Jak zacząć biegać? Poradnik dla początkujących

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Samo rozpoczęcie biegania nie jest może takie trudne. Zdecydowanie większy problem mamy zwykle z tym, żeby nie przestać po tygodniu lub dwóch. Chęć schudnięcia, poprawy kondycji lub prowadzenia zdrowego trybu życia to dobre motywacje do rozpoczęcia przygody z bieganiem, jednak nie zawsze wystarczą. Co zrobić, żeby zwiększyć swoją szansę na pozostanie przy joggingu?

Bieganie powinno być przyjemne

Uprawianiu tego sportu towarzyszy uwalnianie endorfin, które po biegu dają poczucie szczęścia. Hormony wytwarzane w tym czasie łagodzą ból 20 razy mocniej niż morfina. Organizm stopniowo przyzwyczaja się do „haju biegacza” i domaga kolejnych porcji. W ten sposób zaczyna się prawdziwa miłość do joggingu. Trudno będzie ją w sobie jednak wypracować, jeśli zaczynamy od katorżniczego treningu, który ma nam pomóc schudnąć lub być elementem zdrowego trybu życia.

Popularny błąd

Właśnie w nastawieniu na zbyt szybkie osiąganie dobrych wyników w bieganiu tkwi podstawowy błąd, przez który wielu ludzi szybko rezygnuje. Nie mają motywacji do ćwiczeń już po kilku zbyt trudnych i przesadnie długich treningach, które będą im się kojarzyć jedynie z bólem i zakwasami. 

Stopniowe postępy

W długiej perspektywie znacznie lepszym wyborem będzie postawienie na stopniowe zwiększanie dystansów i intensywności biegu. Lepsze będą też trzy lub cztery krótkie treningi w trakcie tygodnia, niż jeden lub dwa, po których będziemy długo dochodzili do siebie. 

Początek biegania – na co zwrócić uwagę?

Dobrą praktyką jest wyrabianie sobie właściwych nawyków już od początku przygody z bieganiem. Chodzi nie tylko o stopniowe pokonywanie barier ograniczających nasze możliwości, ale również systematyczności.

Fot. Leandro Boogalu/Pexels

Rozgrzewka to podstawa

Od początku trzeba dbać o to, aby przed właściwym biegiem dokonać rozgrzewki. Pominięcie tego elementu może się dla nas za którymś razem skończyć kontuzją. Ta zaś będzie oznaczać pauzę od biegania, ale może nas też wykluczyć z innych czynności, tego zaś nie chcemy. Dodatkowo uchronimy się przed nieprzyjemnym zjawiskiem kłucia pomiędzy żebrami. Dobrze jest kilkuminutową rozgrzewkę podzielić na części dynamiczną i rozciągającą. W pierwszej zawierają się różnego rodzaju pajacyki, wymachy, krążenia i wyskoki, druga ma na celu rozciągnąć mięśnie naszych kończyn. 

Technika biegu i oddychanie

W tym samym czasie trzeba również zadbać o wyrobienie sobie odpowiedniej techniki biegu. Zaprocentuje to później, gdy przyjdzie nam biegać dłuższe dystanse i to w krótszym czasie. Ważne, żeby od początku biegać w wyprostowanej pozycji. Barki powinny być wówczas rozluźnione, wzrok skierowany przed siebie. Lepsze są naturalne i nieco krótsze kroki, niż sztucznie wydłużane. Warto o tym pamiętać, bo wielu początkujących biegaczy przejawia takie tendencje. Ważne jest także prawidłowe oddychanie. Powietrze nabiera się nosem i ustami jednocześnie.

Jaka dieta przed bieganiem?

Co powinniśmy jeść przed treningiem biegowym? W pierwszej mierze rezygnujemy z posiłków zawierających tłuste potrawy i z dań ciężkostrawnych. Utrudnią nam bieganie, możemy też narazić się na mdłości. W dni treningowe poleca się też rezygnację ze słodyczy, słodzonych napojów i dań typu fast food. Zamiast nich preferuje się spożywanie lekkiego posiłku na 30 minut przed bieganiem lub pełniejszego, ale przynajmniej dwie godziny przed treningiem biegowym.

Ubiór początkującego biegacza

Rozpoczęcie treningów biegowych nie wymaga od nas szybkiego zakupu profesjonalnych butów do biegania czy ubrań przeznaczonych dla osób, które są zaawansowane w joggingu. Oczywiście można się o nie postarać, ale czas na to będzie później – wraz ze zwiększaniem się obciążeń biegowych. Na początku wystarczy przewiewny t-shirt, spodenki i przede wszystkim wygodne buty sportowe.

Fot. Chander/Unsplash

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Windsurfing – sport łączący siłę wiatru i wody
Windsurfing – sport łączący siłę wiatru i wody
Windsurfing to sport, który łączy w sobie siłę wiatru i wody. Jest to dyscyplina, która wymaga od zawodników dużej precyzji, zwinności, a przede wszystkim umiejętności wykorzystania siły wiatru, aby osiągnąć prędkość i kontrolować deskę na wodzie.
Zaćma: przyczyny, objawy i skuteczne metody leczenia
Zaćma: przyczyny, objawy i skuteczne metody leczenia
Zaćma to choroba oczu, która jest jednym z głównych powodów utraty wzroku na całym świecie. W Polsce choroba ta dotyczy ponad 2,5 miliona osób, a jej częstość wzrasta wraz z wiekiem. W poniższym artykule omówimy przyczyny i objawy zaćmy, a także skuteczne metody leczenia, w tym operację zaćmy.
Skanowanie wewnątrzustne – gipsowe modele uzębienia odchodzą do lamusa
Skanowanie wewnątrzustne – gipsowe modele uzębienia odchodzą do lamusa
Skaner wewnątrzustny to jedno z narzędzi wykorzystywanych w stomatologii cyfrowej, najnowocześniejszej dziedzinie stomatologii.
Ostatnie wpisy
Polecamy