Connect with us

Sport

Trening siłowy – co warto o nim wiedzieć?

Czym jest właściwie trening siłowy? Oto jego najważniejsze zasady.

Kamil Michaluk

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Na czym właściwie polega trening siłowy? Jakie ćwiczenia się na niego składają? Musimy zdawać sobie sprawę, że dzięki takiemu rodzajowi wysiłku możemy zrobić dla samego siebie przynajmniej kilka korzystnych rzeczy. Wyrzeźbienie sylwetki, utrata zbędnych kilogramów i przede wszystkim własne zdrowie są warte tego, żeby podjąć trud ćwiczeń na siłowni.

Na czym polega trening siłowy?

Przede wszystkim trzeba potwierdzić opinie, że trening siłowy to bardzo trudny rodzaj ćwiczeń fizycznych, w trakcie których wykorzystuje się bądź ciężar własnego ciała, bądź też obciążenie zewnętrzne. Wykonuje się je przede wszystkim na sali w siłowni, ale można też zorganizować sobie trening w taki sposób, żeby odbywał się w domu.

Czy trening siłowy jest przeznaczony tylko dla mężczyzn?

W praktyce tego rodzaju ćwiczenia kojarzy się przede wszystkim z mężczyznami z uwagi na to, że obciążenia są tutaj duże i konieczna jest bardzo wielka dyscyplina. Nie można jednak w żaden sposób dyskryminować pań, które coraz częściej podejmują się trudu takiego treningu i wykonują go z dużymi sukcesami. 

Po co decydujemy się na trening siłowy?

W przypadku podjęcia takich ćwiczeń motywacje mogą być różne. Powodem do stałych ćwiczeń może być chęć zwiększenia swojej masy mięśniowej. Wówczas ważne będą też pozaćwiczeniowe elementy – przede wszystkim dieta, ale też sen czy nawodnienie. U kobiet efekty treningu siłowego w postaci rozbudowy muskulatury również się pojawią, ale nie będą tak znaczne. 

Nie tylko sylwetka, ale też siła i zdrowie

Okazuje się jednak, że kluczem do przydatności treningu siłowego jest jego uniwersalność. Można w taki sposób skomponować zestaw ćwiczeń, żeby wspomagał siłę mięśniową. Może to bardzo pozytywnie wpływać na zdrowie osoby regularnie ćwiczącej, bo wzmocnieniu ulegają także kości i stawy. 

Trening siłowy osób starszych

Chociaż tego typu ćwiczenia, jak już zostało wspomniane, kojarzą się przede wszystkim z dobrze zbudowanymi mężczyznami z siłowni, to mogą być też przydatne dla osób w podeszłym wieku. Wykonywane stosownie do możliwości mogą m.in. wzmacniać gęstość kości (walka z osteoporozą) czy zapobiegać utracie masy mięśniowej u osób starszych.

Fot. Andrea Piacquadio/Pexels

W jaki sposób dostarcza się ciężar w trakcie treningu siłowego?

W sytuacji, gdy ćwiczenia odbywają się na siłowni, można wykorzystać wolny ciężar. W tym celu sięga się po hantle, kettle, sztangi lub piłkę lekarską. Alternatywą jest użycie przewidzianych do tego maszyn pracujących z wykorzystaniem izolowanego ruchu. W tym przypadku sprawdzają się przyrządy takie jak suwnica czy atlas. Czasami wykorzystuje się również gumy oporowe. Warto urozmaicać ćwiczenia, zwłaszcza gdy dysponuje się dobrze wyposażoną siłownią i jest do tego dogodna okazja.

Jak przebiega trening siłowy? 

Trening siłowy jest rodzajem treningu beztlenowego. Zakłada wysoką aktywację włókien mięśniowych i szybką utratę tłuszczu. Najczęściej tworzy go kilka wybranych ćwiczeń, które powtarzane są w krótkich seriach liczących od 3 do 5 powtórzeń. Pomiędzy nimi następuje przerwa na krótką regenerację. 

Najważniejszy jest cel

Od tego, jaki postawimy przed sobą cel, w dużej mierze zależy sam przebieg treningu siłowego. Może być on bardziej lub mniej intensywny, przebiegać z różną liczbą powtórzeń i wykorzystaniem mniejszego lub większego ciężaru. Nawet przerwy mogą być krótsze, gdy cel jest bardzo ambitny, lub dłuższe w przypadku ostrożniej przebiegającego treningu. Mówiąc o celu, musimy też pamiętać, że treningi na siłę będą się różnić od tych, które mają wykształcić wytrzymałość. 

Regularność

Odpowiednie efekty treningu siłowego będą widoczne dopiero wtedy, gdy zapewnimy sobie regularność ćwiczeń. Już od początku warto więc pracować nad swoją motywacją. Przy jej braku lub nie dość wysokim poziomie narażamy się na to, że na pewnym etapie trudno będzie nam utrzymać zapał i wykonywany do tej pory trening zostanie zaprzepaszczony.

Fot. Anastase Maragos/Unsplash

Historyk oraz ekonomista, kończy doktorat. Zajmuje się copywritingiem, bo ceni sobie kreatywną pracę, niezależność oraz jest ciekawy świata. Tworzy artykuły dla ogólnopolskich tytułów – najczęściej o tematyce biznesu i kultury, ale też życia codziennego. Jego pasje to ekologiczne rozwiązania, zwierzęta i prace w ogrodzie.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sport

Sergio Ramos opuszcza Real Madryt

Hiszpański obrońca zdobył z Królewskim 5-krotnie mistrzostwo Hiszpanii, 2-krotnie Puchar Króla i 4-krotnie wygrał Ligę Mistrzów.

Joanna Nowak

Opublikowany

w dniu

Przez

Legenda hiszpańskiego klubu zdecydowała się na zmianę otoczenia, a o przyczynach swojej decyzji opowie na specjalnie zwołanej konferencji prasowej.

O odejściu Sergio Ramosa mówiło się w kuluarach hiszpańskiej piłki od wielu wielu miesięcy. Pierwsze spekulacje pojawiały się w mediach już na początku sezonu. Kontrakt piłkarza kończy się 30 czerwca, dlatego decyzja o jego ewentualnym przedłużeniu musiała zostać podjęta jeszcze w tym miesiącu. Zgodnie z przewidywaniami Sergio Ramos nie zdecydował się na przedłużenie umowy i transfer do nowego klubu. Motywacje zawodnika oraz szczegółowe informacje o rozwiązaniu kontraktu mają zostać opublikowane na dzisiejszej konferencji prasowej. Sergio Ramos był zawodnikiem Realu od 2005 roku i rozegrał w jego barwach ponad 650 meczów.

Co dalej z hiszpańskim obrońcą?

Będący przez 16 lat reprezentantem Realu Madryt zawodnik ma teraz bardzo szerokie możliwości. Wraz z ogłoszeniem jego odejścia z klubu rozpoczęły się spekulacje, gdzie mógłby grać w kolejnym sezonie. Eksperci przekonują, że najbardziej prawdopodobny scenariusz to transfer do PSG, Manchesteru United lub Manchesteru City. Niektórzy dziennikarze sugerują, że gracz może wrócić do swojego poprzedniego klubu Sevilli, skąd w 2005 roku został wykupiony do Królewskich.

Fot. James Williamson – AMA/Getty Images Sport/Getty Images

Kontynuuj czytanie

Sport

Zwycięstwo Portugalii i kolejny sukces Cristiano Ronaldo

Wtorkowy mecz między Portugalią a Węgrami przyniósł wiele niespodzianek!

Weronika Misiuk

Opublikowany

w dniu

Drużyna Portugalii wygrała wtorkowy mecz przeciwko Węgrom wynikiem 3:0. Powody do zadowolenia ma również Cristiano Ronaldo, który zapisał się w historii Mistrzostw Europy, ustanawiając nowy rekord.

Podopieczni Fernando Santosa w meczu pierwszej kolejki fazy grupowej udowodnili, że na tych mistrzostwach zrobią wszystko, aby obronić tytuł zdobyty przez nich w 2016 roku po wygranym wówczas meczu z Francją. We wtorkowym starciu z Węgrami portugalski zespół zdobył łącznie trzy bramki, wśród których dwa gole strzelił Cristiano Ronaldo, a jeden – Raphael Guerreiro.

Niezwykłe osiągnięcie piłkarza

Ponad 60 tysięcy osób na stadionie w Budapeszcie było świadkiem kolejnych sukcesów jednego z najlepszych piłkarzy na świecie. Cristiano Ronaldo zadebiutował na Euro w 2004 roku, a dziś został pierwszym zawodnikiem w historii, który wystąpił aż w pięciu edycjach tego turnieju i co ważne – w każdej z nich zdobywał gole. Przed wtorkowym meczem z Węgrami miał ich łącznie na swoim koncie 9, czyli tyle samo ile francuski piłkarz Michel Platini. W sumie we wszystkich Mistrzostwach Europy Cristiano Ronaldo strzelił do tej pory 11 bramek i tym samym ustanowił nowy rekord.

Kolejny mecz Portugalia zagra 19 czerwca. Tym razem zmierzy się z Niemcami.

Zdjęcie główne: Bernadett Szabo – Pool/Getty Images Sport/Getty Images

Kontynuuj czytanie

Sport

Emocjonujący dzień na Roland Garros

Polskie zawodniczki będzie można oglądać w rywalizacji deblowej.

Joanna Nowak

Opublikowany

w dniu

Przez

Turniej singlowy i walka o awans do półfinału przyniosły wiele niespodziewanych rozwiązań. Jednym z nich jest porażka polskiej tenisistki Igi Świątek.

20-letnia zawodniczka występowała na tegorocznym turnieju jako obrończyni tytułu. W ćwierćfinale zmierzyła się z objawieniem turnieju Greczynką Marią Sakkari. Po wyrównanej walce w pierwszym secie przy stanie 4:4 zawodniczce z Grecji udało się przełamać Polkę i doprowadzić do wygrania seta 6:4. Świetnie serwująca Sakkari wypracowała przewagę już na początku drugiego seta i ostatecznie wygrała całą partię 6:4.

Polkę będzie można jeszcze zobaczyć na francuskich kortach. W piątek razem z Bethanie Mattek-Sands zmierzy się w deblowym półfinale z parą Begu/Podoroska. O finał deblowy podczas Roland Garros powalczy także Magda Linette, która w parze z Bernardą Perą spróbuje pokonać czeską parę Krejcikova/ Siniakova.

W turnieju singlowym awans do półfinału wywalczyli także Rafa Nadal oraz Novak Djokovic. Hiszpan pokonał Diego Schwartzmana i po raz 14 w karierze zagra półfinał w Paryżu. Tenisiści stoczą ze sobą pojedynek o wejście do wielkoszlemowego finału Roland Garros. Dla obu zawodników będzie to 58 wspólne spotkanie. Ostatnie z nich odbyło się kilka tygodni temu w finale turnieju w Rzymie, wtedy lepszy okazał się Nadal.

Fot. Clive Brunskill/Getty Images Sport/Getty Images

Kontynuuj czytanie

Popularne