Connect with us

Sport

Dyscypliny sportowe dla odważnych

Lubisz ryzykować? Szukasz dyscypliny sportu, która zapewni Ci niezapomniane emocje i mnóstwo adrenaliny? Przejrzyj naszą listę!

Justyna Dereń

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Zastanawiasz się, jaki sport zapewni Ci dużą dawkę adrenaliny? Lubisz dreszczyk emocji i chcesz przeżyć niesamowitą przygodę? Sprawdź, jakie dyscypliny sportowe skierowane są do odważnych osób! Gwarantujemy niesamowite emocje i niezapomniane chwile!

Jazda bobslejem

Szukasz wyjątkowego doświadczenia pompującego adrenalinę? Bobsleje to jeden z najpopularniejszych sportów ekstremalnych, polegający na zjeżdżaniu po wąskim, oblodzonym torze saniami o napędzie grawitacyjnym. Ośrodki bobslejowe oferują różne poziomy. Niektóre miejsca zapewniają spektakularne widoki.

Thomas Linford – Bobsled Pilot POV Calgary

Slackline

Większość ludzi uważa, że slackline to po prostu chodzenie po krótkiej linii między dwoma drzewami. W rzeczywistości wspomniana dyscyplina jest o wiele bardziej ryzykowna. Śmiałek idzie po cienkiej linii (2-2,5 cm) między obiektami, znajdującymi się od kilkunastu centymetrów do kilkuset metrów. Jedno jest pewne, aby stać się ekspertem w tej dyscyplinie, potrzebujesz świetnego wyczucia równowagi.

Moxley -World Record Free Solo – Insane Slacklining!

Wspinaczka lodowa

Jeśli szukasz mocnej dawki adrenaliny, zdecyduj się na wspinaczkę lodową. Skierowana jest do osób, które lubią sporty ekstremalne. Przemierzaj grube warstwy lodu, pokonując lodowce i zamarznięte wodospady w malowniczej scenerii. Wspinaczka może być ryzykowna, ale wielu osobom spodoba się dreszczyk emocji towarzyszący wspinaczce po zamarzniętych górach i skałach w temperaturach poniżej 0 stopni Celsjusza.

Norrøna – Ice Climbing in Gudvangen

Skoki spadochronowe

To jeden z oryginalnych sportów ekstremalnych. Spadanie na ziemię z prędkością blisko 200 km/h zapewnia niesamowitą dawkę adrenaliny. Jeśli następnym razem będziesz chciał przeżyć wyjątkową przygodę, podejmij wyzwanie i wybierz się do ośrodka spadochroniarstwa. 

Skydiving in Paradise – Skydiving over the Bahamas – Best jumps of 2018

Canyoning

Wspomniana dyscyplina polega na pływaniu przez rozlewiska skalne, wspinaniu się po skałach i prześlizgiwaniu przez wąskie szczeliny. Przygotuj się na brodzenie, pływanie i czołganie się podczas pokonywania stromych skał, rwących rzek i ciasnych szczelin w kanionach. Jeśli chcesz przeżyć niesamowite emocje, połącz canyoning ze zjazdami po linie i skokami z klifu.

Olaf Obsommer – Extrem Canyoning – Warren Verboom “Rohschnitt”

Wingsuiting (ekstremalne latanie w kombinezonie)

Kombinezony wykonane są z wytrzymałych tkanin, które pozwalają skoczkom wzbić się w przestworza, zanim zwolnią spadochron i powoli opadną na ziemię. Jeśli lubisz ryzyko, wypróbuj tę dyscyplinę sportu. Skoczek balansuje ciałem, aby kontrolować kierunek, prędkość i siłę nośną. Może wyskoczyć z samolotu lub bazy.

aYpochify – Wingsuit

Wspinaczka free-solowa

Jeśli tradycyjna wspinaczka skałkowa nie jest wystarczająco stresująca, zwróć uwagę na najbardziej kontrowersyjną i niebezpieczną wersję free-solową. Śmiałkowie wspinają się po niewiarygodnie wysokich skałach bez sprzętu ochronnego lub uprzęży. Ulubionym miejscem wspinaczy na wszystkich poziomach jest położony w Stanach Zjednoczonych Park Narodowy Yosemite. 

OneLife – Free Solo (2018) climbing scenes

BASE jumping

BASE jumping polega na skakaniu z dużej wysokości (zazwyczaj z klifów), swobodnym spadaniem, a następnie otwieraniu spadochronu w odpowiednim momencie. Problem polega na tym, że spadochrony nie zawsze działają, a ludzkie ciało (i umysł) mogą zawieść podczas skoku z dużej wysokości. Chociaż odbywa się na niższych wysokościach, niesie ze sobą większe ryzyko niż tradycyjne skoki spadochronowe. Uczestnicy mają znacznie mniej czasu na wybrnięcie z trudnej sytuacji, gdyby coś poszło nie tak.

Newsflare – Incredible Base Jumps From Around The World

Creeking

Jeśli zwykły rafting nie wystarczy, zwróć uwagę na kolejną dyscyplinę. Niektórzy miłośnicy adrenaliny poszli o krok do przodu i stworzyli zupełnie nową gałąź kajakarstwa. Chodzi o creeking, podczas którego kajakarze pokonują rwące rzeki i wodospady. Jeżeli kajakarz się wywróci, istnieje ryzyko utraty przytomności lub uwięzienia między skałami pod wodą. 

Luka Snoj – Creeking in the Mexican jungle

Fot. Mohhamad Asadi/Unsplash

Swoją przygodę z copywritingiem rozpoczęła zaraz po ukończeniu studiów w 2013 roku. Interesuje się zdrowiem, modą, urodą oraz aranżacją wnętrz. Dodatkowo pasjonatka zdrowego odżywiania, zajęć fitness i dobrej książki.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sport

Czy warto ćwiczyć pod okiem trenera personalnego?

Co specjaliści wnoszą do naszego treningu? Przekonaj się, że warto ćwiczyć z trenerem

Kamil Michaluk

Opublikowany

w dniu

Co warto wiedzieć o treningu personalnym? Opcja, która wiele lat temu wydawała się być jedynie możliwością dla zamożnych osób, obecnie staje się coraz bardziej popularna. Trening pod okiem wykwalifikowanego trenera z pewnością jest bezpieczniejszy. W czym jeszcze może nam pomóc praca z taką osobą?

Dlaczego warto ćwiczyć z trenerem?

Wbrew pozorom ćwiczenia na siłowni, właściwy dobór ich rodzaju, natężenia i ciężaru nie są tematem prostym. Z tego względu lepiej jest, gdy zwłaszcza w początku naszej przygody z tego rodzaju wysiłkiem poprowadzi nas osoba, która zna się na rzeczy.

Nie zawsze musimy być zagrożeni przez nieodpowiednie wykonywanie czy wybór ćwiczeń, ale możemy wręcz zamęczać się kolejnymi powtórzeniami, a spodziewany efekt się nie pojawi. Żeby go uzyskać, przydatna okazuje się wiedza nie tylko o technikach treningowych, ale też o ludzkim ciele – tę powinien posiadać trener personalny.

Kim jest trener personalny?

To osoba, która umożliwia trening personalny, czyli indywidualnie dobrany program treningowy, biorąc pod uwagę stan zdrowia oraz kondycję klienta. Dobry trener to taki, z którym praca pozwala nie tylko spalić kalorie, ale też zadbać o całe ciało. Plan treningowy musi być umiejętnie dopasowany do naszych możliwości i specyfiki naszego organizmu.

Kwalifikacje, charyzma i zapał do pracy – przydatne w roli trenera personalnego

Zatrudniając specjalistę, niejako z zasady przewidujemy, że posiada nie tylko wiedzę praktyczną, ale także ukończone kursy, które umożliwiają prowadzenie tego rodzaju pracy. Jest jednak także zestaw cech, którymi powinna charakteryzować się taka osoba. Ważne, żeby trener personalny lubił swoją pracę i miał odpowiednią charyzmę. Z kimś takim pracuje się łatwiej i szybciej dochodzi do zamierzonych celów.

Fot. Lawrence Wilcox/Unsplash

Co zyskujemy, decydując się na współpracę z trenerem personalnym?

Po części zostało już powiedziane, że wybór współpracy z trenerem personalnym to bezpieczniejsza i szybsza droga do tego, by zrealizować swoje cele. Te zaś mogą być różne: od chęci zgubienia zbędnych kilogramów, przez wymarzony sposób wyrzeźbienia sylwetki, aż po zwiększenie siły fizycznej i zadbanie o własne zdrowie. Przechodząc do szczegółów, współpraca taka może skutkować dla nas:

  • posiadaniem indywidualnego planu treningowego – tego rodzaju program, jeśli jest dobrze rozpisany, uwzględnia nie tylko ćwiczenia, ale też nawyki żywieniowe, warunki fizyczne czy rodzaj wykonywanej pracy;
  • pomiarami interesujących nas na treningu parametrów organizmu: chodzi między innymi o ilość tkanki tłuszczowej, mięśniowej czy ilość wody w naszym organizmie;
  • większym prawdopodobieństwem tego, że dzięki wskazaniu nam przez trenera właściwych technik, unikniemy przeciążeń i trudnych do wyleczenia kontuzji;
  • stałym monitoringiem naszych postępów i w razie konieczności także możliwością korekty planu treningowego;
  • dodatkową dawką motywacji ze strony kogoś, kto doskonale zna się na rzeczy i pracował już z wieloma osobami, więc ma odpowiednie doświadczenie.

Indywidualny plan treningowy – co powinno się o nim wiedzieć?

Temat ćwiczeń z trenerem personalnym sprzyja temu, by bardziej pochylić się nad ideą indywidualnego planu treningowego. Jaki powinien być? Przede wszystkim rolą trenera personalnego jest to, żeby taki program faktycznie był indywidualny i dostosowany do nas.

W dzisiejszych czasach bez większego problemu możemy znaleźć przykładowy plan w Internecie. Wiele osób kopiuje go i wykonuje te same ćwiczenia, co np. ktoś o diametralnie różnej sylwetce, budowie szkieletu czy reakcji mięśni na obciążenie. To ogromny błąd, który może nas wiele kosztować. 

Kolejnym elementem są tutaj schorzenia. Mitem jest, że na siłowni ćwiczą tylko ludzie zdrowi. Stąd dobry trener personalny powinien umieć dobrać trening np. przy przepuklinie. To dobry przykład, który ukazuje, że choć pozornie jego rola nie jest tak wielka, to w praktyce dobry trener personalny jest na wagę złota.

Fot. Victor Freitas/Unsplash

Kontynuuj czytanie

Sport

Trening obwodowy – co trzeba o nim wiedzieć?

Chcesz podjąć trening obwodowy? O tym musisz wiedzieć już wcześniej!

Kamil Michaluk

Opublikowany

w dniu

Czym jest trening obwodowy, na czym polega i z jakich ćwiczeń powinni korzystać początkujący? Warto dowiedzieć się nieco więcej o tej popularnej metodzie, która pozwala łączyć oszczędność czasu z wysoką intensywnością treningu. 

Czym jest trening obwodowy?

Używając tego pojęcia, mamy na myśli trening złożony z obwodów zawierających celowo dobrane ćwiczenia. Wybiera się takie, które jednocześnie angażują możliwie największą ilość różnych partii mięśni. Przede wszystkim mowa jest tu o:

  • ćwiczeniach spalających tłuszcz,
  • aktywności fizycznej wzmacniającej organizm (krążenie, serce, płuca),
  • ćwiczeniach rzeźbiących sylwetkę.

W przeciwieństwie do treningu siłowego nie jest tak obciążający dla stawów, co czyni go idealnym dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę ze zwiększoną aktywnością fizyczną. Dodatkową zaletą takich ćwiczeń jest to, że sami możemy określić liczbę ćwiczeń, ilość obwodów i przysługujących nam przerw.

Jakie korzyści daje?

Dużą korzyścią jest to, że trening obwodowy to niezwykle wysoka intensywność przy mniejszej ilości czasu poświęconego na ćwiczenia. Jego działanie jest o tyle nietypowe, że korzysta z efektu zjawiska tzw. “długu tlenowego”. Nasz organizm spala kalorie nawet po tym, jak zakończyliśmy ćwiczenia. Trening obwodowy o odpowiednim układzie ćwiczeń jest też polecany osobom w podeszłym wieku dlatego, że przeciwdziała osteoporozie. 

Komu poleca się trening obwodowy?

Podkreśla się, że trening obwodowy jest dobrą opcją niezależnie od płci – sprawdza się zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn. Dodatkowo dość duża możliwość modyfikacji planu treningowego pozwala np. na położenie większego nacisku na daną partię mięśni, na której w szczególności nam zależy.

Fot. Valery Sysoey/Unsplash

Jakie rodzaje ćwiczeń tworzą trening obwodowy?

Bardzo dużą zaletą treningu obwodowego jest jego uniwersalność. Przejawia się ona w tym, że takie zestawy ćwiczeń można odbywać zarówno w domu, jak i na siłowni. Przykładowe ćwiczenia w domu to:

  • wypady,
  • wykroki,
  • siady,
  • ciągi,
  • przysiady,
  • plank,
  • wspinaczka w podporze,
  • bieg bokserski,
  • skakanie na skakance,
  • mostek,
  • twist rosyjski,
  • pajacyki,
  • łokieć do kolana w podporze.

Znacznie większe możliwości daje jednak korzystanie z siłowni. Największe znaczenie ma w tym przypadku to, że w tym miejscu znajdziemy bogactwo urządzeń i przedmiotów przydatnych do wykonywania różnorodnych ćwiczeń. Czeka tu na nas m.in. step, bosu, talerze, hantle, sztanga czy kettlebell.

O czym pamiętać na początku?

Jak w przypadku każdego treningu, tak i w tym przypadku warto stopniowo wdrażać się w ćwiczenia – dotyczy to przede wszystkim osób, które niczego do tej pory nie ćwiczyły. W przypadku początkujących lepszym wyjściem będzie trening obwodowy zorientowany na masę/siłę. Mięśnie w jego wyniku doznają swoistego szoku. Dzięki temu zostają mocniej pobudzone do silnego wzrostu. 

W przypadku treningu obwodowego nastawionego na wytrzymałość/rzeźbę niezwykle ważna jest odpowiednia technika wykonywania ćwiczeń. Stąd też lepiej radzą sobie z nim choćby osoby średniozaawansowane. Warto też dodać, że chcąc schudnąć, powinniśmy przede wszystkim stawiać na ćwiczenia, które bardzo mocno podwyższają tętno. Chodzi o to, żeby podkręcać metabolizm. W przypadku starań o budowę masy powinny przeważać ćwiczenia wielostawowe.

Jakie są przeciwwskazania dla treningu obwodowego?

Sam trening jest względnie bezpieczny, ale przeciwwskazaniem dla jego podjęcia mogą być choćby przebyte niedawno kontuzje i urazy, postępująca osteoporoza, choroby układu ruchu, padaczka, choroby krążenia czy wady postawy. Taka forma aktywności jest też niewłaściwa dla kobiet w ciąży.

Kiedy spodziewać się efektów treningu obwodowego?

Popularność treningu obwodowego jest niewątpliwie związana z obietnicą szybkiego pojawienia się efektów. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że takie rezultaty są okupione dużą ceną. Składa się na nią połączenie wysokiej intensywności treningu z jego regularnością. Bez tego nie tylko osiągnięcie celu nie przyjdzie tak szybko, ale wręcz może nie nastąpić. 

Fot. Andrea Piacquadio/Pexels

Kontynuuj czytanie

Sport

Angielski finał Ligi Mistrzów UEFA

Dowiedz się, gdzie będzie można śledzić transmisję z najważniejszego spotkania piłkarskiego roku!

Joanna Nowak

Opublikowany

w dniu

Przez

W walce o Puchar Europy zostały tylko dwa kluby z Premier League.

We wtorkowym rewanżowym meczu Manchester City ponownie pokonał PSG. Tym razem strzelcem obu bramek był napastnik Riyad Mahrez. Ostatecznie PSG przegrało dwumecz 1:4 i odpadło z tegorocznej Ligi Mistrzów. Angielski klub zakwalifikował się do finału rozgrywek po raz pierwszy w historii, dlatego nagrania hucznie świętujących w szatni piłkarzy obiegły cały świat. Dodatkowym czynnikiem wzbudzającym zainteresowanie angielskich kibiców jest fakt, że następnego dnia do finału zakwalifikowało się Chelsea Londyn, które w środę pokonało Real Madryt 2:0. Dzięki temu po raz trzeci w historii Ligii Mistrzów mecz finałowy odbędzie się między dwoma klubami z Premier League. Poprzednie finały rozgrywały między sobą Liverpool i Tottenham w 2019 roku oraz Manchester United i Chelsea w 2008 roku.

Kiedy i gdzie obejrzeć finał?

Ostatni mecz tegorocznych rozgrywek odbędzie w sobotę 29 maja o godzinie 21:00. Spotkanie między Manchesterem City a Chelsea będzie rozgrywane na Ataturk Olimpyat Stadyumu w Stambule. Transmisję z wydarzenia będzie można obejrzeć bezpłatnie na TVP 1 lub sportowej stronie stacji oraz po wykupieniu subskrypcji na kanale Polsat Sport Premium 1 czy systemie ipla.tv.

Fot. Simon Stacpoole/Offside/Getty Images

Kontynuuj czytanie

Popularne