Nawet jeśli nie istnieje jeden idealny samochód miejski, to wypada szukać cech, które do tego ideału będą go przybliżać. Niewielkie spalanie, kompaktowe wymiary, może niska emisyjność? Oto omówienie najczęściej wymienianych parametrów, które czynią auto miejskie praktycznym.
Samochody miejskie to typowo europejski wynalazek. Przystosowany do rytmu życia wielkich miast z wąskimi uliczkami i ciągłym deficytem miejsc parkingowych. Jednocześnie służą dojazdom do pracy, która zlokalizowana jest zazwyczaj na drugim końcu miasta. Nie muszą być tak silne i mocne jak amerykańskie SUV-y. Myśląc o nich, w wyobraźni widzimy nieśmiertelnego Mini Coopera mknącego po ulicach Paryża czy Rzymu. Chociaż w ostatnich miesiącach sprzedaż tych aut spadła na rzecz rozrastającego się segmentu SUV-ów, to wciąż wiele osób decyduje się na nieduże auta miejskie.
Samochód miejski powinien być przede wszystkim nowy. To wyższy wydatek na starcie, który jednak zwróci się w niższych kosztach eksploatacji i serwisowania. Warto kierować się opiniami dotyczącymi niezawodności poszczególnych aut – np. badanie zadowolenia klientów prowadzone przez niemiecki instytut J.D. Power mogą być bardzo pomocne.
Producenci wysokiej jakości aut nie obawiają się dawać dość długiego okresu gwarancji. Warto przy tym zwrócić uwagę nie tylko na długość jej trwania, ale też warunki utraty, możliwość wykupienia tzw. ‘’przedłużonej gwarancji’’, czy udzielenia rękojmi.
Auto miejskie musi być przede wszystkim tanie. Niestety, często zdarza się, że podstawowa wersja choć tania, jest też niezwykle uboga. Dodatkowo Polacy coraz chętniej wybierają tanie SUV-y w rodzaju Dacii Duster, które można nabyć w porównywalnych cenach do aut miejskich. Tanie auta w omawianym segmencie to:
Auto miejskie będzie bardzo często musiało stać w korkach. Do niedawna za szczyt oszczędności w takich warunkiem uchodziły auta z instalacją gazową. Obecnie na popularności zyskują droższe silniki hybrydowe, które pozwalają na niższe zużycie paliwa np. właśnie podczas stania w korkach.
Współczesne systemy bezpieczeństwa wspierane innowacyjnymi technologiami powinny mieć udział także w wyposażeniu aut miejskich. Wspomaganie hamowania przez automat w sytuacji wykrycia pieszego lub innego pojazdu, to bardzo cenne możliwości, na które trzeba zwrócić uwagę. Inne ważne technologie, to czujniki zmierzchu i deszczu, czy asystent pasa ruchu.
Ten element oceny samochodu jest nieco bardziej skomplikowany. Wygodny samochód miejski to taki, który jest przestronny, ale jednocześnie małych gabarytów. Dobrze też, żeby łatwo się go prowadziło.
Zatłoczenie i wąskie parkingi sprawiają, że w cenie są niewielkie gabaryty samochodu. Mowa przede wszystkim o segmencie A, czyli najmniejszych autach o długości do 3,5 m. Obecnie panuje tendencja do rozbudowy aut uważanych za miejskie. Warto dodać, że taki samochód musi być również zwrotny.
Właśnie wygoda stoi za tym, że miejskie auta bywają coraz większe także jeśli chodzi o wymiary w środku. Ważna jest nie tyle przestronna kabina ale też dostateczna ilość miejsca w bagażniku. Powinna pozwolić na zrobienie zakupów na tydzień dla 3- lub 4-osobowej rodziny. Tutaj jednak trzeba się skłaniać raczej ku wyborowi auta z segmentu B. Szczególnie duże silniki mają np. Seat Ibiza (355 l), Skoda Fabia (330 l), czy Hyundai i20 (326 l).
To jedno z rozwiązań, które polecane jest szczególnie przez osoby, które sporo czasu spędzają w trasie po mieście. Chwalą je między innymi taksówkarze.
Nie da się ukryć, że w przypadku auta miejskiego ważny jest też stylowy design. Jest to szczególnie ważne dla pań, które wybierają miejskie auta. Przykłady pięknych miejskich aut? Oczywiście Mini Cooper, Fiat 500 lub Citroen DS 3.
fot. Dhruv Singh/Unsplash