Jesteś zapalonym rowerzystą? Z pewnością nie straszny Ci wiatr, śnieg i szaruga. Jeśli zimą szusujesz po miejskich drogach, musisz się upewnić, że Twój rower jest gotowy do jazdy w warunkach gołoledzi i mrozu. Dowiedz się, jakie opony rowerowe wybrać na zimę, żeby poczuć się bezpiecznie i komfortowo!
Zanim kupisz opony rowerowe na zimę, wejdź na stronę producenta jednośladu, znajdź swój model i otwórz opis techniczny roweru. Zazwyczaj producent wskazuje maksymalną szerokość opony, którą można bezpiecznie użytkować w danym rowerze. O ile rower MTB ma na tyle szerokie obręcze, że znalezienie dla niego odpowiednich opon zimowych nie stanowi większego problemu, o tyle w przypadku innych rowerów wybór właściwych opon może być nieco bardziej kłopotliwy.
Opony zimowe do roweru można umownie podzielić na te kolcowane i bez kolców. Opony kolcowane są dobrym rozwiązaniem w ekstremalnych warunkach zimowych, z oblodzonymi nawierzchniami, gdy istnieje duże ryzyko poślizgu. Wmontowane w opony kolce zwiększają przyczepność jednośladu, a szerszy bieżnik pozwala zapobiec utracie panowania nad kierownicą. Jeśli zima w Twojej miejscowości jest zwykle ciepła i mało kapryśna, a Ty jeździsz głównie po mokrym asfalcie, opony kolcowane nie będą Ci potrzebne. Jeśli jednak poruszasz się po nieodśnieżonych drogach, zmrożonych koleinach czy przymarzniętych nawierzchniach, warto zastanowić się nad zakupem modeli kolcowanych.
Przy wyborze opon do roweru szosowego na zimę zwróć uwagę na ich rzeźbę. Modele tego typu muszą dobrze odprowadzać wodę i zanieczyszczenia. Jedną z kluczowych funkcji opon rowerowych na zimę jest właśnie zdolność do samooczyszczania. Wybieraj bieżniki z rzadko rozstawionymi zębami, jeśli zdarza Ci się zjeżdżać z szosy i jeździć po nawierzchniach szutrowych.
Zimowe opony rowerowe muszą być odporne na przebicie. Ogumienie ze wzmocnieniem nie tylko ogranicza ryzyko awarii na trasie, ale też zwiększa przyczepność do podłoża. Wkładki antyprzebiciowe montowane są między obręczą a oponą i nadają się do rowerów szosowych, górskich i gravelowych. Najlepsze modele są wykonane z lekkiej pianki Evo, która skutecznie zabezpiecza obręcz i amortyzuje uderzenia.
W drugiej części sezonu zdecydowanie lepiej będą się sprawdzać modele wykonane z gum miękkich. Taki materiał cechuje się większą elastycznością, co zwiększa przyczepność do podłoża. Twarde mieszanki gumowe tężeją w niskich temperaturach, zwiększając ryzyko upadku.
Wymiary ogumienia muszą być dostosowane nie tylko do modelu jednośladowca, ale też do rodzaju nawierzchni, po których się poruszasz. Nawierzchnie mokre – a zdecydowana większość regionów w Polsce jest w ostatnich latach bardziej deszczowa niż śnieżna – wymagają szerszego ogumienia. Modele wąskie są lepszym wyborem, gdy poruszasz się po śniegu. Wąskie opony lepiej przecinają zaspy i grube warstwy śniegu, gwarantując lepszą przyczepność do podłoża.
Niezależnie od zastosowanych opon sugerujemy obniżyć w nich ciśnienie. Zabieg ten zwiększa powierzchnię styku z nawierzchnią, co zapewnia lepszą przyczepność, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo na drodze.
Zdj. głowne: Jonny Kennaugh/unsplash.com