Connect with us

Zdrowie

Piwo – co warto o nim wiedzieć?

Piwo to od wieków jeden z ulubionych napojów alkoholowych. Oto fakty, które warto o nim wiedzieć!

Kamil Michaluk

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Napój alkoholowy, który był poprzednikiem piwa, pojawił się w dziejach człowieka znacznie wcześniej niż koło, pismo klinowe czy alfabet. Obecnie piwo jest najchętniej spożywanym alkoholem, wiele osób, zwłaszcza mężczyzn, pasjonuje się jego smakiem, interesuje sposobem wytwarzania, a niekiedy marzy o tym, żeby uwarzyć własne. Co powinniśmy o nim wiedzieć?

Piwo w historii

Okazuje się, że napój alkoholowy ze sfermentowanego zboża pito już w czasach neolitu, gdy człowiek zaczął prowadzić osiadły tryb życia. Przypuszcza się jednak, że już w czasach paleolitu mogło dochodzić do spożywania takiego trunku. 

Jakie było pierwsze piwo?

Niewiele wiemy o absolutnych początkach. W Sumerze ok. 3500 lat p.n.e. przyrządzano je prawdopodobnie w ten sposób, że chleb orkiszowy zalewano wodą w glinianych naczyniach. Taki napój był oczywiście mętny. Z czasem wyrabiano większą liczbę różnych rodzajów piw – w tym ciemne i czerwone. W starożytnej Mezopotamii i Egipcie piwo miało znacznie gęstszą konsystencję niż współczesny trunek, zawierało też stosunkowo niedużą ilość alkoholu. Z tego powodu stanowiło ważny element diety. 

Piwo w Polsce

Prawdziwy renesans piwa wiązał się z działalnością klasztorów, które warzyły ciemny i gęsty trunek – niezbyt mocny i doskonale nadający się do tego, żeby uzupełnić dietę. W XII–XIII w. coraz popularniejsze były browary dworskie i miejskie. Piwo miało być tak ważne w jadłospisie Piastów, że książę Leszek Biały odmówił w XIII w. udziału w krucjacie, argumentując to tym, że w Palestynie nie ma piwa, więc nie da się tam żyć. 

Jakie cechy musi mieć piwo?

Piwo definiowane jest jako napój powstały poprzez fermentację brzeczki alkoholowej dzięki działaniu drożdży. Najbardziej istotne i charakterystyczne dla powstawania piwa są proces fermentacji i wykorzystanie drożdży. Jakie są jego podstawowe składniki? 

  • Woda – stanowi nawet 90% składu piwa. Jej jakość przekłada się na walory trunku, takie jak choćby harmonijny smak. Od parametrów wykorzystanej wody zależy też to, w jakim stopniu będziemy czuli charakterystyczną goryczkę;
  • słód – ziarna zbóż, które kiełkują i zostają suszone lub w inny sposób przygotowane, nadają piwu smak i decydują o jego barwie. Od zastosowanego słodu zależą też ilość cukru i alkoholu;
  • drożdże – wykorzystuje się drożdże górnej i dolnej fermentacji. Dzięki nim trunek jest nasycany alkoholem i one wpływają na rodzaj piwa;
  • chmiel – przyprawia się nim piwo dla nadania mu goryczki i rozmaitych walorów smakowych.

Czy piwo robi się z chmielu?

Popularne przekonanie, że piwo warzy się z chmielu, w rzeczywistości nie jest prawdziwe. To jedynie dodatek, który ma jednak ogromne znaczenie dla smaku i aromatu otrzymanego trunku. 

Ile procent alkoholu może mieć piwo?

Przeciętnie jest to ok. 5% zawartości alkoholu. Poniżej 0,5% mają piwa bezalkoholowe. Jaka jest górna granica? Szkockie piwo Snake Venom ma 67,5%.

Rodzaje piw ze względu na typ fermentacji

Piwa dolnej fermentacji

Fermentują długo, w temperaturze od 8 do 12 stopni Celsjusza. Zaliczamy do nich m.in.:

  • lager klasyczny,
  • koźlak,
  • pilzner,
  • piwo marcowe.

Piwa górnej fermentacji

Fermentują w temperaturze, która jest wyraźnie wyższa. Wynosi od 16 do 30 stopni Celsjusza. Do tego rodzaju piw można zaliczyć:

  • piwo pszeniczne,
  • ale,
  • porter,
  • stout.

Piwa fermentacji spontanicznej

Fermentacja przebiega dzięki dzikim drożdżom i bakteriom. Przykładem takiego trunku będzie np. lambic. 

Najdroższe piwa świata 

Ile powinno kosztować piwo? Każdy jest w stanie wydać na ten trunek inną sumę, ale istnieją osoby, które są w stanie bardzo go docenić. Nail Brewing’s Antarctic Nail Ale to piwo, które zostało uwarzone na wodzie pochodzącej z Antarktydy. Stworzyli je członkowie organizacji walczącej o ratowanie wielorybów – dochód ze sprzedaży 30 butelek tego niespotykanego trunku przeznaczono na ten właśnie cel. Ile trzeba było zapłacić za butelkę 0,5 l? Ceny wahały się od 800 do 1815 dolarów.

Zdjęcie główne: Sonja Maric/pexels.com

Historyk oraz ekonomista, kończy doktorat. Zajmuje się copywritingiem, bo ceni sobie kreatywną pracę, niezależność oraz jest ciekawy świata. Tworzy artykuły dla ogólnopolskich tytułów – najczęściej o tematyce biznesu i kultury, ale też życia codziennego. Jego pasje to ekologiczne rozwiązania, zwierzęta i prace w ogrodzie.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zdrowie

5 pomysłów na zdrowe śniadanie dla aktywnych

Powiedz nie kaszy mannie, owsiance na mleku i innym śniadaniom dla małych dzieci! Dzień zaczynaj od białek i tłuszczy. Znajdziesz je w naszych propozycjach śniadania dla aktywnego mężczyzny!

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Uwe Conrad/unsplash.com

Mężczyzna wydatkuje znacznie więcej energii niż kobieta, zwłaszcza jeśli jest aktywny i na co dzień uprawia sport. Dlatego Twoje śniadania muszą być obfitsze i dawać Ci zastrzyk energii na cały dzień. Co jeść z rana, by nie przeciążać żołądka wysokokalorycznym jedzeniem i cukrami prostymi? Podpowiadamy!

Szakszuka – taka jak lubisz

Szakszuka może nie jest bardzo szybka w przygotowaniu, za to wyjątkowo sycąca i aromatyczna. Podstawą potrawy są pomidory i jajka, ale jeśli dodasz do niej trochę pasty pomidorowej i papryki, będzie jeszcze smaczniejsza. Podduś na patelni czosnek, cebulę i pomidory. Zrób łopatką „dołeczki” i wlej do nich jajka (tyle, ile uważasz za słuszne). Smaż je do pożądanej konsystencji i na koniec obowiązkowo posyp potrawę zieleniną. Szczytem sztuki kulinarnej będzie dodanie do potrawy kawałków fety lub bryndzy. I nie zapomnij odkroić sobie trochę chleba, którym będziesz „zamiatać” resztki szakszuki!

Śniadanie po angielsku

Nie musisz kurczowo trzymać się przepisu. Proponujemy „ukraść” Anglikom podstawową ideę – położyć na talerz jak najwięcej smakołyków! Jajka sadzone, bekon i kiełbaska – to oryginalny skład angielskiego śniadania. Ale Ty możesz pójść o krok dalej i położyć na talerz grzanki, pomidory, pieczarki, fasolkę z puszki, a nawet marnujące się w lodówce awokado (jeśli oczywiście nie jest niedojrzałe!). Królewskie śniadanie!

Idealna jajecznica

Czy wiesz, w czym tkwi sekret niewiarygodnie smacznej jajecznicy? Dzielimy się tajemnicą! Po pierwsze: nie żałuj masła. Jeśli nasłuchałeś się dietetycznych historii o szkodliwości cholesterolu, wyrzuć je precz z głowy. To cukry proste są Twoim największym wrogiem! A więc rozpuść na patelni więcej masła klarowanego niż zwykle. Po drugie dodaj łyżkę stołową śmietany. I po trzecie – nie przestawaj mieszać, nie odchodź od kuchenki nawet na sekundę i w żadnym razie nie dopuść do tego, by jajka zbytnio się ścięły. Chcesz przecież, by były aksamitne i rozpływały się w ustach! Dla zdrowia posyp jajecznicę solidną porcją natki lub kolendry i zagryzaj kiszonymi ogórkami.

Sycąca szarma

Do takiego śniadania trzeba się trochę przygotować, gdyż wymaga pewnej ilości składników. Pokrój sobie na cienkie paseczki upieczoną zawczasu pierś z kurczaka (ok. 25 dag) i wyłóż ją na placek lawasza. Pokrój w plastry ogórka i pomidora, posiekaj też kapustę pekińską lub inną sałatę. Wymieszaj 50 ml kefiru z łyżką majonezu. Sos dopraw solą i pieprzem. Dodaj posiekaną zieleninę. Rozłóż warzywa na mięsie, polej sosem i zawiń placek z nadzieniem na kształt koperty. Podsmaż szarmę na maśle klarowanym z obu stron. Mmm… pycha!

Włoska frittata z pomidorkami koktajlowymi i boczkiem

Właściwie to bardzo sycąca zapiekanka z jajek, mięsa i przeróżnych warzyw. Podsmaż na maśle klarowanym cebulkę, a gdy się zeszkli, dodaj boczek (lub każdą inną wędlinę) i pokrojone na cienkie talarki 2–3 ugotowane ziemniaki. Dodaj przekrojone na pół pomidorki koktajlowe (5–6 sztuk). Do osobnego naczynia wbij 4 jajka, roztrzep je i wylej na patelnię. Podsmaż wszystko razem, posyp garścią startego twardego sera, dodaj posiekaną zieleninę i na parę minut nakryj patelnię przykrywką. Polej sosem pomidorowym lub tzatziki. Smacznego!

Zdj. główne: Uwe Conrad/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

6 skutecznych sposobów na wzmocnienie odporności jesienią

Chcesz wzmocnić swój organizm i odgrodzić się od infekcji tej jesieni? Zastosuj się do naszych porad, a przestaniesz się obawiać przeziębienia czy grypy.

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Jellybee/unsplash.com

Istnieje wiele skutecznych sposobów na to, by stawić czoła groźbie jesiennych infekcji i związanych z nimi powikłań. Niestety szczepionka nie jest panaceum, dlatego musisz regularnie wzmacniać odporność i wsłuchiwać się w swój organizm. Poznaj skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności jesienią!

Zdrowo się odżywiaj

Umiejętnie dobrane produkty zapewnią Ci równowagę białek, węglowodanów i tłuszczy w organizmie, nasycą go witaminami, wapniem i cynkiem – wszystkim, czego mu trzeba do wzmocnienia odporności. Włącz do codziennej diety więcej świeżych warzyw i owoców (zwłaszcza cytrusowych), a także produktów fermentowanych, w tym jogurtów i kefirów. Istotne dla organizmu składniki odżywcze znajdziesz też w gotowanej rybie, nierafinowanych olejach roślinnych i kaszach. Rozsądne odżywianie wspomaga prawidłowe funkcjonowanie różnych układów w organizmie, dzięki czemu szybciej rozprawisz się z ewentualną infekcją.

Hartuj organizm

Naprzemienny prysznic, pływanie zimą w naturalnych zbiornikach wodnych, wyjścia na basen i saunę – wszystko to wzmacnia naturalną odporność organizmu. Oczywiście do niektórych zabiegów organizm trzeba przygotować, zanim więc rozpoczniesz morsowanie, bierz z rana naprzemienny prysznic lub oblewaj się zimną wodą. Takie działania usprawnią krążenie i dostarczą organizmowi życiodajny tlen. Zresztą wodne zabiegi nie są wcale koniecznością. Wystarczy, że codziennie wybierzesz się na godzinny spacer po parku czy lesie. Taka aeroterapia dotleni Twój organizm i pobudzi przemianę materii.

Uprawiaj sport

Nie musisz od razu pędzić na siłownię. Wystarczy, że znajdziesz skuteczne ćwiczenia na YouTube i przeznaczysz na nie 15–20 minut dziennie. W taki sposób nie tylko zwiększysz aktywność umysłową, koncentrację i zdolność do pracy, ale też wesprzesz pracę układu oddechowego, który często staje się celem infekcji. Kiedy już wzmocnisz odporność, łatwiej Ci będzie przejść jakąkolwiek infekcję wirusową.

Porzuć nałogi

Chodzi o trwałą rezygnację z nałogów, a nie tylko na czas infekcji. Jeden dzień bez papierosów, alkoholu czy zajadania się fast-foodami oczywiście nie wystarczy. Musisz stopniowo zmieniać swój styl życia, uwalniając się od czynników, które mają destrukcyjny wpływ na Twoje zdrowie. Alkohol i papierosy to nie jedyne używki, które Cię osłabiają. Niemniej wycieńcza uzależnienie od gier, ciągły niedobór snu i inne nawyki, jak na przykład niekontrolowane branie leków czy nadmiar kofeiny.

Wysypiaj się i odpoczywaj

Około 70% ludzi na całym świecie nie dba o wystarczającą ilość snu i wypoczynek, co zwiększa ich podatność na różne infekcje. Sen i wypoczynek to niezbędne czynniki przywracające odporność. Pozwól sobie na sen i odpoczynek w takich ilościach, w jakich to konieczne. Zachowaj zdrową równowagę między pracą, życiem osobistym i odpoczynkiem. Rób sobie przerwy, nie martw się z powodu błahostek, bądź optymistą, nie panikuj i ciesz się życiem. Długotrwały stres do niczego nie jest Ci potrzebny. Uwolnij się od niego już teraz.

Dbaj o higienę

Zawsze po przyjściu do domu myj twarz i ręce. Dbaj też o regularne czyszczenie telefonu, który ciągle trzymasz w rękach. Nie dotykaj brudnymi rękoma twarzy i powstrzymuj się od jedzenia w miejscach publicznych. Korzystaj z chusteczek jednorazowych i innych środków dezynfekujących. Regularnie bierz prysznic, pierz ubrania i wietrz pomieszczenia, w których przebywasz.

Zdj. główne: Jellybee/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Jakie badania wykonywać regularnie?

Dowiedz się, jakie badania należy wykonywać regularnie, aby móc cieszyć się dobrą kondycją oraz zdrowiem.

Aleksandra Michaliszyn

Opublikowany

w dniu

Profilaktyka chorób jest niezwykle istotna. Dzięki regularnym badaniom możesz zapobiec rozwinięciu się chorób oraz w pełni zadbać o swoje zdrowie. Jakie konkretnie badania należy wykonywać regularnie? Przedstawiamy listę badań, które warto wykonać co najmniej raz do roku.

Ogólne badania profilaktyczne

Regularne wykonywanie ogólnych badań profilaktyczny pomoże Ci w sprawdzeniu generalnej kondycji Twojego organizmu. Jakie badania warto wykonać w ramach ogólnej profilaktyki?

Na pierwszym miejscu powinna znaleźć się morfologia krwi. Badanie to sprawdza poziom poszczególnych elementów morfotycznych we krwi, co pozwala na określenie ogólnego stanu organizmu. Na podstawie tego badania można bowiem określić, czy pacjent nie zmaga się z różnego rodzaju zapaleniami lub niedokrwistością. 

Do grupy tak zwanych badań podstawowych zaliczamy również ogólne badanie moczu. Na podstawie tego badania możliwe jest między innymi wykrycie chorób nerek, dróg moczowych, również chorób układowych, nawet we wczesnym stadium. Możliwe jest również wykrycie powikłań związanych z już zdiagnozowaną cukrzycą, otyłością lub nadciśnieniem tętniczym

W ramach profilaktyki warto także wykonać badania takie jak: glukoza, OB, próby wątrobowe, badanie tarczycy, kreatynina.

Jeśli któreś z badań wykonanych w ramach badań podstawowych wykaże nieprawidłowości, to konieczna może okazać się wizyta u lekarza specjalisty, na przykład http://magdalena-drozdz-klimczyk.pl/

Regularne wizyty u dentysty

Na liście regularnych badań powinny znaleźć się również wizyty w gabinecie dentysty. Ogólne zalecenia mówią, że w przypadku dzieci wizyty powinny odbywać się co 3 miesiące, a w przypadku dorosłych co pół roku. Dzięki temu będziesz w stanie w pełni zadbać o higienę swojej jamy ustnej. Dlaczego warto się na to zdecydować? Przede wszystkim dlatego, że w trakcie takiej wizyty lekarz stomatolog może zalecić zmianę pasty lub zastosowanie odpowiedniej płukanki, ściągnie kamień nazębny, a także w razie potrzeby zaproponuje licówki Kraków jest miejscem, w którym wykonasz wszystkie niezbędne badania w ramach profilaktyki stomatologicznej. Ponadto regularne wizyty u dentysty pomogą Ci także we wczesnym wykryciu chorób takich jak próchnica czy też choroby przyzębia. Warto pamiętać, że leczenie tych dolegliwości jest tym skuteczniejsze, im wcześniej zostaną one wykryte. Dlatego też raz na pół roku umów się na wizytę w gabinecie stomatologicznym, aby móc cieszyć się mocnymi i zdrowymi zębami.

Zdjęcie główne: pexels.com/Pavel Danilyuk

Kontynuuj czytanie

Popularne