Connect with us

Zdrowie

Jak rzucić palenie? Najlepsze sposoby

Palenie papierosów ma bardzo zły wpływ nie tylko na finanse, ale przede wszystkim na zdrowie. Jak pozbyć się nałogu i nie sięgać po tę niezdrową używkę? Sprawdź nasz krótki poradnik.

Anna Dobrut

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Rzucanie palenia może być bardzo stresujące, ale nie jest niemożliwe. Zobacz najlepsze i sprawdzone metody na porzucenie tego wyjątkowo zgubnego nałogu.

Wyznacz sobie niewielkie cele

Nagłe pozbycie się z organizmu nikotyny może być szokiem dla twojego organizmu. Lekarze odradzają, by rzucać nałóg z dnia na dzień. Postaraj się palić coraz mniej, zmniejszając ilość wypalanych papierosów o kilka sztuk dziennie. Spraw, by twój plan był dla ciebie mierzalny oraz osiągalny. Ustal kiedy chcesz ostatecznie rzucić palenie i trzymaj się wyznaczonego celu.

Unikaj sytuacji, w których palisz najwięcej

Palacze najczęściej dają namówić się na kolejnego „buszka” podczas przerwy na kawę w pracy lub podczas spotkania towarzyskiego. W trakcie rzucania palenia unikaj spotykania się z innymi palaczami, którzy będą chcieli namówić Cię na kolejnego papierosa. Przebywanie w zadymionym pomieszczeniu będzie przypominało Ci o tym, że chcesz zapalić. Nie musisz unikać towarzystwa i zaszywać się w biurowej kuchni podczas przerw. Wyjdź na chwilę na świeże powietrze i porozmawiaj z kolegami w firmie, którzy nie palą. Zamiast wyjścia na papierosa zaserwuj sobie dobrą herbatę albo kawę. Nim się obejrzysz, przerwa minie, a tobie uda się uniknąć palenia.

Wyrzuć wszystkie zapasy tytoniu na czarną godzinę

Wielu palaczy ma w domu różne rodzaje tytoniu, papierośnice oraz zapalniczki. Kiedy chcesz rzucić nałóg, musisz pozbyć się swoich zapasów, by nie kusiło cię zapalenie ostatniego dymka. Rzucający palenie dobrze wiedzą, że nie kończy się na jednym papierosie. Pozbądź się więc maszynek do robienia papierosów, zapalniczek i popielniczek. W chwili ogromnego stresu, kiedy będziesz mieć silną potrzebę zapalenia papierosa, zapewne będziesz szukać tytoniu w domu. Jeśli go nie znajdziesz, może twój nikotynowy głód nie będzie na tyle silny, by wyjść do kiosku po paczkę ulubionych papierosów. 

fot. Julia Sakelli/Pexels

Poinformuj bliskich o swojej decyzji

W rzucaniu każdego nałogu bardzo ważne jest wsparcie bliskich osób. Podczas zrywania z nałogiem tytoniowym przyda Ci się pomocna dłoń oraz motywacja. Poinformuj więc o swoich planach kolegów z pracy oraz rodzinę. To ważne, ponieważ będą wiedzieli, z czym się zmagasz, a palacze przestaną częstować cię papierosami. Wtedy walka z nałogiem będzie znacznie łatwiejsza.

Znajdź inny sposób na odstresowanie

Po papierosa sięgasz zapewne wtedy, kiedy czujesz silny stres. Zamiast szukać nerwowo zapalniczki i paczki papierosów, postaraj się wyciszyć w inny sposób. Bardzo pomocne są gumowe gniotki, które zajmują ręce i sprawiają, że odreagujesz nerwy. Niektórzy noszą ze sobą długopis lub niewielką maskotkę.

Zacznij oszczędzać pieniądze, które poszłyby na papierosy

Zamiast kupować kolejną paczkę papierosów, zacznij wrzucać pieniądze do przeźroczystego słoika. Zobaczysz, jaką kwotę będziesz w stanie uzbierać w krótkim czasie. Na pewno będzie to dość zaskakujące, ale jednocześnie bardzo motywujące. Za zaoszczędzone pieniądze spraw sobie przyjemność, na którą wcześniej nie było cię stać. Może być to wymarzony wyjazd do ekskluzywnego SPA lub modne ubranie. Będzie to nagroda za wytrwanie w postanowieniu.

Pomyśl o swoim zdrowiu

Jeśli pieniądze nie są dla ciebie aż tak motywujące, przemyśl sprawę swojego zdrowia. Już po 2 tygodniach od rzucenia palenia zauważysz, że nie masz zadyszek, a wchodzenie na drugie lub trzecie piętro nie jest tak wielkim wyzwaniem. Na pewno poprawi się koloryt twojej skóry oraz zmniejszy się zmęczenie, czy problemy ze snem.

Zacznij uprawiać sport

Wysiłek fizyczny sprawi, że poczujesz większe rozluźnienie, a stres będzie mniej dokuczliwy. Dodatkowo zauważysz zapewne, że paląc przed wysiłkiem papierosa, twoja wydolność znacznie spada. Możliwe, że samodzielnie dojdziesz do wniosku, że palenie bardzo szkodzi twojemu zdrowiu i postanowisz pozbyć się tego niezdrowego nałogu.

Fot. Elena Taranenko/Unsplash

Od 2010 roku zajmuje się tworzeniem unikalnej treści. Jest absolwentką studiów licencjackich na kierunku filologia polska ze specjalnością redakcyjno-wydawniczą. Prowadzi także firmę Hero-Writer, która specjalizuje się w tworzeniu treści na blogi oraz dla sklepów internetowych.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zdrowie

6 skutecznych sposobów na wzmocnienie odporności jesienią

Chcesz wzmocnić swój organizm i odgrodzić się od infekcji tej jesieni? Zastosuj się do naszych porad, a przestaniesz się obawiać przeziębienia czy grypy.

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Jellybee/unsplash.com

Istnieje wiele skutecznych sposobów na to, by stawić czoła groźbie jesiennych infekcji i związanych z nimi powikłań. Niestety szczepionka nie jest panaceum, dlatego musisz regularnie wzmacniać odporność i wsłuchiwać się w swój organizm. Poznaj skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności jesienią!

Zdrowo się odżywiaj

Umiejętnie dobrane produkty zapewnią Ci równowagę białek, węglowodanów i tłuszczy w organizmie, nasycą go witaminami, wapniem i cynkiem – wszystkim, czego mu trzeba do wzmocnienia odporności. Włącz do codziennej diety więcej świeżych warzyw i owoców (zwłaszcza cytrusowych), a także produktów fermentowanych, w tym jogurtów i kefirów. Istotne dla organizmu składniki odżywcze znajdziesz też w gotowanej rybie, nierafinowanych olejach roślinnych i kaszach. Rozsądne odżywianie wspomaga prawidłowe funkcjonowanie różnych układów w organizmie, dzięki czemu szybciej rozprawisz się z ewentualną infekcją.

Hartuj organizm

Naprzemienny prysznic, pływanie zimą w naturalnych zbiornikach wodnych, wyjścia na basen i saunę – wszystko to wzmacnia naturalną odporność organizmu. Oczywiście do niektórych zabiegów organizm trzeba przygotować, zanim więc rozpoczniesz morsowanie, bierz z rana naprzemienny prysznic lub oblewaj się zimną wodą. Takie działania usprawnią krążenie i dostarczą organizmowi życiodajny tlen. Zresztą wodne zabiegi nie są wcale koniecznością. Wystarczy, że codziennie wybierzesz się na godzinny spacer po parku czy lesie. Taka aeroterapia dotleni Twój organizm i pobudzi przemianę materii.

Uprawiaj sport

Nie musisz od razu pędzić na siłownię. Wystarczy, że znajdziesz skuteczne ćwiczenia na YouTube i przeznaczysz na nie 15–20 minut dziennie. W taki sposób nie tylko zwiększysz aktywność umysłową, koncentrację i zdolność do pracy, ale też wesprzesz pracę układu oddechowego, który często staje się celem infekcji. Kiedy już wzmocnisz odporność, łatwiej Ci będzie przejść jakąkolwiek infekcję wirusową.

Porzuć nałogi

Chodzi o trwałą rezygnację z nałogów, a nie tylko na czas infekcji. Jeden dzień bez papierosów, alkoholu czy zajadania się fast-foodami oczywiście nie wystarczy. Musisz stopniowo zmieniać swój styl życia, uwalniając się od czynników, które mają destrukcyjny wpływ na Twoje zdrowie. Alkohol i papierosy to nie jedyne używki, które Cię osłabiają. Niemniej wycieńcza uzależnienie od gier, ciągły niedobór snu i inne nawyki, jak na przykład niekontrolowane branie leków czy nadmiar kofeiny.

Wysypiaj się i odpoczywaj

Około 70% ludzi na całym świecie nie dba o wystarczającą ilość snu i wypoczynek, co zwiększa ich podatność na różne infekcje. Sen i wypoczynek to niezbędne czynniki przywracające odporność. Pozwól sobie na sen i odpoczynek w takich ilościach, w jakich to konieczne. Zachowaj zdrową równowagę między pracą, życiem osobistym i odpoczynkiem. Rób sobie przerwy, nie martw się z powodu błahostek, bądź optymistą, nie panikuj i ciesz się życiem. Długotrwały stres do niczego nie jest Ci potrzebny. Uwolnij się od niego już teraz.

Dbaj o higienę

Zawsze po przyjściu do domu myj twarz i ręce. Dbaj też o regularne czyszczenie telefonu, który ciągle trzymasz w rękach. Nie dotykaj brudnymi rękoma twarzy i powstrzymuj się od jedzenia w miejscach publicznych. Korzystaj z chusteczek jednorazowych i innych środków dezynfekujących. Regularnie bierz prysznic, pierz ubrania i wietrz pomieszczenia, w których przebywasz.

Zdj. główne: Jellybee/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Jakie badania wykonywać regularnie?

Dowiedz się, jakie badania należy wykonywać regularnie, aby móc cieszyć się dobrą kondycją oraz zdrowiem.

Aleksandra Michaliszyn

Opublikowany

w dniu

Profilaktyka chorób jest niezwykle istotna. Dzięki regularnym badaniom możesz zapobiec rozwinięciu się chorób oraz w pełni zadbać o swoje zdrowie. Jakie konkretnie badania należy wykonywać regularnie? Przedstawiamy listę badań, które warto wykonać co najmniej raz do roku.

Ogólne badania profilaktyczne

Regularne wykonywanie ogólnych badań profilaktyczny pomoże Ci w sprawdzeniu generalnej kondycji Twojego organizmu. Jakie badania warto wykonać w ramach ogólnej profilaktyki?

Na pierwszym miejscu powinna znaleźć się morfologia krwi. Badanie to sprawdza poziom poszczególnych elementów morfotycznych we krwi, co pozwala na określenie ogólnego stanu organizmu. Na podstawie tego badania można bowiem określić, czy pacjent nie zmaga się z różnego rodzaju zapaleniami lub niedokrwistością. 

Do grupy tak zwanych badań podstawowych zaliczamy również ogólne badanie moczu. Na podstawie tego badania możliwe jest między innymi wykrycie chorób nerek, dróg moczowych, również chorób układowych, nawet we wczesnym stadium. Możliwe jest również wykrycie powikłań związanych z już zdiagnozowaną cukrzycą, otyłością lub nadciśnieniem tętniczym

W ramach profilaktyki warto także wykonać badania takie jak: glukoza, OB, próby wątrobowe, badanie tarczycy, kreatynina.

Jeśli któreś z badań wykonanych w ramach badań podstawowych wykaże nieprawidłowości, to konieczna może okazać się wizyta u lekarza specjalisty, na przykład http://magdalena-drozdz-klimczyk.pl/

Regularne wizyty u dentysty

Na liście regularnych badań powinny znaleźć się również wizyty w gabinecie dentysty. Ogólne zalecenia mówią, że w przypadku dzieci wizyty powinny odbywać się co 3 miesiące, a w przypadku dorosłych co pół roku. Dzięki temu będziesz w stanie w pełni zadbać o higienę swojej jamy ustnej. Dlaczego warto się na to zdecydować? Przede wszystkim dlatego, że w trakcie takiej wizyty lekarz stomatolog może zalecić zmianę pasty lub zastosowanie odpowiedniej płukanki, ściągnie kamień nazębny, a także w razie potrzeby zaproponuje licówki Kraków jest miejscem, w którym wykonasz wszystkie niezbędne badania w ramach profilaktyki stomatologicznej. Ponadto regularne wizyty u dentysty pomogą Ci także we wczesnym wykryciu chorób takich jak próchnica czy też choroby przyzębia. Warto pamiętać, że leczenie tych dolegliwości jest tym skuteczniejsze, im wcześniej zostaną one wykryte. Dlatego też raz na pół roku umów się na wizytę w gabinecie stomatologicznym, aby móc cieszyć się mocnymi i zdrowymi zębami.

Zdjęcie główne: pexels.com/Pavel Danilyuk

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Popularne kontuzje u sportowców

Bezpiecznych i bezkontuzyjnych sportów nie ma. No chyba, że za sport uznajemy szachy i brydża. Co się tyczy innych rodzajów sportu, wszystkie niosą ze sobą jakieś ryzyko kontuzji. Warto się z nimi zapoznać, żeby umieć je rozpoznać i leczyć.

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Amr Taha™/unsplash.com

Nie musisz być pierwszorzędnym sportowcem, żeby doznać kontuzji na boisku czy hali sportowej. Niezależnie od tego, czy zaczynasz regularnie trenować, czy jesteś zawodowym sportowcem, jesteś narażony na uraz sportowy. Poznaj 5 najpopularniejszych kontuzji wśród sportowców i najlepsze sposoby ich leczenia!

Zapalenie rozcięgna podeszwowego

Jeśli w czasie chodzenia zacząłeś odczuwać tępy lub piekący ból w okolicach pięty, być może cierpisz na zapalenie rozcięgna podeszwowego, które – jak sama nazwa wskazuje – rozciąga się na całej długości podeszwy. Ten rodzaj kontuzji spotykany jest najczęściej u biegaczy, a jej leczenie to długotrwały i stopniowy proces. Spróbuj przetaczać swoje stopy od palców do pięt po piłeczce tenisowej, żeby rozciągnąć uszkodzoną tkankę. Rób to przez 5 minut kilka razy w ciągu tygodnia. Być może będziesz musiał zastosować specjalne wkładki odciążające rozcięgno, żeby zapewnić stopie dodatkową amortyzację.

Zapalenie kaletek stawu biodrowego

Choć zapalenie kaletki stawu biodrowego najczęściej diagnozowane jest wśród osób w podeszłym wieku, narażone są też na nie osoby bardzo aktywne fizyczne, miłośnicy biegów na długich dystansach czy zapaleni rowerzyści. Zapaleniu kaletek sprzyja długotrwałe powtarzalne obciążenie na staw biodrowy. Regenerację po kontuzji usprawnią lekkie ćwiczenia poprawiające koordynację mięśni bioder i pośladków. Wzmocnienie i poprawa koordynacji w tych rejonach zmniejsza stan zapalny i zwiększone tarcie pomiędzy mięśniem i stawem.

Ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Ten ból może być wywołany wieloma czynnikami, w tym podnoszeniem ciężarów i ćwiczeniami siłowymi. Poziom bólu, którego doświadczasz, zależy od stopnia ciężkości urazu. W większości przypadków ból przechodzi samoistnie. W przypadku silnego zespołu bólowego, potrzebna będzie wizyta u fizjoterapeuty, który manualnie uwolni Cię od bólu, a ponadto nauczy prawidłowej ergonomii pracy i techniki ćwiczeń.

Przeciążenie mięśni

Niezależnie od stażu sportowego każdy narażony jest na przeciążenie mięśni, zwłaszcza jeśli trening nie jest poprzedzony porządną rozgrzewką. Poza niewystarczającym rozciąganiem do przeciążenia mięśni w czasie treningu może dojść na skutek ich osłabienia, zmęczenia i stresu. Kontuzji łatwo zapobiec poprzez wykonywanie prostych ćwiczeń stretchingowych przed każdym treningiem. Jeśli jednak do niej doszło, przyłóż do bolącego miejsca zimny okład na 20 minut, owiń je bandażem i w razie konieczności unieś do góry.

Kolano biegacza

Prawie połowa wszystkich kontuzji sportowych ma związek z kolanem. Kolano biegacza to kontuzja przeciążeniowa, objawiająca się bólem po bocznej stronie stawu kolanowego. Choć wielu biegaczy rzeczywiście cierpi na tę przypadłość, kontuzja ta dotyka też koszykarzy, siatkarzy, pływaków, kolarzy czy piłkarzy. Nadmierne przeciążenie pasma biodrowo-piszczelowego sprawia, że pomiędzy nim a wyroślą kostną znajdującą się nad dolnym przyczepem, po bocznej stronie stawu kolanowego, dochodzi do tarcia. Leczenie kolana biegacza może iść w wielu kierunkach i obejmować okłady z lodu, rezygnację z określonych ćwiczeń, takich jak przysiady i wypady, a także stosowanie dodatkowego podparcia w formie bandaży.

Zdj. główne: Amr Taha™/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Popularne