Connect with us

Zdrowie

Dieta wysokobiałkowa – wady i zalety

Czy dieta wysokobiałkowa jest zdrowa? Przekonaj się!

Magdalena Gardias

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Dieta wysokobiałkowa jest uważana za jedną z najlepszych sposobów na uzyskanie szczupłej sylwetki. Jak to się dzieje? Dlaczego zwiększona podaż białka sprzyja zrzucaniu dodatkowych kilogramów?

Na czym polega dieta wysokobiałkowa?

Dieta wysokobiałkowa polega na przyjmowaniu znacznie większej ilości białka niż przy normalnym spożyciu, w niemal każdym posiłku, przy jednoczesnym ograniczeniu produktów z zawartością cukrów i tłuszczy. Dzięki temu tłuszcz zostaje wykorzystany jako źródło energii i zredukowany.

Dieta Dukana

Synonimem diety wysokobiałkowej jest słynna dieta Dukana, inaczej dieta proteinowa. Polega na prawie całkowitym zaprzestaniu spożywania niebiałkowych produktów. Jest dość drastyczna, lepiej z niej korzystać przy kontroli dietetyka i nie długotrwale.

Dieta wysokobiałkowa dla kogo?

Spożywanie odpowiedniej ilości białka pomaga utrzymać masę mięśniową i wspomaga wzrost mięśni i siły, dlatego często stosują ją sportowcy. Utrzymanie wysokiego spożycia białka może również pomóc w zapobieganiu utracie mięśni podczas odchudzania. Polecana jest szczególnie osobom, które korzystały już z różnych diet, ale bezskutecznie. Dobrze jest przed przystąpieniem do niej skonsultować się z dietetykiem, czy nie będzie dla nas szkodliwa.

Produkty w diecie wysokobiałkowej

Dieta wysokobiałkowa może mieć wiele wariantów, różni się szczególnie stopniem radykalnego podejścia do spożywania produktów zawierających np. węglowodany czy tłuszcze. To, co je łączy, to przyjmowanie wysokiej zawartości białek. Przykładami produktów zawartych w diecie wysokobiałkowej są m.in. kurczak, indyk, ryby, chude sery, jaja czy kefir.

Fot. Sebastian Coman Photography/Pexels

Zalety diety wysokobiałkowej

Dieta wysokobiałkowa przynosi znaczne korzyści w zakresie odchudzania, wpływa pozytywnie na metabolizm, wspiera podstawowe funkcje hormonalne, zmniejsza ryzyko katabolizmu. Obniża również ciśnienie krwi. Produkty wysokobiałkowe są sycące, każdy z nas ma je w swojej diecie. Co ważne, osoba korzystającej z takiej diety nie czuje się głodna i nie podjada.

Wady diety wysokobiałkowej

Wszystkie wady (jak i zalety) zależą od wybranego wariantu diety wysokobiałkowej, okresu jej stosowania oraz od tego, jak mocno będzie rygorystyczna. W ich wyniku mogą pojawić się różne problemy zdrowotne. Jedynie umiarkowanie stosowana dieta, z głową, nie zmierza do niepotrzebnego ryzyka.

Negatywne skutki diety wysokobiałkowej

Do najczęstszych negatywnych skutków należy niedobór witamin i minerałów oraz zaparcia (z powodu niedoboru błonnika), a także zmęczenie, brak energii. Zbyt duża ilość białka w diecie może źle wpływać na pracę niektórych organów wewnętrznych m.in. wątroby, nerek. W skrajnych przypadkach może dojść do powstania komórek nowotworowych i zwiększenia ryzyka wystąpienia osteoporozy.

Dieta wysokobiałkowa, przykładowy jadłospis

Takie menu powinien przygotować nam dietetyk, aby zapotrzebowanie kaloryczne było dostosowane do naszych potrzeb. Powinien również zaproponować nam odpowiednie przepisy, z których moglibyśmy korzystać na co dzień. Poniżej przedstawiamy przykładowe menu umiarkowanej diety wysokobiałkowej.

Śniadanie: dwie kromki chleba pełnoziarnistego z chudą szynką i plastrem pomidora.

Drugie śniadanie: kefir.

Obiad: pierś z kurczaka gotowana na parze z gotowanym kalafiorem i groszkiem.

Podwieczorek: odtłuszczony serek wiejski z ogórkiem.

Kolacja: omlet z szynką i wybranymi warzywami.

Dieta prawie doskonała?

Dieta wysokobiałkowa polega na zastąpieniu niektórych węglowodanów i tłuszczów białkiem. Ma swoje wady i zalety. Każdą dietę powinniśmy jednak stosować z umiarem, a najlepiej pod kontrolą dietetyka.

Fot. Lily Banse/Unsplash

Ciekawa świata, najnowszymi trendami i wydarzeniami w dziedzinie mody. Codziennie odkrywa nowe pasje i zainteresowania, nie lubi się nudzić. Studiowała filologię polską, skąd wyciągnęła miłość do języka polskiego. Od dwóch lat zajmuje się pisaniem tekstów.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zdrowie

Jak zapobiegać łysieniu?

Utrata włosów może być spowodowana zarówno czynnikami zewnętrznymi, jak i predyspozycjami genetycznymi. Niezależnie od przyczyny możesz zapobiegać łysieniu, stosując się do naszych wskazówek.

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Zdrowe i mocne włosy są ozdobą każdego mężczyzny. Ich utrata jest zazwyczaj stresującym doświadczeniem. Najskuteczniejszą formą przeciwdziałania łysieniu jest profilaktyka. Zobacz, co możesz dla siebie zrobić, żeby uniknąć tego przykrego problemu!

Odpowiednio zbilansowana dieta

Głównym budulcem włosów jest białko, a dokładnie keratyna, dlatego to właśnie proteiny pozostają zasadniczym składnikiem diety w profilaktyce łysienia. Jeśli nic nie stoi na przeszkodzie, wybieraj białko pochodzenia zwierzęcego zawierające zestaw aminokwasów egzogennych, czyli tych, które muszą być dostarczone z zewnątrz. Zadbaj o to, by trzy razy w tygodniu jeść czerwone mięso. Nie zapominaj też o rybach, wartościowych ze względu na wielonienasycone kwasy tłuszczowe odpowiadające za wzrost włosów i dobrą kondycję skóry głowy. 

Aby uniknąć jakichkolwiek niedoborów, zapewnij też sobie odpowiednią dawkę warzyw i owoców, a także kasz i orzechów. Zwróć szczególną uwagę na orzechy brazylijskie, które za sprawą swojego składu mają nieoceniony wpływ na pielęgnację skóry i włosów. Nie zapominaj o pestkach dyni, nasionach sezamu i siemieniu lnianym.

Unikanie sytuacji stresowych

Czy wiesz, że stres jest jedną z głównych przyczyn utraty włosów? Życie w ciągłym napięciu zaburza przebieg wszystkich reakcji chemicznych w Twoim organizmie. Stres nie tylko zakłóca gospodarkę hormonalną, ale też pogarsza ogólną kondycję skóry głowy, która ma duży wpływ na wzrost włosów. Jej podrażnienie sprawi, że Twoje kosmyki staną się suche i matowe. Jeśli zauważasz u siebie problem w okresie stresu i niepokoju, musisz spróbować się wyciszyć i złagodzić stan napięcia, w którym się znajdujesz.

Najlepszym sprzymierzeńcem mocnych włosów jest prowadzenie zdrowego stylu życia. Poza właściwą dietą i odpowiednim nawodnieniem zadbaj o ośmiogodzinny, nieprzerwany sen. To naprawdę istotne, bo właśnie w tym czasie następują intensywny podział i regeneracja komórek – dotyczy to także włosów. Równie ważne są regularne zajęcia sportowe, gdyż obniżają poziom napięcia, a przy tym uwalniają endorfiny, które redukują ból i łagodzą stres.

Stosowanie preparatów wzmacniających

Jeśli zaczęły wypadać Ci włosy lub chcesz temu zapobiec, sięgnij po peptydy w ampułkach. Stymulują odnowę komórek i podnoszą poziom mobilizacji sił organizmu, a co najważniejsze, pobudzają receptory cebulek włosowych do aktywności. Peptydy poprawiają ukrwienie skóry głowy i odżywiają mieszki włosowe. Preparat penetruje cebulki włosowe, dostarcza im niezbędne do pracy i zdrowia witaminy, a także wyciągi z roślin. A wszystko to bez hormonów i agresywnych substancji konserwujących.

Odpowiednia pielęgnacja włosów

Łupież i zapalenie skóry głowy także mogą powodować wypadanie włosów. Żeby do tego nie doszło, konieczna jest właściwa pielęgnacja włosów. Mężczyznom zaleca się myć włosy codziennie z uwagi na to, że ich gruczoły łojowe pracują bardziej intensywnie pod wpływem wydzielanego testosteronu. Jeśli nie możesz dobrać właściwego szamponu, najlepszym rozwiązaniem będzie konsultacja z trychologiem. Jeszcze jedna uwaga: nie bój się rozczesywać włosów, nawet jeśli wypadają. Rozczesywanie jest dla skóry głowy jak masaż: poprawia mikrokrążenie, a to dotlenia cebulki włosowe i stymuluje porost nowych kosmyków.

Zdjęcie główne: pexels.com/Anna Kubak

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Najlepsze domowe maseczki do cery suchej

Problemy z suchą skórą twarzy? Te domowe maseczki pomogą Ci w jej pielęgnacji. Poznaj proste i skuteczne przepisy.

Klaudia Kostyra

Opublikowany

w dniu

engin akyurt/unsplash.com

Sucha skóra wymaga delikatnej pielęgnacji, którą ułatwia stosowanie nawilżających i odżywiających masek do twarzy kupionych w drogerii lub przygotowanych samodzielnie.

Dbanie o suchą skórę w domu nie jest trudne. Najważniejsze jest, aby mycie twardą wodą i mydłem zastąpić oczyszczaniem specjalnymi środkami i regularnie stosować produkty nawilżające oraz odżywiające. Maseczki wykonane w domu są skuteczne i łatwe w przygotowaniu. Składają się tylko z naturalnych składników, które bez trudu kupisz w lokalnym sklepie. Oto kilka sprawdzonych przepisów.

Maseczka z miodem i żółtkiem

Składniki: żółtko (1 sztuka), oliwa z oliwek (1 łyżeczka), miód (1 łyżeczka), witamina E (2–3 krople).

Weź żółtko i wymieszaj je z łyżeczką oliwy z oliwek. Dodaj do nich miód. Na koniec, aby zwiększyć efekt działania maseczki, dodaj kilka kropli oleju z witaminą E. Dokładnie wymieszaj wszystkie składniki.

Nałóż mieszankę na umytą i wysuszoną skórę twarzy oraz szyi. Po 20 minutach zmyj maseczkę, najlepiej zmiękczoną wodą o temperaturze pokojowej.

W alternatywnej wersji tego przepisu, zamiast miodu możesz użyć ekstraktu lub mocnego wywaru z rumianku, który ma silne działanie nawilżające i zmiękczające.

Odżywcza maseczka cytrynowa

Innym naturalnym składnikiem, który pozytywnie wpływa na stan suchej skóry, jest cytryna.

Składniki: sok z cytryny (2–3 łyżki stołowe), śmietana (2–3 łyżki stołowe), nadtlenek wodoru (2–3 krople).

Wymieszaj sok z cytryny ze śmietaną w takich samych proporcjach. Dodaj do nich kilka kropli nadtlenku wodoru i dobrze wymieszaj całość.

Nałóż maseczkę na twarz i pozostaw na pół godziny. Następnie dokładnie spłucz ciepłą wodą. Taka mieszanka nie tylko dobrze odżywia skórę, ale również ją wybiela.

Maseczki z bananem

Banan jest bogatym źródłem składników odżywczych, które z pewnością „doceni” sucha cera. Jest kilka wariantów przepisów na maseczki z wykorzystaniem banana.

Przepis 1

Składniki: banan (1 sztuka), śmietana (1 łyżka stołowa), olej roślinny (kilka kropli).

Dokładnie zgnieć banana widelcem lub zblenduj w blenderze. Dodaj do niego łyżkę śmietany i kilka kropli oleju roślinnego, najlepiej oliwy. Wymieszaj wszystkie składniki.

Delikatnie nałóż mieszankę na twarz. Po dwudziestu minutach usuń ją wilgotną ściereczką lub bawełnianym wacikiem.

Przepis 2

Składniki: pół banana, śmietana (2 łyżki stołowe), żółtko (1 sztuka).

Rozgnieciony miąższ połówki banana wymieszaj z 2 łyżkami kwaśnej śmietany (kefiru lub jogurtu). Dodaj do masy żółtko i dokładnie wymieszaj składniki.

Nanieś gotowy produkt na twarz kolistymi ruchami masującymi. Pozostaw na 15 minut, a następnie spłucz zimną wodą.

Przepis 3

Składniki: pół banana, żółtko (1 sztuka), olej ryżowy (1 łyżeczka), płatki owsiane (kilka łyżek stołowych).

Zetrzyj połowę banana na tarce, a następnie połącz z żółtkiem i olejem. Następnie zmiel płatki owsiane i dodaj je do mieszanki. Gotowa maseczka powinna być bardzo gęsta.

Nałóż ją na skórę i pozostaw na około 15–20 minut, a następnie umyj twarz ciepłą wodą.

Maseczka z ogórka i śmietany

Ogórek w składzie maski ma działanie nawilżające, a także odżywia skórę i sprawia, że jest bardziej gładka i jedwabista.

Składniki: śmietana (2–3 łyżki stołowe), mały ogórek.

Obierz ogórka i zetrzyj go na tarce. Odcedź nadmiar płynu. Następnie dodaj śmietanę. Całość dobrze wymieszaj.

Nałóż maskę na oczyszczoną twarz i pozostaw na 15–20 minut. Spłucz dokładnie ciepłą wodą. Mieszanka nie powoduje podrażnień skóry, więc można ją bezpiecznie stosować nawet kilka razy w tygodniu.

Zdj. główne: engin akyurt/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Batony proteinowe – dlaczego warto po nie sięgać?

Planujesz zrzucić wagę lub po wakacjach wrócić do regularnego treningu? Sprawdź, dlaczego powinieneś sięgnąć po batony proteinowe!

Alina Jałowiecka

Opublikowany

w dniu

Batony proteinowe są wygodnym i szybkim rozwiązaniem dla osób chcących kontrolować wagę, sportowców oraz tych, którzy pragną zaspokoić różne cele dietetyczne, zdrowotne lub energetyczne. Fakt, że występują w kuszących smakach, od gorzkiej czekolady po masło orzechowe, czyni je jeszcze bardziej atrakcyjnymi. Jakie korzyści płyną z ich spożywania?

O zaletach spożywania batonów proteinowych

Nikt nie ma wątpliwości, że to właśnie białko jest niezbędnym makroskładnikiem odżywczym i budulcem większości struktur w ludzkim ciele. W codziennej diecie można odnaleźć je w wielu źródłach, w tym w jajach, mięsie, rybach i orzechach. Jednak coraz więcej osób zaczyna polegać na suplementach białkowych, aby z ich pomocą uzyskać dokładną, zalecaną dzienną dawkę. Batony proteinowe od jakiegoś czasu szturmem podbijają rynek jako jedna z opcji, która ma wiele zalet. Jakich?

Zamiennik posiłku

Wiele planów dietetycznych – zwłaszcza tych określanych mianem „wysokobiałkowych” – opiera się właśnie na batonach zastępujących posiłek celem kontrolowania porcji i zmniejszania kalorii. Batony tego typu zazwyczaj zawierają duże ilości białka i błonnika, które pomagają dłużej czuć się sytym, a także wiele innych niezbędnych witamin i minerałów, które zapewniają dobrze zbilansowane odżywianie. Dietetycy podkreślają jednak, że wszystkie zamienniki posiłków, w tym batony białkowe, są skuteczne w utracie wagi, jedynie gdy są częścią dobrze zbilansowanej diety, zatem nie ma mowy o całkowitym przerzuceniu się na nie w swojej diecie.

Idealna przekąska

Jedzenie batonów proteinowych w ramach przekąsek może znacząco pomóc w ograniczeniu przejadania się między posiłkami. Wiele batonów występuje w przyjemnych smakach deserowych – takich jak czekolada, masło orzechowe, krówka czy beza cytrynowa – dzięki czemu zaspokajamy potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego, jednocześnie unikając szkodliwych skoków cukru we krwi.

Wsparcie treningowe

Dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych może pomóc w maksymalnym wykorzystaniu treningu. Batonik proteinowy spożywany przed ćwiczeniami dostarcza stałej energii podczas aktywności, a dodatkowo zapewnia korzyści również po treningu. Aminokwasy znajdujące się w batonach proteinowych pomagają zapewnić budulec potrzebny organizmowi do generowania nowej tkanki mięśniowej i naprawy mikrourazów mięśni, które pojawiają się podczas intensywnych ćwiczeń.

Wygoda

Batony proteinowe mają tę zaletę, że są niezwykle wygodne. Przede wszystkim są małe i mogą być szybko spożywane przez osoby aktywne lub profesjonalistów. Zamienniki posiłków i przekąski stanowią łatwą opcję dla osób na diecie, którym brakuje czasu lub zasobów na kompleksowe planowanie posiłków. Dodatkowo batony proteinowe nie wymagają odmierzania i mieszania, jak w przypadku proszków białkowych, ani chłodzenia, jak w przypadku gotowych koktajli proteinowych.

Warto pamiętać

Batony białkowe często bardzo różnią się pod względem kalorii, a także zawartości tłuszczu, cukrów i innych składników. Aby zjeść coś naprawdę pożywnego i napakowanego proteinami, musimy się dowiedzieć, jakie jest nasze zapotrzebowanie na białko, a dodatkowo uważnie czytać etykiety produktów. Warto wykonywać batony samodzielnie – okazuje się to być zaskakująco łatwe i pomaga zaoszczędzić.

Zdjęcie główne: pexels.com/Tom Verdoot

Kontynuuj czytanie

Popularne