Connect with us

Zdrowie

Najważniejsze informacje o CBD

Istnieje wiele różnych informacji o CBD, które mogą zarówno zachęcić, jak i zniechęcić do jego użytkowania. Sprawdź, co mówią na temat specjaliści oraz naukowcy i przekonaj się, czy CBD jest dla Ciebie!

Bartosz Promiński

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Od kilkunastu lat CBD cieszy się coraz większą popularnością, a wiele osób przypisuje substancji niesamowite właściwości. Czy tak jest naprawdę i co na to specjaliści oraz naukowcy? Istnieje mnóstwo badań i tekstów na ten temat, jednak nadal nie poznano do końca wpływu kannabinoidów na ludzki organizm.

THC a CBD

W opublikowanym przez Harvard Medical School artykule, dowiadujemy się, że CBD pochodzi z dwóch odmian konopi: konopi i marihuany. Konopie indyjskie wytwarzają od 100 do 140 różnych substancji chemicznych, zwanych kannabinoidami. Najpopularniejszy i najlepiej znany jest tetrahydrokannabinol (THC). Jest to związek chemiczny, który powoduje psychoaktywne odurzenie. Liczne badania wykazały, że THC pomaga w leczeniu przewlekłego bólu, depresji, lęku, wymiotów, nudności i bezsenności.

Drugą najbardziej rozpowszechnioną substancją chemiczną w konopiach jest CBD. W odróżnieniu od THC, nie powoduje odurzenia. Kannabinoidy dostarczane z zewnątrz mogą wzmacniać działanie CBD, które jest produkowane naturalnie przez Twój organizm, jednak nie zostało to jeszcze dokładnie udowodnione. 

CBD zyskało swoją popularność, kiedy w 2008 roku Kongres przyjął ustawę, w związku z którą zalegalizowano konopie we wszystkich 50 stanach, a ponadto usunięto kannabinoidy z listy substancji kontrolowanych.

CBD a marihuana

Jak wyżej wspomniano, CBD jest drugim najbardziej rozpowszechnionym z aktywnych składników konopi. Mimo, że kannabinoidy są składnikiem (jednym z setek) marihuany, sama w sobie nie powoduje tzw. “haju”.

Według Światowej Organizacji Zdrowia u ludzi CBD nie wykazuje żadnych skutków, wskazujących na potencjalne nadużycia lub uzależnienie […]. Do tej pory nie ma żadnych dowodów na problemy związane ze zdrowiem publicznym z uwagi na stosowanie czystego CBD.

Jak stosować CBD

Substancję można przyjmować na różne sposoby, np. poprzez waporyzator, umieszczenie olejku pod językiem, susz CBD i jego spalanie. Dodatkowo występuje w postaci tabletek, żelków, kremów i w plastrach do miejscowego stosowania.

Olej CBD

Olejki CBD powinny stosować osoby, u których występują napady padaczkowe. Według specjalistów substancja pozwala tłumić napady, spowalniając komunikaty wysyłane do mózgu.

Testy na psach wykazały, iż stosowanie u nich oleju CBD w chorobie zwyrodnieniowej stawów sprawia, że zwierzęta odczuwały mniejszy ból i były bardziej aktywne. Nie jest to potwierdzone, jednak w przyszłości można wykorzystać preparat do leczenia bólu i zapaleń u człowieka. Nadto olej pomoże przy zmaganiu się ze stanami lękowymi, zespołem stresu pourazowego oraz skutkami ubocznymi raka.

Fot. Julia Teichmann/Pixabay

Inne zalety

Przeprowadzano również obserwacje, w których skupiano się na właściwościach CBD i jego zastosowaniu w leczeniu lęku i bezsenności. Jedno z badań wykazało, że dawka 600 mg CBD zmniejszyła niepokój u osób, przygotowujących się do publicznego wystąpienia. Osoby, które przez miesiąc przyjmowały 25 mg kannabinoidów miały lepszą jakość snu oraz zmniejszony niepokój. Nie były to jednak kontrolowane próby, więc należy traktować je z pewną rezerwą.

Badania z “European Journal of Pain”, używając modelu zwierzęcego (szczurów), wykazały, że CBD nałożone na skórę może pomóc zmniejszyć ból i stany zapalne, spowodowane zapaleniem stawów. Inne badanie natomiast wskazało, że cannabis hamuje ból zapalny i neuropatyczny.

Kannabinoidy mogą zmniejszać ogólny stan zapalny w organizmie człowieka, a co za tym idzie, mogą także przynieść korzyści w leczeniu trądziku. Olejki CBD ograniczają aktywność gruczołów łojowych, które są odpowiedzialne za produkcję sebum. To właśnie jego nadmierna ilość prowadzi do powstawania trądziku.

Efekty uboczne

Według 1314 respondentów z 2409, którzy brali udział w badaniach, opublikowanych przez Cannabis Cannabinoid Res., 11% badanych odczuwało suchość w ustach, 4% euforię, 5% głód. Nieznaczne ilości osób były senność oraz miały czerwone oczy. W sumie efekty uboczne odczuła 28.46% badanych.

Fot. Julia Teichmann/Pixabay

Stawia sobie ambitne cele zarówno na gruncie prywatnym, jak i zawodowym. Dąży do tego, aby jego praca wyróżniała się jakością oraz kreatywnością. Interesuje się historią oraz językoznawstwem. Wolny czas spędza na czytaniu dobrych książek.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zdrowie

Jak zapobiegać łysieniu?

Utrata włosów może być spowodowana zarówno czynnikami zewnętrznymi, jak i predyspozycjami genetycznymi. Niezależnie od przyczyny możesz zapobiegać łysieniu, stosując się do naszych wskazówek.

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Zdrowe i mocne włosy są ozdobą każdego mężczyzny. Ich utrata jest zazwyczaj stresującym doświadczeniem. Najskuteczniejszą formą przeciwdziałania łysieniu jest profilaktyka. Zobacz, co możesz dla siebie zrobić, żeby uniknąć tego przykrego problemu!

Odpowiednio zbilansowana dieta

Głównym budulcem włosów jest białko, a dokładnie keratyna, dlatego to właśnie proteiny pozostają zasadniczym składnikiem diety w profilaktyce łysienia. Jeśli nic nie stoi na przeszkodzie, wybieraj białko pochodzenia zwierzęcego zawierające zestaw aminokwasów egzogennych, czyli tych, które muszą być dostarczone z zewnątrz. Zadbaj o to, by trzy razy w tygodniu jeść czerwone mięso. Nie zapominaj też o rybach, wartościowych ze względu na wielonienasycone kwasy tłuszczowe odpowiadające za wzrost włosów i dobrą kondycję skóry głowy. 

Aby uniknąć jakichkolwiek niedoborów, zapewnij też sobie odpowiednią dawkę warzyw i owoców, a także kasz i orzechów. Zwróć szczególną uwagę na orzechy brazylijskie, które za sprawą swojego składu mają nieoceniony wpływ na pielęgnację skóry i włosów. Nie zapominaj o pestkach dyni, nasionach sezamu i siemieniu lnianym.

Unikanie sytuacji stresowych

Czy wiesz, że stres jest jedną z głównych przyczyn utraty włosów? Życie w ciągłym napięciu zaburza przebieg wszystkich reakcji chemicznych w Twoim organizmie. Stres nie tylko zakłóca gospodarkę hormonalną, ale też pogarsza ogólną kondycję skóry głowy, która ma duży wpływ na wzrost włosów. Jej podrażnienie sprawi, że Twoje kosmyki staną się suche i matowe. Jeśli zauważasz u siebie problem w okresie stresu i niepokoju, musisz spróbować się wyciszyć i złagodzić stan napięcia, w którym się znajdujesz.

Najlepszym sprzymierzeńcem mocnych włosów jest prowadzenie zdrowego stylu życia. Poza właściwą dietą i odpowiednim nawodnieniem zadbaj o ośmiogodzinny, nieprzerwany sen. To naprawdę istotne, bo właśnie w tym czasie następują intensywny podział i regeneracja komórek – dotyczy to także włosów. Równie ważne są regularne zajęcia sportowe, gdyż obniżają poziom napięcia, a przy tym uwalniają endorfiny, które redukują ból i łagodzą stres.

Stosowanie preparatów wzmacniających

Jeśli zaczęły wypadać Ci włosy lub chcesz temu zapobiec, sięgnij po peptydy w ampułkach. Stymulują odnowę komórek i podnoszą poziom mobilizacji sił organizmu, a co najważniejsze, pobudzają receptory cebulek włosowych do aktywności. Peptydy poprawiają ukrwienie skóry głowy i odżywiają mieszki włosowe. Preparat penetruje cebulki włosowe, dostarcza im niezbędne do pracy i zdrowia witaminy, a także wyciągi z roślin. A wszystko to bez hormonów i agresywnych substancji konserwujących.

Odpowiednia pielęgnacja włosów

Łupież i zapalenie skóry głowy także mogą powodować wypadanie włosów. Żeby do tego nie doszło, konieczna jest właściwa pielęgnacja włosów. Mężczyznom zaleca się myć włosy codziennie z uwagi na to, że ich gruczoły łojowe pracują bardziej intensywnie pod wpływem wydzielanego testosteronu. Jeśli nie możesz dobrać właściwego szamponu, najlepszym rozwiązaniem będzie konsultacja z trychologiem. Jeszcze jedna uwaga: nie bój się rozczesywać włosów, nawet jeśli wypadają. Rozczesywanie jest dla skóry głowy jak masaż: poprawia mikrokrążenie, a to dotlenia cebulki włosowe i stymuluje porost nowych kosmyków.

Zdjęcie główne: pexels.com/Anna Kubak

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Najlepsze domowe maseczki do cery suchej

Problemy z suchą skórą twarzy? Te domowe maseczki pomogą Ci w jej pielęgnacji. Poznaj proste i skuteczne przepisy.

Klaudia Kostyra

Opublikowany

w dniu

engin akyurt/unsplash.com

Sucha skóra wymaga delikatnej pielęgnacji, którą ułatwia stosowanie nawilżających i odżywiających masek do twarzy kupionych w drogerii lub przygotowanych samodzielnie.

Dbanie o suchą skórę w domu nie jest trudne. Najważniejsze jest, aby mycie twardą wodą i mydłem zastąpić oczyszczaniem specjalnymi środkami i regularnie stosować produkty nawilżające oraz odżywiające. Maseczki wykonane w domu są skuteczne i łatwe w przygotowaniu. Składają się tylko z naturalnych składników, które bez trudu kupisz w lokalnym sklepie. Oto kilka sprawdzonych przepisów.

Maseczka z miodem i żółtkiem

Składniki: żółtko (1 sztuka), oliwa z oliwek (1 łyżeczka), miód (1 łyżeczka), witamina E (2–3 krople).

Weź żółtko i wymieszaj je z łyżeczką oliwy z oliwek. Dodaj do nich miód. Na koniec, aby zwiększyć efekt działania maseczki, dodaj kilka kropli oleju z witaminą E. Dokładnie wymieszaj wszystkie składniki.

Nałóż mieszankę na umytą i wysuszoną skórę twarzy oraz szyi. Po 20 minutach zmyj maseczkę, najlepiej zmiękczoną wodą o temperaturze pokojowej.

W alternatywnej wersji tego przepisu, zamiast miodu możesz użyć ekstraktu lub mocnego wywaru z rumianku, który ma silne działanie nawilżające i zmiękczające.

Odżywcza maseczka cytrynowa

Innym naturalnym składnikiem, który pozytywnie wpływa na stan suchej skóry, jest cytryna.

Składniki: sok z cytryny (2–3 łyżki stołowe), śmietana (2–3 łyżki stołowe), nadtlenek wodoru (2–3 krople).

Wymieszaj sok z cytryny ze śmietaną w takich samych proporcjach. Dodaj do nich kilka kropli nadtlenku wodoru i dobrze wymieszaj całość.

Nałóż maseczkę na twarz i pozostaw na pół godziny. Następnie dokładnie spłucz ciepłą wodą. Taka mieszanka nie tylko dobrze odżywia skórę, ale również ją wybiela.

Maseczki z bananem

Banan jest bogatym źródłem składników odżywczych, które z pewnością „doceni” sucha cera. Jest kilka wariantów przepisów na maseczki z wykorzystaniem banana.

Przepis 1

Składniki: banan (1 sztuka), śmietana (1 łyżka stołowa), olej roślinny (kilka kropli).

Dokładnie zgnieć banana widelcem lub zblenduj w blenderze. Dodaj do niego łyżkę śmietany i kilka kropli oleju roślinnego, najlepiej oliwy. Wymieszaj wszystkie składniki.

Delikatnie nałóż mieszankę na twarz. Po dwudziestu minutach usuń ją wilgotną ściereczką lub bawełnianym wacikiem.

Przepis 2

Składniki: pół banana, śmietana (2 łyżki stołowe), żółtko (1 sztuka).

Rozgnieciony miąższ połówki banana wymieszaj z 2 łyżkami kwaśnej śmietany (kefiru lub jogurtu). Dodaj do masy żółtko i dokładnie wymieszaj składniki.

Nanieś gotowy produkt na twarz kolistymi ruchami masującymi. Pozostaw na 15 minut, a następnie spłucz zimną wodą.

Przepis 3

Składniki: pół banana, żółtko (1 sztuka), olej ryżowy (1 łyżeczka), płatki owsiane (kilka łyżek stołowych).

Zetrzyj połowę banana na tarce, a następnie połącz z żółtkiem i olejem. Następnie zmiel płatki owsiane i dodaj je do mieszanki. Gotowa maseczka powinna być bardzo gęsta.

Nałóż ją na skórę i pozostaw na około 15–20 minut, a następnie umyj twarz ciepłą wodą.

Maseczka z ogórka i śmietany

Ogórek w składzie maski ma działanie nawilżające, a także odżywia skórę i sprawia, że jest bardziej gładka i jedwabista.

Składniki: śmietana (2–3 łyżki stołowe), mały ogórek.

Obierz ogórka i zetrzyj go na tarce. Odcedź nadmiar płynu. Następnie dodaj śmietanę. Całość dobrze wymieszaj.

Nałóż maskę na oczyszczoną twarz i pozostaw na 15–20 minut. Spłucz dokładnie ciepłą wodą. Mieszanka nie powoduje podrażnień skóry, więc można ją bezpiecznie stosować nawet kilka razy w tygodniu.

Zdj. główne: engin akyurt/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Batony proteinowe – dlaczego warto po nie sięgać?

Planujesz zrzucić wagę lub po wakacjach wrócić do regularnego treningu? Sprawdź, dlaczego powinieneś sięgnąć po batony proteinowe!

Alina Jałowiecka

Opublikowany

w dniu

Batony proteinowe są wygodnym i szybkim rozwiązaniem dla osób chcących kontrolować wagę, sportowców oraz tych, którzy pragną zaspokoić różne cele dietetyczne, zdrowotne lub energetyczne. Fakt, że występują w kuszących smakach, od gorzkiej czekolady po masło orzechowe, czyni je jeszcze bardziej atrakcyjnymi. Jakie korzyści płyną z ich spożywania?

O zaletach spożywania batonów proteinowych

Nikt nie ma wątpliwości, że to właśnie białko jest niezbędnym makroskładnikiem odżywczym i budulcem większości struktur w ludzkim ciele. W codziennej diecie można odnaleźć je w wielu źródłach, w tym w jajach, mięsie, rybach i orzechach. Jednak coraz więcej osób zaczyna polegać na suplementach białkowych, aby z ich pomocą uzyskać dokładną, zalecaną dzienną dawkę. Batony proteinowe od jakiegoś czasu szturmem podbijają rynek jako jedna z opcji, która ma wiele zalet. Jakich?

Zamiennik posiłku

Wiele planów dietetycznych – zwłaszcza tych określanych mianem „wysokobiałkowych” – opiera się właśnie na batonach zastępujących posiłek celem kontrolowania porcji i zmniejszania kalorii. Batony tego typu zazwyczaj zawierają duże ilości białka i błonnika, które pomagają dłużej czuć się sytym, a także wiele innych niezbędnych witamin i minerałów, które zapewniają dobrze zbilansowane odżywianie. Dietetycy podkreślają jednak, że wszystkie zamienniki posiłków, w tym batony białkowe, są skuteczne w utracie wagi, jedynie gdy są częścią dobrze zbilansowanej diety, zatem nie ma mowy o całkowitym przerzuceniu się na nie w swojej diecie.

Idealna przekąska

Jedzenie batonów proteinowych w ramach przekąsek może znacząco pomóc w ograniczeniu przejadania się między posiłkami. Wiele batonów występuje w przyjemnych smakach deserowych – takich jak czekolada, masło orzechowe, krówka czy beza cytrynowa – dzięki czemu zaspokajamy potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego, jednocześnie unikając szkodliwych skoków cukru we krwi.

Wsparcie treningowe

Dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych może pomóc w maksymalnym wykorzystaniu treningu. Batonik proteinowy spożywany przed ćwiczeniami dostarcza stałej energii podczas aktywności, a dodatkowo zapewnia korzyści również po treningu. Aminokwasy znajdujące się w batonach proteinowych pomagają zapewnić budulec potrzebny organizmowi do generowania nowej tkanki mięśniowej i naprawy mikrourazów mięśni, które pojawiają się podczas intensywnych ćwiczeń.

Wygoda

Batony proteinowe mają tę zaletę, że są niezwykle wygodne. Przede wszystkim są małe i mogą być szybko spożywane przez osoby aktywne lub profesjonalistów. Zamienniki posiłków i przekąski stanowią łatwą opcję dla osób na diecie, którym brakuje czasu lub zasobów na kompleksowe planowanie posiłków. Dodatkowo batony proteinowe nie wymagają odmierzania i mieszania, jak w przypadku proszków białkowych, ani chłodzenia, jak w przypadku gotowych koktajli proteinowych.

Warto pamiętać

Batony białkowe często bardzo różnią się pod względem kalorii, a także zawartości tłuszczu, cukrów i innych składników. Aby zjeść coś naprawdę pożywnego i napakowanego proteinami, musimy się dowiedzieć, jakie jest nasze zapotrzebowanie na białko, a dodatkowo uważnie czytać etykiety produktów. Warto wykonywać batony samodzielnie – okazuje się to być zaskakująco łatwe i pomaga zaoszczędzić.

Zdjęcie główne: pexels.com/Tom Verdoot

Kontynuuj czytanie

Popularne