Connect with us

Sport

Jazda na rowerze – co daje regularny trening?

Zastanawiasz się, jakie korzyści płyną z jazdy na rowerze? Sprawdź, co da Ci regularny trening.

Kinga Sobczak

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Jazda na rowerze jest jedną z najbardziej popularnych aktywności wśród Polaków. To jednak nie tylko przyjemność, ale także trening odpowiedni dla niemal każdego. Sprawdź, co da Ci regularny trening na rowerze.

Pozytywny wpływ na zdrowie

Jazda na rowerze może pomóc na dolegliwości związane z bólem pleców, który przez siedzący tryb życia jest coraz częstszy. Żyjemy w czasach, które sprzyjają także napięciu i stresowi, a to też nie wpływa korzystnie na stan kręgosłupa. W takim przypadku dobrze dobrany rower, z wygodnym siodełkiem i zapewniający odpowiednią pozycję,  wpłynie pozytywnie na plecy i kręgosłup. Jazda na rowerze nie obciąża stawów, jest więc to dobry sposób na aktywność fizyczną dla początkujących.

Jednostajny i umiarkowany wysiłek fizyczny zdecydowanie poprawia wydolność całego organizmu. Przy jeździe na rowerze, zwłaszcza regularnej, zwiększa się pojemność płuc, a dotleniona krew krąży szybciej. Dzięki temu wydajniej pracuje układ krążenia, a to pozwala zminimalizować ryzyko takich chorób jak nadciśnienie, zawał serca czy miażdżyca.

Już po pierwszych treningach można odczuć wzmocnienie mięśni łydek oraz  ud. Nawet po cięższych urazach kolan często zalecane są regularne treningi na rowerach, ponieważ stawy lepiej pracują. Rower wspomaga także pracę mięśni rąk oraz brzucha. Wystarczy zwykły rower męski lub damski, żeby rozpocząć trening z jednośladem. To idealny sposób, żeby łączyć trening aerobowy, czyli spalającego tłuszcz z siłowym, który ma kształtować mięśnie.

Utrzymanie prawidłowej masy ciała

Ruch pozwala nam spalać kalorie, które dostarczane są do organizmu razem  z pożywieniem. Podczas godzinnej jazdy na rowerze, w zależności od intensywności i warunków treningu, można spalić do nawet 800 kalorii. Regularna jazda na rowerze pozwala utrzymywać prawidłową masę ciała. W połączeniu z odpowiednią dietą to doskonały sposób, żeby schudnąć. Ważne jest to, że rower jest zdecydowanie mniej obciążający niż chociażby bieganie, dlatego jest polecany nawet osobom ze znaczną nadwagą. Ważne jest także odpowiednie nawadnianie organizmu, zwłaszcza podczas wysiłku.

Odchudzanie z użyciem roweru warto wcześniej zaplanować. Nie należy od razu pokonywać trudnych i długich tras, tylko stopniowo zwiększać wysiłek. Najlepiej rozpocząć treningi od spokojnej jazdy na mniejszych dystansach, co pozwoli uniknąć kontuzji. Jazda na rowerze powinna trwać więcej niż pół godziny, a w miarę zaawansowania treningu można przejść na trening interwałowy, to znaczy jazdę wolniejszą i szybszą w danych przedziałach czasowych.

Warto dobrać rower tak, żeby rama była dopasowana do wzrostu, a kręgosłup był jak najmniej obciążony. Może to być rower crossowy, trekkingowy albo „góral”, czyli rowery mtb.

Pozytywny wpływ na psychikę

Każdy rodzaj aktywności fizycznej, a więc także jazda na rowerze, wpływa dobrze na pracę mózgu. Ruch pobudza umysł do bardziej aktywnej pracy i poprawia samopoczucie. Dlatego też, dzięki regularnym treningom na jednośladzie, dbamy o nasze zdrowie psychiczne. Spędzanie czasu na łonie natury pozwala także oderwać się od codzienności.

Zamiast tradycyjnego roweru

Zwłaszcza dla osób, które rozpoczynają dopiero przygodę z treningami rowerowymi, dobrymi alternatywami mogą być rowery elektryczne. Żeby jechać, trzeba pedałować, jednak dzięki silnikowi jest to łatwiejsze niż podczas jazdy na tradycyjnym rowerze.

Innym zamiennikiem  roweru jest jego stacjonarny odpowiednik. To dobre rozwiązanie zwłaszcza w razie złej pogody. Na taki sprzęt można wsiąść o każdej porze dnia. Rower stacjonarny może być też uzupełnieniem treningu na zwykłym rowerze, dzięki czemu nie wychodzimy z formy nawet zimą.

Zdjęcie główne: Vadim B/pexels.com

Uwielbia spędzać czas z dala od zgiełku miasta, a każdą wolną chwilę poświęca spacerom. Dużo czyta, jeszcze więcej pisze. Z wykształcenia dziennikarka, dla której kontakt z ludźmi jest najważniejszy. Przyszłość chce poświęcić podróżom i poznawaniu nowych kultur.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sport

Jak dbać o kondycję bez chodzenia na siłownię?

Siłownia nie dla każdego jest atrakcyjną formą dbania o sylwetkę. Zobacz, jak jeszcze możesz poprawić swoją kondycję.

Aleksandra Nowak

Opublikowany

w dniu

Minna Hamalainen/unsplash.com

Aktywność fizyczna to nie tylko sposób na zrzucenie kilku zbędnych kilogramów, ale przede wszystkim forma dbania o swoje zdrowie. Regularne uprawianie sportu i aktywny tryb życia zapobiega rozwojowi wielu chorób cywilizacyjnych, w tym cukrzycy typu drugiego, czy nawet nowotworów. Dodatkowo dobra kondycja podnosi komfort i jakość życia, przez poprawę samopoczucia i wydajności organizmu. Siłownia i zbiorowe ćwiczenia nie są jednak dla każdego. Zobacz, jak dbać o formę bez chodzenia na siłownię. 

Trening w domu   

Najprostszym rozwiązaniem, jeśli nie chcesz chodzić na siłownię, jest trening w domu. W Internecie można znaleźć mnóstwo propozycji treningów, które nie wymagają ani dużo miejsca, ani specjalistycznego sprzętu. Na sam początek wystarczy Ci tak naprawdę tylko mata oraz strój sportowy. Później, kiedy postanowisz, że to już czas, aby pójść o krok dalej, możesz kupić na stronie https://thornfit.pl/sprzet/hantle/ profesjonalne hantle do treningu siłowego oraz inne przydatne akcesoria do fitnessu. 

W domu możesz też ćwiczyć na maszynach podobnych to tych, które pojawiają się na siłowni. Rower stacjonarny, bieżnia, orbitrek czy wioślarz mogą służyć Ci do domowego treningu. Jeśli tylko masz w domu czy mieszkaniu miejsce na takie akcesoria, możesz je wykorzystać do dbania o kondycję. 

Kolarstwo    

Fantastycznym sposobem na to, by wyrobić sobie kondycję, wzmocnić ciało, a przy okazji spędzać czas na świeżym powietrzu, jest jazda na rowerze. Kolarstwo łączy się tak naprawdę z treningiem całego ciała, ponieważ, aby utrzymać balans na dwukołowcu angażujesz wiele partii mięśni. Kluczem do czerpania przyjemności z kolarstwa jest dobry rower. Musi być on komfortowy, dopasowany do tras, jakimi jeździsz oraz do Twojego wzrostu i budowy. Na stronie https://polskie-rowery.pl/sklep/kategorie/rowery-trekking_id=19 znajdziesz wiele modeli rowerów, z których możesz wybrać ten idealny dla siebie. 

Jadąc na rowerze jesteś uczestnikiem ruchu drogowego i musisz dbać o swoje bezpieczeństwo. Na szosach widoczność często jest mocno ograniczona, a warunki pogodowe mogą ją jeszcze pogarszać. Aby być dobrze widocznym na drodze potrzebujesz lampek rowerowych, które kupisz w internetowym sklepie https://lampki-rowerowe.pl/12-zestawy oraz odblaskowych elementów na swoim stroju. Z akcesoriów rowerowych konieczny będzie także kask, który chroni głowę w razie upadku oraz dobry, głośny dzwonek do roweru. 

Basen   

Ostatnią alternatywą dla siłowni, jaką dzisiaj przedstawimy jest basen. Nie każdy lubi pocić się na siłowni i wykonywać typowo siłowe ćwiczenia. Pływanie jest jedną z najprzyjemniejszych form aktywności. Doskonale wzmacnia ono całe ciało, a przy okazji jest też bardzo skutecznym ćwiczeniem kondycyjnym. Nie musisz od razu być zawodowym pływakiem, żeby w wodzie poprawiać swoją formę fizyczną, pracować nad mięśniami i oddechem.

Styl nie ma tu większego znaczenia, ponieważ pomimo różnych prędkości, jakie można osiągnąć podczas pływania, żaden z nich nie jest szczególnie bardziej wymagający dla ciała. Jeśli gdzieś w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania znajduje się basen, wykorzystaj to i zacznij dbać o swoje zdrowie, pływanie to bowiem idealny pierwszy krok w świat sportu i aktywnego trybu życia. Nie potrzebujesz specjalnego sprzętu, najzwyklejszy strój kąpielowy sprawdzi się tak samo dobrze, jak profesjonalny kostium, a czepek czy okulary to tylko dodatki.

Zdj. główne: Minna Hamalainen/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Sport

Czy trening w domu może być skuteczny?

Trening domowy wcale nie musi być gorszy od ćwiczeń na siłowni. Poznaj wady i zalety takiego rozwiązania i przekonaj się, czy może być skuteczne.

Klaudia Kostyra

Opublikowany

w dniu

W ostatnich latach treningi domowe zyskały większą popularność ze względu na pandemiczne ograniczenia i psychiczny dyskomfort wywołany przebywaniem w pomieszczeniach z ludźmi. 

Wiele osób ma jednak wątpliwości związane ze skutecznością takich treningów. Problemy z motywacją, brak specjalistycznego sprzętu, domowe rozpraszacze – to główne przyczyny, dla których ćwiczenia w domu uważane są z mniej efektywne. Tymczasem profesjonalni trenerzy przekonują, że to dobra alternatywa dla siłowni.

Zalety treningów w domu

Elastyczność. W domu możesz uprawiać sport w dowolnym momencie. Nawet zamknięte sale gimnastyczne i studia fitness nie są przeszkodą w osiągnięciu celu. Nie musisz brać pod uwagę godzin otwarcia siłowni albo dostosowywać się do grafiku zajęć z trenerem. Możesz ćwiczyć wczesnym rankiem, późnym wieczorem, gdy nieoczekiwanie zyskasz wolną godzinę lub 15 minut.

Oszczędność czasu. Nie tracisz też czasu na dojazd w odpowiednie miejsce – to szczególnie ważne gdy najbliższy klub fitness znajduje się daleko albo przejazd przez miasto wiąże się ze staniem w korkach. W przypadku treningów domowych wszystko, co musisz zrobić, to wstać.

Różnorodność. Ogromną zaletą ćwiczeń w domu jest różnorodność opcji treningu. W sieci jest mnóstwo poradników, filmów treningowych, aplikacji i zajęć online z trenerem. Możesz wybrać opcję, która najbardziej Ci odpowiada i ćwiczyć dowolne partie mięśni. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by uprawiać jogę lub pilates, tańczyć zumbę albo trenować z użyciem sprzętu.

Oszczędność pieniędzy. Oprócz tego, że nie musisz poświęcać czasu na przygotowania i dojazd na siłownię, to oszczędzasz również pieniądze. Istnieje wiele bezpłatnych treningów wideo i aplikacji z różnymi programami treningowymi od najlepszych sportowców i trenerów fitness.

Komfort. Mniej oczywistą zaletą ćwiczeń domowych jest Twój komfort psychiczny. To bardzo ważny składnik sukcesu, którego nie należy lekceważyć. Jeśli ktoś jest nieśmiały, zawstydzony i nie czuje się komfortowo na siłowni, to trenowanie w domu jest najlepszym rozwiązaniem.

Wady treningów w domu

Problemy z motywacją. Jeśli trenujesz samodzielnie, bez trenera, tylko Ty możesz się zmotywować. Aby to sobie ułatwić, wybierz cel, który chcesz osiągnąć i wyznacz nagrodę za sukces. Następnie stwórz plan działania i ściśle go przestrzegaj. Taka dyscyplina pomoże utrzymać motywację i sprawi, że regularne ćwiczenia wejdą Ci w nawyk.

Niewłaściwa technika. Nieprawidłowa technika ćwiczeń to najczęstszy problem w treningach domowych, dotykający zarówno zaawansowanych sportowców, jak i początkujących. Bardzo łatwo doznać przy tym kontuzji. Jednak jeśli coś budzi Twoje wątpliwości, zawsze możesz skonsultować się z profesjonalnym trenerem online.

Rozproszenie uwagi. Studio fitness czy siłownia posiadają warunki niezbędne do całkowitego zanurzenia się w procesie treningowym. Nie bez powodu trenerzy radzą wyłączyć lub wyciszyć telefon, aby nic nie rozpraszało Twojej uwagi. Kiedy trenujesz w domu, każdy drobiazg może odrywać Cię od ćwiczeń: dzwonek do drzwi, Twój zwierzak, drobinki kurzu pod sofą i inni domownicy.

Efektywność ćwiczeń w domu zależy w dużej mierze od celów, jakie przed sobą stawiasz. Czasami może się okazać, że bez specjalnego sprzętu albo profesjonalnej wiedzy ich osiągnięcie jest niemożliwe. Jednak treningi w domu mogą zastąpić chodzenie na siłownię, jeśli chcesz schudnąć, poprawić kondycję czy poczuć się lepiej.

Zdj. główne: Alexandra Tran/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Sport

Aplikacje sportowe przydatne podczas ćwiczeń

Niezależnie od tego czy jesteśmy fanami siłowni, fitnessu, kolarstwa, czy trenujemy do maratonu, ze sportowych aplikacji mobilnych możemy naprawdę skorzystać. Jakie są najlepsze?

Alina Jałowiecka

Opublikowany

w dniu

O dobroczynnym wpływie aktywności fizycznej na ludzkie ciało i psychikę wie już każdy. Dużo trudniej jednak znajdować w sobie pokłady motywacji na regularne treningi lub czas na szukanie dodatkowych ćwiczeń i informacji. Na szczęście możemy posłużyć się szeregiem aplikacji mobilnych wspierających sportowy rozwój.

Najlepsi mobilni trenerzy – ranking aplikacji do ćwiczeń

Lista korzyści, które płyną z ruchu i uprawiania sportu, wydaje się nie kończyć, jednak to, co najważniejsze, to konsekwencja i dyscyplina. Tylko wtedy, gdy będziemy trzymać się danej rutyny wystarczająco długo, będziemy mogli zebrać owoce naszego wysiłku – poprawę zdrowia, większą odporność, lepsze samopoczucie czy smukłą sylwetkę. I choć dla wielu z nas to właśnie dyscyplina i upór są największym problemem, tak się składa, że żyjemy w czasach zapewniających nam łatwe w obsłudze i niezawodne technologiczne narzędzia. Odpowiednia aplikacja może pełnić rolę wirtualnego trenera osobistego lub partnera treningowego, zapewniając motywację.

Niezależnie od tego czy szukamy najlepszych aplikacji treningowych, które zapewnią nam motywację, czy może takich, które pomogą rozpocząć nową rutynę fitness od zera, istnieje mnóstwo świetnych opcji. Aby ułatwić nieco wybór tym, którzy dopiero planują sięgnąć po ich wsparcie, wybraliśmy kilka najlepszych narzędzi, cenionych przez użytkowników i profesjonalnych trenerów.

1. Map My Run

Map My Run to świetna aplikacja dla miłośników biegania. Doskonale sprawdza się do śledzenia i mapowania wszystkich naszych biegów, ale to nie koniec. Z jej użyciem możemy zarejestrować ponad 600 aktywności, takich jak jazda na rowerze, spacery, treningi na siłowni, treningi przekrojowe, joga i wiele innych. Aplikacja jest darmowa, co stanowi jej duży atut, ponieważ wiele narzędzi tej klasy wymaga już od użytkowników płatnej subskrypcji.

2. Fitness Buddy

Nazwa aplikacji Fitness Buddy idealnie oddaje charakter narzędzia. Jest jak nasz wirtualny osobisty trener i dietetyk w jednym, oferuje setki treningów, zarówno w domu, jak i na siłowni, a także spersonalizowane plany posiłków i przepisy. Wszystkie ćwiczenia zawierają przejrzyste instrukcje i filmy, a progresywne plany treningowe sprawiają, że jest to idealne rozwiązanie nie tylko dla początkujących, ale także dla zaawansowanych fanów fitnessu. Podstawowa wersja aplikacji jest darmowa, natomiast dla chętnych dostępne są także płatne rozszerzenia niektórych programów.

3. JEFIT Workout Planner

Z tym narzędziem możemy na stałe wyrzucić nasz notes z rozpiskami ćwiczeń – JEFIT Workout Planner to szybszy i inteligentniejszy sposób śledzenia treningu na siłowni. Korzystając z tego planera aktywności fizycznej, możemy z powodzeniem tworzyć własne plany fitness i procedury dostosowane do naszych indywidualnych celów, a tym samym na bieżąco przeglądać bazy danych ćwiczeń w poszukiwaniu inspiracji i szczegółowych instrukcji ćwiczeń. JEFIT, podobnie jak poprzedniczki, jest aplikacją darmową, do której możemy dokupić dodatkowe pakiety.

4. Workout Trainer: home fitness coach

Kolejna aplikacja mobilna, która zapewnia dostęp do tysięcy treningów, instrukcji w formie zdjęć, wideo, audio i która daje nam możliwość wybrania dla siebie właściwego poziomu zaawansowania. Słowem – aplikacja uniwersalna! Dużym atutem jest także możliwość integracji jej ze smartwatchem.

Zdj. główne: Febrian Zakaria/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Popularne