Connect with us

Zdrowie

Trening mózgu, czyli jakie ćwiczenia wykonywać, żeby poprawić pamięć?

Mózg wymaga od nas ciągłej pracy i ćwiczeń, by dobrze zapamiętywać i szybciej się uczyć. Idealnymi ćwiczeniami dla mózgu są wykreślanki słowne oraz krzyżówki. Należy również unikać długotrwałego stresu oraz uprawiać sport.

Anna Dobrut

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Nasz mózg jest wspaniałym organem, który zawiaduje pracą wszystkich organów. Dzięki niemu możemy w łatwy sposób zapamiętywać, ale również łączyć emocje z różnymi wydarzeniami. Aby mógł pracować bez przeszkód, musimy ciągle wykonywać trening mózgu. Oto proste ćwiczenia, które pomogą nam w szybszym zapamiętywaniu.

Ćwiczmy pamięć

Zapamiętywanie prostych ciągów cyfr, np. własnego numeru pesel czy numeru telefonu, a także numerów naszych bliskich sprawia, że nasz umysł rozwija się i ćwiczy. Wiele osób zapisuje najprostsze notatki w telefonie, jednak to nie sprawia, że w przyszłości będą oni lepiej zapamiętywać. Zapamiętanie numeru telefonu, czy też innego ciągu cyfr sprawi, że mózg będzie pracował lepiej. Po jakimś czasie na pewno zapamiętamy znacznie więcej szczegółów. Nie musimy od razu kasować wszystkich kontaktów z telefonu. Jeśli któryś numer wybieramy bardzo często, postarajmy się po jakimś czasie wpisać go samodzielnie. Na pewno za trzecim bądź czwartym razem uda nam się wpisać jego całość. W ćwiczeniu pamięci może pomóc nam również liczenie skrzyżowań lub ilość przystanków autobusowych. W późniejszym podróżowaniu takie szczegóły mogą nam znacznie pomóc. Niektóre szczegóły są warte zapamiętania. Idealnym sposobem na zapamiętywanie, jest powtarzanie sobie numerów telefonów, czy listy zakupów. To sprawi, że znacznie prościej będziemy robić codzienne zakupy, bez potrzeby zastanawiania się, jakich produktów nie mamy. 

Powtarzanie i czytanie

Częste powtarzanie pewnych fraz, np. ciągu liczb oraz ich głośne czytanie znacznie pomaga nam w zapamiętywaniu. Czytanie bardzo rozwija nasz mózg, zwłaszcza pod kątem myślenia abstrakcyjnego oraz kreowania własnych wyobrażeń. Kreacje, jakie pojawiają się w naszym umyśle, podczas czytania mogą znacznie rozwinąć wyobraźnię, a tym samym stworzyć w mózgu nowe połączenia. Osoby, które czytają dużo książek nie tylko mają znacznie bogatsze słownictwo, ale przede wszystkim są o wiele bardziej kreatywne.

AsapScience – How To Improve Your Memory RIGHT NOW!

Poszukiwanie słów i wykreślanki

Wykreślanki są świetnym sposobem na ćwiczenie umysłu. Nie tylko możemy zwiększyć naszą spostrzegawczość, ale również sprawdzimy, jak wiele słów znamy. To również idealny sposób na szybką naukę języka, ponieważ nie tylko uczymy się, jak brzmią dane słowa, ale przede wszystkim wiemy, jaki jest ich zapis. Bardzo ciekawymi wykreślankami są wykreślanki związane z wyszukiwaniem kształtów. Oprócz wykreślanek świetnym treningiem dla mózgu będą też krzyżówki i rebusy słowne.

Co jeszcze wpływa na lepszą kondycję mózgu?

Mózg potrzebuje odpoczynku. Dobrym sposobem na wypoczynek będzie sen, dzięki któremu nasz mózg może się zregenerować. Dobrym pomysłem jest też joga i medytacja. Kondycja mózgu zależy również od naszej diety. Przede wszystkim powinny się w niej znaleźć witaminy z grupy B oraz kwasy tłuszczowe, w tym kwasy tłuszczowe omega-3. Znajdują się one w rybach morskich, ale również w oliwie z oliwek oraz oleju rzepakowym. Dzięki owocom i warzywom dostarczamy naszemu organizmowi cennych witamin oraz minerałów. W pracy układu nerwowego oraz mózgu bardzo pomagają nam cynk oraz magnez i potas. Picie wody wysokozmineralizowanej może pomóc w regeneracji mózgu.

Negatywnie na nasz umysł działa długotrwały stres, dlatego należy jak najwięcej wypoczywać i uprawiać sport. Dobrym sposobem na odstresowanie jest oddanie się swoim pasjom. Warto skupić się na tym co jest tu i teraz i nie wybiegać za daleko w przyszłość. 

Fot. Andrea Piacquadio/Pexels

Od 2010 roku zajmuje się tworzeniem unikalnej treści. Jest absolwentką studiów licencjackich na kierunku filologia polska ze specjalnością redakcyjno-wydawniczą. Prowadzi także firmę Hero-Writer, która specjalizuje się w tworzeniu treści na blogi oraz dla sklepów internetowych.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zdrowie

Dbanie o zdrowie – ważne kroki

Przedstawiamy kilka najważniejszych kroków, które pomogą Ci dbać o zdrowie w każdym wieku.

Aleksandra Michaliszyn

Opublikowany

w dniu

Dbanie o zdrowie każdego dnia to najlepszy sposób na zachowanie doskonałej kondycji oraz dobrego samopoczucia na długie lata. Jak jednak skutecznie zadbać o swój dobrostan? Przedstawiamy najważniejsze kroki dbania o zdrowie. 

Krok pierwszy: zdrowa dieta

Jednym z najważniejszych kroków dbania o zdrowie jest dobrze dobrana, zdrowa dieta. W końcu nie bez powodu mówi się, że “jesteś tym, co jesz”. Jak jednak zadbać o zbilansowany jadłospis?

Przede wszystkim sprawdź swoje zapotrzebowanie kaloryczne oraz dowiedz się, ile białka, tłuszczy oraz węglowodanów potrzebuje Twój organizm do prawidłowego funkcjonowania. Pamiętaj też, że zdrowa dieta być złożona z 4 do 5 mniejszych posiłków w ciągu dnia oraz opierać się na dużej ilości warzyw i nieprzetworzonej żywności. Warto także uwzględnić w niej odpowiednią ilości płynów, a w szczególności wody oraz wyciskanych sków owocowo-warzywnych.  

Aby dieta była jeszcze zdrowsza, możesz też zdecydować się na naturalną suplementację. Możesz postawić na przykład na Ashwagandha tabletki, które będą miały zbawienny wpływ na cały Twój organizm. 

Krok drugi: aktywność fizyczna

Dla zachowania dobrego stanu zdrowia ważna jest także regularna aktywność fizyczna. Bez względu na to, czy zdecydujesz się na spojoną praktykę jogi, czy też na intensywny trening na siłowni, ruch będzie miał cudowny wpływ na Twoje ciało i umysł – znacząco zwiększy witalność i będzie bardzo korzystnie wpływać na układ ruchu, układ krążenia oraz układ oddechowy. Ponadto aktywność fizyczna pomaga w szybszej regeneracji organizmu oraz zmniejsza ryzyko dolegliwości bólowych.

Krok trzeci: sen i wypoczynek

Mówiąc o dbaniu o zdrowie, nie można zapomnieć o wypoczynku i śnie. Należy pamiętać, że podczas snu nasz organizm się regeneruje, dlatego też tak ważne jest, aby spać co najmniej 7,5 godzin dziennie. Pamiętaj też, że bardzo istotna jest nie tylko ilość, ale także jakość snu – postaraj się, aby Twoje łóżko było wygodne oraz odpowiednie dla prawidłowej pozycji kręgosłupa. 

Krok czwarty: regularne badania

Jeśli chcesz cieszyć się zdrowiem na dłużej, nie możesz zapominać o regularnych badaniach. Szczególnie ważne są badania z krwi oraz z moczu, które pokazują ogólną kondycję organizmu i pozwalają na wykrycie ewentualnych nieprawidłowości. Koniecznie rób takie badania profilaktyczne co najmniej raz do roku. Warto także raz na jakiś czas zdecydować się na profilaktyczne wizyty u lekarzy specjalistów takich jak neurolog, laryngolog, kardiolog czy też optometrysta Poznań jest miastem, gdzie znajdziesz wielu doświadczonych specjalistów, którzy pomogą Ci w pełni zadbać o Twoje zdrowie i dobre samopoczucie.  

Zdjęcie główne: pexels.com/Andrea Piacquadio

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Dopadł Cię kaszel? Oto 5 skutecznych sposobów, aby go złagodzić

Jeśli dopadł Cię kaszel, nie biegnij od razu do apteki. Wspomóż się naturalnymi środkami, które z pewnością trzymasz w lodówce lub kredensie!

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

yeoul Shin/unsplash.com

Jesień to pora roku, kiedy kaszel przydarza nam się najczęściej. Wybiegniesz w porze lunchu bez szalika na zimny wiatr i – abrakadabra – następnego dnia budzisz się z kaszlem. Kaszel, czy to suchy, czy mokry, jest w stanie zepsuć nam cały dzień i spędzić sen z powiek. Przed Tobą 5 skutecznych sposobów na złagodzenie kaszlu w warunkach domowych!

Ocet jabłkowy w walce z kaszlem

Ocet jabłkowy jest najchętniej wykorzystywanym rodzajem octu, gdyż niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych. W przypadku wystąpienia kaszlu można go wykorzystać na kilka sposobów. Jeśli chcesz pozbyć się uczucia łaskotania w gardle, wymieszaj dwie łyżki stołowe octu jabłkowego w szklance wody. Uzyskaną miksturę pij do dwóch razy dziennie. 

Działanie octu jabłkowego możesz wzmocnić miodem lub imbirem. Do rozcieńczonego octu dodaj odpowiednio łyżkę stołową surowego miodu lub łyżeczkę świeżego startego imbiru. Nic nie stoi na przeszkodzie, by w szklance wymieszać wszystkie trzy składniki.

Miód i cytryna

Mikstura uzyskana w drodze połączenia miodu i cytryny to tradycyjny środek stosowany w leczeniu kaszlu. Za sprawą swoich właściwości antybakteryjnych miód zwalcza drobnoustroje odpowiedzialne za wystąpienie kaszlu, natomiast cytryna wzmacnia układ odpornościowy, niszczy wirusy i zmniejsza stan zapalny.

Wykorzystaj moc tych dwóch składników i przygotuj miksturę łagodzącą kaszel. Wymieszaj pół filiżanki surowego miodu z 3 łyżkami stołowymi soku z cytryny. Następnie dodawaj powoli ¼ szklanki ciepłej wody. Bierz po jednej łyżce stołowej uzyskanej zawiesiny dwa razy dziennie: w ciągu dnia i przed spoczynkiem nocnym.

Napar z tymianku

Tymianek łagodzi stany zapalne i podrażnienie. Rozrzedza także wydzielinę zalegającą w drogach oddechowych, przez co ułatwia jej odkrztuszanie. Napar z tymianku jest więc idealnym rozwiązaniem w przypadku kaszlu mokrego, choć jest równie skuteczny, gdy dopada nas kaszel suchy. Są różne sposoby przygotowania naparu z tymiankiem. My proponujemy ten najprostszy: wsyp łyżkę stołową suszonego tymianku do garnuszka i zalej szklanką wody. Powoli podgrzewaj, a gdy zakipi, gotuj na małym ogniu przez 10 minut. Zdejmij z ognia, a gdy wystygnie, odcedź. Pij ¼ szklanki 3–4 razy dziennie.

Inhalacje z użyciem olejków eterycznych

Bardzo przyjemny sposób na uporczywy kaszel. Zagotuj w dużym garnku wodę. Zdejmij z ognia i dodaj 5–6 kropli wybranego olejku eterycznego. W łagodzeniu kaszlu najbardziej pomocny będzie olejek eukaliptusowy, anyżowy, tymiankowy lub sosnowy. Pochyl się nad garnkiem, nakrywając głowę ręcznikiem, i wdychaj wydobywającą się parę przez około 10 minut. Inhalacje to proste i skuteczne zabiegi, które można stosować w przypadku uciążliwego kaszlu i w leczeniu infekcji górnych dróg oddechowych.

Cebula na kaszel

Może niezbyt przyjemny, za to skuteczny sposób na kaszel. Posiekaj cebulę i wyłóż cienką warstwą na kompres. Przykryj nim szyję i odpoczywaj tak przez 30 minut. Takie zastosowanie cebuli sprawdzi się w przypadku kaszlu mokrego. A jeśli męczy Cię kaszel suchy, postaw na syrop z cebuli. 

Jak go przygotować? Obierz i pokrój cebulę w drobne kawałki, przełóż do naczynia, zasyp cukrem i pozostaw na kilka godzin. Gdy cebula puści sok, syrop będzie gotowy. Wtedy przelej go do butelki, przecedzając przez sitko lub gazę. Syrop z cebuli spożywaj po jedzeniu dwa razy dziennie po 2 łyżeczki.

Zdj. główne: yeoul Shin/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Realizacja recepty online – o czym warto wiedzieć?

Realizacja e-recepty online to prosty i szybki proces. Warto przy tym zaznaczyć, że nawet wystawienie recepty może odbyć się bez wizyty u lekarza, a elektroniczna wersja działa w sposób bardzo podobny do swojego papierowego odpowiednika.

Avatar

Opublikowany

w dniu

Realizacja e-recepty online to prosty i szybki proces. Warto przy tym zaznaczyć, że nawet wystawienie recepty może odbyć się bez wizyty u lekarza, a elektroniczna wersja działa w sposób bardzo podobny do swojego papierowego odpowiednika. To rozwiązanie ma wiele korzyści – z pewnością warto dowiedzieć się o nim nieco więcej.

E-recepta – jaka jest data ważności?

E-recepta online to alternatywa dla tradycyjnej, papierowej recepty, wydanej przez lekarza po wcześniejszym wywiadzie medycznym. Ich termin ważności z reguły pokrywa się z datami obowiązującymi w przypadku standardowych recept. Większość z nich można zrealizować przez 30 dni od dnia wystawienia, jednak w zależności od grupy leku okres ten może być krótszy lub dłuższy. W przypadku e-recepty na antybiotyki standardowy termin to tydzień – wynika to z faktu, że są one przypisywane głównie w sytuacjach, które wymagają szybkiego działania. Recepty online na preparaty immunologiczne, takie jak szczepionki, są natomiast ważne o wiele dłużej, bo aż przed 120 dni od wystawienia. Bez względu na rodzaj leku e-recepta online możliwa jest do uzyskania w wygodny sposób za pośrednictwem portalu Receptomat. 

Warto podkreślić, że nie ma możliwości wydłużenia e-recepty. Jedynym sposobem, by uzyskać drugą receptę online na ten sam lek, jest ponowne wypełnienie formularza decydującego o wystawieniu e-recepty, co jest w zasadzie odpowiednikiem powtórzenia wizyty u lekarza. Datę ważności recepty online można znaleźć w dowolnym momencie na Internetowym Koncie Pacjenta. Co więcej, w systemie widoczna jest również pełna historia leczenia i szereg innych, przydatnych informacji. Przy każdej recepcie można znaleźć także jej kod, który wraz z numerem PESEL będzie potrzebny do odbioru leku w aptece. Niezbędne informacje są dostępne również na portalu, z którego korzystaliśmy przy wystawianiu recepty, na przykład https://receptomat.pl/.

Ile leków może zawierać jedna e-recepta?

Z reguły jedna e-recepta dotyczy jednego leku; wyjątkiem są recepty zbiorcze, na których może znajdować się do pięciu różnych produktów. Jeśli chodzi o dawki leku, ich liczba zależy głównie od okresu ważności oraz sytuacji danego pacjenta. W przypadku recept wystawianych na dłuższy czas można kupić większy zapas lekarstw od razu lub regularnie go uzupełniać. Warto jednak mieć na uwadze, że za jednym razem można nabyć jedynie leki wystarczające na 120 dni kuracji. Pierwsza dawka przeważnie nie może być kupiona później niż w ciągu trzydziestu dni od momentu wystawienia e-recepty.

E-recepta – czy ktoś inny może wykupić leki w moim imieniu?

Co istotne, leki wystawione na receptę może odebrać każda osoba, która jest w stanie udzielić farmaceucie wydającemu leki informacje potrzebne do zrealizowania recepty. Mowa o czterocyfrowym kodzie oraz numerze PESEL pacjenta. Osoba odbierająca leki może być również upoważniona do przeglądania Twoich danych na Internetowym Koncie Pacjenta, aby poznać szczegóły dotyczące dawkowania leku lub właśnie uzyskać informacje o kodzie e-recepty. Jest to bardzo przydatne w przypadku opieki nad starszymi osobami lub w sytuacjach, w których osoba potrzebująca leków jest z różnych względów niezdolna do osobistej wizyty w aptece.

Fot.: Christian Velitchkov/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Popularne