Lato pomału ustępuje miejsca jesieni, robi się coraz chłodniej, coraz bardziej deszczowo – ani się obejrzymy, a w kalendarzach zagości październik.
Dla wielu kierowców to także czas corocznego dylematu dotyczącego opon. Czy w obecnym klimacie zmiana na zimowe nadal jest konieczna, czy może wystarczą dobre opony całoroczne?
Porównanie opon sezonowych i całorocznych
Wymiana zużytych opon na nowe może być procesem bezbolesnym — wystarczy kupić tę samą markę, model i rozmiar, które są dopasowane do naszego pojazdu przez producenta, gdy był nowy. Ale dostępnych jest wiele marek, modeli i rozmiarów, które mogą wpłynąć na zachowanie samochodu w określonych warunkach pogodowych.
Dla większości ludzi opony są dostępne w trzech różnych wersjach – letnie, zimowe lub całoroczne. Każda z nich jest zaprojektowana dla określonego zestawu parametrów, które różnią się między markami i z których każda ma określone zalety i wady. Ważne jest, aby zrozumieć, co każda opona może, a czego nie może zrobić, i porównanie jej możliwości z warunkami jazdy, których prawdopodobnie będziemy doświadczać.
Opony letnie
Zazwyczaj sprzedawane jako opony wyczynowe, opony letnie najlepiej sprawdzają się w cieplejsze dni. Wykonane są z bardziej miękkiej mieszanki gumowej i zazwyczaj są wyposażone w duże bloki bieżnika, aby zapewnić maksymalny kontakt z drogą.
W rezultacie opony letnie mają ogólnie lepszą przyczepność zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni oraz zapewniają optymalne pokonywanie zakrętów i hamowanie. Jednak gdy temperatura spada, ich miękka guma twardnieje, co znacznie pogarsza przyczepność. Co więcej, niższe temperatury mogą powodować odpryski krawędzi bloku bieżnika lub pękanie mieszanki gumowej.
Opony zimowe
Gdy temperatura znacząco spada, naprawdę warto rozważyć komplet opon zimowych do samochodu. Mają one głęboki wzór bieżnika i szereg bardzo cienkich nacięć, zwanych lamelami, w poprzek bieżnika. Głęboki bieżnik może pomóc wypłukać nadmiar błota pośniegowego, podczas gdy lamele i inne grzbiety pomagają wcisnąć sam śnieg między blokami bieżnika, zapewniając doskonałą przyczepność. Lamele zapewniają też zachowanie równowagi na oblodzonych powierzchniach.
Opony zimowe wykorzystują również gumę, która została specjalnie opracowana, aby zapewnić lepszą przyczepność na zimnej, suchej nawierzchni. Nawet jeśli nie doświadczasz regularnie śniegu, opony zimowe nadal są najlepszym wyborem, gdy temperatura jest niska.
Opony całoroczne
Zdecydowana większość nowych samochodów trafia jednak do dealerów wyposażona w opony całoroczne, ponieważ mogą one dobrze radzić sobie na suchych lub mokrych drogach, a także na drogach z lekkim śniegiem.
Powinniśmy jednak myśleć o oponach całorocznych jako o rozwiązaniu typu „coś kosztem czegoś”. Opony całoroczne mogą zachowywać się odpowiednio na suchej, cieplejszej nawierzchni, ale nie zapewnią Ci takiego poziomu prowadzenia i przyczepności jak opona letnia.
Mogą mieć dłuższą żywotność niż opony letnie lub zimowe i mogą zawieźć nas na stoki narciarskie, o ile tylko górska droga jest tylko lekko pokryta śniegiem. Jednak nawet wtedy nie zatrzymają się i nie pokonują zakrętów tak dobrze, jak opony zimowe, gdy robi się naprawdę zimno.
Decydując się na wybór opon do samochodu, warto więc rozważyć w jakich warunkach planujemy jeździć. Jeśli potrzebujemy samochodu do jazdy po mieście i nie planujemy dłuższych wypadów, szczególnie zimowych, całoroczne opony mogą być wręcz idealnym rozwiązaniem. W przeciwnym razie warto mimo wszystko zadbać o większe bezpieczeństwo i precyzję.
Odpowiednia pielęgnacja tapicerki samochodowej pomoże utrzymać ją w dobrym stanie na dłużej i tym samym ograniczyć niepotrzebne wydatki. Zobacz, jak dbać o tapicerkę w samochodzie.
Niezależnie od rodzaju zastosowanego materiału każda tapicerka samochodowa wymaga pielęgnacji, aby mogła dłużej służyć i pozostać w dobrym stanie. Jak odpowiednio o nią dbać?
Tapicerka w samochodzie narażona jest na zabrudzenia i uszkodzenia przy każdorazowym użytkowaniu. Dlatego odpowiednia ochrona oraz pielęgnacja są niezbędne, aby utrzymać ją w dobrym stanie. W jaki sposób ją pielęgnować?
Chroń tapicerkę przed brudem i uszkodzeniami
Tapicerkę można uszkodzić chociażby podczas wsiadania do samochodu z kieszeniami wypchanymi kluczami czy innymi ostrymi elementami. Równie łatwo o trudne do usunięcia plamy, zwłaszcza kiedy samochodu używają fani przekąsek. Wywabienie niektórych plam może sprawić wiele trudności, a nawet skończyć się odbarwieniami. Dlatego warto zabezpieczyć tapicerkę pokrowcami, które można łatwo zdjąć i uprać. Różnorodność dostępnych modeli z pewnością pozwoli nam dobrać odpowiedni.
Usuwaj zabrudzenia na bieżąco
Kluczem do sukcesu w utrzymaniu czystości tapicerki jest usuwanie zabrudzeń na bieżąco. Zdecydowanie łatwiej pozbyć się świeżych plam i zanieczyszczeń. Ciągłe zwlekanie z czyszczeniem tapicerki może doprowadzić ją do stanu, w którym będzie nadawała się jedynie do wymiany. Sposób sprzątania i środki czyszczące powinniśmy dostosować do rodzaju materiału.
Tapicerki skórzane
Efektownie prezentujące się tapicerki ze skóry zdecydowanie wymagają systematycznego czyszczenia. Zwłaszcza że ze skóry plamy usuwa się stosunkowo łatwo, jeżeli robimy to od razu po powstaniu zabrudzenia.
Pierwszym krokiem przy czyszczeniu tapicerki skórzanej jest dokładne odkurzanie. Nie zapominajmy o przestrzeniach w zgięciach pomiędzy siedziskami i oparciami foteli. Po usunięciu kurzu przecieramy tapicerkę miękką szmatką zwilżoną wodą.
Następnie, używając specjalnego preparatu do czyszczenia tapicerki skórzanej, przecieramy całą jej powierzchnię ponownie. Zwłaszcza jeżeli na skórze znajdują się widoczne zabrudzenia, nie powinniśmy sięgać po inne środki niż te przeznaczone do skórzanych tapicerek samochodowych.
Aby efekt utrzymał się jak najdłużej, dobrze jest sięgnąć po środek konserwujący, taki jak specjalny krem czy wosk. W ten sposób nałożymy na tapicerkę dodatkową ochronę przed zanieczyszczeniami i przetarciami.
Tapicerka materiałowa
W przypadku tapicerek materiałowych tym bardziej powinniśmy działać od razu po zauważeniu zanieczyszczenia. Materiał charakteryzuje się tym, że wchłania zabrudzenia, zatem zwlekanie z ich usunięciem może skończyć się tak, że plama stanie się niemożliwa do wywabienia bez widocznego uszkodzenia tapicerki czy przebarwień.
Czyszczenie tapicerki, podobnie jak przy skórze, zaczynamy od dokładnego odkurzenia jej powierzchni. Następnie przystępujemy do czyszczenia materiału przy użyciu produktów do tapicerek samochodowych. Niektórzy stosują tutaj domowe środki, jeżeli jednak nie chcesz ryzykować ewentualnych uszkodzeń czy przebarwień, najlepiej sięgnąć po specjalne produkty przeznaczone do czyszczenia tapicerek materiałowych.
Pamiętajmy, aby po myciu tapicerki materiałowej odczekać nieco przed jej użytkowaniem – najlepiej kilka godzin. Wówczas środek czyszczący będzie miał okazję dobrze się wchłonąć, a tkanina zdąży przeschnąć.
Są takie auta, które pojawiały się na światowej arenie jak grom z jasnego nieba, budząc podziw publiczności lub wnosząc do przemysłu samochodowego nową jakość. Poznaj kultowe pojazdy!
Choć w kwestii słynnych aut można toczyć niekończące się spory, są takie modele, które rzeczywiście okazały się emblematyczne i nie utraciły nic ze swojej atrakcyjności mimo upływu dziesięcioleci. Poznaj modele, które zapisały się złotymi zgłoskami w historii światowej motoryzacji!
Bugatti Type 57SC Atlantic
Elegancki i futurystyczny Atlantic jest wspaniałym autem. Rewolucyjny design wyróżniający się mnogością łuków i załamań do dziś jest niedoścignionym wzorem do naśladowania. Jean Bugatti, syn założyciela legendarnej marki samochodowej, odpowiadał za opływowy i nowatorski styl wykonania auta. Type 57 zadebiutował jako pierwsze superauto z prędkością maksymalną 200 km/h, co w tamtych czasach było imponującym osiągnięciem. Ekspertów do dziś zdumiewa poziom osiągu silnika, zważywszy na brak zaawansowanych technologii w okresie międzywojennym.
DeLorean DMC-12
Dzięki „świetnie odegranej” roli w trylogii filmowej „Powrót do przyszłości” DeLorean nie daje o sobie zapomnieć. Choć auto nigdy nie wyróżniało się zawrotną prędkością czy innymi parametrami, kanciaste krawędzie, karoseria ze stali nierdzewnej i podnoszone ku górze drzwi w stylu Gullwinga zrobiły swoje: DMC-12 uznano za luksusowy, futurystyczny i zaiste piękny model. A co najważniejsze, w swoich czasach DeLorean był jedyny w swoim rodzaju i to zasadniczo stanowiło o jego wartości.
Jaguar E-Type
Nie ma chyba rankingu kultowych aut, w którym ten „elegant” by nie figurował. Model E-Type, zaprezentowany w 1961 roku na salonie w Genewie, zrobił taką furorę, że już w pierwszym tygodniu sprzedano 300 egzemplarzy. Jaguar zwraca na siebie uwagę arystokratycznym wyglądem i gracją, z jaką się porusza, toteż nikogo nie dziwi, że producent wprowadził selekcję wśród kupujących, oddając pierwszeństwo gwiazdom i znanym biznesmenom. Potężny silnik V12 i niespotykana linia nadwozia czyniły z auta obiekt westchnień zarówno mężczyzn, jak i kobiet.
Porsche 356 Speedster
Porsche 356 jest pierwszym seryjnym modelem tej marki. Opracował go nie kto inny, jak sam Ferdinand Porsche. Choć co poniektórzy powiedzą, że model do złudzenia przypomina Volkswagena Typu 1, to wcale nie jest jego kopią. Do aut sportowych też się nie zalicza – powstawał jako samochód na letnie wypady za miasto. Jednak to właśnie on dał początek modelowi 911, który zmienił na lepsze życie kierowców.
Mazda Miata
Nie daj się zwieść skromnym gabarytom tego małego roadstera – w pojedynkę obalił wszystkie światowe stereotypy. Mazda skonstruowała go w czasie, gdy małe miejskie auta i pojazdy o zacięciu wyścigowym wydawały się rzeczami nie do pogodzenia. Lekkość, opływowe kształty, tylny napęd i przyjemna dźwignia zmiany biegów w połączeniu ze zwrotnością i zwinnością – wszystko to dodawało skrzydeł asom kierownicy. Dzisiaj, po upływie tylu dekad, Mazda Miata (MX-5) wciąż dostarcza niesamowitej frajdy z jeżdżenia.
Maserati A6Gcs Berlinetta
Okrzyknięta w 2014 roku samochodem stulecia Berlinetta ucieleśnia legendarne linie stylistyczne Maserati. Model starzeje się z taką klasą, że wciąż zachowuje pierwotną atrakcyjność. Po oficjalnej prezentacji samochodu w 1954 roku wypuszczono w sumie 34 egzemplarze. Auto nieczęsto można spotkać na aukcjach, toteż miłośnicy motoryzacji cenią je nad wyraz wysoko. Jedno z nich znalazło nowego właściciela w 2002 roku – kierowca nabył go za kwotę 950 000 dolarów.
Miłośnikom swoich czterech kółek bardzo trudno jest pożegnać się z samochodem, kiedy nadejdzie już jego czas. Niestety, często okazuje się, że po poważnej kolizji lub w wyniku poważnej awarii nie ma sensu już naprawiać auta i skup lub złomowisko to jedyne sensowne rozwiązanie. Chociaż trudno się z tym pogodzić, czasami najlepszym wyjściem z sytuacji jest zostawienie samochodu w skupie. Oto znaki, że nie warto już naprawiać starego auta.
Poważna kolizja drogowa
Na skup aut najczęściej trafiają samochody po wypadkach. Rzeczywiście, jeśli wiekowe auto przejdzie poważną kolizję, raczej nie ma sensu przywracać go już do życia. W sytuacji, kiedy najbardziej pokiereszowana jest karoseria, a nie części wewnętrzne auta, na skupie można dostać naprawdę korzystną propozycję za sprzedaż samochodu. Pojazdy powypadkowe, nawet te w opłakanym stanie, są na skupie naprawiane lub rozbierane na części i sprzedawane w tej formie. Niezależnie od stanu samochodu, możesz mieć pewność, że cena, jaką zaoferuje kupiec będzie wyższa niż w skupie złomu. Skup aut Poznań oferuje dojazd do klienta przez całą dobę, więc swój samochód możesz sprzedać nawet wprost po zdarzeniu.
Awaria najważniejszych elementów
Podzespoły i systemy w samochodach mają swoją hierarchię, według której najlepiej jest orzec, czy samochód da się naprawić, czy bardziej opłaci się go oddać na skup. Tak błahe elementy, jak wycieraczki, czy kierunkowskazy można naprawić za niewielką kwotę i bez problemu dalej jeździć autem. Z kolei naprawa tak ważnych elementów, jak silnik, sprzęgło, czy hamulce, może wiązać się z kosztami zbliżonymi lub przewyższającymi wartość całego auta. Jeśli okaże się, że reperowanie części lub całych podzespołów w samochodzie jest nieopłacalne, skup aut, to najlepsze rozwiązanie. Więcej na temat korzystania z usług skupu dowiesz się ze strony internetowej https://www.auto-kurek.pl/skup-aut/zachodniopomorskie/szczecin/.
Skup aut czy szrot?
Jak wyciągnąć największą wartość z samochodu, który nie nadaje się już do użytku? Możesz poszukać więcej niż jednej możliwości i nowe, sprawne części z auta oddać do skupu, a resztę, niesprawnych elementów i karoserię oddać do skupu złomu. W ten sposób możesz zwiększyć swój zysk ze sprzedaży starego samochodu. Nie zawsze jedno, konkretne rozwiązanie jest najlepsze i czasem warto poszukać opcji nieco bardziej skomplikowanej i personalnej, która będzie po prostu najbardziej opłacalna.
Mówi się, że kierowca cieszy się dwa razy – kiedy kupi samochód i kiedy go sprzeda. Niestety ta sprzedaż nie zawsze może odbyć się w idealnych warunkach i z największym zyskiem. Auta po kolizjach czy awariach często nadają się do oddania tylko w ręce specjalistów od spraw beznadziejnych, czyli do skupu. Do sprzedaży samochodu w złym stanie należy podchodzić chłodno i racjonalnie, co czasem wymaga podjęcia trudnych, ale opłacalnych decyzji.