Connect with us

Moto&tech

Wybierasz się w podróż? Sprawdź przydatne aplikacje dla kierowców

Jak ułatwić sobie podróż samochodem? Oto aplikacje, które pomogą Ci bezpiecznie i komfortowo dotrzeć do celu.

Kamil Michaluk

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 3 min. aby przeczytać ten wpis

Obecnie świat nowych technologii coraz mocniej odciska swoje piętna w różnych sferach życia. Podobnie jest z podróżami autem. Aplikacje na smartfona mogą bardzo ułatwić nam trasę i uczynić ją przyjemniejszą. Które z nich warto mieć zainstalowane na swoim urządzeniu? Oto kilka przykładów takich przydatnych programów. 

Google Maps

Trudno pominąć w tym zestawieniu Google Maps, chociaż akurat ta aplikacja wydaje się być oczywista. W pełni docenić jej funkcjonalność może chyba tylko ten, kto dawniej musiał nawigować, rozkładając duże i niezbyt poręczne mapy samochodowe w formie papierowej. Dzięki Google Maps nie tylko znajdziemy drogę, ale dowiemy się o problemach powstałych na trasie w czasie rzeczywistym lub też znajdziemy hotel, restaurację czy stację benzynową. 

Yanosik

W przypadku tej darmowej nawigacji połączone zostają dwie cenne rzeczy: dane dotyczące kontroli drogowych i klasyczna nawigacja. Wadą tego programu jest jednak graficzna strona prezentowanych map.

Fuelio

Aplikacja opracowana z myślą o tych, którzy nie chcą i nie lubią przepłacać. Skorzystać może z niej właściwie każdy kierowca. Jak to działa? Dzięki Fuelio możemy śledzić ceny paliw na poszczególnych stacjach. Istnieje również opcja skorzystania z optymalizacji zużycia paliwa. Cieszy fakt, że Fuelio będzie działać również poza granicami naszego kraju, co niekoniecznie ma miejsce w przypadku jej konkurencji. 

AutoGuard Dash Cam – BlackBox

Aplikacje pozwalają także lepiej zadbać o nasze bezpieczeństwo w trakcie wakacyjnego lub innego wyjazdu. Przykładem jest AutoGuard Dash Cam – BlackBox. Dzięki obecnemu w naszej komórce wideorejestratorowi możemy śledzić trasę i rejestrować obraz jednocześnie. To bardzo przydatne wówczas, gdy po stłuczce ktoś wysuwa wobec nas roszczenia.

Mobilet

Jedną z tych rzeczy, których kierowcy nie lubią, są oczywiście opłaty parkingowe. Jeszcze gorzej jest wtedy, gdy parkomaty obsługują jedynie bilon, którego akurat w portfelu nie mamy. Wówczas pojawia się na horyzoncie widmo mandatu za postój na płatnym parkingu bez stosownej opłaty. Jak sobie z tym poradzić? Pomoże nam Mobilet. System działa w ponad 100 polskich miastach i pozwala na bezgotówkowe opłacenie należności. Dodatkowo nie jesteśmy zmuszeni wydawać pieniędzy np. za pełne godziny, ale rozliczamy się co do minuty. Mobilet pozwala więc nie tylko na oszczędność czasu, ale i pieniędzy.

CarLocator

Bardzo często zdarza nam się zaparkować na niezwykle zatłoczonym parkingu. Chociaż każdy kierowca z pewnością doskonale zna swoje auto, to zwłaszcza w podziemiach jego odnalezienie może okazać się trudne. Co wówczas począć? Z pomocą przychodzi CarLocator. Właściciel auta zaznacza na mapie miejsce, w którym je pozostawia. Aplikacja pomaga mu później do niego sprawnie dotrzeć.

BlaBlaCar

O popularnym BlaBla myślimy zwykle w kategoriach ułatwienia sobie podróżowania wtedy, gdy sami nie mamy auta. W rzeczywistości jest to jednak również istotna aplikacja dla posiadaczy samochodów. Jej zalety ujawniają się wtedy, gdy chcąc wyruszyć w dalszą drogę, zależy nam na ograniczeniu kosztów. Wówczas wzięcie na pokład dodatkowych współtowarzyszy można potraktować jako optymalizację kosztów. I w takim sensie BlaBlaCar jest małą rewolucją.

Przeczytaj też: https://bravenetic.pl/mototech/co-przyda-sie-kazdemu-motocykliscie/

Zdjęcie główne: Ingo Joseph/pexels.com

Historyk oraz ekonomista, kończy doktorat. Zajmuje się copywritingiem, bo ceni sobie kreatywną pracę, niezależność oraz jest ciekawy świata. Tworzy artykuły dla ogólnopolskich tytułów – najczęściej o tematyce biznesu i kultury, ale też życia codziennego. Jego pasje to ekologiczne rozwiązania, zwierzęta i prace w ogrodzie.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Moto&tech

Nauka jazdy: jak poprawnie wykonać parkowanie przodem i tyłem?

Nie tak trudne, jak myślisz! Parkowanie stanie się proste, potrzebny jest tylko trening.

Avatar

Opublikowany

w dniu

Przez

JESHOOTS.com/pexels.com

Parkowanie jest przez wielu uważane za najtrudniejszy element nauki jazdy. Jednak przy odrobinie treningu, wyczucia i wiedzy teoretycznej nawet ten pozornie skomplikowany element stanie się prostym, intuicyjnym manewrem. Wystarczy poznać kilka prostych trików i wyćwiczyć ruchy kierownicą.

Parkowanie prostopadłe przodem – łatwiejsze niż myślisz

Sytuacja jest prosta – dwa samochody a pomiędzy nimi miejsce, które chcesz zająć, więc kierujesz przód samochodu w stronę wnętrza miejsca parkingowego. Parkowanie przodem nieco utrudnia wyjazd, bowiem jest wymagana nawracanie. Najlepiej, jeśli masz możliwość, wjechać na miejsce parkingowe tyłem, czym również zajmiemy się w niniejszym artykule. Rozumiemy jednak, że początkujący kierowcy wolą zacząć od tego bardziej intuicyjnie wyglądającego manewru.

Przede wszystkim ustaw się w znacznej odległości od linii samochodu. Jeżeli masz możliwość, dobrze jest jechać przeciwnym pasem ruchu niż ten, przy którym znajduje się parking. Masz czas i ćwiczysz? Po prostu zawróć na tej samej drodze tak, aby mieć duże pole manewru. Gdy masz zamiar zaparkować, włącz kierunkowskaz w odpowiednią stronę i przekręć kierownicę. Wpasuj się przodem pomiędzy bryły samochodów stojących na parkingu. Tu przyda się duża odległość, bowiem pozwala ona na swobodny manewr kierownicą. Kiedy już uzyskasz odpowiednią pozycję, wyprostuj kierownicę i wjedź na miejsce parkingowe.

Jak zaparkować prostopadle tyłem? Ten manewr to podstawa na drodze

Z reguły parkowanie tyłem nie wymaga tak dużej odległości do manewrowania, jednak przy ćwiczeniach i tak warto wybrać jak największą. Zbliżając się do wybranego miejsca, pamiętaj, by włączyć kierunkowskaz. Następnie stań kawałek przed przestrzenią do parkowania, tak aby tył Twojego pojazdu znalazł się na wysokości połowy szerokości auta sąsiedniego. Włącz bieg wsteczny i rozpocznij cofanie. Gdy zaczniesz wchodzić tyłem pojazdu w przestrzeń prostopadłą do wolnego miejsca, zacznij skręcać. Kontroluj lusterka, a najlepiej odwróć głowę do tyłu i sprawdzaj, czy nie zbliżasz się zbytnio do żadnego z sąsiednich aut. Gdy Twoja pozycja będzie prostopadła do linii aut, wyprostuj kierownicę i wjedź autem w głąb miejsca parkingowego.

Parkowanie tyłem i przodem – co jeszcze warto wiedzieć?

Przede wszystkim przy obydwu rodzajach parkowania należy pamiętać o włączeniu odpowiedniego kierunkowskazu. Jeżeli parkujesz na miejscu, które znajduje się po przeciwnej stronie jezdni, upewnij się, że przekroczenie osi jezdni jest w tym miejscu dozwolone. Następnie zobacz, czy z naprzeciwka nie jedzie żaden samochód – to auto ma pierwszeństwo. Przy manewrowaniu, przed pełnym wprowadzeniem bryły samochodu na miejsce parkingowe, pilnuj swojego otoczenia i patrz, czy z boku nie nadjeżdżają samochody mogące sprawić Ci trudność.

Jeśli parkujesz prostopadle tyłem, może się zdarzyć, że bezpośrednio za Tobą jedzie auto. W takiej sytuacji zatrzymaj się na chwilę przed wybranym miejscem z włączonym odpowiednim kierunkowskazem – kierowca auta za Tobą rozpozna Twoje intencje i jeżeli jest to możliwe, wyminie Cię. Nie bój się też korekt. Czasami możesz zaparkować krzywo, źle wymierzysz wjazd w przestrzeń między autami. Taka sytuacja może potem utrudnić wyjazd Tobie lub samochodom zaparkowanym obok. W takiej sytuacji wsiądź do auta, wyjedź kawałek z miejsca i popraw swoją pozycję.

zdj. główne: JESHOOTS.com/pexels.com

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Na czym polega sip trunk?

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się nad wdrożeniem nowych technologii? Przeczytaj, czym jest protokół sip dla użytkowników firmowych.

Marta Marek

Opublikowany

w dniu

Przez

Sip trunk to nowa usługa dla przedsiębiorców, która umożliwia wielokanałowe transmitowanie głosu przy użyciu Internetu. Przeczytaj, na czym dokładnie polega protokół sip i jakie korzyści płyną z wdrożenia go do firmy.

Alternatywa dla klasycznej telefonii cyfrowej 

Technologia sip trunk umożliwia realizowanie wielu połączeń głosowych w tym samym czasie przy użyciu wirtualnego kanału. Konfiguracja konta SIP pozwala na zwiększenie puli numerów przydzielonych przez operatora, a w dłuższej perspektywie generuje większe oszczędności. Technologia może być alternatywą dla standardowej telefonii cyfrowej, która jest oparta o łącza ISDN PRA/BRA. Dużą zaletą sip trunk jest fakt, że wysoką jakość obsługi połączeń można bez trudu utrzymać na takim samym poziomie bez względu na niespodziewane wzrosty obciążenia infrastruktury telekomunikacyjnej. Wielokanałowe transmitowanie głosu przy użyciu Internetu pozwala na większą dostępność i skuteczność, zwłaszcza dla firm, które decydują się wejść na rynek międzynarodowy.

Cechy protokołu SIP dla firm

Usługa tego typu jest skierowana zarówno do małych, średnich jak i dużych przedsiębiorstw, w tym także międzynarodowych koncernów i korporacji. Przede wszystkim protokół sip jest elastyczny i dostosowany do konfiguracji w zależności od potrzeb przedsiębiorstwa. Firma, która zdecyduje się na wdrożenie tego protokołu, może dostosować liczbę i rodzaj połączeń, które będą realizowane. Korzystanie z usługi odbywa się za pomocą łącza internetowego, co gwarantuje wysoką prędkość transmisji danych i możliwość korzystania z niej zarówno w biurze, jak i we wszystkich innych miejscach z dostępem do Internetu. Rozwiązanie świetnie sprawdzi się dla firm, które umożliwiają pracownikom pracę zdalną lub wysyłają zatrudnionych na delegacje. Łatwość uruchomienia i obsługi tego łącza, stabilny sygnał oraz możliwość nagrywania połączeń przemawiają za wdrożeniem tej usługi. Ponadto przedsiębiorcy cenią sobie możliwość rozbudowy kanałów z numerami stacjonarnymi o numery komórkowe oraz zagraniczne.

Koszty i bezpieczeństwo usługi

Wdrożenie technologii sip wymaga poniesienia opłaty abonamentowej, ale ze względu na dużą liczbę kanałów często jest opłacane bardziej niż klasyczna telefonia komórkowa. Stworzenie efektownej infolinii może przełożyć się na lepsze kontakty biznesowe z zagranicznymi klientami, a tym samym na potencjalny wzrost rozpoznawalności marki i sprzedaży produktów lub usług. Jeśli chodzi o aspekty bezpieczeństwa, to połączenia wykonywane za pośrednictwem usługi sip mogą przechodzić przez tunel VPN pomiędzy firmą a operatorem, a także być dodatkowo szyfrowane na wydzielonym łączu przez dostawcę usługi. 

Fot.: Julian Hochgesang/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Automatyczna czy manualna skrzynia biegów – wady i zalety

„Automat” czy „manual”? Czy któraś skrzynia biegów jest lepsza czy może wszystko zależy od osobistych preferencji kierowcy? Poznaj wady i zalety obu rozwiązań, zanim podejmiesz decyzję w kwestii zakupu auta!

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Hidde van Esch/unsplash.com

Wśród kierowców nie ucichają spory na temat tego, co lepsze: automatyczna czy manualna skrzynia biegów. Zwolennicy tradycyjnych rozwiązań narzekają na automatyczną przekładnię, dowodząc, że nie ma nic lepszego ponad „manual”. Inni znów chwalą sobie wygodę „automatu” i zarzekają się, że nigdy nie wrócą do ręcznej skrzyni biegów. Tak jak w każdym sporze, każda ze strony ma po troszę rację. My postaramy się przedstawić Ci rzeczowo plusy i minusy obu rozwiązań. 

Manualna skrzynia biegów – zalety

Możliwość wykorzystania pełnej dynamiki silnika

Na ręcznej skrzyni biegów możesz od razu rozpędzić swoje auto do najwyższej prędkości. Klasyczny automat przy określonych obrotach zaczyna przełączać biegi, dlatego większą dynamikę jazdy zapewnia manualna skrzynia biegów.

Niższe zużycie paliwa

Przy sprawnej zmianie biegów, a także umiejętności jazdy na biegu jałowym możesz zaoszczędzić sporo na paliwie. Takich korzyści nie da automatyczna skrzynia biegów, w której odradza się nawet wrzucanie luzu w czasie jazdy.

Niższe zużycie oleju

Każda skrzynia biegów potrzebuje specjalnego płynu. Przekładnia automatyczna wymaga od 6 do 10 litrów oleju, a mechaniczna – około 3 litrów.

Manualna skrzynia biegów – wady

Komfort jazdy

Pierwszym minusem ręcznej skrzyni biegów jest niższy komfort jazdy, który odczuwają przede wszystkim początkujący kierowcy. Szczególnie trudno im wychodzi manewr ruszania z miejsca, a także jazda pod górkę.

Sprzęgło

Mało dynamiczny i płynny sposób prowadzenia pojazdu może doprowadzić do spalenia sprzęgła. I ta uwaga dotyczy przede wszystkim niedoświadczonych kierowców. A wymiana sprzęgła to już kosztowna naprawa, której kierowcy automatów z definicji nie muszą się obawiać.

Żywotność silnika

Niższa żywotność silnika w autach z mechaniczną skrzynią biegów wynika z tego, że ich kierowcy łatwo dopuszczają do jego przegrzania, zwłaszcza gdy lubią szybką jazdę.

Automatyczna skrzynia biegów – zalety

Różna dynamika

Podczas gdy klasyczny automat z hydrokinetycznym sprzęgłem faktycznie mocno ogranicza osiągi samochodu, automatyczne przekładnie dwusprzęgłowe typu DSG osiągają lepsze wyniki w porównaniu z manualną skrzynią biegów. W czasie jazdy na takim automacie włączone są dwa biegi naraz, co sprawia, że zmiana biegu na wyższy lub niższy dokonuje się bardzo szybko.

Różne zużycie paliwa

Klasyczny automat faktycznie zużywa więcej paliwa, ale nowsze modele czy przekładnie zużywają go znacznie mniej niż ręczne skrzynie biegów.

Płynność jazdy

Automatyczna skrzynia biegów to wyższy komfort jazdy. Nawet niedoświadczony kierowca może spokojnie, bez nerwów i tzw. kangurka ruszyć z miejsca, bez stwarzania ryzyka na drodze.

Dłuższa żywotność silnika i przekładni

Automatyczne skrzynie biegów bardziej kontrolują obroty i chronią silnik przed przegrzaniem.

Automatyczna skrzynia biegów – wady

Jak już zauważono wyżej, samochód z klasycznym automatem rozpędza się wolniej niż pojazd z manualną skrzynią biegów. Klasyczny posiada też tylko cztery biegi i zużywa więcej paliwa niż ręczna skrzynia biegów. Wszystkie modele, zarówno te nowsze, jak i starsze, wymagają więcej oleju przekładniowego. 

Niewątpliwym minusem samochodów z automatem jest też ich wyższa cena. Dużo wyższe są też koszty eksploatacji i naprawy automatycznej skrzyni biegów, a trzeba wiedzieć, że według statystyk manualne skrzynie biegów psują się znacznie rzadziej.

Zdj. główne: Hidde van Esch/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Popularne