Connect with us

Zdrowie

Badanie PSA – na czym polega?

Czym jest badanie PSA? W tym artykule dowiesz się jak przebiega, kogo dotyczy i dlaczego jest bardzo ważne.

Karolina Baworowska

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 3 min. aby przeczytać ten wpis

Aby być pewnym, że stan naszego zdrowia jest prawidłowy, nie wystarczy tylko dobre samopoczucie. Ważne są również badania lekarskie, które w pewnym wieku wydają się być wręcz obowiązkowe. 

Badania PSA to nic innego jak badanie antygenów prostaty. Warto dowiedzieć się, na czym polega badanie PSA, jak przebiega i co ma za zadanie ustalić.

Świat białek i antygenów

PSA to angielski skrót od Prostate Specific Antigen, czyli antygen sterczowy. Zwany inaczej glikoproteiną, antygen ten jest produkowany przez komórki nabłonka gruczołowego prostaty, czyli gruczołu krokowego u mężczyzn. Dzięki PSA, który stanowi swoisty marker przerostu prostaty, lekarze są w stanie zbadać stan gruczołu, a w szczególności jak najwcześniej wykryć nowotwór tego narządu. 

Monitorowanie antygenu PSA wykonywane jest w ramach diagnostyki, ale również pozwala obserwować zmiany u pacjentów z już przerośniętym gruczołem prostaty. Dlatego badanie to jest niezwykle ważne u mężczyzn chcących dbać o swoje zdrowie. Natomiast w momencie przekroczenia lat 40 staje się ono wręcz obowiązkowe i każdy urolog z pewnością zleci je jako element rutynowych badań.

Przebieg ważnego badania 

Badanie PSA polega na laboratoryjnej ocenie próbki krwi pacjenta. Niestety, aby wyniki były jak najdokładniejsze, wiąże się ono bezpośrednio z badaniem prostaty przez odbytnicę. To to, czego panowie wstydzą się najbardziej. A jednak to właśnie całościowy proces pozwolili na jednoznaczną ocenę oraz na dalsze działania w przypadku raka prostaty. 

Trzeba dodać, że badanie PSA nie wchodzi w zakres badań przesiewowych. Często sam zwiększony poziom PSA nie oznacza raka prostaty. Jednakże w przypadku wykrycia przerostu gruczołu krokowego, antygen PSA oraz jego ilość pozwala określić dalsze działania w celu poprawnego leczenia.

Badanie PSA zaczyna się od pobrania krwi żylnej. Następnie za pomocą specjalnych metod laboratoryjnych krew jest badana, a wszelkie odczyty analizowane. Przyjmuje się, że norma antygenu PSA wynosi 4,0 ng/ml. Teraz wszystko polega na tym, aby jak najlepiej przeprowadzić proces różnicowania pomiędzy rozrostem gruczołu krokowego przebiegającym w łagodny sposób a złośliwą formą raka. Następuje wtedy oznaczenie stężenie tzw. wolnej formy PSA. 

I tak u pacjentów cierpiących na złośliwe formy zmian, wolne PSA będzie charakteryzowało się niskimi poziomami. Z kolei chorzy z łagodnym rozrostem prostaty wykazują wyższe poziomy wolnego PSA – w tym przypadku więcej niż 25% stężenia całkowitego PSA.

Dobre przygotowanie.

Badanie PSA wymaga pewnego przygotowania się pacjenta, aby analiza jego krwi przebiegła w poprawny sposób. Przede wszystkim pobranie krwi jest zalecane na czczo i najlepiej podczas godzin porannych. Niezwykle ważny jest też dzień poprzedzający badanie. 

Wtedy właśnie należy przede wszystkim unikać tłustych i nazbyt obfitych posiłków. Ważnym jest, aby również wstrzymać się od alkoholu, który będzie obecny w naszej krwi. To samo tyczy się palenia tytoniu. Ze względu na to, że antygen PSA jest produkowany również przez spermę, trzeba również powstrzymać się od seksu dzień przed badaniem, aby nie zwiększać jego poziomu.

Zdjęcie główne: RODNAE Productions/pexels.com

Absolwentka filologii angielskiej i copywriterka z wieloletnim doświadczeniem, która kocha podróże, koty oraz życie poza miastem. Ponadto gra na wielu instrumentach - pełni funkcję basistki, organistki oraz flecistki w różnych projektach muzycznych.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zdrowie

5 pomysłów na zdrowe śniadanie dla aktywnych

Powiedz nie kaszy mannie, owsiance na mleku i innym śniadaniom dla małych dzieci! Dzień zaczynaj od białek i tłuszczy. Znajdziesz je w naszych propozycjach śniadania dla aktywnego mężczyzny!

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Uwe Conrad/unsplash.com

Mężczyzna wydatkuje znacznie więcej energii niż kobieta, zwłaszcza jeśli jest aktywny i na co dzień uprawia sport. Dlatego Twoje śniadania muszą być obfitsze i dawać Ci zastrzyk energii na cały dzień. Co jeść z rana, by nie przeciążać żołądka wysokokalorycznym jedzeniem i cukrami prostymi? Podpowiadamy!

Szakszuka – taka jak lubisz

Szakszuka może nie jest bardzo szybka w przygotowaniu, za to wyjątkowo sycąca i aromatyczna. Podstawą potrawy są pomidory i jajka, ale jeśli dodasz do niej trochę pasty pomidorowej i papryki, będzie jeszcze smaczniejsza. Podduś na patelni czosnek, cebulę i pomidory. Zrób łopatką „dołeczki” i wlej do nich jajka (tyle, ile uważasz za słuszne). Smaż je do pożądanej konsystencji i na koniec obowiązkowo posyp potrawę zieleniną. Szczytem sztuki kulinarnej będzie dodanie do potrawy kawałków fety lub bryndzy. I nie zapomnij odkroić sobie trochę chleba, którym będziesz „zamiatać” resztki szakszuki!

Śniadanie po angielsku

Nie musisz kurczowo trzymać się przepisu. Proponujemy „ukraść” Anglikom podstawową ideę – położyć na talerz jak najwięcej smakołyków! Jajka sadzone, bekon i kiełbaska – to oryginalny skład angielskiego śniadania. Ale Ty możesz pójść o krok dalej i położyć na talerz grzanki, pomidory, pieczarki, fasolkę z puszki, a nawet marnujące się w lodówce awokado (jeśli oczywiście nie jest niedojrzałe!). Królewskie śniadanie!

Idealna jajecznica

Czy wiesz, w czym tkwi sekret niewiarygodnie smacznej jajecznicy? Dzielimy się tajemnicą! Po pierwsze: nie żałuj masła. Jeśli nasłuchałeś się dietetycznych historii o szkodliwości cholesterolu, wyrzuć je precz z głowy. To cukry proste są Twoim największym wrogiem! A więc rozpuść na patelni więcej masła klarowanego niż zwykle. Po drugie dodaj łyżkę stołową śmietany. I po trzecie – nie przestawaj mieszać, nie odchodź od kuchenki nawet na sekundę i w żadnym razie nie dopuść do tego, by jajka zbytnio się ścięły. Chcesz przecież, by były aksamitne i rozpływały się w ustach! Dla zdrowia posyp jajecznicę solidną porcją natki lub kolendry i zagryzaj kiszonymi ogórkami.

Sycąca szarma

Do takiego śniadania trzeba się trochę przygotować, gdyż wymaga pewnej ilości składników. Pokrój sobie na cienkie paseczki upieczoną zawczasu pierś z kurczaka (ok. 25 dag) i wyłóż ją na placek lawasza. Pokrój w plastry ogórka i pomidora, posiekaj też kapustę pekińską lub inną sałatę. Wymieszaj 50 ml kefiru z łyżką majonezu. Sos dopraw solą i pieprzem. Dodaj posiekaną zieleninę. Rozłóż warzywa na mięsie, polej sosem i zawiń placek z nadzieniem na kształt koperty. Podsmaż szarmę na maśle klarowanym z obu stron. Mmm… pycha!

Włoska frittata z pomidorkami koktajlowymi i boczkiem

Właściwie to bardzo sycąca zapiekanka z jajek, mięsa i przeróżnych warzyw. Podsmaż na maśle klarowanym cebulkę, a gdy się zeszkli, dodaj boczek (lub każdą inną wędlinę) i pokrojone na cienkie talarki 2–3 ugotowane ziemniaki. Dodaj przekrojone na pół pomidorki koktajlowe (5–6 sztuk). Do osobnego naczynia wbij 4 jajka, roztrzep je i wylej na patelnię. Podsmaż wszystko razem, posyp garścią startego twardego sera, dodaj posiekaną zieleninę i na parę minut nakryj patelnię przykrywką. Polej sosem pomidorowym lub tzatziki. Smacznego!

Zdj. główne: Uwe Conrad/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

6 skutecznych sposobów na wzmocnienie odporności jesienią

Chcesz wzmocnić swój organizm i odgrodzić się od infekcji tej jesieni? Zastosuj się do naszych porad, a przestaniesz się obawiać przeziębienia czy grypy.

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Jellybee/unsplash.com

Istnieje wiele skutecznych sposobów na to, by stawić czoła groźbie jesiennych infekcji i związanych z nimi powikłań. Niestety szczepionka nie jest panaceum, dlatego musisz regularnie wzmacniać odporność i wsłuchiwać się w swój organizm. Poznaj skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności jesienią!

Zdrowo się odżywiaj

Umiejętnie dobrane produkty zapewnią Ci równowagę białek, węglowodanów i tłuszczy w organizmie, nasycą go witaminami, wapniem i cynkiem – wszystkim, czego mu trzeba do wzmocnienia odporności. Włącz do codziennej diety więcej świeżych warzyw i owoców (zwłaszcza cytrusowych), a także produktów fermentowanych, w tym jogurtów i kefirów. Istotne dla organizmu składniki odżywcze znajdziesz też w gotowanej rybie, nierafinowanych olejach roślinnych i kaszach. Rozsądne odżywianie wspomaga prawidłowe funkcjonowanie różnych układów w organizmie, dzięki czemu szybciej rozprawisz się z ewentualną infekcją.

Hartuj organizm

Naprzemienny prysznic, pływanie zimą w naturalnych zbiornikach wodnych, wyjścia na basen i saunę – wszystko to wzmacnia naturalną odporność organizmu. Oczywiście do niektórych zabiegów organizm trzeba przygotować, zanim więc rozpoczniesz morsowanie, bierz z rana naprzemienny prysznic lub oblewaj się zimną wodą. Takie działania usprawnią krążenie i dostarczą organizmowi życiodajny tlen. Zresztą wodne zabiegi nie są wcale koniecznością. Wystarczy, że codziennie wybierzesz się na godzinny spacer po parku czy lesie. Taka aeroterapia dotleni Twój organizm i pobudzi przemianę materii.

Uprawiaj sport

Nie musisz od razu pędzić na siłownię. Wystarczy, że znajdziesz skuteczne ćwiczenia na YouTube i przeznaczysz na nie 15–20 minut dziennie. W taki sposób nie tylko zwiększysz aktywność umysłową, koncentrację i zdolność do pracy, ale też wesprzesz pracę układu oddechowego, który często staje się celem infekcji. Kiedy już wzmocnisz odporność, łatwiej Ci będzie przejść jakąkolwiek infekcję wirusową.

Porzuć nałogi

Chodzi o trwałą rezygnację z nałogów, a nie tylko na czas infekcji. Jeden dzień bez papierosów, alkoholu czy zajadania się fast-foodami oczywiście nie wystarczy. Musisz stopniowo zmieniać swój styl życia, uwalniając się od czynników, które mają destrukcyjny wpływ na Twoje zdrowie. Alkohol i papierosy to nie jedyne używki, które Cię osłabiają. Niemniej wycieńcza uzależnienie od gier, ciągły niedobór snu i inne nawyki, jak na przykład niekontrolowane branie leków czy nadmiar kofeiny.

Wysypiaj się i odpoczywaj

Około 70% ludzi na całym świecie nie dba o wystarczającą ilość snu i wypoczynek, co zwiększa ich podatność na różne infekcje. Sen i wypoczynek to niezbędne czynniki przywracające odporność. Pozwól sobie na sen i odpoczynek w takich ilościach, w jakich to konieczne. Zachowaj zdrową równowagę między pracą, życiem osobistym i odpoczynkiem. Rób sobie przerwy, nie martw się z powodu błahostek, bądź optymistą, nie panikuj i ciesz się życiem. Długotrwały stres do niczego nie jest Ci potrzebny. Uwolnij się od niego już teraz.

Dbaj o higienę

Zawsze po przyjściu do domu myj twarz i ręce. Dbaj też o regularne czyszczenie telefonu, który ciągle trzymasz w rękach. Nie dotykaj brudnymi rękoma twarzy i powstrzymuj się od jedzenia w miejscach publicznych. Korzystaj z chusteczek jednorazowych i innych środków dezynfekujących. Regularnie bierz prysznic, pierz ubrania i wietrz pomieszczenia, w których przebywasz.

Zdj. główne: Jellybee/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Zdrowie

Jakie badania wykonywać regularnie?

Dowiedz się, jakie badania należy wykonywać regularnie, aby móc cieszyć się dobrą kondycją oraz zdrowiem.

Aleksandra Michaliszyn

Opublikowany

w dniu

Profilaktyka chorób jest niezwykle istotna. Dzięki regularnym badaniom możesz zapobiec rozwinięciu się chorób oraz w pełni zadbać o swoje zdrowie. Jakie konkretnie badania należy wykonywać regularnie? Przedstawiamy listę badań, które warto wykonać co najmniej raz do roku.

Ogólne badania profilaktyczne

Regularne wykonywanie ogólnych badań profilaktyczny pomoże Ci w sprawdzeniu generalnej kondycji Twojego organizmu. Jakie badania warto wykonać w ramach ogólnej profilaktyki?

Na pierwszym miejscu powinna znaleźć się morfologia krwi. Badanie to sprawdza poziom poszczególnych elementów morfotycznych we krwi, co pozwala na określenie ogólnego stanu organizmu. Na podstawie tego badania można bowiem określić, czy pacjent nie zmaga się z różnego rodzaju zapaleniami lub niedokrwistością. 

Do grupy tak zwanych badań podstawowych zaliczamy również ogólne badanie moczu. Na podstawie tego badania możliwe jest między innymi wykrycie chorób nerek, dróg moczowych, również chorób układowych, nawet we wczesnym stadium. Możliwe jest również wykrycie powikłań związanych z już zdiagnozowaną cukrzycą, otyłością lub nadciśnieniem tętniczym

W ramach profilaktyki warto także wykonać badania takie jak: glukoza, OB, próby wątrobowe, badanie tarczycy, kreatynina.

Jeśli któreś z badań wykonanych w ramach badań podstawowych wykaże nieprawidłowości, to konieczna może okazać się wizyta u lekarza specjalisty, na przykład http://magdalena-drozdz-klimczyk.pl/

Regularne wizyty u dentysty

Na liście regularnych badań powinny znaleźć się również wizyty w gabinecie dentysty. Ogólne zalecenia mówią, że w przypadku dzieci wizyty powinny odbywać się co 3 miesiące, a w przypadku dorosłych co pół roku. Dzięki temu będziesz w stanie w pełni zadbać o higienę swojej jamy ustnej. Dlaczego warto się na to zdecydować? Przede wszystkim dlatego, że w trakcie takiej wizyty lekarz stomatolog może zalecić zmianę pasty lub zastosowanie odpowiedniej płukanki, ściągnie kamień nazębny, a także w razie potrzeby zaproponuje licówki Kraków jest miejscem, w którym wykonasz wszystkie niezbędne badania w ramach profilaktyki stomatologicznej. Ponadto regularne wizyty u dentysty pomogą Ci także we wczesnym wykryciu chorób takich jak próchnica czy też choroby przyzębia. Warto pamiętać, że leczenie tych dolegliwości jest tym skuteczniejsze, im wcześniej zostaną one wykryte. Dlatego też raz na pół roku umów się na wizytę w gabinecie stomatologicznym, aby móc cieszyć się mocnymi i zdrowymi zębami.

Zdjęcie główne: pexels.com/Pavel Danilyuk

Kontynuuj czytanie

Popularne