Connect with us

Moto&tech

Planujesz kupić pierwszy motocykl? Sprawdź, na co zwrócić uwagę

Kupujesz swój pierwszy motocykl? Oto, co musisz wiedzieć, aby nie popełnić błędu.

Kamil Michaluk

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Spełnianie marzeń jest bardzo piękne, ale niekiedy trzeba się do niego dobrze przygotować. Tak jest właśnie w przypadku zakupu pierwszego motocykla, zwłaszcza gdy chodzi o egzemplarz używany. Wątpliwości mogą się pojawić nie tylko co do jego stanu technicznego i realiów eksploatacji, ale też od strony prawnej. 

Co robimy źle? Najczęstsze błędy przy kupowaniu maszyny

Marzenie o kupnie własnego motocykla jest dość powszechne. Nic też dziwnego, że wielu osobom udaje się je spełnić. Niestety, czasami szybko dochodzi do rozczarowań. Błędy, które najczęściej popełniamy przy zakupie to:

  • rezygnacja z jazdy próbnej;
  • brak wiedzy technicznej o możliwościach danego modelu przed zakupem;
  • emocjonalne kupno motocykla;
  • kupno zbyt drogiego modelu (cena jednośladu, ale też koszt jego eksploatacji);
  • postawienie na maszynę, która reprezentuje segment niewłaściwy dla naszych potrzeb. 

Wyprawa po pierwszy motocykl

Sam zakup pierwszego motocykla może być czynnością banalnie prostą – zwłaszcza wtedy, gdy nie uwzględniamy możliwości, że popełnimy przy tym duże błędy o ciężkich do przewidzenia konsekwencjach. 

Jeszcze raz zastanów się nad transakcją

To dość banalne, ale decyzję o zakupie pierwszego motocykla warto rozważyć ponownie przed wyruszeniem na oględziny. Dobrze jest nie tylko przemyśleć zasadność takiej inwestycji, ale też sens wyboru konkretnego modelu. Nim się po niego udamy, powinniśmy zastanowić się, czy faktycznie taka maszyna jest spełnieniem marzeń i zaspokaja nasze potrzeby. Jednym z najgorszych błędów jest dokonanie zakupu pod wpływem impulsu. Zainwestowane pieniądze może być trudno odzyskać. 

fot.Unsplash

Zwróć uwagę na to, od kogo kupujesz

Z pewnością lepszym wyjściem będzie odkupienie maszyny od pasjonata, który dodatkowo potrafi nam z detalami o niej opowiedzieć, niż od handlarza. W ostatnim przypadku możemy się natknąć na osoby wprawione w ubarwianiu sytuacji i nie dość rzetelnie przedstawiające np. historię użytkowania maszyny. 

Nie jedź po maszynę samemu 

Zwłaszcza początkujący pasjonat jednośladów nie powinien wyruszać po swoją pierwszą maszynę sam. Często zdarza się w przypadku takich osób, że za bardzo chcą kupić wymarzoną maszynę i przesłania im to realistyczne spojrzenie na oferowany produkt. Lepiej jest zabrać ze sobą doświadczonego kierowcę – idealnie, gdyby był to ktoś, kto jeździ na motocyklu od lat i dobrze zna się np. na niuansach technicznych. 

Oględziny motocykla

Oględziny oferowanego nam motocykla powinny być drobiazgowe i przebiegać w spokojnej atmosferze. Nie warto przy tym bagatelizować żadnych niedociągnięć czy usterek, bo mogą się w przyszłości zmienić w poważną awarię lub wręcz zagrażać naszemu bezpieczeństwu w trakcie jazdy. 

Sprawdzanie stanu technicznego

Oglądanie maszyny pod kątem stanu technicznego poleca się rozpocząć od ocenienia stanu ramy. Trzeba przyglądać się np. lakierowi w miejscu spawów, bo po jego odchodzeniu możemy poznać czy oferowana nam maszyna nie brała udziału w stłuczkach, które sprzedający chce ukryć. Trzeba też sprawdzić numery – przede wszystkim co do zgodności z tymi w dokumentach, ale też czy nie wyglądają podejrzanie. Trzeba też przyjrzeć się np. ogranicznikom skrętu kierownicy. Sprawdzamy również zawieszenie przednie i tylne, nadwozie, hamulce, koła, układ wydechowy i przede wszystkim silnik – należy zwłaszcza sprawdzić, czy nie ma wycieków i jak pracuje. 

Formalności przy zakupie

W przypadku używanego motocykla trzeba sporządzić umowę kupna-sprzedaży. Szczególną dbałość kładzie się na to, żeby dane na niej były zgodne z faktycznymi. Cena musi być zgodna z rzeczywistą, oba egzemplarze zaś brzmieć jednakowo. Przy zakupie otrzymujemy również kartę pojazdu. Sytuacja, gdy właściciel z jakiegoś powodu nie chce nam jej przekazać, twierdzi np. że ją zgubił, powinna być dla nas alarmująca. Może się wiązać z kłopotami w przyszłości np. jeśli okaże się, że motocykl stanowi współwłasność. Przy zakupie wartym powyżej 1000 zł musimy opłacić podatek od czynności cywilno-prawnych w wysokości 2%. Mamy na to 14 dni. W przypadku, gdy kupujemy motocykl z OC, które wciąż jest ważne, kontaktujemy się z ubezpieczycielem celem uregulowania sytuacji.

Fot. Harley-Davidson/Unsplash

Historyk oraz ekonomista, kończy doktorat. Zajmuje się copywritingiem, bo ceni sobie kreatywną pracę, niezależność oraz jest ciekawy świata. Tworzy artykuły dla ogólnopolskich tytułów – najczęściej o tematyce biznesu i kultury, ale też życia codziennego. Jego pasje to ekologiczne rozwiązania, zwierzęta i prace w ogrodzie.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Moto&tech

Instalacja LPG w samochodzie – czy warto?

Czy opłaca się instalować LPG w samochodzie? Oto argumenty zwolenników i przeciwników.

Kamil Michaluk

Opublikowany

w dniu

W warunkach ciągle rosnących cen paliw wielu kierowców zastanawia się nad założeniem w swoim samochodzie instalacji LPG. Ci, którzy już ją posiadają, zachwalają takie rozwiązanie jako bardzo ekonomiczne i wygodne. Jak jest naprawdę? Kiedy zwraca się koszt takiej procedury? 

Instalacja LPG w samochodzie – dla kogo?

Instalacje LPG od lat cieszą się popularnością wśród kierowców. Jednak jest to wciąż dość kontrowersyjny temat, który wzbudza wiele emocji wśród użytkowników pojazdów. Bez wątpienia posiadanie takiej instalacji znacząco wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji auta – zwłaszcza jego tankowania. Sceptycy jednak wysuwają argumenty dotyczące bezpieczeństwa użytkowania tej instalacji, a także konieczności dokonywania okresowych przeglądów, które również pociągają za sobą dodatkowe wydatki. 

Kolejna kwestia dotyczy tego, w jakich autach zalecana jest taka instalacja, a w których nie. Kupując samochód z salonu, można wybrać model, który jest wyposażony w fabryczną instalację LPG. W takim wypadku nie ma wątpliwości co do bezpieczeństwa jej użytkowania. Schody zaczynają się w momencie, gdy chcemy dokonać montażu LPG w używanym kilkuletnim samochodzie. Musimy dokładnie sprawdzić, czy silnik, którym jest napędzane nasze auto, nadaje się do współpracy z nim, bo jak się okazuje, nie wszystkim jednostkom to służy.

Kiedy montaż instalacji naprawdę się opłaca?

Wielu kierowców zastanawia się, czy w ich przypadku montaż instalacji faktycznie będzie opłacalny. Nie oszukujmy się – jej wykonanie w renomowanym punkcie nie należy do tanich operacji. Nie zmienia to jednak faktu, że przy intensywnej jeździe inwestycja ta bardzo szybko się zwraca. 

Ile kosztuje instalacja?

Przyjmuje się, że założenie LPG to koszt około 3000 złotych. Jeśli posiadamy pojazd starszy niż 3-4 lata, a miesięcznie pokonujemy więcej niż kilkaset kilometrów, wówczas możemy mieć pewność, że taka instalacja bardzo szybko zwróci nam się, obniżając koszty paliwa (nawet przy stosunkowo niskim przebiegu średni czas potrzebny na zwrócenie się inwestycji to 12 miesięcy).

LPG a usterki w samochodzie

Sceptycy wskazują na to, że montaż LPG może doprowadzić do poważnych usterek, których usunięcie bywa kosztowne. Jednak nie do końca jest to prawda. Do uszkodzeń silnika w obecnych warunkach praktycznie nie dochodzi – chyba że zostanie nam zainstalowana nieodpowiednia instalacja gazowa, a do takich sytuacji może dojść, jeśli skorzystamy z usług szemranego mechanika. 

Innym argumentem przeciwko instalacji LPG są awarie związane z samą instalacją, które owszem zdarzają się, jednak koszt ich usunięcia jest niewspółmiernie niski w stosunku do oszczędności, jakie przynosi jej posiadanie. Jedynym trudnym do zbicia argumentem przemawiającym przeciw jest rosnąca cena gazu. Z tym trudno dyskutować, jednak wydaje się, że różnica między ceną paliw tradycyjnych a LPG wciąż jest na tyle duża, że trudno wyobrazić sobie sytuację, w której benzyna byłaby równie opłacalna co LPG.

Fot. Johannes Rapprich/Pexels

Modele, które najlepiej współpracują z instalacją LPG

Instalacje LPG funkcjonują w świecie motoryzacyjnym nie od dziś, a jak wiadomo, dzięki doświadczeniu można zweryfikować, w jakich warunkach najlepiej się sprawdzają. Poniżej przedstawiamy kilka modeli pojazdów, którym taka współpraca wychodzi najlepiej, a kierowcy jedynie korzystają na wyposażeniu samochodu w LPG.

  • Dacia Logan II (2012-2020)

Kierowcy z powodzeniem montują instalację w pojazdach z silnikami 1.2/75 KM i 0.9 TCe/90 KM. Obie można znaleźć na rynku wtórnym z instalacjami fabrycznymi. Cechuje je stosunkowo mała awaryjność, a także niskie koszty napraw.  Zawór do tankowania LPG w Loganach można schować pod klapką wlewu paliwa. 

  • Fiat Bravo II (2007-2014)

Fiaty to wciąż popularne samochody na polskich drogach. Wersja z silnikiem 1.4 doskonale nadaje się do wykonania instalacji LPG. Sprawdza się również ta w wersji z turbodoładowaniem. Dodatkową zaletą są niskie koszty eksploatacji Fiata Bravo.

  • Opel Astra IV (2009-2016)

Ople można bardzo często spotkać na polskich drogach, zarówno te, które posiadają fabryczne LPG, jak i te wykonane prywatnie. Turbodoładowany silnik benzynowy 1.4 doskonale współpracuje z instalacją gazową, jest nisko awaryjny i stosunkowo tani w utrzymaniu. 

Fot. Dhruv Singh/Unsplash

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Nowa KONA N – pierwszy SUV z rodziny Hyundai N

Nowy model od Hyundai to propozycja dla fanów sportowych samochodów.

Weronika Misiuk

Opublikowany

w dniu

Rodzina sportowych modeli od Hyundai Motor właśnie się powiększa. Nowy model KONA N to miejski kompaktowy SUV z mocnymi osiągami, który ma gwarantować prawdziwe emocje w czasie jazdy.

Samochód jest wyposażony w czterocylindrowy silnik 2.0 T-GDI, który osiąga moc 280 KM oraz 8-biegową dwusprzęgłową skrzynię biegów. Auto oferuje wiele różnych zaawansowanych funkcji jezdnych oraz posiada liczne systemy bezpieczeństwa. Wszystko to sprawia, że sprawdzi się zarówno w warunkach codziennej jazdy na drodze, jak i po torze wyścigowym.

KONA N to prawdziwy „hot SUV” z osiągami hot hatcha. Ten nowy, sportowy produkt łamie zasadę, że SUV-y nie mogą być równie przyjemne w prowadzeniu. KONA N to więcej niż SUV. Potrafi pokonywać zakręty na torze wyścigowym, wnosząc emocje do codziennej jazdy.

– podkreśla Albert Biermann – Prezes i Szef Działu Badań i Rozwoju w Hyundai Motor Group.

Fot. materiały prasowe Hyundai

Nienaganna prezencja

Samochód wyróżnia nowoczesny design w połączeniu z dynamicznymi, odważnymi elementami, które są charakterystyczne dla modeli N i jeszcze bardziej podkreślają jego sportową duszę. Uwagę zwracają m.in. 19-calowe kute felgi aluminiowe oraz duży, dwuskrzydłowy spojler dachowy z tyłu pojazdu, zapewniający jego równowagę na drodze. Wnętrze samochodu wykonane jest z wysokiej jakości materiałów i podkreśla dynamiczny charakter auta. Jego wyróżnikiem jest sportowa kierownica N oraz designerskie fotele.

Fot. materiały prasowe Hyundai

Zaawansowane funkcje

KONA N oferuje wiele nowoczesnych, zaawansowanych funkcji, mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa i wygodę użytkowania pojazdu. Jest wyposażony m.in. w elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (e-LSD), Electronic Controlled Suspension (ECS) oraz system Electronic Stability Control (ESC), który zapewnia stabilność pojazdu w czasie manewrów na zakrętach lub przy niespodziewanych warunkach drogowych. Posiada także liczne funkcje aktywnego bezpieczeństwa Hyundai SmartSense oraz wiele technologicznych rozwiązań, jak wyświetlacz Performance Head-Up (HUD) czy Performance Driving Data System, dzięki któremu można monitorować jazdę po torze wyścigowym.

Fot. materiały prasowe Hyundai

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Jak oszczędzać na paliwie?

Co zrobić, by zużywać mniej paliwa podczas jazdy? Oto kilka dobrych pomysłów.

Weronika Misiuk

Opublikowany

w dniu

Oszczędność paliwa jest nie tylko przydatna w sytuacji dużych wahań cen surowców, co przekłada się na stan naszego portfela, ale też przyjazna dla środowiska. Zaoszczędzić możemy na sposobie eksploatacji pojazdu, ale nie tylko w ten sposób zużyjemy mniej paliwa. Oto kilka podpowiedzi.

Stan sprzętu i działające systemy

Trudno jest mówić o oszczędzaniu paliwa wtedy, gdy zwiększonemu zużyciu sprzyja zły stan techniczny samochodu. Nie chodzi tutaj tylko o wybór możliwie najtańszej opcji, jeśli chodzi o rodzaj jednostki napędowej. W szczególności warto zadbać o poniższe elementy.

Ciśnienie w oponach

Nie ma ekonomicznej jazdy samochodem bez odpowiedniego ciśnienia w oponach. Niskie ciśnienie to gwarancja wyższego zużycia paliwa. Sekretem jest stosowanie się do zaleceń producenta w zakresie ekonomicznej jazdy. Oczywiście jazda na w pełni napompowanych oponach może być mniej przyjemna, ale będzie to kosztem wysokiego spalania paliwa. Optymalne ciśnienie to także gwarancja tego, że bieżnik będzie się zużywał w wolniejszym tempie. 

Oleje i filtry

Aby dopilnować mniejszego zużycia paliwa, trzeba również zadbać o stan płynów i filtrów. Brak dbałości o nie to przede wszystkim perspektywa znacznie szybszego zużycia się jednostki napędowej, ale też zwiększonego spalania. Zaleca się nawet, by przeglądy i wymiany były przeprowadzane częściej, niż powinno mieć to miejsce według zaleceń producenta.

Fot. Erik MClean/Pexels

Bagażnik

Im większa masa samochodu, tym wyższy poziom spalania. Najprostszym sposobem na jej ograniczenie jest przegląd wszystkiego, co mamy w bagażniku. Jeszcze gorzej ma się sprawa z bagażnikami dachowymi, które zwiększają opór powietrza w trakcie jazdy. Szacuje się, że na autostradzie ciężar i kształt bagażnika mogą zwiększyć zużycie paliwa nawet o ⅕. 

Klimatyzacja i inne systemy

Chociaż posiadamy w aucie klimatyzację, podgrzewane fotele i inne ciekawe gadżety, to korzystajmy z nich w rozważny sposób. Każde spośród takich udogodnień wpływa niekorzystnie na zużycie paliwa. Nie chodzi o to, żeby w trakcie niezwykle parnego dnia wręcz „gotować się” podczas jazdy samochodem, ale z klimatyzacji powinniśmy korzystać tylko w razie konieczności. Nie musi też pracować na najwyższych obrotach. 

Ekonomiczna jazda samochodem

Ważne jest też to, żeby umiejętnie zachowywać się podczas jazdy samochodem. Zmniejszymy zużycie paliwa między innymi wtedy, gdy wyłączamy silnik podczas dłuższego postoju. W nowszych autach jest to łatwiejsze dzięki wpływającym na oszczędność systemom „start/stop”. Ma to znaczenie zwłaszcza wtedy, kiedy zdarzy nam się na dłuższy czas utknąć w korku. Sugeruje się też hamowanie silnikiem, zwłaszcza podczas zjazdu ze wzniesień. Dodatkowo mamy okazję do oszczędzenia np. klocków hamulcowych. Ma to uzasadnienie przede wszystkim w przypadku silników z wtryskiem paliwa, gdzie nie jest ono wtedy dawkowane do jednostki napędowej. Co jeszcze warto zrobić? Zaleca się jazdę po równym terenie na możliwie najwyższym biegu, gdy obroty są możliwie niskie. Obroty zwiększamy dopiero wtedy, gdy auto wjeżdża pod górkę. Warto w końcu tankować paliwo najwyższej jakości.

Przewidywanie na trasie 

Oszczędność paliwa zaczyna się jednak jeszcze zanim ruszymy autem z parkingu. Odpowiednie planowanie naszych aktywności jest kluczem do tego, żeby zużywać go mniej. Warto w miarę możliwości unikać szczególnie jazdy po mieście w godzinach szczytu, które wyjątkowo sprzyjają zużywaniu paliwa. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wybór warunków, które sprzyjają płynnej jeździe.

Rozważne użytkowanie samochodu 

Warto jednak podkreślić, że oszczędzanie na paliwie to przede wszystkim rozważne korzystanie z samego samochodu. Trzeba rozważyć to, czy lepszym wyjściem nie będzie np. wykupienie „sieciówki” i codzienne dojazdy do pracy komunikacją miejską. Niekoniecznie musimy też wsiadać do auta wtedy, gdy wybieramy się rano po podstawowe zakupy, do sklepu mamy zaś kilkaset metrów. Spacer będzie nie tylko bezwzględnie sprzyjał oszczędności paliwa, ale też doskonale wpłynie na nasze zdrowie.

Fot. andreas160578/Pixabay

Kontynuuj czytanie

Popularne