Connect with us

Moto&tech

Toyota Mirai ustanowiła nowy rekord! 1003 przejechanych kilometrów na jednym tankowaniu wodoru

To kolejny ważny krok w działaniach firmy związanych z technologią wodorową.

Weronika Misiuk

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 2 min. aby przeczytać ten wpis

Do pobicia tego rekordu zastosowano zielony wodór wyprodukowany bez żadnych emisji.

Toyoty Mirai poszerza ofertę bezemisyjnych samochodów marki. W ramach specjalnego testu nowy pojazd miał pokonać na jednym tankowaniu ponad 1000 km. Samochód wyruszył ze stacji wodorowej HYSETCO w Orly pod Paryżem w środę 26 maja o godz. 5:43 rano. W sumie przejechał 1003 km, poruszając się po drogach między przedmieściami Paryża oraz departamentami Loir-et-Cher i Indre-et-Loire. Średnie zużycie wodoru wyniosło 0,55 kg/100 km. Zarówno pomiar dystansu, jak i zużycia wodoru był dokonany przez niezależnych arbitrów. W teście brało udział czterech kierowców, wśród nich Victorien Erussard, fundator oraz kapitan eksperymentalnego jachtu Energy Observer. Pokonany dystans udało im się osiągnąć w oparciu o zasady eco-drivingu.

„Nowy rekord wytyczony przez Mirai to wspaniałe osiągnięcie. W naszej firmie działamy z nastawieniem, które najlepiej ilustruje hasło Start Your Impossible – aby przekraczać swoje własne granice. Dziś po raz kolejny udało nam się to zrobić. Chcę podziękować zespołom Toyota France i Toyota Europe, a także Victorienowi i jego załodze z Energy Observera. Łączy nas ta sama wizja i ta sama ambicja. Nasze partnerstwo pozwoli nam przyczynić się do ograniczenia emisji CO2 i stworzenia społeczeństwa żyjącego w zgodzie ze środowiskiem” – podkreśla Frank Marotte, CEO Toyota France.

Fot. materiały prasowe Toyota

Koncepcja Beyond Zero

Zgodnie z jej założeniami Toyota chce osiągnąć coś więcej niż zerową emisję CO2 swoich pojazdów, traktując elektryfikację jako drogę do lepszej przyszłości. Firma wspiera wiele inicjatyw wykorzystujących technologie wodorowe, dostarczając ogniwa paliwowe m.in. do generatorów prądu produkowanych przez firmę EODev, jachtów, autobusów oraz ciężarówek. Wkrótce będą one także zasilać w prąd prototypowe miasto o nazwie Woven City budowane przez Toyotę w Japonii.

Fot. materiały prasowe Toyota

Jest absolwentką dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz animacji kultury. Współpracowała m.in. z Grupą Wirtualna Polska oraz Grupą Eurozet. Posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu tekstów o tematyce lifestylowej.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Bez kategorii

Samochód z LPG – czy warto?

Czy samochód na gaz ma więcej zalet, czy wad? Oto argumenty zwolenników i przeciwników takich maszyn.

Kamil Michaluk

Opublikowany

w dniu

Użytkowanie auta na gaz może być kojarzone z oszczędnością, ale to tylko częściowa prawda. Przed założeniem instalacji powinniśmy rozważyć kwestię kosztów eksploatacji, ewentualnych napraw czy też ubezpieczenia. Liczy się nawet miejsce, którego przez instalacje będziemy mieć mniej. Czy warto mieć samochód na gaz? 

Zalety instalacji LPG

Liquiefied Petroleum Gas, czyli popularny LPG (płynny gaz naftowy), to wciąż popularny rodzaj paliwa, którego używa się do jazdy po polskich drogach. W naszym kraju autogaz jest często wybierany przez osoby, które posiadają auta z silnikami o dużej pojemności. Przede wszystkim dotyczy to samochodów starszych. Wśród najmłodszych jedynie kilka procent jest napędzanych w ten sposób. Jakie zalety mają instalacje LPG?

Samochód na gaz to niższe koszty paliwa  

Auta z instalacją LPG palą więcej, jednak sam autogaz jest tańszym paliwem. Pod tym kątem eksploatacja będzie więc tańsza do samochodów zasilanych benzyną czy nawet olejem napędowym. 

Samochody LPG – jakość instalacji

Warto zaznaczyć, że bardzo ważna jest jakość samej instalacji. Dobrze, żeby poszczególne elementy zostały dobrane tak, żeby mogły stosunkowo długo funkcjonować bez konieczności naprawy. Z reguły LPG trzeba w samochodzie założyć samemu, jednak warto to zrobić w serwisie cieszącym się dobrą opinią. 

LPG nie niszczy silnika

Opinie o tym są mocno przesadzone. Wyższa temperatura spalania może jednak doprowadzić do szybszego zużycia głowicy czy zaworów w przypadku niektórych jednostek napędowych. Najważniejsze est to, żeby jeździć na mieszance dobrej jakości. Dzięki takiemu postępowaniu zmniejszamy ryzyko dużych i częstych awarii.

Fot. Adobe Stock

Wady instalacji LPG. Auto szybciej się zużyje?

Co może nas odstraszyć od wyboru LPG jako paliwa w naszym samochodzie? 

Czym napędzać auto? Gaz jest droższy niż dawniej

Dawniej różnica pomiędzy zasilaniem samochodu LPG a benzyną czy olejem napędowym była znaczna. Obecnie nie da się powiedzieć, żeby autogaz prowadził do tak wielkich oszczędności. Dodatkowo trzeba tu doliczyć koszt wykonania samej instalacji. 

Potencjalne powstawanie awarii

Do instalacji LPG nie będą nas raczej namawiać sami mechanicy. Tutaj preferowane są jednostki benzynowe. Wiele zależy zarówno od silnika, jak i samej instalacji gazowej, ale repertuar usterek, na które się narażamy, jest dość bogaty. Co ciekawe, zwykle większym zaufaniem obdarzane są starsze instalacje niż te, które montuje się w nowych samochodach. Z pewnością będzie nas czekała częstsza wymiana świec lub przewodów zapłonowych. Kolejne elementy, które mogą się szybko zużyć, to filtr gazu lub pompa benzyny. 

Nie wszędzie zamontujemy LPG

Przede wszystkim w nowoczesnych modelach samochodów montaż instalacji gazowej staje się coraz bardziej skomplikowany. Problem stanowi między innymi bezpośredni wtrysk paliwa. Ominięcie trudności wymaga dość kosztownych przeróbek. Zwłaszcza w przypadku niektórych samochodów pochodzących z Azji współpraca silnika z LPG jest trudna lub nawet niemożliwa. W przypadku podjęcia takich prób szybko pojawiają się duże problemy z zaworami i głowicą. 

Zakaz wjazdu na parkingi podziemne

Trzeba też pamiętać, że wybór samochodu na autogaz będzie nas zmuszał do pewnych ograniczeń. Przykładem może być zakaz wjazdu na parkingi podziemne. Takie obostrzenie jest podyktowane możliwością powstania zagrożenia pożarowego.

LPG nie zawsze się sprawdza

Wprawdzie autogaz jest tanim źródłem zasilania samochodu, ale i w tym przypadku pojawiają się wyjątki. Dla kogo inwestycja w autogaz nie będzie się kalkulowała finansowo?  Odradza się ją osobom, które zamierzają użytkować samochód przez krótki czas – np. 2 lata. Drugim przykładem, gdzie pieniądze zainwestowane w instalację LPG mogą się nie wrócić, jest niski przebieg. Mowa tutaj o przypadkach, gdy jest to np. kilkaset kilometrów w ciągu miesiąca. Wówczas spokojnie można pozostać przy napędzie benzynowym.

Czy instalacja LPG ma więc więcej wad niż zalet? Wiele zależy od konkretnego kierowcy i jego wymagań. Nie przypadkiem zdania są tak podzielone i na każdego krytyka przypada duża liczba samochodów na autogaz, które jeżdżą po polskich drogach.    

Zdjęcie główne: phaisarnwong2517/Adobe Stock

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

O czym pamiętać, myjąc auto?

Jeśli decydujesz się na własnoręczne mycie samochodu, powinieneś wiedzieć, jak zrobić to prawidłowo. Dzięki kilku poradom unikniesz zarysowań i sprawisz, że Twoje auto będzie wyglądało jak nowe.

Bartosz Promiński

Opublikowany

w dniu

To, co może sprawić, że Twój samochód będzie wyglądał jak nowy to porządne mycie. Jest to krytyczny krok, jeśli sprzedajesz używany samochód, ale nawet jeśli nie, jest to ważne dla ogólnej konserwacji. Najlepszą domową myjnię stworzysz z użyciem węża, specjalistycznego środka czyszczącego, rękawic do czyszczenia i kilku wiader wody. 

Staraj się umyć samochód wczesnym rankiem lub późnym wieczorem i nie myj go w pobliżu zakurzonej drogi lub pod drzewem, gdzie pąki, owady i liście mogą spaść i przykleić się do auta. Upewnij się, że wąż ma dyszę o wystarczającym ciśnieniu do spryskiwania i taką, która pozwala zatrzymać przepływ wody, kiedy chcesz. Kosmetyki do samochodów kupisz na stronie http://vertion.pl/

Samochody o większych gabarytach, w tym samochody ciężarowe powinny być wyczyszczone przez profesjonalistów w specjalistycznej myjni samochodowej. Więcej o myjni samochodów ciężarowych dowiesz się na stronie https://volvo-serwis.com.pl/oferta/myjnia-pojazdow-ciezarowych/

Krok 1

Użyj węża z dyszą, która zapewnia dobre ciśnienie wody do spryskiwania kół samochodu. Koła zawierają najwięcej brudu i zanieczyszczeń, więc to powinien być pierwszy element, o który trzeba zadbać. Spryskaj wnęki kół, a także podwozie, aby pozbyć się pyłu, brudu i usunąć ewentualną sól drogową pozostawioną po zimie. Wyczyść felgi środkiem czyszczącym przeznaczonym do opon – niektóre środki czyszczące działają najlepiej z niektórymi farbami lub rodzajami aluminium i zazwyczaj znajdziesz takie informacje w instrukcji obsługi. Poszukaj odpowiednich roztworów na stronie smartmoto.pl.  Nie chcesz uszkodzić swoich kół, używając niewłaściwego produktu. Gdy skończysz z każdym kołem, odłóż gąbkę, irchę lub rękawicę na bok – nie chcesz ich używać na reszcie samochodu, ponieważ ryzykujesz przeniesienie całego brudu z opon do samochodu i dodatkowo zarysowanie.

Fot. Tomasz Zajda/Adobe Stock

Krok 2

Spryskaj cały pojazd wodą, aby spłukać brud z powierzchni i zapewnić pojazdowi warstwę wody. Przygotuj dwa wiadra wody – jedno bez mydła, drugie z mydłem. Użyj roztworu czyszczącego przeznaczonego dla samochodów, ponieważ domowy środek czyszczący może usunąć wosk z lakieru lub uszkodzić wykończenie. Profesjonalne środki do czyszczenia aut pozwolą również przyspieszyć proces suszenia, dzięki czemu unikniesz plam. Podczas napełniania wiader postępuj zgodnie z instrukcjami na środku czyszczącym, aby użyć odpowiedniej ilości roztworu. Wiadro z wodą zostanie użyte do spłukania brudu z rękawicy po zakończeniu czyszczenia każdego obszaru. 

Schodź w dół, myjąc samochód i czyszcząc go w częściach. Zacznij od dachu. Wykonuj pojedyczne przeciągnięcia i na bieżąco wypłukuj gąbkę lub inny przedmiot czyszczący z brudu. Nie próbuj szorować, by nie uszkodzić lakieru itp.. Po zakończeniu każdej sekcji opłucz ją, aby mydło po prostu tam nie zaschło. Tył samochodu wyczyść na końcu, ponieważ jest to miejsce z największą ilością zanieczyszczeń.

Jeśli podczas czyszczenia rękawica, gąbka, ircha itp. spadnie na ziemię, wypłucz ją bardzo dokładnie, zanim użyjesz jej na samochodzie. Małe drobiny mogą dostać się do tych przedmiotów, a ty będziesz ryzykował zarysowaniami.

Krok 3

Po umyciu każdej części samochodu wyjmij dyszę z węża i spłucz pojazd pod bieżącą wodą. Zacznij od góry i jeszcze raz zejdź w dół, upewniając się, że nie zostawisz nigdzie mydła. Ostatnim krokiem jest użycie suchej irchy lub ściereczki z mikrofibry, aby delikatnie i dokładnie wysuszyć pojazd. Unikaj ręczników domowych i zamiast tego używaj szmatki do drapowania pojazdu, z użyciem niewielkiego tarcia i nacisku. Wyciskaj wodę z tkaniny, kontynuując osuszanie, aż dotrzesz do każdego miejsca i uzyskasz błyszczące wykończenie bez smug!

Zdjęcie główne: hedgehog94/Adobe Stock

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Jak wymienić płyn hamulcowy?

Jak wymienić płyn hamulcowy krok po kroku i czemu to takie ważne? Podpowiadamy.

Kamil Michaluk

Opublikowany

w dniu

Jak wymienić płyn hamulcowy samemu? Wiadomo przecież, że bezpieczeństwo na drodze musi być naszym priorytetem i nie wolno na nim oszczędzać. Patrząc z nieco innej perspektywy: jesteśmy w stanie dokonać takiej operacji sami, więc po co przepłacać? Znalezienie złotego środka wśród tych dylematów wymaga przybliżenia pewnej porcji wiedzy dotyczącej wymiany. 

Wymiana płynu hamulcowego. Czemu to takie ważne?

Przede wszystkim w toku normalnego użytkowania objawiają się higroskopijne właściwości płynu hamulcowego. Bardzo łatwo chłonie on wodę, do czego mogą też przyczynić się nieszczelne cylinderki hamulcowe. Wówczas substancja może radykalnie zmienić swoje właściwości. Dlaczego wymiana płynu hamulcowego jest tak ważna? 

Do czego potrzebny jest płyn hamulcowy?

Płyn hamulcowy spełnia bardzo ważną rolę zwłaszcza w sytuacji nagłego hamowania: substancja ma za zadanie przenoszenie sił z pedału hamulca na klocki hamulcowe. 

Jakim płynem powinien być wypełniony zbiorniczek płynu hamulcowego? 

Problemy możemy mieć nie tylko w przypadku, gdy dawno nie wymienialiśmy płynu hamulcowego, ale także wówczas, gdy wypełnimy zbiorniczek płynu hamulcowego substancją słabej jakości. 

Dobrej klasy płyn hamulcowy powinien działać niezależnie od okoliczności na drodze – nawet w przypadku ekstremalnych sytuacji czas hamowania powinien być maksymalnie krótki. Jednocześnie układ hamulcowy powinien być chroniony przed korozją. Jego stosowanie wpływać ma na przedłużenie czasu eksploatacji układu hamulcowego.   

Kiedy opróżnić i ponownie napełnić zbiorniczek płynu hamulcowego?

Podstawowe pytanie brzmi: kiedy powinna nastąpić wymiana płynu hamulcowego? Na jego trwałość i przydatność będą wpływały bardzo różne czynniki. Z reguły jednak zaleca się, żeby wymiany dokonywać co dwa lata. Alternatywną miarą, która wskazuje na konieczność interwencji, może być oczywiście liczba przejechanych kilometrów. W takim przypadku wymiana płynu hamulcowego zalecana jest po każdorazowym przejechaniu 40.000 km.  

Jak wymienić płyn hamulcowy krok po kroku?

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na to, że zarówno dobrej jakości płyn hamulcowy, jak i jego wymiana przez mechanika nie są dużymi wydatkami. Zakup samej substancji to kilkanaście zł za 0,5 l. Wizyta u mechanika to dodatkowe kilkadziesiąt zł zainwestowane we własne bezpieczeństwo. Zanim dowiemy się, jak wymienić płyn hamulcowy, warto podkreślić, że samodzielnie powinny to robić tylko osoby, które czują się na siłach. Jak się do tego zabrać?

Fot. Andrea Piacqiadio/Pexels

Wybór rodzaju płynu hamulcowego

Jaką substancją napełnić zbiorniczek płynu hamulcowego, aby układ hamulcowy działał bez zarzutu? Na rynku dostępne są różne produkty. Zwykle klasyfikuje się je w trzech kategoriach:

  • DOT-3,
  • DOT-4,
  • DOT-5.

Najbardziej popularną opcją jest obecnie zastosowanie DOT-4. Poszczególne warianty różnią się jednak od siebie np. pod względem temperatury wrzenia. Warto więc najpierw dowiedzieć się tego, który rodzaj substancji będzie dobrze dobrany do danego modelu samochodu. Co bardzo ważne, różnych rodzajów płynu nie wolno ze sobą mieszać, bo konsekwencje stworzenia takiej mikstury mogą być opłakane dla naszego bezpieczeństwa na drodze.   

Jak wymienić płyn hamulcowy? Instruktaż  

Jak wymienić płyn hamulcowy w domowych warunkach? Przydadzą się:

  • akumulatorowy klucz do kół,
  • klucz dynamometryczny,
  • zestaw odpowietrzający,
  • zbiornik na zużyty płyn,
  • kluczyk płaskooczkowy. 

Po wjechaniu na podnośnik i odkręceniu kół czeka nas odkręcenie korka i odessanie zużytego płynu, ale tak, aby poziom płynu nie sięgnął dna (wtedy odpowietrzanie będzie dłuższe). Nowa substancja powinna być po wlaniu rozprowadzona po zbiorniku poprzez „pompowanie” hamulcem, które może wykonać osoba, która akurat nam pomaga. W tym czasie trzeba też odkręcać i zakręcać odpowietrzniki przy kolejnych zaciskach dotąd, aż rozpocznie się wydostawać czysty płyn.

Zdjęcie główne: Kritchai/Adobe Stock

Kontynuuj czytanie

Popularne