akcesoria mogą podkreślić twoją naturalną urodę.
Testosteron u mężczyzny – co warto o nim wiedzieć?
Testosteron u mężczyzny – co warto o nim wiedzieć?
Testosteron u mężczyzn - zobacz, co warto o nim wiedzieć!
Ostatnie wpisy
Polecamy