Connect with us

Moto&tech

Zakup nowego auta – czym się kierować?

Chcesz kupić nowe auto? Zastanawiasz się, jak wybrać odpowiedni model? Skorzystaj z naszych podpowiedzi!

Justyna Dereń

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Przy tak wielu modelach na rynku i ciągle wprowadzanych nowych projektach, wybór samochodu może stanowić nie lada wyzwanie. Wiele osób kupuje taką samą markę, tylko nowszy model. Ignoruje przy tym inne, być może lepsze rozwiązania. Inni korzystają z rekomendacji znajomych lub dają się skusić sprytnym działaniom marketingowym. Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie auta.

Przeanalizuj swoje potrzeby

Bądź szczery: jak często jeździsz w góry lub przewozisz ciężkie przedmioty? Postaraj się dopasować samochód do swoich potrzeb. Zapisz je na kartce. Jeśli będziesz postępować zgodnie z listą, wkrótce wybierzesz idealny model auta. Jeżeli masz dużą rodzinę i potrzebujesz miejsca dla sześciu pasażerów, decyzja może być prosta. A może jesteś singlem i lubisz jeździć w trudnym terenie? W takim razie zdecyduj się na model z napędem na cztery koła.

Jeżeli szukasz auta, które sprawdzi się w różnych sytuacjach, ustal priorytety. Wiele osób używa samochodu głównie, by dojechać do pracy lub odebrać dzieci ze szkoły. 

Nowe, czy używane?

Zastanów się, czy szukasz nowego, czy używanego modelu. Twój budżet prawdopodobnie odegra tutaj ważną rolę. Warto jednak pamiętać, że oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. Kupując nowe auto, zyskujesz gwarancję producenta. Możesz też go dopasować do swoich upodobań i potrzeb. Musisz jednak pamiętać, że z czasem samochód będzie tracić na wartości. 

Używane auta mają swoje zalety. Prawie zawsze są tańsze od nowych modeli. Zanim kupisz samochód, koniecznie sprawdź numer VIN. Zamów raport z państwowej bazy danych. Dzięki temu sprawdzisz, czy wybrane auto jest powypadkowe. Możesz też poszukać używanego samochodu z salonu. Co ważne, objęte jest ono gwarancją producenta. 

Fot. Sourav Mishra/Pexels

Sprawdź typ nadwozia

Obecnie producenci starają się dopasować swoje samochody do stylu życia klientów. Auta z napędem na cztery koła były kiedyś zarezerwowane dla osób mieszkających w wyżynnym lub górzystym regionie. Dziś, crossovery, takie jak Nissan Juke, Ford Puma i Renault Kadjar na nowo zdefiniowały SUV-y i hatchbacki, ułatwiając życie setkom tysięcy ludzi. Tymczasem modele takie jak Mercedes CLS łączą praktyczność coupe z efektownym wyglądem limuzyny. Co ciekawe, możesz nawet kupić SUV-a z miękkim zawieszeniem. Świetnym przykładem jest Volkswagen T-Roc Cabriolet. 

Kupując auto, przeanalizuj oferty poszczególnych producentów. Weźmy na przykład Audi A3 Sportback. To całkiem przyzwoity samochód, który kosztuje mniej więcej tyle, co Volkswagen Golf. Z drugiej strony, jeśli wzbogacisz wspomniane modele o kilka funkcji, przybliżysz się do podstawowej wersji BMW serii 3.

Zaplanuj budżet

Jeśli nie masz dużej gotówki na koncie, prawdopodobnie będziesz musiał wziąć kredyt samochodowy. Warto wyliczyć miesięczne wydatki na eksploatację samochodu, takie jak paliwo, ubezpieczenie, przegląd diagnostyczny, wymiana opon, konserwacje czynaprawy. Postaraj się, by nie przekroczyły 20% miesięcznego wynagrodzenia. 

Skorzystaj z kalkulatora kredytu samochodowego. W ten sposób sprawdzisz szacunkową wysokość raty. Upewnij się, że wygodnie wpasuje się w Twój budżet. Unikaj pokusy przedłużania kredytu przez 60 miesięcy tylko po to, by kupić droższy samochód.

Benzyna, diesel, czy hybryda?

Silniki benzynowe są stosunkowo tanie i mocne. Z drugiej strony nie zapewniają takiej wydajności jak inne typy silników. Dodatkowo powodują wyższe emisje. Diesel (model wysokoprężny) jest mocny, ekonomiczny i elastyczny. Coraz większą popularnością cieszą się hybrydy benzynowe, takie jak Toyota Prius. Na rynku znajdziesz też hybrydy z silnikiem Diesla. Najlepiej sprawdzą się podczas jazdy po mieście. Wymierne rezultaty możesz zauważyć podczas częstego hamowania, stania na światłach i poruszania się z niewielką prędkością. Wspomniane modele są czystsze i wydajniejsze niż tradycyjne silniki hybrydowe. Z drugiej strony musisz się liczyć z wyższymi kosztami. Ten typ pojazdu jest wciąż w fazie rozwoju. Być może nigdy nie wejdą w pełni na rynek. Pamiętaj, by przed zakupem auta zawsze umówić się na jazdę próbną. Dzięki temu upewnisz się, czy dany model rzeczywiście spełnia Twoje oczekiwania. 

Swoją przygodę z copywritingiem rozpoczęła zaraz po ukończeniu studiów w 2013 roku. Interesuje się zdrowiem, modą, urodą oraz aranżacją wnętrz. Dodatkowo pasjonatka zdrowego odżywiania, zajęć fitness i dobrej książki.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Moto&tech

Nauka jazdy: jak poprawnie wykonać parkowanie przodem i tyłem?

Nie tak trudne, jak myślisz! Parkowanie stanie się proste, potrzebny jest tylko trening.

Avatar

Opublikowany

w dniu

Przez

JESHOOTS.com/pexels.com

Parkowanie jest przez wielu uważane za najtrudniejszy element nauki jazdy. Jednak przy odrobinie treningu, wyczucia i wiedzy teoretycznej nawet ten pozornie skomplikowany element stanie się prostym, intuicyjnym manewrem. Wystarczy poznać kilka prostych trików i wyćwiczyć ruchy kierownicą.

Parkowanie prostopadłe przodem – łatwiejsze niż myślisz

Sytuacja jest prosta – dwa samochody a pomiędzy nimi miejsce, które chcesz zająć, więc kierujesz przód samochodu w stronę wnętrza miejsca parkingowego. Parkowanie przodem nieco utrudnia wyjazd, bowiem jest wymagana nawracanie. Najlepiej, jeśli masz możliwość, wjechać na miejsce parkingowe tyłem, czym również zajmiemy się w niniejszym artykule. Rozumiemy jednak, że początkujący kierowcy wolą zacząć od tego bardziej intuicyjnie wyglądającego manewru.

Przede wszystkim ustaw się w znacznej odległości od linii samochodu. Jeżeli masz możliwość, dobrze jest jechać przeciwnym pasem ruchu niż ten, przy którym znajduje się parking. Masz czas i ćwiczysz? Po prostu zawróć na tej samej drodze tak, aby mieć duże pole manewru. Gdy masz zamiar zaparkować, włącz kierunkowskaz w odpowiednią stronę i przekręć kierownicę. Wpasuj się przodem pomiędzy bryły samochodów stojących na parkingu. Tu przyda się duża odległość, bowiem pozwala ona na swobodny manewr kierownicą. Kiedy już uzyskasz odpowiednią pozycję, wyprostuj kierownicę i wjedź na miejsce parkingowe.

Jak zaparkować prostopadle tyłem? Ten manewr to podstawa na drodze

Z reguły parkowanie tyłem nie wymaga tak dużej odległości do manewrowania, jednak przy ćwiczeniach i tak warto wybrać jak największą. Zbliżając się do wybranego miejsca, pamiętaj, by włączyć kierunkowskaz. Następnie stań kawałek przed przestrzenią do parkowania, tak aby tył Twojego pojazdu znalazł się na wysokości połowy szerokości auta sąsiedniego. Włącz bieg wsteczny i rozpocznij cofanie. Gdy zaczniesz wchodzić tyłem pojazdu w przestrzeń prostopadłą do wolnego miejsca, zacznij skręcać. Kontroluj lusterka, a najlepiej odwróć głowę do tyłu i sprawdzaj, czy nie zbliżasz się zbytnio do żadnego z sąsiednich aut. Gdy Twoja pozycja będzie prostopadła do linii aut, wyprostuj kierownicę i wjedź autem w głąb miejsca parkingowego.

Parkowanie tyłem i przodem – co jeszcze warto wiedzieć?

Przede wszystkim przy obydwu rodzajach parkowania należy pamiętać o włączeniu odpowiedniego kierunkowskazu. Jeżeli parkujesz na miejscu, które znajduje się po przeciwnej stronie jezdni, upewnij się, że przekroczenie osi jezdni jest w tym miejscu dozwolone. Następnie zobacz, czy z naprzeciwka nie jedzie żaden samochód – to auto ma pierwszeństwo. Przy manewrowaniu, przed pełnym wprowadzeniem bryły samochodu na miejsce parkingowe, pilnuj swojego otoczenia i patrz, czy z boku nie nadjeżdżają samochody mogące sprawić Ci trudność.

Jeśli parkujesz prostopadle tyłem, może się zdarzyć, że bezpośrednio za Tobą jedzie auto. W takiej sytuacji zatrzymaj się na chwilę przed wybranym miejscem z włączonym odpowiednim kierunkowskazem – kierowca auta za Tobą rozpozna Twoje intencje i jeżeli jest to możliwe, wyminie Cię. Nie bój się też korekt. Czasami możesz zaparkować krzywo, źle wymierzysz wjazd w przestrzeń między autami. Taka sytuacja może potem utrudnić wyjazd Tobie lub samochodom zaparkowanym obok. W takiej sytuacji wsiądź do auta, wyjedź kawałek z miejsca i popraw swoją pozycję.

zdj. główne: JESHOOTS.com/pexels.com

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Na czym polega sip trunk?

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się nad wdrożeniem nowych technologii? Przeczytaj, czym jest protokół sip dla użytkowników firmowych.

Marta Marek

Opublikowany

w dniu

Przez

Sip trunk to nowa usługa dla przedsiębiorców, która umożliwia wielokanałowe transmitowanie głosu przy użyciu Internetu. Przeczytaj, na czym dokładnie polega protokół sip i jakie korzyści płyną z wdrożenia go do firmy.

Alternatywa dla klasycznej telefonii cyfrowej 

Technologia sip trunk umożliwia realizowanie wielu połączeń głosowych w tym samym czasie przy użyciu wirtualnego kanału. Konfiguracja konta SIP pozwala na zwiększenie puli numerów przydzielonych przez operatora, a w dłuższej perspektywie generuje większe oszczędności. Technologia może być alternatywą dla standardowej telefonii cyfrowej, która jest oparta o łącza ISDN PRA/BRA. Dużą zaletą sip trunk jest fakt, że wysoką jakość obsługi połączeń można bez trudu utrzymać na takim samym poziomie bez względu na niespodziewane wzrosty obciążenia infrastruktury telekomunikacyjnej. Wielokanałowe transmitowanie głosu przy użyciu Internetu pozwala na większą dostępność i skuteczność, zwłaszcza dla firm, które decydują się wejść na rynek międzynarodowy.

Cechy protokołu SIP dla firm

Usługa tego typu jest skierowana zarówno do małych, średnich jak i dużych przedsiębiorstw, w tym także międzynarodowych koncernów i korporacji. Przede wszystkim protokół sip jest elastyczny i dostosowany do konfiguracji w zależności od potrzeb przedsiębiorstwa. Firma, która zdecyduje się na wdrożenie tego protokołu, może dostosować liczbę i rodzaj połączeń, które będą realizowane. Korzystanie z usługi odbywa się za pomocą łącza internetowego, co gwarantuje wysoką prędkość transmisji danych i możliwość korzystania z niej zarówno w biurze, jak i we wszystkich innych miejscach z dostępem do Internetu. Rozwiązanie świetnie sprawdzi się dla firm, które umożliwiają pracownikom pracę zdalną lub wysyłają zatrudnionych na delegacje. Łatwość uruchomienia i obsługi tego łącza, stabilny sygnał oraz możliwość nagrywania połączeń przemawiają za wdrożeniem tej usługi. Ponadto przedsiębiorcy cenią sobie możliwość rozbudowy kanałów z numerami stacjonarnymi o numery komórkowe oraz zagraniczne.

Koszty i bezpieczeństwo usługi

Wdrożenie technologii sip wymaga poniesienia opłaty abonamentowej, ale ze względu na dużą liczbę kanałów często jest opłacane bardziej niż klasyczna telefonia komórkowa. Stworzenie efektownej infolinii może przełożyć się na lepsze kontakty biznesowe z zagranicznymi klientami, a tym samym na potencjalny wzrost rozpoznawalności marki i sprzedaży produktów lub usług. Jeśli chodzi o aspekty bezpieczeństwa, to połączenia wykonywane za pośrednictwem usługi sip mogą przechodzić przez tunel VPN pomiędzy firmą a operatorem, a także być dodatkowo szyfrowane na wydzielonym łączu przez dostawcę usługi. 

Fot.: Julian Hochgesang/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Automatyczna czy manualna skrzynia biegów – wady i zalety

„Automat” czy „manual”? Czy któraś skrzynia biegów jest lepsza czy może wszystko zależy od osobistych preferencji kierowcy? Poznaj wady i zalety obu rozwiązań, zanim podejmiesz decyzję w kwestii zakupu auta!

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Hidde van Esch/unsplash.com

Wśród kierowców nie ucichają spory na temat tego, co lepsze: automatyczna czy manualna skrzynia biegów. Zwolennicy tradycyjnych rozwiązań narzekają na automatyczną przekładnię, dowodząc, że nie ma nic lepszego ponad „manual”. Inni znów chwalą sobie wygodę „automatu” i zarzekają się, że nigdy nie wrócą do ręcznej skrzyni biegów. Tak jak w każdym sporze, każda ze strony ma po troszę rację. My postaramy się przedstawić Ci rzeczowo plusy i minusy obu rozwiązań. 

Manualna skrzynia biegów – zalety

Możliwość wykorzystania pełnej dynamiki silnika

Na ręcznej skrzyni biegów możesz od razu rozpędzić swoje auto do najwyższej prędkości. Klasyczny automat przy określonych obrotach zaczyna przełączać biegi, dlatego większą dynamikę jazdy zapewnia manualna skrzynia biegów.

Niższe zużycie paliwa

Przy sprawnej zmianie biegów, a także umiejętności jazdy na biegu jałowym możesz zaoszczędzić sporo na paliwie. Takich korzyści nie da automatyczna skrzynia biegów, w której odradza się nawet wrzucanie luzu w czasie jazdy.

Niższe zużycie oleju

Każda skrzynia biegów potrzebuje specjalnego płynu. Przekładnia automatyczna wymaga od 6 do 10 litrów oleju, a mechaniczna – około 3 litrów.

Manualna skrzynia biegów – wady

Komfort jazdy

Pierwszym minusem ręcznej skrzyni biegów jest niższy komfort jazdy, który odczuwają przede wszystkim początkujący kierowcy. Szczególnie trudno im wychodzi manewr ruszania z miejsca, a także jazda pod górkę.

Sprzęgło

Mało dynamiczny i płynny sposób prowadzenia pojazdu może doprowadzić do spalenia sprzęgła. I ta uwaga dotyczy przede wszystkim niedoświadczonych kierowców. A wymiana sprzęgła to już kosztowna naprawa, której kierowcy automatów z definicji nie muszą się obawiać.

Żywotność silnika

Niższa żywotność silnika w autach z mechaniczną skrzynią biegów wynika z tego, że ich kierowcy łatwo dopuszczają do jego przegrzania, zwłaszcza gdy lubią szybką jazdę.

Automatyczna skrzynia biegów – zalety

Różna dynamika

Podczas gdy klasyczny automat z hydrokinetycznym sprzęgłem faktycznie mocno ogranicza osiągi samochodu, automatyczne przekładnie dwusprzęgłowe typu DSG osiągają lepsze wyniki w porównaniu z manualną skrzynią biegów. W czasie jazdy na takim automacie włączone są dwa biegi naraz, co sprawia, że zmiana biegu na wyższy lub niższy dokonuje się bardzo szybko.

Różne zużycie paliwa

Klasyczny automat faktycznie zużywa więcej paliwa, ale nowsze modele czy przekładnie zużywają go znacznie mniej niż ręczne skrzynie biegów.

Płynność jazdy

Automatyczna skrzynia biegów to wyższy komfort jazdy. Nawet niedoświadczony kierowca może spokojnie, bez nerwów i tzw. kangurka ruszyć z miejsca, bez stwarzania ryzyka na drodze.

Dłuższa żywotność silnika i przekładni

Automatyczne skrzynie biegów bardziej kontrolują obroty i chronią silnik przed przegrzaniem.

Automatyczna skrzynia biegów – wady

Jak już zauważono wyżej, samochód z klasycznym automatem rozpędza się wolniej niż pojazd z manualną skrzynią biegów. Klasyczny posiada też tylko cztery biegi i zużywa więcej paliwa niż ręczna skrzynia biegów. Wszystkie modele, zarówno te nowsze, jak i starsze, wymagają więcej oleju przekładniowego. 

Niewątpliwym minusem samochodów z automatem jest też ich wyższa cena. Dużo wyższe są też koszty eksploatacji i naprawy automatycznej skrzyni biegów, a trzeba wiedzieć, że według statystyk manualne skrzynie biegów psują się znacznie rzadziej.

Zdj. główne: Hidde van Esch/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Popularne