Connect with us

Zdrowie

Środki zmniejszające ryzyko zakażenia COVID-19

Koronawirus po raz kolejny nabiera mocy, liczba zachorowań rośnie i idzie w tysiące dziennie. To sygnał, że czas na nowo przykładać większą wagę do tego, jak zabezpieczamy się przed chorobą. Zobacz, jakie środki mają wpływ na zmniejszenie ryzyka zachorowania na COVID-19.

Aleksandra Nowak

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Czwarta fala koronawirusa nabiera prędkości i z coraz większą mocą uderza w nasze zdrowie oraz służby medyczne. Z każdą mutacją wirus SASR-COV-2 staje się coraz bardziej niebezpieczny i zaraźliwy, dlatego pomimo przyzwyczajenia do sytuacji pandemicznej i sporego już znieczulenia na wiele jej aspektów, nieustannie należy uważać na swoje zdrowie i chronić się przed zarażeniem. W jaki sposób to robić? Oto środki, które zmniejszają prawdopodobieństwo zachorowania na COVID-19. 

Na całym świecie wciąż mówi się głośno o zasadzie DDM – dezynfekcja, dystans, maseczka. Jest to rzeczywiście jeden z najskuteczniejszych sposobów na to, by uchronić się przed koronawirusem. Połączenie tych trzech elementów jest największą częścią profilaktyki przeciwko chorobie COVID-19. Warto stosować się do wytycznych WHO, które opracowywane są przez najlepiej wykwalifikowanych światowych ekspertów, by chronić nasze zdrowie. 

Mycie oraz dezynfekcja rąk i powierzchni

Potwierdzoną skuteczność w unieszkodliwianiu koronawirusa mają mydło oraz minimum siedemdziesięcioprocentowy roztwór etanolu. Częste i regularne mycie rąk po kontakcie z innymi osobami lub brudnymi powierzchniami, na przykład w sklepie czy pojazdach komunikacji miejskiej, to absolutna podstawa dbania o swoje bezpieczeństwo. Dezynfekcja w przypadku higieny dłoni nie może całkowicie zastępować mycia przy pomocy ciepłej wody i mydła, jednak jest jej dobrym substytutem w momencie, kiedy nie ma możliwości pełnoprawnego umycia rąk. Z wiadomych względów telefonu, laptopa czy włącznika światła nie da się umyć wodą i mydłem, a co najmniej byłoby to nierozsądne. Stosowanie środków do dezynfekcji na bazie alkoholu do unieszkodliwiania koronawirusa na powierzchniach, z którymi mamy kontakt na co dzień, jest skutecznym sposobem ochrony przed chorobą. Jednak dla osób, które nie znoszą zapachu alkoholu lub mają bardzo wrażliwą skórę, nie jest to komfortowy sposób na dezynfekcję. Nie zawierający alkoholu środek do dezynfekcji na bazie jonów srebra można kupić na stronie https://rcmedical.pl/

Maseczki i odzież ochronna

Ważnym elementem ochrony przed COVID-19 jest noszenie maseczki ochronnej. Warto zaznaczyć, że musi to być prawidłowe noszenie maseczki – czyli zakrywanie ust i nosa. Nos również jest drogą przez którą dostają się oraz wydostają wirusy i drobnoustroje. Maseczka noszona wyłącznie na ustach nie chroni osób z naszego otoczenia ani nas samych. Żeby była to skuteczna ochrona przed chorobą, maseczki ochronne, półmaski muszą być założone prawidłowo i ściśle przylegać do twarzy. W przypadku osób mających bezpośredni kontakt z zakażonymi, na swoich ubraniach mogą one przynieść do domu wirusa i zarazić nim siebie lub kogoś z domowników. By zapewnić sobie bezpieczeństwo, niezbędna w takich sytuacjach jest jednorazowa odzież ochronna, którą po przerwaniu kontaktu z chorym można od razu zdjąć i wyrzucić do śmieci. 

Dbanie o swoją odporność

Zdrowy i silny organizm jest bardziej odporny na wszelkiego rodzaju choroby. Zwłaszcza w tych czasach suplementacja diety, dbanie o swoje zdrowie i odporność są niezwykle ważne. Dobra dieta, aktywność fizyczna, przyjmowanie w posiłkach takich produktów jak cebula, czosnek, kiszonki, zakwasy i cytrusy realnie wspomagają układ odpornościowy, przez co łatwiej jest uniknąć choroby lub zwalczyć ją na wczesnych stadiach. 

Zdjęcie główne: Anna Shvets/pexels.com

Pasjonatka podróży, muzyki i dobrego jedzenia. Hobbystycznie śpiewa i gotuje. Każdą wolną chwilę spędza na spacerach i zabawie ze swoim psem - Pumbą.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zdrowie

5 pomysłów na zdrowe śniadanie dla aktywnych

Powiedz nie kaszy mannie, owsiance na mleku i innym śniadaniom dla małych dzieci! Dzień zaczynaj od białek i tłuszczy. Znajdziesz je w naszych propozycjach śniadania dla aktywnego mężczyzny!

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Uwe Conrad/unsplash.com

Mężczyzna wydatkuje znacznie więcej energii niż kobieta, zwłaszcza jeśli jest aktywny i na co dzień uprawia sport. Dlatego Twoje śniadania muszą być obfitsze i dawać Ci zastrzyk energii na cały dzień. Co jeść z rana, by nie przeciążać żołądka wysokokalorycznym jedzeniem i cukrami prostymi? Podpowiadamy!

Szakszuka – taka jak lubisz

Szakszuka może nie jest bardzo szybka w przygotowaniu, za to wyjątkowo sycąca i aromatyczna. Podstawą potrawy są pomidory i jajka, ale jeśli dodasz do niej trochę pasty pomidorowej i papryki, będzie jeszcze smaczniejsza. Podduś na patelni czosnek, cebulę i pomidory. Zrób łopatką „dołeczki” i wlej do nich jajka (tyle, ile uważasz za słuszne). Smaż je do pożądanej konsystencji i na koniec obowiązkowo posyp potrawę zieleniną. Szczytem sztuki kulinarnej będzie dodanie do potrawy kawałków fety lub bryndzy. I nie zapomnij odkroić sobie trochę chleba, którym będziesz „zamiatać” resztki szakszuki!

Śniadanie po angielsku

Nie musisz kurczowo trzymać się przepisu. Proponujemy „ukraść” Anglikom podstawową ideę – położyć na talerz jak najwięcej smakołyków! Jajka sadzone, bekon i kiełbaska – to oryginalny skład angielskiego śniadania. Ale Ty możesz pójść o krok dalej i położyć na talerz grzanki, pomidory, pieczarki, fasolkę z puszki, a nawet marnujące się w lodówce awokado (jeśli oczywiście nie jest niedojrzałe!). Królewskie śniadanie!

Idealna jajecznica

Czy wiesz, w czym tkwi sekret niewiarygodnie smacznej jajecznicy? Dzielimy się tajemnicą! Po pierwsze: nie żałuj masła. Jeśli nasłuchałeś się dietetycznych historii o szkodliwości cholesterolu, wyrzuć je precz z głowy. To cukry proste są Twoim największym wrogiem! A więc rozpuść na patelni więcej masła klarowanego niż zwykle. Po drugie dodaj łyżkę stołową śmietany. I po trzecie – nie przestawaj mieszać, nie odchodź od kuchenki nawet na sekundę i w żadnym razie nie dopuść do tego, by jajka zbytnio się ścięły. Chcesz przecież, by były aksamitne i rozpływały się w ustach! Dla zdrowia posyp jajecznicę solidną porcją natki lub kolendry i zagryzaj kiszonymi ogórkami.

Sycąca szarma

Do takiego śniadania trzeba się trochę przygotować, gdyż wymaga pewnej ilości składników. Pokrój sobie na cienkie paseczki upieczoną zawczasu pierś z kurczaka (ok. 25 dag) i wyłóż ją na placek lawasza. Pokrój w plastry ogórka i pomidora, posiekaj też kapustę pekińską lub inną sałatę. Wymieszaj 50 ml kefiru z łyżką majonezu. Sos dopraw solą i pieprzem. Dodaj posiekaną zieleninę. Rozłóż warzywa na mięsie, polej sosem i zawiń placek z nadzieniem na kształt koperty. Podsmaż szarmę na maśle klarowanym z obu stron. Mmm… pycha!

Włoska frittata z pomidorkami koktajlowymi i boczkiem

Właściwie to bardzo sycąca zapiekanka z jajek, mięsa i przeróżnych warzyw. Podsmaż na maśle klarowanym cebulkę, a gdy się zeszkli, dodaj boczek (lub każdą inną wędlinę) i pokrojone na cienkie talarki 2–3 ugotowane ziemniaki. Dodaj przekrojone na pół pomidorki koktajlowe (5–6 sztuk). Do osobnego naczynia wbij 4 jajka, roztrzep je i wylej na patelnię. Podsmaż wszystko razem, posyp garścią startego twardego sera, dodaj posiekaną zieleninę i na parę minut nakryj patelnię przykrywką. Polej sosem pomidorowym lub tzatziki. Smacznego!

Zdj. główne: Uwe Conrad/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

6 skutecznych sposobów na wzmocnienie odporności jesienią

Chcesz wzmocnić swój organizm i odgrodzić się od infekcji tej jesieni? Zastosuj się do naszych porad, a przestaniesz się obawiać przeziębienia czy grypy.

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Jellybee/unsplash.com

Istnieje wiele skutecznych sposobów na to, by stawić czoła groźbie jesiennych infekcji i związanych z nimi powikłań. Niestety szczepionka nie jest panaceum, dlatego musisz regularnie wzmacniać odporność i wsłuchiwać się w swój organizm. Poznaj skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności jesienią!

Zdrowo się odżywiaj

Umiejętnie dobrane produkty zapewnią Ci równowagę białek, węglowodanów i tłuszczy w organizmie, nasycą go witaminami, wapniem i cynkiem – wszystkim, czego mu trzeba do wzmocnienia odporności. Włącz do codziennej diety więcej świeżych warzyw i owoców (zwłaszcza cytrusowych), a także produktów fermentowanych, w tym jogurtów i kefirów. Istotne dla organizmu składniki odżywcze znajdziesz też w gotowanej rybie, nierafinowanych olejach roślinnych i kaszach. Rozsądne odżywianie wspomaga prawidłowe funkcjonowanie różnych układów w organizmie, dzięki czemu szybciej rozprawisz się z ewentualną infekcją.

Hartuj organizm

Naprzemienny prysznic, pływanie zimą w naturalnych zbiornikach wodnych, wyjścia na basen i saunę – wszystko to wzmacnia naturalną odporność organizmu. Oczywiście do niektórych zabiegów organizm trzeba przygotować, zanim więc rozpoczniesz morsowanie, bierz z rana naprzemienny prysznic lub oblewaj się zimną wodą. Takie działania usprawnią krążenie i dostarczą organizmowi życiodajny tlen. Zresztą wodne zabiegi nie są wcale koniecznością. Wystarczy, że codziennie wybierzesz się na godzinny spacer po parku czy lesie. Taka aeroterapia dotleni Twój organizm i pobudzi przemianę materii.

Uprawiaj sport

Nie musisz od razu pędzić na siłownię. Wystarczy, że znajdziesz skuteczne ćwiczenia na YouTube i przeznaczysz na nie 15–20 minut dziennie. W taki sposób nie tylko zwiększysz aktywność umysłową, koncentrację i zdolność do pracy, ale też wesprzesz pracę układu oddechowego, który często staje się celem infekcji. Kiedy już wzmocnisz odporność, łatwiej Ci będzie przejść jakąkolwiek infekcję wirusową.

Porzuć nałogi

Chodzi o trwałą rezygnację z nałogów, a nie tylko na czas infekcji. Jeden dzień bez papierosów, alkoholu czy zajadania się fast-foodami oczywiście nie wystarczy. Musisz stopniowo zmieniać swój styl życia, uwalniając się od czynników, które mają destrukcyjny wpływ na Twoje zdrowie. Alkohol i papierosy to nie jedyne używki, które Cię osłabiają. Niemniej wycieńcza uzależnienie od gier, ciągły niedobór snu i inne nawyki, jak na przykład niekontrolowane branie leków czy nadmiar kofeiny.

Wysypiaj się i odpoczywaj

Około 70% ludzi na całym świecie nie dba o wystarczającą ilość snu i wypoczynek, co zwiększa ich podatność na różne infekcje. Sen i wypoczynek to niezbędne czynniki przywracające odporność. Pozwól sobie na sen i odpoczynek w takich ilościach, w jakich to konieczne. Zachowaj zdrową równowagę między pracą, życiem osobistym i odpoczynkiem. Rób sobie przerwy, nie martw się z powodu błahostek, bądź optymistą, nie panikuj i ciesz się życiem. Długotrwały stres do niczego nie jest Ci potrzebny. Uwolnij się od niego już teraz.

Dbaj o higienę

Zawsze po przyjściu do domu myj twarz i ręce. Dbaj też o regularne czyszczenie telefonu, który ciągle trzymasz w rękach. Nie dotykaj brudnymi rękoma twarzy i powstrzymuj się od jedzenia w miejscach publicznych. Korzystaj z chusteczek jednorazowych i innych środków dezynfekujących. Regularnie bierz prysznic, pierz ubrania i wietrz pomieszczenia, w których przebywasz.

Zdj. główne: Jellybee/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Jakie badania wykonywać regularnie?

Dowiedz się, jakie badania należy wykonywać regularnie, aby móc cieszyć się dobrą kondycją oraz zdrowiem.

Aleksandra Michaliszyn

Opublikowany

w dniu

Profilaktyka chorób jest niezwykle istotna. Dzięki regularnym badaniom możesz zapobiec rozwinięciu się chorób oraz w pełni zadbać o swoje zdrowie. Jakie konkretnie badania należy wykonywać regularnie? Przedstawiamy listę badań, które warto wykonać co najmniej raz do roku.

Ogólne badania profilaktyczne

Regularne wykonywanie ogólnych badań profilaktyczny pomoże Ci w sprawdzeniu generalnej kondycji Twojego organizmu. Jakie badania warto wykonać w ramach ogólnej profilaktyki?

Na pierwszym miejscu powinna znaleźć się morfologia krwi. Badanie to sprawdza poziom poszczególnych elementów morfotycznych we krwi, co pozwala na określenie ogólnego stanu organizmu. Na podstawie tego badania można bowiem określić, czy pacjent nie zmaga się z różnego rodzaju zapaleniami lub niedokrwistością. 

Do grupy tak zwanych badań podstawowych zaliczamy również ogólne badanie moczu. Na podstawie tego badania możliwe jest między innymi wykrycie chorób nerek, dróg moczowych, również chorób układowych, nawet we wczesnym stadium. Możliwe jest również wykrycie powikłań związanych z już zdiagnozowaną cukrzycą, otyłością lub nadciśnieniem tętniczym

W ramach profilaktyki warto także wykonać badania takie jak: glukoza, OB, próby wątrobowe, badanie tarczycy, kreatynina.

Jeśli któreś z badań wykonanych w ramach badań podstawowych wykaże nieprawidłowości, to konieczna może okazać się wizyta u lekarza specjalisty, na przykład http://magdalena-drozdz-klimczyk.pl/

Regularne wizyty u dentysty

Na liście regularnych badań powinny znaleźć się również wizyty w gabinecie dentysty. Ogólne zalecenia mówią, że w przypadku dzieci wizyty powinny odbywać się co 3 miesiące, a w przypadku dorosłych co pół roku. Dzięki temu będziesz w stanie w pełni zadbać o higienę swojej jamy ustnej. Dlaczego warto się na to zdecydować? Przede wszystkim dlatego, że w trakcie takiej wizyty lekarz stomatolog może zalecić zmianę pasty lub zastosowanie odpowiedniej płukanki, ściągnie kamień nazębny, a także w razie potrzeby zaproponuje licówki Kraków jest miejscem, w którym wykonasz wszystkie niezbędne badania w ramach profilaktyki stomatologicznej. Ponadto regularne wizyty u dentysty pomogą Ci także we wczesnym wykryciu chorób takich jak próchnica czy też choroby przyzębia. Warto pamiętać, że leczenie tych dolegliwości jest tym skuteczniejsze, im wcześniej zostaną one wykryte. Dlatego też raz na pół roku umów się na wizytę w gabinecie stomatologicznym, aby móc cieszyć się mocnymi i zdrowymi zębami.

Zdjęcie główne: pexels.com/Pavel Danilyuk

Kontynuuj czytanie

Popularne