Dobry biznesplan przeprowadzi Cię przez każdy etap zakładania firmy i prowadzenia jej. Zachęca do przemyślenia różnych kwestii związanych z zarządzaniem działalnością. Pomaga również w uzyskaniu finansowania i pozyskiwaniu nowych partnerów biznesowych. Inwestorzy chcą mieć pewność, że Twoja firma jest dochodowa. Sprawdź, jak przygotować biznesplan!
To zwięzłe podsumowanie, które należy ująć na 1–2 stronach. Może zawierać spis treści, historię firmy, szanse na rynku, przewagę konkurencyjną i najważniejsze informacje finansowe. Warto napisać je na końcu, by wyłuszczyć najważniejsze dane na temat działalności. Streszczenie powinno odpowiadać na dwa podstawowe pytania: czym zajmuje się Twoja firma i dlaczego odniesie sukces. Postaraj się w nim krótko opisać Twoją misję, zamieścić informacje o zespole kierowniczym, pracownikach i lokalizacji działalności.
W tym miejscu wyjaśniasz, dlaczego prowadzisz firmę i co oferujesz. Jeśli sprzedajesz produkty, opisz proces produkcji, dostępność materiałów, sposób obsługi zapasów i realizacji, a także inne szczegóły operacyjne. A może świadczysz usługi? W takim razie opisz je i przedstaw powody, dla których klienci mieliby z nich korzystać. Uwzględnij relacje strategiczne, kwestie administracyjne, wartość intelektualną, wydatki i strukturę prawną firmy. Opisz szczegółowo problemy, które zamierzasz rozwiązać. Bądź konkretny. Wyjaśnij, w czym tkwi Twoja przewaga konkurencyjna. Zatrudniasz ekspertów? Znalazłeś idealną lokalizację dla swojej działalności?
Pokaż, jak wygląda sytuacja na rynku. Wiele danych możesz przedstawić w formie wykresów i diagramów. Zdefiniuj grupę docelową. Napisz, czy swoją ofertę kierujesz do klientów indywidualnych, czy do firm. Omów strategię marketingową, w tym prognozy sprzedaży, terminy i kamienie milowe, reklamy, public relations. Opisz, jak wygląda Twoja pozycja na tle konkurencji. Jeśli nie możesz przeprowadzić dogłębnych badań rynku, poproś o referencje dotychczasowych klientów. Przeanalizuj mocne i słabe strony swoich bezpośrednich i pośrednich konkurentów.
Podczas przeprowadzania badania rynku zwróć uwagę na nisze i trendy. Co robią odnoszące sukcesy konkurencyjne firmy? Dlaczego to działa? Czy możesz zrobić coś lepiej? Nadszedł czas, aby odpowiedzieć na te pytania.
Przedstaw stosowne, zwięzłe informacje o wszystkich kluczowych podmiotach zaangażowanych w Twoją firmę. Opisz wykształcenie i doświadczenie kadry kierowniczej i menadżerów. Wyjaśnij, w jaki sposób ich wiedza pomoże Ci osiągnąć Twoje cele biznesowe. Inwestorzy muszą ocenić ryzyko. Zazwyczaj zespół zarządzający z dużym doświadczeniem zwiększa szanse na pozyskanie partnera biznesowego.
Opisz strukturę prawną swojej firmy. Określ, czy zamierzasz prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, czy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, jawną, cywilną, akcyjną lub komandytowo-akcyjną. Przygotuj strukturę organizacyjną, by określić kto i za co odpowiada w Twojej firmie.
Uwzględnij wszystkie informacje finansowe, od kosztów początkowych po bilanse. Ta część biznesplanu powinna zawierać: kwotę niezbędną do rozpoczęcia lub utrzymania działalności, kwotę potrzebną w ciągu najbliższych dwóch, trzech, a nawet pięciu lat, plany wykorzystania funduszy, przewidywaną potrzebę dodatkowego finansowania, bieżące wydatki, w tym wynagrodzenia, ubezpieczenie, kampanie marketingowe.
Uzupełnij swój biznesplan prognozami finansowymi. Twoim celem jest przekonanie czytelnika, że firma jest stabilna i osiągnie sukces. Jeśli prowadzisz ją od jakiegoś czasu, dołącz bilans przychodów i rozchodów. Jeżeli masz jakieś zabezpieczenie pod ewentualną pożyczkę, pamiętaj, by podać je właśnie teraz. Przedstaw perspektywy finansowe na najbliższe pięć lat. Warto tutaj uwzględnić rachunki dochodów, bilanse, zestawienia przepływów pieniężnych i budżety wydatków kapitałowych. Jeśli prowadzisz firmę od niedawna, bądź jeszcze bardziej skrupulatny. Z pomocą przychodzą prognozy kwartalne, a nawet miesięczne.
Fot. Free-Photos/Pixabay