Telemetyka jest dziedziną, która łączy telekomunikację z informatyką, a pojęcie to jest znane już od lat 70. XX wieku. I choć jej zastosowanie dotyczy przede wszystkim branży transportu, logistyki i spedycji, już teraz wpływa na rynek ubezpieczeniowy. Jak zdalne pomiary parametrów jazdy zmieniają sposób obliczania składki obowiązkowego OC? O tym przeczytasz w poniższym artykule.
Składki OC od lat są obliczane w ten sam sposób i każdy może liczyć na indywidualną wycenę obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Uogólniając, znaczenie mają Twoje dane oraz informacja o tym, czym jeździsz.
Ubezpieczycieli interesuje np.:
Informacji, które są zbierane od ubezpieczanego, jest w trakcie wyliczania składki znacznie więcej, o czym możesz się przekonać podczas wypełniania formularza na stronie https://kalkulator-oc-ac.auto.pl/. Swoją drogą – to polecane narzędzie do porównywania ofert towarzystw ubezpieczeniowych w jednym miejscu. Wypełniasz formularz i otrzymujesz zestawienie ofert. Skoro OC zawsze działa tak samo, wybierz to, które jest najtańsze. Oszczędności sięgają nawet kilkuset zł w skali roku.
Można odnieść wrażenie, że ubezpieczyciele oczekują naprawdę sporo informacji przy obliczaniu składki OC. Tymczasem na świecie, a małymi krokami również w Polsce rozwija się alternatywny sposób na obliczanie wysokości ubezpieczenia ,który polega na wykorzystaniu narzędzi telematycznych. Telematyka jest stosowana w branży transportowej, żeby móc monitorować pojazd przewożący towar. Poprzez takie moduły jak GPS samochody są dokładnie namierzane, ale to tylko jedna z wielu informacji, które łatwo uzyskać na odległość. Firmy z branży TSL pozyskują bowiem dokładne dane dotyczące m.in. stanu paliwa czy stylu jazdy kierowcy.
A teraz wyobraźmy sobie, że ubezpieczyciel ma wgląd w to, jak jeździsz. Dzięki rozwiązaniom z dziedziny telematyki wie, z jaką prędkością się poruszasz, jakie trasy pokonujesz, w jaki sposób wchodzisz w zakręty, jakim jesteś kierowcą. Wie naprawdę dużo – nie z powodu złożonych deklaracji, ale ponieważ dysponuje danymi.
To z jednej strony daleko idąca ingerencja w prywatność, ale z drugiej… szansa na sprawiedliwą wycenę składki. Na Zachodzie wielu kierowców już teraz nie ma oporu, żeby zgodzić się na śledzenie przez ubezpieczycieli, aby skorzystać z ewentualnych zniżek na OC. A w Polsce?
Jednym z przykładów zastosowania telematyki w praktyce jest program Pay How You Drive realizowany przez Ergo Hestię z aplikacją Yanosik. Ubezpieczyciel deklaruje, że wystarczy 10 krótkich jazd z pomiarem aplikacji, żeby przedstawić propozycję składki. Firma sprawdza, czy jeździsz płynnie, bezpiecznie, ekonomicznie, a więc można docenić to niższą składką.
Inną propozycją jest Kasa Wraca – oferta LINK4 i NaviExpert. Ubezpieczyciel przyznaje premię przy okazji rekalkulacji składki na podstawie zebranych telematycznie danych. To opłacalne zarówno dla klientów indywidualnych, jak i tych, którzy oferują np. wynajem swojej floty. O ubezpieczeniu auta na wynajem przeczytasz na natomiast stronie https://kalkulator-oc-ac.auto.pl/ubezpieczenie-samochodu-na-wynajem/.
Składki OC od lat są obliczane w ten sam sposób i każdy może liczyć na indywidualną wycenę obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Uogólniając, znaczenie mają Twoje dane oraz informacja o tym, czym jeździsz.
Ubezpieczycieli interesuje np.:
Informacji, które są zbierane od ubezpieczanego, jest w trakcie wyliczania składki znacznie więcej, o czym możesz się przekonać podczas wypełniania formularza na stronie https://kalkulator-oc-ac.auto.pl/. Swoją drogą – to polecane narzędzie do porównywania ofert towarzystw ubezpieczeniowych w jednym miejscu. Wypełniasz formularz i otrzymujesz zestawienie ofert. Skoro OC zawsze działa tak samo, wybierz to, które jest najtańsze. Oszczędności sięgają nawet kilkuset zł w skali roku.
Można odnieść wrażenie, że ubezpieczyciele oczekują naprawdę sporo informacji przy obliczaniu składki OC. Tymczasem na świecie, a małymi krokami również w Polsce rozwija się alternatywny sposób na obliczanie wysokości ubezpieczenia ,który polega na wykorzystaniu narzędzi telematycznych. Telematyka jest stosowana w branży transportowej, żeby móc monitorować pojazd przewożący towar. Poprzez takie moduły jak GPS samochody są dokładnie namierzane, ale to tylko jedna z wielu informacji, które łatwo uzyskać na odległość. Firmy z branży TSL pozyskują bowiem dokładne dane dotyczące m.in. stanu paliwa czy stylu jazdy kierowcy.
A teraz wyobraźmy sobie, że ubezpieczyciel ma wgląd w to, jak jeździsz. Dzięki rozwiązaniom z dziedziny telematyki wie, z jaką prędkością się poruszasz, jakie trasy pokonujesz, w jaki sposób wchodzisz w zakręty, jakim jesteś kierowcą. Wie naprawdę dużo – nie z powodu złożonych deklaracji, ale ponieważ dysponuje danymi.
To z jednej strony daleko idąca ingerencja w prywatność, ale z drugiej… szansa na sprawiedliwą wycenę składki. Na Zachodzie wielu kierowców już teraz nie ma oporu, żeby zgodzić się na śledzenie przez ubezpieczycieli, aby skorzystać z ewentualnych zniżek na OC. A w Polsce?
Jednym z przykładów zastosowania telematyki w praktyce jest program Pay How You Drive realizowany przez Ergo Hestię z aplikacją Yanosik. Ubezpieczyciel deklaruje, że wystarczy 10 krótkich jazd z pomiarem aplikacji, żeby przedstawić propozycję składki. Firma sprawdza, czy jeździsz płynnie, bezpiecznie, ekonomicznie, a więc można docenić to niższą składką.
Inną propozycją jest Kasa Wraca – oferta LINK4 i NaviExpert. Ubezpieczyciel przyznaje premię przy okazji rekalkulacji składki na podstawie zebranych telematycznie danych. To opłacalne zarówno dla klientów indywidualnych, jak i tych, którzy oferują np. wynajem swojej floty. O ubezpieczeniu auta na wynajem przeczytasz na natomiast stronie https://kalkulator-oc-ac.auto.pl/ubezpieczenie-samochodu-na-wynajem/.
Zdjęcie główne: mentatdgt/pexels.com