Connect with us

Zdrowie

Bezpieczne odchudzanie – o czym pamiętać?

Piękna sylwetka to efekt ciężkiej pracy? Owszem, ale nie tylko! Ważne jest również mądre podejście i troska o zdrowie. Jeśli o to zadbasz – sukces z pewnością będzie długotrwały i satysfakcjonujący.

Magdalena Gawior

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Marzysz o zrzuceniu nadprogramowych kilogramów i w końcu czujesz się wystarczająco silny, by zabrać się za pracę nad sobą? Warto spróbować, nie narzucając na siebie zbędnej presji. Odchudzanie to proces, który ma pomóc Twojemu zdrowiu, dlatego nie powinno generować zbędnego stresu i negatywnych emocji.

Zdrowe odchudzanie – podejdź do tego z głową

Redukcja masy to jeden z najczęstszych powodów przechodzenia na diety niskokaloryczne czy zapisywania się na siłownię. W XXI wieku presja na określony wygląd i wpasowywanie się w kanony piękna jest duża, a przez to wciąż rośnie popyt na produkty wspomagające odchudzanie, treningi, cateringi dietetyczne i informacje na temat pracy nad sylwetką. W obecnym w mediach szumie informacyjnym czasami ciężko wyłowić istotę sprawy – a nią zawsze powinno być zdrowie. Dlatego zanim zdecydujesz się na kolejny suplement na odchudzanie, upewnij się, że go potrzebujesz i że będzie on wspomagał Twoją pracę nad ciałem.

Jak osiągnąć wymarzoną sylwetkę?

Sposobem na wypracowanie idealnej figury nie jest zastosowanie określonego preparatu ani konkretny trening. Wręcz przeciwnie: potrzebujesz wielu różnych składowych, by osiągnąć upragniony efekt. Przede wszystkim musisz zadbać o dietę. Powinieneś stosować odpowiedni deficyt kaloryczny (nie większy niż 200-300 kcal, które odejmiesz od swojego całkowitego zapotrzebowania kalorycznego – które określa CPM, a nie podstawowego zapotrzebowania kalorycznego – określanego przez PPM). Warto również pamiętać, że nigdy nie możesz spożywać mniej niż wynosi Twoje PPM. Jeśli zdecydujesz się na dietę 1000 kcal lub po prostu niższą niż PPM, w dłuższej perspektywie czasowej możesz nabawić się problemów zdrowotnych, które spowolnią Twój metabolizm i doprowadzą do efektu jo-jo. Pamiętaj, że zdrowa dieta to zbilansowana dieta: zadbaj o odpowiedni balans makroskładników (są to: białka, tłuszcze i węglowodany), a także uzupełnienie jej w witaminy i składniki mineralne. Kolejnym krokiem będzie aktywność fizyczna. Niezależnie od Twojego celu, powinieneś wdrożyć w swoje życie zarówno treningi wydolnościowe (popularne cardio), jak i siłowe. Dzięki temu zachowasz równowagę i będziesz bezpiecznie pracować nad swoim ciałem.

Odchudzanie a rzeźbienie sylwetki

Częstym problemem osób odchudzających się jest uzyskiwanie efektu nieaktrakcyjnej dla nich, choć szczupłej figury. Przyczyną takie stanu rzeczy jest stosowanie samej diety odchudzającej lub diety i treningów cardio, bez treningów siłowych. Jeśli znajdujesz się w tym miejscu, powinieneś zadbać o utrzymanie masy ciała (pomoże Ci w tym dieta, podczas której będziesz spożywać ilość kalorii równą Twojemu całkowitemu zapotrzebowaniu kalorycznemu) oraz wdrożenie treningów siłowych w swój harmonogram ćwiczeń. Zasadniczo na 2-3 treningi cardio powinny przypadać 1-2 treningi siłowe. Jeśli chcesz zbudować masę mięśniową, przydatne mogą okazać się również odżywki na masę i wzbogacanie swojej diety w białko.

Zdjęcie główne: pexels.com/ Ivan Samkov

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zdrowie

Jakie badania wykonywać regularnie?

Dowiedz się, jakie badania należy wykonywać regularnie, aby móc cieszyć się dobrą kondycją oraz zdrowiem.

Aleksandra Michaliszyn

Opublikowany

w dniu

Profilaktyka chorób jest niezwykle istotna. Dzięki regularnym badaniom możesz zapobiec rozwinięciu się chorób oraz w pełni zadbać o swoje zdrowie. Jakie konkretnie badania należy wykonywać regularnie? Przedstawiamy listę badań, które warto wykonać co najmniej raz do roku.

Ogólne badania profilaktyczne

Regularne wykonywanie ogólnych badań profilaktyczny pomoże Ci w sprawdzeniu generalnej kondycji Twojego organizmu. Jakie badania warto wykonać w ramach ogólnej profilaktyki?

Na pierwszym miejscu powinna znaleźć się morfologia krwi. Badanie to sprawdza poziom poszczególnych elementów morfotycznych we krwi, co pozwala na określenie ogólnego stanu organizmu. Na podstawie tego badania można bowiem określić, czy pacjent nie zmaga się z różnego rodzaju zapaleniami lub niedokrwistością. 

Do grupy tak zwanych badań podstawowych zaliczamy również ogólne badanie moczu. Na podstawie tego badania możliwe jest między innymi wykrycie chorób nerek, dróg moczowych, również chorób układowych, nawet we wczesnym stadium. Możliwe jest również wykrycie powikłań związanych z już zdiagnozowaną cukrzycą, otyłością lub nadciśnieniem tętniczym

W ramach profilaktyki warto także wykonać badania takie jak: glukoza, OB, próby wątrobowe, badanie tarczycy, kreatynina.

Jeśli któreś z badań wykonanych w ramach badań podstawowych wykaże nieprawidłowości, to konieczna może okazać się wizyta u lekarza specjalisty, na przykład http://magdalena-drozdz-klimczyk.pl/

Regularne wizyty u dentysty

Na liście regularnych badań powinny znaleźć się również wizyty w gabinecie dentysty. Ogólne zalecenia mówią, że w przypadku dzieci wizyty powinny odbywać się co 3 miesiące, a w przypadku dorosłych co pół roku. Dzięki temu będziesz w stanie w pełni zadbać o higienę swojej jamy ustnej. Dlaczego warto się na to zdecydować? Przede wszystkim dlatego, że w trakcie takiej wizyty lekarz stomatolog może zalecić zmianę pasty lub zastosowanie odpowiedniej płukanki, ściągnie kamień nazębny, a także w razie potrzeby zaproponuje licówki Kraków jest miejscem, w którym wykonasz wszystkie niezbędne badania w ramach profilaktyki stomatologicznej. Ponadto regularne wizyty u dentysty pomogą Ci także we wczesnym wykryciu chorób takich jak próchnica czy też choroby przyzębia. Warto pamiętać, że leczenie tych dolegliwości jest tym skuteczniejsze, im wcześniej zostaną one wykryte. Dlatego też raz na pół roku umów się na wizytę w gabinecie stomatologicznym, aby móc cieszyć się mocnymi i zdrowymi zębami.

Zdjęcie główne: pexels.com/Pavel Danilyuk

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Popularne kontuzje u sportowców

Bezpiecznych i bezkontuzyjnych sportów nie ma. No chyba, że za sport uznajemy szachy i brydża. Co się tyczy innych rodzajów sportu, wszystkie niosą ze sobą jakieś ryzyko kontuzji. Warto się z nimi zapoznać, żeby umieć je rozpoznać i leczyć.

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Amr Taha™/unsplash.com

Nie musisz być pierwszorzędnym sportowcem, żeby doznać kontuzji na boisku czy hali sportowej. Niezależnie od tego, czy zaczynasz regularnie trenować, czy jesteś zawodowym sportowcem, jesteś narażony na uraz sportowy. Poznaj 5 najpopularniejszych kontuzji wśród sportowców i najlepsze sposoby ich leczenia!

Zapalenie rozcięgna podeszwowego

Jeśli w czasie chodzenia zacząłeś odczuwać tępy lub piekący ból w okolicach pięty, być może cierpisz na zapalenie rozcięgna podeszwowego, które – jak sama nazwa wskazuje – rozciąga się na całej długości podeszwy. Ten rodzaj kontuzji spotykany jest najczęściej u biegaczy, a jej leczenie to długotrwały i stopniowy proces. Spróbuj przetaczać swoje stopy od palców do pięt po piłeczce tenisowej, żeby rozciągnąć uszkodzoną tkankę. Rób to przez 5 minut kilka razy w ciągu tygodnia. Być może będziesz musiał zastosować specjalne wkładki odciążające rozcięgno, żeby zapewnić stopie dodatkową amortyzację.

Zapalenie kaletek stawu biodrowego

Choć zapalenie kaletki stawu biodrowego najczęściej diagnozowane jest wśród osób w podeszłym wieku, narażone są też na nie osoby bardzo aktywne fizyczne, miłośnicy biegów na długich dystansach czy zapaleni rowerzyści. Zapaleniu kaletek sprzyja długotrwałe powtarzalne obciążenie na staw biodrowy. Regenerację po kontuzji usprawnią lekkie ćwiczenia poprawiające koordynację mięśni bioder i pośladków. Wzmocnienie i poprawa koordynacji w tych rejonach zmniejsza stan zapalny i zwiększone tarcie pomiędzy mięśniem i stawem.

Ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Ten ból może być wywołany wieloma czynnikami, w tym podnoszeniem ciężarów i ćwiczeniami siłowymi. Poziom bólu, którego doświadczasz, zależy od stopnia ciężkości urazu. W większości przypadków ból przechodzi samoistnie. W przypadku silnego zespołu bólowego, potrzebna będzie wizyta u fizjoterapeuty, który manualnie uwolni Cię od bólu, a ponadto nauczy prawidłowej ergonomii pracy i techniki ćwiczeń.

Przeciążenie mięśni

Niezależnie od stażu sportowego każdy narażony jest na przeciążenie mięśni, zwłaszcza jeśli trening nie jest poprzedzony porządną rozgrzewką. Poza niewystarczającym rozciąganiem do przeciążenia mięśni w czasie treningu może dojść na skutek ich osłabienia, zmęczenia i stresu. Kontuzji łatwo zapobiec poprzez wykonywanie prostych ćwiczeń stretchingowych przed każdym treningiem. Jeśli jednak do niej doszło, przyłóż do bolącego miejsca zimny okład na 20 minut, owiń je bandażem i w razie konieczności unieś do góry.

Kolano biegacza

Prawie połowa wszystkich kontuzji sportowych ma związek z kolanem. Kolano biegacza to kontuzja przeciążeniowa, objawiająca się bólem po bocznej stronie stawu kolanowego. Choć wielu biegaczy rzeczywiście cierpi na tę przypadłość, kontuzja ta dotyka też koszykarzy, siatkarzy, pływaków, kolarzy czy piłkarzy. Nadmierne przeciążenie pasma biodrowo-piszczelowego sprawia, że pomiędzy nim a wyroślą kostną znajdującą się nad dolnym przyczepem, po bocznej stronie stawu kolanowego, dochodzi do tarcia. Leczenie kolana biegacza może iść w wielu kierunkach i obejmować okłady z lodu, rezygnację z określonych ćwiczeń, takich jak przysiady i wypady, a także stosowanie dodatkowego podparcia w formie bandaży.

Zdj. główne: Amr Taha™/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Kiedy udać się do psychiatry, a kiedy do psychologa?

Potrzebujesz zadbać o swoją psychikę, ale nie jesteś pewien, do kogo zwrócić się po pomoc? Sprawdź, jakie zawody medyczne i okołomedyczne mogą pomóc Ci w powrocie do zdrowia i znajdź najlepsze rozwiązanie dla siebie.

Magdalena Gawior

Opublikowany

w dniu

W XXI wieku choroby i zaburzenia psychiczne nie są już tematem tabu. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że mogą potrzebować wsparcia specjalistów w radzeniu sobie ze swoimi problemami. Korzystanie z usług terapeutów nie tylko nie jest powodem do wstydu, ale staje się elementem rzeczywistości – tak samo, jak chodzenie do lekarzy rodzinnych czy lekarzy dentystów.

Czym różni się psycholog, psychoterapeuta i psychiatra?

Psycholog to absolwent pięcioletnich, jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia. Nie ma tytułu lekarza, ponieważ nie zdawał egzaminów lekarskich, jednak podobnie jak medycy może wykonać specjalizację i stać się na przykład psychologiem klinicznym, co będzie charakteryzowało rodzaj wykonywanej przez niego pracy. Psycholog nie ma kompetencji by leczyć, nie będzie więc prowadził psychoterapii ani nie wystawi recept na leki psychotropowe. Może specjalizować się w pracy z określoną grupą pacjentów, na przykład psycholog dziecięcy Warszawa będzie zajmował się przede wszystkim osobami przed 18 rokiem życia.

Psychiatra to lekarz, który po ogólnych studiach medycznych zdecydował się na specjalizację z psychiatrii. Jego zadaniem zawodowym jest diagnoza i leczenie chorób oraz zaburzeń psychicznych. Ma prawo do wystawiania recept i możesz zostać do niego skierowany po rozmowie z psychologiem. Jako lekarz posiada również uprawnienia, by skierować Cię do szpitala psychiatrycznego czy wystawić zwolnienie lekarskie, czego nie może zrobić psycholog.

Psychoterapeutą może zostać absolwent psychologii, psychiatrii czy nawet filozofii albo pedagogiki. By uzyskać możliwość wykonywania tego zawodu, należy odbyć szkolenie podyplomowe, które w Polsce trwa cztery lata. Psychoterapeuta może być specjalistą, na przykład poznawczo-behawioralnym albo psychoanalitycznym. Tylko psychoterapeuta ma prawo do prowadzenia psychoterapii, która jest metodą służącą do wyprowadzenia pacjenta ze stanu cierpienia i nauczenia go kontroli nad jego życiem. 

Gdzie szukać pomocy?

Zdrowie psychiczne to delikatna sprawa. Szukając psychologa, psychiatry lub psychoterapeuty – w zależności od Twoich potrzeb lub zaleceń lekarzy, z którymi już się kontaktowałeś – warto szukać opinii ludzi, którzy korzystali z usług poszczególnych osób. Możesz skorzystać ze stron polecających specjalistów, takich jak: https://najlepszeterapie.pl/ albo poszukać pomocy stacjonarnie, kierując się na przykład do zaufanego lekarza rodzinnego, który być może będzie umiał polecić Ci psychologa. Pamiętaj, że jeśli trafisz na specjalistę, który będzie wykazywał się nieprofesjonalnym podejściem, a Ty po rozmowie z nim będziesz czuł się gorzej, a nie lepiej – masz prawo zrezygnować i poszukać pomocy gdzie indziej. 

Psycholog czy psychiatra? 

Jeśli robisz pierwsze podejście do leczenia się u specjalisty od chorób i zaburzeń psychicznych, dobrym pomysłem jest skierowanie swoich kroków do psychologa. Jego zadaniem będzie rozmowa z Tobą, zdefiniowanie i przepracowanie problemów, a także ewentualne skierowanie Cię do psychiatry. Psychiatra jest dobrym kierunkiem szczególnie dla osób wymagających leczenia farmaceutykami. Przykładami chorób, które często wymagają podjęcia farmakoterapii są damska lub męska depresja, zaburzenia osobowości, schizofrenia czy choroba dwubiegunowa. Pamiętaj jednak, że nie powinieneś samodzielnie się diagnozować, dlatego jeśli czujesz, że coś jest nie tak, koniecznie skontaktuj się z pracownikiem ochrony zdrowia.

Zdjęcie główne: pexels.com/Alex Green

Kontynuuj czytanie

Popularne