Artykuł sponsorowany
Umowa leasingu to umowa, na mocy której jedna ze stron (leasingodawca) zapewnia drugiej stronie (leasingobiorcy) prawo do korzystania lub otrzymywania wpływów na warunkach określonych w ustawie, z możliwością naliczenia amortyzacji. Oznacza to, że jedna ze stron umowy może korzystać z obiektu (w tym przypadku samochodu), a przedmiot należy wypożyczyć na określony czas. Istnieją jednak dwa rodzaje leasingu: leasing operacyjny i leasing finansowy.
Jeśli interesuje Cię leasing Audi będzie producentem samochodów, który będzie idealny na początek.
Cechą charakterystyczną przedmiotu leasingu nie jest przeniesienie własności przedmiotu leasingu na leasingobiorcę, ale zaliczenie go do majątku leasingodawcy. Raty leasingowe stanowią koszt uzyskania przychodu przedmiotu umowy. Ponadto najemca nie musi kupować samochodu po wygaśnięciu umowy leasingu i może zwrócić przedmiot wypożyczalni. Dodatkowo VAT nie musi być zapłacony w całości, ponieważ jego płatność jest podzielona na kilka części. Należy również zauważyć, że w wariancie operacyjnym istnieje najkrótszy okres leasingu, który musi wynosić co najmniej 40% normalnego czasu trwania stawki amortyzacyjnej przedmiotu umowy.
Jeśli lubisz markę Skoda leasing konsumencki pozwoli Ci przetestować jej samochody.
W przeciwieństwie do leasingu operacyjnego za amortyzację odpowiada leasingobiorca, a leasingobiorca ponosi koszty amortyzacji oraz w całości pobiera podatek od towarów i usług. W takim przypadku przedmiotem umowy nie może być cała rata leasingowa jako koszt uzyskania przychodu, a jedynie część odsetkowa. Wykup samochodu następuje wraz z zapłatą ostatniej raty, a umowa pomiędzy stronami jest zawierana na co najmniej 6 miesięcy.
Jeśli zdecydowałeś się na leasing samochodu Kalkulator powinien pomóc Ci w wyborze oferty.
Jeśli planujesz wziąć kredyt samochodowy, powinieneś wiedzieć, że istnieją dwa rodzaje: Kredyty obrotowe i kredyty samochodowe. Pierwsza opcja może być wykorzystana do dowolnego celu, czyli do samochodów, ale może też być rozliczana Z ZUSem, urzędami skarbowymi itp.. Pożyczki samochodowe są celowe, a uzyskane pieniądze można przeznaczyć jedynie na zakup nowych lub używanych samochodów. Zakupione w ten sposób pojazdy można oczywiście zaliczyć do kosztów podatkowych podlegających odliczeniu. Do kosztów podatkowych zalicza się: koszt zakupu pojazdów w postaci odpisów amortyzacyjnych, odsetki od kredytu, opłaty manipulacyjne, prowizje itp. Można też zdecydować się na klasyczne rozwiązanie, czyli pożyczki gotówkowe, ale skoro pożyczki samochodowe są tańsze i mają mniejsze oprocentowanie, to są bardziej opłacalne.
Jeśli nie planujesz leasingu, abonament lub długoterminowy wynajem samochodu będzie dobrym wyborem. Jego główną cechą jest stały miesięczny czynsz, który może obejmować dodatkowe usługi, takie jak wymiana opon, przegląd, naprawa czy ubezpieczenie. Umowa najmu w porównaniu z leasingiem ma zazwyczaj krótszy okres, a przedmiot umowy nie jest kupowany, lecz zwracany finansującemu.
Aby przekazać prywatny samochód na cele komercyjne, należy wypełnić stosowne oświadczenie o przeniesieniu własności na firmę. Dokument powinien zawierać: datę i lokalizację, dane przedsiębiorcy, oświadczenie o własności nieruchomości, identyfikację majątku (rok, marka, numer identyfikacyjny samochodu), datę przeniesienia własności, początkową wartość majątku oraz własnoręczny podpis właściciela. Ponadto samochód musi spełniać definicję środków trwałych, czyli zgodnie z prawem samochód powinien być środkiem trwałym. Zgodnie z ustawą o PIT, środkami trwałymi są stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1. Kiedy wprowadzimy samochód do ewidencji środków trwałych, należy poddać go amortyzacji. Co miesiąc w Księdze Przychodów i Rozchodów w kolumnie 13 księgowane będą odpisy amortyzacyjne.
Fot. Sourav Mishra/Pexels