Automatyczna czy manualna skrzynia biegów – wady i zalety

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Wśród kierowców nie ucichają spory na temat tego, co lepsze: automatyczna czy manualna skrzynia biegów. Zwolennicy tradycyjnych rozwiązań narzekają na automatyczną przekładnię, dowodząc, że nie ma nic lepszego ponad „manual”. Inni znów chwalą sobie wygodę „automatu” i zarzekają się, że nigdy nie wrócą do ręcznej skrzyni biegów. Tak jak w każdym sporze, każda ze strony ma po troszę rację. My postaramy się przedstawić Ci rzeczowo plusy i minusy obu rozwiązań. 

Manualna skrzynia biegów – zalety

Możliwość wykorzystania pełnej dynamiki silnika

Na ręcznej skrzyni biegów możesz od razu rozpędzić swoje auto do najwyższej prędkości. Klasyczny automat przy określonych obrotach zaczyna przełączać biegi, dlatego większą dynamikę jazdy zapewnia manualna skrzynia biegów.

Niższe zużycie paliwa

Przy sprawnej zmianie biegów, a także umiejętności jazdy na biegu jałowym możesz zaoszczędzić sporo na paliwie. Takich korzyści nie da automatyczna skrzynia biegów, w której odradza się nawet wrzucanie luzu w czasie jazdy.

Niższe zużycie oleju

Każda skrzynia biegów potrzebuje specjalnego płynu. Przekładnia automatyczna wymaga od 6 do 10 litrów oleju, a mechaniczna – około 3 litrów.

Manualna skrzynia biegów – wady

Komfort jazdy

Pierwszym minusem ręcznej skrzyni biegów jest niższy komfort jazdy, który odczuwają przede wszystkim początkujący kierowcy. Szczególnie trudno im wychodzi manewr ruszania z miejsca, a także jazda pod górkę.

Sprzęgło

Mało dynamiczny i płynny sposób prowadzenia pojazdu może doprowadzić do spalenia sprzęgła. I ta uwaga dotyczy przede wszystkim niedoświadczonych kierowców. A wymiana sprzęgła to już kosztowna naprawa, której kierowcy automatów z definicji nie muszą się obawiać.

Żywotność silnika

Niższa żywotność silnika w autach z mechaniczną skrzynią biegów wynika z tego, że ich kierowcy łatwo dopuszczają do jego przegrzania, zwłaszcza gdy lubią szybką jazdę.

Automatyczna skrzynia biegów – zalety

Różna dynamika

Podczas gdy klasyczny automat z hydrokinetycznym sprzęgłem faktycznie mocno ogranicza osiągi samochodu, automatyczne przekładnie dwusprzęgłowe typu DSG osiągają lepsze wyniki w porównaniu z manualną skrzynią biegów. W czasie jazdy na takim automacie włączone są dwa biegi naraz, co sprawia, że zmiana biegu na wyższy lub niższy dokonuje się bardzo szybko.

Różne zużycie paliwa

Klasyczny automat faktycznie zużywa więcej paliwa, ale nowsze modele czy przekładnie zużywają go znacznie mniej niż ręczne skrzynie biegów.

Płynność jazdy

Automatyczna skrzynia biegów to wyższy komfort jazdy. Nawet niedoświadczony kierowca może spokojnie, bez nerwów i tzw. kangurka ruszyć z miejsca, bez stwarzania ryzyka na drodze.

Dłuższa żywotność silnika i przekładni

Automatyczne skrzynie biegów bardziej kontrolują obroty i chronią silnik przed przegrzaniem.

Automatyczna skrzynia biegów – wady

Jak już zauważono wyżej, samochód z klasycznym automatem rozpędza się wolniej niż pojazd z manualną skrzynią biegów. Klasyczny posiada też tylko cztery biegi i zużywa więcej paliwa niż ręczna skrzynia biegów. Wszystkie modele, zarówno te nowsze, jak i starsze, wymagają więcej oleju przekładniowego. 

Niewątpliwym minusem samochodów z automatem jest też ich wyższa cena. Dużo wyższe są też koszty eksploatacji i naprawy automatycznej skrzyni biegów, a trzeba wiedzieć, że według statystyk manualne skrzynie biegów psują się znacznie rzadziej.

Zdj. główne: Hidde van Esch/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
5 filmowych nowości na Netflixie
5 filmowych nowości na Netflixie
Zastanawiasz się, jakie filmy warto obejrzeć w lutym na Netflixie? Sprawdź naszą listę!
O bezpieczeństwie w pracy w IT słów kilka
O bezpieczeństwie w pracy w IT słów kilka
Praca w IT a bezpieczeństwo - praca w branży IT jest w pełna niebezpieczeństw ze względu na to, że nigdy nie wiemy kiedy nasz zleceniodawca może nas w jakiś sposób oszukać czy wykorzystać.
Daj się śledzić i płać mniej za OC, czyli telematyka w praktyce
Daj się śledzić i płać mniej za OC, czyli telematyka w praktyce
Telemetyka jest dziedziną, która łączy telekomunikację z informatyką, a pojęcie to jest znane już od lat 70. XX wieku.
Ostatnie wpisy
Polecamy