Connect with us

Zdrowie

Jak rzucić palenie? Najlepsze sposoby

Palenie papierosów ma bardzo zły wpływ nie tylko na finanse, ale przede wszystkim na zdrowie. Jak pozbyć się nałogu i nie sięgać po tę niezdrową używkę? Sprawdź nasz krótki poradnik.

Anna Dobrut

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Rzucanie palenia może być bardzo stresujące, ale nie jest niemożliwe. Zobacz najlepsze i sprawdzone metody na porzucenie tego wyjątkowo zgubnego nałogu.

Wyznacz sobie niewielkie cele

Nagłe pozbycie się z organizmu nikotyny może być szokiem dla twojego organizmu. Lekarze odradzają, by rzucać nałóg z dnia na dzień. Postaraj się palić coraz mniej, zmniejszając ilość wypalanych papierosów o kilka sztuk dziennie. Spraw, by twój plan był dla ciebie mierzalny oraz osiągalny. Ustal kiedy chcesz ostatecznie rzucić palenie i trzymaj się wyznaczonego celu.

Unikaj sytuacji, w których palisz najwięcej

Palacze najczęściej dają namówić się na kolejnego „buszka” podczas przerwy na kawę w pracy lub podczas spotkania towarzyskiego. W trakcie rzucania palenia unikaj spotykania się z innymi palaczami, którzy będą chcieli namówić Cię na kolejnego papierosa. Przebywanie w zadymionym pomieszczeniu będzie przypominało Ci o tym, że chcesz zapalić. Nie musisz unikać towarzystwa i zaszywać się w biurowej kuchni podczas przerw. Wyjdź na chwilę na świeże powietrze i porozmawiaj z kolegami w firmie, którzy nie palą. Zamiast wyjścia na papierosa zaserwuj sobie dobrą herbatę albo kawę. Nim się obejrzysz, przerwa minie, a tobie uda się uniknąć palenia.

Wyrzuć wszystkie zapasy tytoniu na czarną godzinę

Wielu palaczy ma w domu różne rodzaje tytoniu, papierośnice oraz zapalniczki. Kiedy chcesz rzucić nałóg, musisz pozbyć się swoich zapasów, by nie kusiło cię zapalenie ostatniego dymka. Rzucający palenie dobrze wiedzą, że nie kończy się na jednym papierosie. Pozbądź się więc maszynek do robienia papierosów, zapalniczek i popielniczek. W chwili ogromnego stresu, kiedy będziesz mieć silną potrzebę zapalenia papierosa, zapewne będziesz szukać tytoniu w domu. Jeśli go nie znajdziesz, może twój nikotynowy głód nie będzie na tyle silny, by wyjść do kiosku po paczkę ulubionych papierosów. 

fot. Julia Sakelli/Pexels

Poinformuj bliskich o swojej decyzji

W rzucaniu każdego nałogu bardzo ważne jest wsparcie bliskich osób. Podczas zrywania z nałogiem tytoniowym przyda Ci się pomocna dłoń oraz motywacja. Poinformuj więc o swoich planach kolegów z pracy oraz rodzinę. To ważne, ponieważ będą wiedzieli, z czym się zmagasz, a palacze przestaną częstować cię papierosami. Wtedy walka z nałogiem będzie znacznie łatwiejsza.

Znajdź inny sposób na odstresowanie

Po papierosa sięgasz zapewne wtedy, kiedy czujesz silny stres. Zamiast szukać nerwowo zapalniczki i paczki papierosów, postaraj się wyciszyć w inny sposób. Bardzo pomocne są gumowe gniotki, które zajmują ręce i sprawiają, że odreagujesz nerwy. Niektórzy noszą ze sobą długopis lub niewielką maskotkę.

Zacznij oszczędzać pieniądze, które poszłyby na papierosy

Zamiast kupować kolejną paczkę papierosów, zacznij wrzucać pieniądze do przeźroczystego słoika. Zobaczysz, jaką kwotę będziesz w stanie uzbierać w krótkim czasie. Na pewno będzie to dość zaskakujące, ale jednocześnie bardzo motywujące. Za zaoszczędzone pieniądze spraw sobie przyjemność, na którą wcześniej nie było cię stać. Może być to wymarzony wyjazd do ekskluzywnego SPA lub modne ubranie. Będzie to nagroda za wytrwanie w postanowieniu.

Pomyśl o swoim zdrowiu

Jeśli pieniądze nie są dla ciebie aż tak motywujące, przemyśl sprawę swojego zdrowia. Już po 2 tygodniach od rzucenia palenia zauważysz, że nie masz zadyszek, a wchodzenie na drugie lub trzecie piętro nie jest tak wielkim wyzwaniem. Na pewno poprawi się koloryt twojej skóry oraz zmniejszy się zmęczenie, czy problemy ze snem.

Zacznij uprawiać sport

Wysiłek fizyczny sprawi, że poczujesz większe rozluźnienie, a stres będzie mniej dokuczliwy. Dodatkowo zauważysz zapewne, że paląc przed wysiłkiem papierosa, twoja wydolność znacznie spada. Możliwe, że samodzielnie dojdziesz do wniosku, że palenie bardzo szkodzi twojemu zdrowiu i postanowisz pozbyć się tego niezdrowego nałogu.

Fot. Elena Taranenko/Unsplash

Od 2010 roku zajmuje się tworzeniem unikalnej treści. Jest absolwentką studiów licencjackich na kierunku filologia polska ze specjalnością redakcyjno-wydawniczą. Prowadzi także firmę Hero-Writer, która specjalizuje się w tworzeniu treści na blogi oraz dla sklepów internetowych.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zdrowie

Dieta wysokobiałkowa – wady i zalety

Czy dieta wysokobiałkowa jest zdrowa? Przekonaj się!

Magdalena Gardias

Opublikowany

w dniu

Dieta wysokobiałkowa jest uważana za jedną z najlepszych sposobów na uzyskanie szczupłej sylwetki. Jak to się dzieje? Dlaczego zwiększona podaż białka sprzyja zrzucaniu dodatkowych kilogramów?

Na czym polega dieta wysokobiałkowa?

Dieta wysokobiałkowa polega na przyjmowaniu znacznie większej ilości białka niż przy normalnym spożyciu, w niemal każdym posiłku, przy jednoczesnym ograniczeniu produktów z zawartością cukrów i tłuszczy. Dzięki temu tłuszcz zostaje wykorzystany jako źródło energii i zredukowany.

Dieta Dukana

Synonimem diety wysokobiałkowej jest słynna dieta Dukana, inaczej dieta proteinowa. Polega na prawie całkowitym zaprzestaniu spożywania niebiałkowych produktów. Jest dość drastyczna, lepiej z niej korzystać przy kontroli dietetyka i nie długotrwale.

Dieta wysokobiałkowa dla kogo?

Spożywanie odpowiedniej ilości białka pomaga utrzymać masę mięśniową i wspomaga wzrost mięśni i siły, dlatego często stosują ją sportowcy. Utrzymanie wysokiego spożycia białka może również pomóc w zapobieganiu utracie mięśni podczas odchudzania. Polecana jest szczególnie osobom, które korzystały już z różnych diet, ale bezskutecznie. Dobrze jest przed przystąpieniem do niej skonsultować się z dietetykiem, czy nie będzie dla nas szkodliwa.

Produkty w diecie wysokobiałkowej

Dieta wysokobiałkowa może mieć wiele wariantów, różni się szczególnie stopniem radykalnego podejścia do spożywania produktów zawierających np. węglowodany czy tłuszcze. To, co je łączy, to przyjmowanie wysokiej zawartości białek. Przykładami produktów zawartych w diecie wysokobiałkowej są m.in. kurczak, indyk, ryby, chude sery, jaja czy kefir.

Fot. Sebastian Coman Photography/Pexels

Zalety diety wysokobiałkowej

Dieta wysokobiałkowa przynosi znaczne korzyści w zakresie odchudzania, wpływa pozytywnie na metabolizm, wspiera podstawowe funkcje hormonalne, zmniejsza ryzyko katabolizmu. Obniża również ciśnienie krwi. Produkty wysokobiałkowe są sycące, każdy z nas ma je w swojej diecie. Co ważne, osoba korzystającej z takiej diety nie czuje się głodna i nie podjada.

Wady diety wysokobiałkowej

Wszystkie wady (jak i zalety) zależą od wybranego wariantu diety wysokobiałkowej, okresu jej stosowania oraz od tego, jak mocno będzie rygorystyczna. W ich wyniku mogą pojawić się różne problemy zdrowotne. Jedynie umiarkowanie stosowana dieta, z głową, nie zmierza do niepotrzebnego ryzyka.

Negatywne skutki diety wysokobiałkowej

Do najczęstszych negatywnych skutków należy niedobór witamin i minerałów oraz zaparcia (z powodu niedoboru błonnika), a także zmęczenie, brak energii. Zbyt duża ilość białka w diecie może źle wpływać na pracę niektórych organów wewnętrznych m.in. wątroby, nerek. W skrajnych przypadkach może dojść do powstania komórek nowotworowych i zwiększenia ryzyka wystąpienia osteoporozy.

Dieta wysokobiałkowa, przykładowy jadłospis

Takie menu powinien przygotować nam dietetyk, aby zapotrzebowanie kaloryczne było dostosowane do naszych potrzeb. Powinien również zaproponować nam odpowiednie przepisy, z których moglibyśmy korzystać na co dzień. Poniżej przedstawiamy przykładowe menu umiarkowanej diety wysokobiałkowej.

Śniadanie: dwie kromki chleba pełnoziarnistego z chudą szynką i plastrem pomidora.

Drugie śniadanie: kefir.

Obiad: pierś z kurczaka gotowana na parze z gotowanym kalafiorem i groszkiem.

Podwieczorek: odtłuszczony serek wiejski z ogórkiem.

Kolacja: omlet z szynką i wybranymi warzywami.

Dieta prawie doskonała?

Dieta wysokobiałkowa polega na zastąpieniu niektórych węglowodanów i tłuszczów białkiem. Ma swoje wady i zalety. Każdą dietę powinniśmy jednak stosować z umiarem, a najlepiej pod kontrolą dietetyka.

Fot. Lily Banse/Unsplash

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Testosteron u mężczyzny – co warto o nim wiedzieć?

Testosteron u mężczyzn – zobacz, co warto o nim wiedzieć!

Magdalena Gardias

Opublikowany

w dniu

Testosteron to hormon występujący u mężczyzn, to synonim męskości, płodności i pewności siebie. Jego zbyt niski poziom może być przyczyną wielu schorzeń. Jak obserwować jego poziom, jakie są normy i czynniki optymalizujące jego poziom i kiedy mężczyźni powinni zacząć się martwić o swoje zdrowie?

Testosteron

Testosteron to hormon steroidowy, może dziwić fakt, że występuje również u kobiet, ale to u płci męskiej jego poziom znacznie wpływa na ich optymalne funkcjonowanie. Wytwarzany jest głównie w jądrach, a niewielka ilość w nadnerczach. Do czego jest tak potrzebny? Niemal do wszystkiego, głównie do prawidłowego rozwoju kości, mięśni, układu nerwowego i funkcji seksualnych. Jeżeli na tych polach zauważamy jakieś nieprawidłowości, to znak, że może być za nie odpowiedzialny właśnie zbyt niski poziom testosteronu.

Negatywny wpływ czynników

Wiele czynników negatywnie wpływa na poziom testosteronu u mężczyzn, m.in. zła dieta, brak ruchu, toksyny, choroby towarzyszące. Pamiętajmy, że każda sytuacja odbiegająca od normy powinna nas zaalarmować do kontaktu z lekarzem i że nie każde objawy będą jednoznaczne. Istnieje nawet grupa mężczyzn, którzy nie będą odczuwać praktycznie żadnych zmian w organizmie.

Nieodpowiednia dieta

Jednym z większych nieodpowiednich działań u mężczyzn jest zła dieta, niska w witaminy i mikroelementy, a bogata w cholesterol (tzw. śmieciowe jedzenie będzie tu miało najgorszy efekt), przyczyniająca się do zwiększonego odkładania się tkanki tłuszczowej, co z kolei prowadzi do poważnych zaburzeń hormonalnych. Katastrofą dla organizmu jest również stosowanie dopingu bez jakiejkolwiek kontroli. Dlatego ważne jest, aby zachować prawidłową dietę i stosować regularne ćwiczenia, pomagające utrzymać ciało w dobrej kondycji oraz testosteron w normie. Szczególnie potrzebne są odpowiednie dawki witaminy B6 oraz mikroelementy w postaci magnezu i cynku.

Fot. Štefan Štefančík/Unsplash

Toksyny

One również mają fatalny wpływ na nasze zdrowie i poziom testosteronu. Gdzie je spotkamy? Przede wszystkim w żywności i środkach higienicznych. Alkohol również działa negatywnie. Nie tylko obciąża wątrobę, ale i źle wpływa na gospodarkę hormonalną naszego organizmu. Złym pomysłem jest również nałogowe palenie papierosów. Należy od czasu do czasu stosować detoks.

Choroby i przypadłości

Oprócz nadużywania alkoholu i palenia papierosów, choroby takie jak cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca, urazy jąder, mogą przyczyniać się do wyraźnego spadku testosteronu. Niekorzystny wpływ ma również stres.

Zespół metaboliczny

Czasami odbiegający od normy poziom testosteronu nie jest wyłącznie naszą winą. Na ten stan może mieć wpływ szereg czynników, a jednym z nich jest tzw. zespół metaboliczny. Charakteryzuje się on podwyższonym poziomem kwasów tłuszczowych, spadkiem dobrego cholesterolu, podwyższonym cukrem, nadciśnieniem tętniczym i sporą tkanką tłuszczową w okolicy pasa. U nielicznych mężczyzn może także nastąpić niewydolność pracy jąder lub zaburzenia pracy podwzgórza czy hipogonadyzm.

Niski testosteron to nie katastrofa

Niski poziom testosteronu nie musi być problemem wstydliwym, jednak dla wielu mężczyzn taki właśnie jest – z powodu obniżonego libido czy kłopotów w sypialni. Warto pamiętać, że wcześnie zauważone zmiany pozwolą nam w odpowiednim czasie zadbać o swoje zdrowie i zneutralizować problem.

Fot. Rana Sawalha/Unsplash

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Psychoterapia – kiedy warto się na nią zapisać?

Psychoterapia dla wszystkich czy dla wybranych? Kto zyska najwięcej ze spotkań z psychoterapeutą?

Gabriela Matyszczak

Opublikowany

w dniu

Na szczęście jako społeczeństwo coraz lepiej zdajemy sobie sprawę, jak istotne jest zdrowie psychiczne. Nie wystarczy, że dbasz o odpowiednie nawodnienie i pilnujesz harmonogramu ćwiczeń. Jeśli nie zadbasz o swoje samopoczucie, stres znacząco pogorszy komfort Twojego codziennego funkcjonowania. Tak jak z chorobami fizycznymi udajesz się do specjalisty w danej dziedzinie, tak samo z problemami psychicznymi dobrze udać się na psychoterapię, która zwiększy jakość Twojego życia. Doradzamy, w jakich przypadkach szczególnie warto zwrócić się o pomoc do psychoterapeuty. 

Zaburzenia odżywiania 

Chociaż zaburzenia odżywiania to problem, który najczęściej poruszany jest w kontekście kobiet, wciąż dotyczy niemal 10% mężczyzn. I, co istotne, mowa tu tylko o osobach sięgających po pomoc specjalisty, więc w rzeczywistości liczba ta może być zdecydowanie większa. Najczęściej wynikają z powodu nieakceptacji siebie i poszukiwania akceptacji ze strony otoczenia, jednak zdarza się, że przyczyną anoreksji czy bulimii są również ciężka sytuacja w domu, przesadny perfekcjonizm czy też przeciwnie, brak wiary w siebie. Objawy anoreksji, na które warto zwrócić uwagę u siebie i swoich bliskich to między innymi:

  • ograniczenie ilości ilości i częstotliwości przyjmowanych posiłków;
  • unikanie kalorycznych produktów;
  • stosowanie wyczerpujących ćwiczeń fizycznych;
  • zaburzony obraz własnego ciała;
  • lęk przed przytyciem. 

Z czasem pojawiają się także objawy fizyczne, takie jak wypadanie włosów, zmniejszone libido, anemia, zaburzenie metabolizmu, dlatego tak ważne jest, żeby nie ignorować sygnałów mogących świadczyć o występowaniu zaburzenia odżywiania Test internetowy pozwoli Ci na lepsze rozeznanie w temacie przed wizytą u specjalisty, nie zastąpi jednak profesjonalnej diagnozy. Dlatego jeśli podejrzewasz u siebie lub osoby z Twojego otoczenia, zainteresuj się psychoterapią.

Zaburzenia psychotyczne

Zaburzenia psychotyczne to temat obejmujący szerszą grupę chorób, do których między innymi zalicza się szerzej znana schizofrenia czy choroba afektywna dwubiegunowa. Znacznie utrudniają one codzienne funkcjonowanie, jednak zazwyczaj chory sam nie orientuje się, że potrzebuje pomocy, dlatego istotna jest szybka interwencja ze strony bliskich. Na jakie objawy warto zwracać uwagę, podejrzewając występowanie zaburzeń psychotycznych? 

  • irracjonalny sposób myślenia;
  • nastrój nieadekwatny do sytuacji;
  • urojenia;
  • halucynacje i omamy;
  • zauważalne rozkojarzenie;
  • aspołeczność. 

Pod opieką specjalisty chory jest w stanie kontrolować swój stan oraz uczy się rozpoznawać nawroty zaburzenia. Psychoterapia jest również szansą na powrót do społeczeństwa i sposobem na lepsze, bardziej komfortowe życie. 

Fot.Cottonbro/Pexels

Zaburzenia lękowe 

Identyfikując zaburzenia lękowe należy dostrzec różnicę między uczuciem strachu a uczuciem lęku. Strach towarzyszy każdemu z nas i jest reakcją na istniejące zagrożenie, lęk pojawia się, kiedy obawiamy się samej ewentualności. W większych dawkach znacząco wpływa na codzienne funkcjonowanie, uniemożliwiając wykonanie najprostszych czynności, takich jak wyjście z domu, praca czy kontakt z drugim człowiekiem. Co może wskazywać na występowanie zaburzeń lękowych? 

  • uczucie odrealnienia;
  • trudności z oddychaniem;
  • zaburzenia snu;
  • zaburzania koncentracji;
  • natrętne myśli;
  • problemy z podejmowaniem decyzji;
  • unikanie kontaktu z innymi. 

Z racji specyfiki zaburzeń lękowych, dobrym rozwiązaniem będzie psychoterapia online

Kiedy się zapisać? 

Kiedy czujesz, że Twój stan psychiczny znacząco wpływa na codzienne życie. Strach jest czymś naturalnym, jednak lęk odczuwany przed każdą decyzją jest powodem, dla którego warto udać się do specjalisty. Jeśli stres nie pozwala Ci na spokojny sen, a mimowolne obliczanie kalorii na spokojny posiłek to znak, żeby sięgnąć po pomoc psychoterapeuty. Nie ma sytuacji bez wyjścia, a odpowiednio dobrana psychoterapia bez wątpienia pomoże Ci odzyskać stabilność i bezpieczeństwo w życiu. 

Fot. Alex Green/Pexels

Kontynuuj czytanie

Popularne