Connect with us

Sport

Skąd się biorą zakwasy?

Skąd się biorą zakwasy i czym tak naprawdę są? Jak złagodzić objawy bólu mięśniowego po treningu? Dowiedz się już dziś!

Karolina Kac

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 3 min. aby przeczytać ten wpis

Zakwasy to nic innego jak bóle mięśniowe, pojawiające się do 72 godzin po intensywnym wysiłku fizycznym. Chyba nie ma osoby, która chociaż raz, nie doświadczyła ich w swoim życiu. Odczuwany dyskomfort potrafi utrzymywać się nawet parę dni i utrudniać normalne czynności, jak wchodzenie po schodach czy sprzątanie. Czym są zatem zakwasy i skąd się biorą?

Zakwasy – jak powstają?

Jeszcze do niedawna sądzono, że na powstawanie zakwasów ma wpływ kwas mlekowy. Była to teoria, mówiąca o tym, że kwas mlekowy, zalegający w mięśniach, powoduje odczuwalny dyskomfort. Udowodniono bowiem, że kwas mlekowy utrzymuje się w mięśniach co najwyżej przez dwie godziny i zostaje wypłukany przez krew. Potocznie zakwasy, nazywane są zespołem opóźnionego bólu mięśniowego (DOMS), a teoria ta, po raz pierwszy została opisana w 1902 roku przez Theodore’a Hougha.

Istnieje wiele spekulacji na temat tego, jak powstają zakwasy, jednak najpopularniejszą z nich jest ta, mówiąca o tym, że jest to po prostu ból powstały wskutek mikrouszkodzeń mięśni, jakie zachodzą podczas intensywnych ćwiczeń. W przypadku przetrenowania może dochodzić również do stanów zapalnych w tkankach mięśniowych, które uruchamiają receptory bólowe, powodując zakwasy. 

Warto zauważyć, że przy regularnym treningu tych samych partii mięśniowych, zakwasy zazwyczaj się nie pojawiają. Dzieje się tak dlatego, że mięśnie potrafią szybko się regenerować. Ten proces to „budowanie formy”.  Jeśli mamy konkretne cele sylwetkowe, nie powinniśmy przyzwyczajać mięśni do konkretnych ćwiczeń, ponieważ bez odpowiedniej stymulacji, progres nie będzie możliwy. Dlatego co jakiś czas, należy podnosić poziom trudności treningu.

Tomek Grzymski – Czy “zakwasy” oznaczają więcej masy mięśniowej?

Jak pozbyć się zakwasów?

Na zakwasy niestety nie ma złotego środka. Najlepszy jest odpoczynek i odpowiednia regeneracja. Jeśli będziemy odpowiednio trenować, możemy ich nie doświadczyć, albo zminimalizować ich skutki. Początkowo treningi powinny być lżejsze, tak żeby mięśnie stopniowo przygotowywały się do wykonywanej pracy, a później należy zwiększać intensywność treningów. Ważne, aby każdy trening rozpoczynać od rozgrzewki i kończyć porządnym rozciąganiem. Wtedy ryzyko pojawienia się zakwasów jest naprawdę minimalne.

Zakwasy nie są niczym szkodliwym i nie należy ich również traktować w ten sposób. Niektórzy sportowcy wręcz ich pożądają, bo dają dodatkową motywację i informują, że trening był naprawdę intensywny. Jeśli jednak, po treningu, pojawiły się zakwasy i pragniemy nieco zmniejszyć ich skutki, dobrze jest wziąć rozluźniającą kąpiel w gorącej wodzie, która nieco złagodzi ból. Najlepiej przygotować taką kąpiel z olejkami eterycznymi, łagodzącymi bóle mięśniowe – z jałowcowym lub goździkowym. Świetnie sprawdzi się tu również sauna zaraz po treningu, która również umożliwi szybszą regenerację mięśni po intensywnych ćwiczeniach. W przypadku dotkliwego bólu dobrze sprawdzi się również lekki masaż i ciepłe bądź zimne okłady na najbardziej bolące miejsca. W przypadku naprawdę silnego bólu można zastosować maści przeciwbólowe i przeciwzapalne, a nawet tabletki przeciwbólowe. 

Studentka drugiego roku studiów Marketingu i Sprzedaży, na specjalności Marketing i nowe media. Stale poszerza swoją wiedzę i umiejętności, biorąc udział w licznych szkoleniach. Pisanie jest jej największą pasją. Poza tym uwielbia czytać thrillery psychologiczne oraz uprawiać sport.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sport

Czas na konkurs w Zakopanem! Skoki narciarskie przenoszą się do Polski!

Sprawdź, kiedy rozpoczną się zmagania polskich skoczków narciarskich!

Joanna Nowak

Opublikowany

w dniu

Przez

W najbliższy weekend zawody Pucharu Świata w skokach narciarskich zostaną rozegrane na Wielkiej Krokwi. Na sobotę zapanowano długo wyczekiwany konkurs drużynowy. W zmaganiach indywidualnych weźmie udział aż 7 polskich skoczków.

Rywalizacja na polskiej skoczni rozpocznie się już jutro, gdy o godzinie 18:00 ruszą kwalifikacje do niedzielnego konkursu indywidualnego. W sobotę o godzinie 16:15 na skoczni odbędzie się konkurs drużynowy, dopiero drugi w tym sezonie. Poprzedni odbył się w Wiśle na inaugurację Pucharu Świata, wówczas Polacy zajęli trzecie miejsce przed Niemcami i Austriakami. Po ogromnym triumfie w TCS Polacy są faworytami do zwycięstwa w Zakopanem, a mają o co walczyć. W klasyfikacji Pucharu Narodów nasza drużyna wyprzedza drugich Norwegów tylko o 18 punktów, jeśli Polacy myślą o utrzymaniu pierwszego miejsca i zwycięstwie pod koniec sezonu, to w najbliższy weekend powinni pokazać się z najlepszej strony. Polską drużynę będzie reprezentować 7 skoczków: Kamil Stoch, Dawid Kubacki, Piotr Żyła, Andrzej Stękała, Klemens Murańka Jakub Wolny i Paweł Wąsek.

Zawody bez kibiców i Mistrza Świata

Zgodnie z wprowadzonymi obostrzeniami konkursy w Zakopanem odbędą się bez udziału publiczności. O nieprzychodzenie pod skocznie apeluje także policja, Ministerstwo Sportu i organizatorzy. Jednak obserwując komentarze pojawiające się na profilach społecznościowych instytucji okazuje się, że fani skoków planują pojawić się w pobliskim lesie i pod skocznią, by pomimo zakazu wspierać swoich zawodników. W Zakopanem nie pojawi się także były Mistrz Świata Austriak Stefan Kraft, który ogłosił, że zmaga się z powikłaniami po przebyciu koronawirusa.

Fot. Rafal Oleksiewicz/PressFocus/MB Media/Getty Images Sport/Getty Images

Kontynuuj czytanie

Sport

Kamil Stoch po raz trzeci wygrywa TCS!

Polska reprezentacja dokonała historycznego zwycięstwa w najbardziej prestiżowym turnieju skoków narciarskich!

Joanna Nowak

Opublikowany

w dniu

Przez

Podczas ostatniego konkursu w Bischofshofen polski skoczek narciarski przypieczętował swój triumf oddając 140-metrowy skok i wyprzedzając drugiego Mariusa Lindvika o 20.3 punktów.

69. edycja Turnieju Czterech Skoczni na długo zapadnie w pamięci kibiców skoków narciarskich. Niemiecka część zawodów rozpoczęła się od dyskwalifikacji polskiej reprezentacji, w związku z podejrzeniem zakażenia koronawirusem. Po powtórnych testach Polakom udało się wrócić do rywalizacji i wziąć udział w pierwszym konkursie w Oberstdorfie. Noworoczny konkurs w Garmisch-Partenkirchen zakończył się nowym rekordem skoczni, ustanowionym przez Dawida Kubackiego. Etap austriacki rozpoczął się od konkursu w Innsbrucku, gdzie skocznia jest wyjątkowo wymagająca i brutalnie weryfikuje umiejętności zawodników. Na skoczni Bergisel zwycięstwo odniósł Kamil Stoch, jednak jego triumf przyćmiły kontrowersyjne wypowiedzi drugiego w klasyfikacji TCS Halvora Egnera Graneruda, który stwierdził, że Polacy mieli lepsze warunki atmosferyczne, a forma Kamila Stocha jest niestabilna. Ostatni konkurs zweryfikował słowa norweskiego skoczka, który ostatecznie spadł z podium całego turnieju, a polski zawodnik został zwycięzcą konkursu i turnieju, zdobywając statuetkę Złotego Orła po raz trzeci w karierze.

Biało-czerwone podium

Spektakularne zwycięstwo Kamila Stocha to nie jedyny sukces w polskiej kadrze. Na trzecim miejscu podium znalazł się drugi z Polaków – Dawid Kubacki. To historyczne zwycięstwo reprezentacji Polski, bowiem nigdy wcześniej na dużym turnieju, nie udało się zdobyć aż dwóch czołowych miejsc zawodnikom z naszego kraju.

Fot. Adam Pretty/Getty Images Sport/Getty Images

Kontynuuj czytanie

Sport

Tajniki rolowania mięśni w kolarstwie – bezpłatny webinar

Na czym polega technika rolowania mięśni? Weź udział w webinarze!

Weronika Misiuk

Opublikowany

w dniu

Jesteś pasjonatem kolarstwa? Weź udział w bezpłatnym webinarze i dowiedz się, jak skutecznie zadbać o swoje mięśnie.

Każdy miłośnik kolarstwa wie, jak ważna jest właściwa regeneracja mięśni. Bezpłatny webinar rozpocznie się w formie online 9 stycznia o godz. 18.00 i będzie poświęcony odnowie biologicznej w kolarstwie, a przede wszystkim popularnej w ostatnim czasie technice rolowania mięśni.

Czego będzie można dowiedzieć się podczas zajęć?

W tajniki rolowania wprowadzą uczestników polski kolarz szosowy Marcin Karbowy oraz Adrian Mrówka, specjalista fizjoterapii z FizjoCycling. Wspólnie opowiedzą o tym, jak powinien wyglądać prawidłowy trening rolowania, jak długo powinien przebiegać i jakich obszarów mięśniowych należy unikać. Zajęcia są bezpłatne, ale obowiązują wcześniejsze zapisy na stronie http://bit.ly/3rNcehI.

Fot. RUN 4 FFWPU/Pexels

Kontynuuj czytanie

Popularne