Connect with us

Sport

Na co zwracać uwagę przy zakupie nart?

O czym pamiętać przy wyborze nart? Te kilka zasad pomoże Ci wybrać właściwy model dla siebie!

Kamil Michaluk

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Obecny sezon, pomimo dostatku śniegu, niekoniecznie sprzyja białemu szaleństwu. Wydatek poczyniony na dobre narty powinien być inwestycją na kilka sezonów. Jak wybrać odpowiednie narty? Na co zwracać uwagę? Podpowiadamy. 

Jakie narty są nam potrzebne?

Niestety, ale nie istnieje jeden typ nart. Wśród każdej z grup spotkamy także rozróżnienie na sprzęt dla początkujących, średniozaawansowanych i zaawansowanych amatorów białego szaleństwa. Narty dzielimy przede wszystkim na:

  • narty zjazdowe,
  • narty biegowe.

Warto zaznaczyć, że współcześnie wybieramy przede wszystkim wśród nart carvingowych, czyli taliowanych. To nowoczesny i odpowiednio wyprofilowany typ nart, które mają za zadanie wspomagać narciarza zwłaszcza podczas zjazdów.

Narty zjazdowe

Charakterystyczne jest zróżnicowanie pomiędzy różnymi rodzajami nart zjazdowych. Najczęściej wybierane typy takiego sprzętu to:

  • Easy: dość krótkie narty, które cechuje wysoka elastyczność. Dzięki temu zapewniają wysoki komfort jazdy. W związku z tym ten typ nart zjazdowych sprawdzi się podczas jazdy po dobrze utrzymanych, komercyjnych stokach. Dobry sprzęt dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę ze zjazdówkami. Niekiedy reklamuje się je również jako narty dla pań;
  • Allround: sprzęt, który jest sztywniejszy od nart typu easy. Z czym się to wiąże? Na takich nartach uda się przejechać po mniejszej muldzie i mniej popularnych stokach. Wiele sklepów właśnie na takich modelach opiera swoją ofertę. Nie oznacza to jednak, że powinni je wybierać początkujący. Z pewnością rozpoczęcie przygody z tymi nartami, nie będzie takie proste;
  • All cross: inaczej all mountain. Narty dłuższe i szersze od allround. Po zdobyciu pewnej wprawy, można na nich spokojnie szusować poza typowymi trasami przeznaczonymi do masowego użytku;
  • Race i Race FIS: przeznaczone dla osób doskonale jeżdżących, którym zależy na osiąganiu dobrych wyników. Będą świetnym wyborem dla tych, którzy chcą się sprawdzić w zawodach – nawet na amatorskim poziomie. 
Lucas Favre/Unsplash

Narty biegowe 

Trasy biegowe można sobie stworzyć niemal wszędzie pod warunkiem, że spadnie dostatecznie dużo śniegu. O ile podstaw można uczyć się nawet na sprzęcie zjazdowym, to dłuższe użytkowanie takich nart jako biegówek jest złym pomysłem. Czym się wyróżnia sprzęt przeznaczony do biegania? Jest dłuższy o minimum 30 cm. Są również wąskie. Wszystko po to, aby inaczej rozłożyć ciężar osoby na ośnieżonej trasie. Wyróżniamy narty:

  • do biegów klasycznych: mają delikatne zaznaczone krawędzie,
  • do biegów łyżwowych: mają wyraźnie zaznaczone krawędzie po to, by wykorzystać możliwość cięcia śniegu. 

Na co zwracać uwagę przy wyborze nart dla siebie?

Obowiązuje nas oczywiście wybór jednego z wymienionych rodzajów nart, ale pośród nich są często dość duże różnice. Idąc do sklepu z takim sprzętem, powinniśmy zwrócić uwagę na:

  • długość nart – sprzęt oczywiście nie powinien być ani zbyt krótki, ani też za długi. Dopasowujemy go do naszej wagi i wzrostu. Narty zjazdowe dla początkujących powinny być długie i lekkie. Przy dłuższych nartach będzie nam trudniej skręcać – w przypadku osób początkujących jest to zaleta;
  • taliowanie – początkującym poleca się narty o niewielkim wcięciu. Dzięki temu osiąga się większą stabilność;
  • wygięcie narty (rocker) – w przypadku początkujących poleca się raczej narty możliwie jak najbardziej przylegające do podłoża;
  • cenę – ile jesteśmy w stanie wydać na narty? W dużej mierze zależy to od tego, jak często zdarza nam się na nich biegać lub zjeżdżać po stoku. Warto wybrać się do profesjonalnego sklepu i skorzystać z porad fachowców.

Fot. Christian ter Maat/Unsplash

Historyk oraz ekonomista, kończy doktorat. Zajmuje się copywritingiem, bo ceni sobie kreatywną pracę, niezależność oraz jest ciekawy świata. Tworzy artykuły dla ogólnopolskich tytułów – najczęściej o tematyce biznesu i kultury, ale też życia codziennego. Jego pasje to ekologiczne rozwiązania, zwierzęta i prace w ogrodzie.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sport

Liga Mistrzów UEFA: oto pary półfinałowe!

Tegoroczne rozgrywki nieuchronnie zbliżają się do emocjonującego zakończenia.

Joanna Nowak

Opublikowany

w dniu

Przez

Wczorajsze zmagania piłkarskie na boiskach w Liverpoolu i Dortmundzie wyłoniły ostatnie drużyny, które pozostają w grze o najważniejsze klubowe trofeum sezonu.

W fazie ćwierćfinałowej zmierzyło się ze sobą 8 najlepszych europejskich klubów tej edycji. Wśród nich znalazł między innymi obrońca tytułu Bayern Monachium, jednak bez obecności kontuzjowanego Roberta Lewandowskiego drużyna nie zdołała pokonać dobrze zorganizowanego PSG w dwumeczu. Podobnie bezsilni byli zawodnicy Borussi Dortmund, którzy mierzyli się z angielskim klubem Manchester City przegrywając oba spotkania 1:2. w trzeciej parze rywalizacja toczyła się między Realem Madryt a Liverpoolem. Pierwszy mecz w Hiszpanii gospodarze wygrali wysoko 3:1. W rewanżu Anglicy robili wszystko, by doprowadzić do wyrównania, jednak szczelna obrona Realu nie pozwoliła reprezentantom klubu Premier League na zdobycie jakiegokolwiek gola. Ostatni dwumecz pomiędzy FC Porto a Chelsea F.C. zakończył się po dwóch spotkaniach wynikiem 1:2. W ten sposób w półfinale wystąpią aż dwa kluby z angielskiej Ligi.

Mecze półfinałowe

Po zakończeniu ostatniego spotkania pewny był już skład par mierzących się ze sobą w półfinałach. Pierwszy dwumecz rozegrają między sobą PSG oraz Manchester City , natomiast druga część realizacji będzie się odbywać między Realem Madryt a Chelsea. Pierwsze spotkania zaplanowano na 27 kwietnia o godzinie 21:00. Mecze rewanżowe odbędą się tydzień później o tej samej porze.

Fot. Joachim Bywaletz/BSR Agency/Getty Images Sport/Getty Images

Kontynuuj czytanie

Sport

Dziś przypada Międzynarodowy Dzień Sportu

Dowiedz się, dlaczego data 6 kwietnia jest aż tak wyjątkowa!

Joanna Nowak

Opublikowany

w dniu

Przez

Data 6 kwietnia upamiętnia organizację pierwszych nowożytnych Igrzysk Olimpijskich.

Święto zostało ustanowione w 2013 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych. Celem ONZ-u było podkreślenie istoty sportu w życiu społecznym, roli w budowaniu relacji międzynarodowej oraz praca na rzecz pokoju i rozwoju różnych dyscyplin sportowych. Data 6 kwietnia nie jest przypadkowe, gdyż upamiętnia uroczyste otwarcie pierwszych letnich Igrzysk Olimpijskich epoki nowożytnej organizowanych w Atenach w 1896 roku.

Jak świętują polskie kluby i sportowcy?

Na profilach w mediach społecznościowych zaczynają się pojawiać zdjęcia oraz nagrania przedstawiające zawodników całego świata celebrujących Światowy Dzień Sportu. Choć większość rozgrywek krajowych działa normalnie to do standardów sprzed pandemii koronawirusa jeszcze daleko, dlatego tegoroczna edycja Dnia Sportu ma przypominać o sile fanów i kibiców z całego świata, która jeszcze wypełni największe stadiony. W mediach społecznościowych tę samą myśl pielęgnował między innymi klub PGE Skra Bełchatów, Mateusz Kusznierewicz, Oktawia Nowacka czy Piotr Gruszka, który weźmie udział w otwartym treningu on-line.

Fot. Pixabay

Kontynuuj czytanie

Sport

Na czym polega trening cardio? Najważniejsze zasady

Co zrobić, żeby trening cardio był skuteczny i spełniał swoje zadania? Oto najważniejsze kwestie

Kamil Michaluk

Opublikowany

w dniu

Jak przeprowadzić trening cardio i dlaczego właściwie warto to zrobić? Podstawowym celem jest poprawienie samopoczucia, kondycji i krok w kierunku tego, by zgubić nadprogramowe kilogramy. Jakich zasad należy przestrzegać? Co konkretnie należy robić? Podpowiadamy. 

Czym jest trening cardio?

Mówiąc o treningu cardio, mamy na myśli trening poprawiający wydolność serca, który poleca się wszystkim niezależnie od stopnia zaawansowania w ćwiczeniach fizycznych. Chodzi głównie o to, żeby serce było w stanie pompować więcej krwi bogatej w tlen. Ma bardzo dobry wpływ na cały organizm. Czujemy się zdrowsi, jesteśmy w znacznie lepszej formie fizycznej i zmniejsza się ryzyko chorób układu krążenia. Zwiększa się przepustowość żył, co w mniejszym stopniu naraża nas m.in. na miażdżycę, cukrzycę, nadciśnienie czy otyłość.

Trening cardio a odchudzanie

Okazuje się, że właśnie trening cardio jest doskonałym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą pozbyć się nadwagi. Regularny trening sprawia, że zużywamy zapasy tłuszczu w organizmie. W tym przypadku ćwiczenia nie mogą być jednak krótsze niż 30 minut. Mowa o ćwiczeniach o średniej intensywności, które wykonuje się trzy razy w tygodniu.

Jakie są zasady treningu cardio?

Trening cardio będzie skuteczny wtedy, gdy zadbamy o to, aby:

  • trening trwał przynajmniej 30 minut – pół godziny to rozsądny czas choćby do tego, żeby zacząć spalać tkankę tłuszczową;
  • trening odbywał się trzy razy w tygodniu – potrzebne jest zachowanie balansu pomiędzy regularnością, która poprawia naszą wydolność, a czasem na regenerację. Stąd nie można robić treningu aerobowego dzień po dniu – przerwy są niezbędne;
  • ćwiczenia nie były zbyt intensywne – zaleca się, żeby skuteczny trening cardio odbywał się poniżej progu tlenowego. Co to oznacza w praktyce? Do zmierzenia optymalnej intensywności treningu cardio wykorzystuje się pulsometr. Ćwiczenia tego rodzaju powinny być prowadzone na poziomie do 70% maksymalnego tętna (HR Max). HR Max obliczamy, odejmując swój wiek od liczby 220.

Czym grozi ćwiczenie na pełnych możliwościach i przy dużym obciążeniu? Może się okazać, że zamiast tłuszczu zaczniemy spalać tkankę mięśniową. Nie o to jednak nam przecież chodzi. 

Self – 30-Minute HIIT Cardio Workout with Warm Up – No Equipment at Home

Kto nie powinien uprawiać ćwiczeń cardio? 

Trening cardio jest odpowiednią formą wysiłku dla wielu osób niezależnie od stanu zdrowia, możliwości fizycznych i wieku. Jak zawsze, także i tutaj można znaleźć wyjątki od tej reguły. Kto powinien stronić od treningu cardio? Chodzi przede wszystkim o osoby z nadciśnieniem, chorobami serca i krążenia. Niekoniecznie od razu wykluczają one tego typu aktywność, ale bezwzględnie trzeba ją konsultować z lekarzem. 

Przykłady treningu cardio: jak ćwiczyć?

Trening cardio może przebiegać z wykorzystaniem różnorodnych ćwiczeń. To duża zaleta przynajmniej z kilku powodów – nie grozi nam monotonia, możemy wybierać ćwiczenia najbardziej przez nas lubiane i uprawiać je nawet we własnym domu. Jakie są przykładowe ćwiczenia cardio? To między innymi marsz, marszobiegi, bieganie, jazda na rowerze lub pływanie.

Ćwiczenia cardio w domu

Jakie ćwiczenia wykonywać w domu? Możemy zastosować zarówno przyrządy do ćwiczeń spotykane w domu, jak i zastąpić je znacznie tańszymi substytutami. W cenie są więc treningi na rowerze stacjonarny, stepperze, orbitreku czy bieżni, ale także skakanie na skakance lub wchodzenie po schodach. Można też robić ‘’pajacyki’’ lub popularne ‘’krokodylki’’. Bieganie lub jazda na rowerze czy jazda na nartach zimą, mogą być nie tylko elementem treningu cardio, ale też z czasem stać się pasją. Ważne jest to, żeby trening wprowadzać powoli i w taki sposób go kształtować, żeby dawał nam radość i satysfakcję.

Fot. William Choquette/Pexels

Kontynuuj czytanie

Popularne