Connect with us

Moto&tech

Opony całoroczne czy sezonowe?

Wahasz się, czy zmieniać opony na zimowe czy pozostać przy całorocznych? Dowiedz się, jakie są między nimi różnice!

Alina Jałowiecka

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Lato pomału ustępuje miejsca jesieni, robi się coraz chłodniej, coraz bardziej deszczowo – ani się obejrzymy, a w kalendarzach zagości październik. 

Dla wielu kierowców to także czas corocznego dylematu dotyczącego opon. Czy w obecnym klimacie zmiana na zimowe nadal jest konieczna, czy może wystarczą dobre opony całoroczne?

Porównanie opon sezonowych i całorocznych

Wymiana zużytych opon na nowe może być procesem bezbolesnym — wystarczy kupić tę samą markę, model i rozmiar, które są dopasowane do naszego pojazdu przez producenta, gdy był nowy. Ale dostępnych jest wiele marek, modeli i rozmiarów, które mogą wpłynąć na zachowanie samochodu w określonych warunkach pogodowych.

Dla większości ludzi opony są dostępne w trzech różnych wersjach – letnie, zimowe lub całoroczne. Każda z nich jest zaprojektowana dla określonego zestawu parametrów, które różnią się między markami i z których każda ma określone zalety i wady. Ważne jest, aby zrozumieć, co każda opona może, a czego nie może zrobić, i porównanie jej możliwości z warunkami jazdy, których prawdopodobnie będziemy doświadczać.

Opony letnie

Zazwyczaj sprzedawane jako opony wyczynowe, opony letnie najlepiej sprawdzają się w cieplejsze dni. Wykonane są z bardziej miękkiej mieszanki gumowej i zazwyczaj są wyposażone w duże bloki bieżnika, aby zapewnić maksymalny kontakt z drogą.

W rezultacie opony letnie mają ogólnie lepszą przyczepność zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni oraz zapewniają optymalne pokonywanie zakrętów i hamowanie. Jednak gdy temperatura spada, ich miękka guma twardnieje, co znacznie pogarsza przyczepność. Co więcej, niższe temperatury mogą powodować odpryski krawędzi bloku bieżnika lub pękanie mieszanki gumowej.

Opony zimowe

Gdy temperatura znacząco spada, naprawdę warto rozważyć komplet opon zimowych do samochodu. Mają one głęboki wzór bieżnika i szereg bardzo cienkich nacięć, zwanych lamelami, w poprzek bieżnika. Głęboki bieżnik może pomóc wypłukać nadmiar błota pośniegowego, podczas gdy lamele i inne grzbiety pomagają wcisnąć sam śnieg między blokami bieżnika, zapewniając doskonałą przyczepność. Lamele zapewniają też zachowanie równowagi na oblodzonych powierzchniach.

Opony zimowe wykorzystują również gumę, która została specjalnie opracowana, aby zapewnić lepszą przyczepność na zimnej, suchej nawierzchni. Nawet jeśli nie doświadczasz regularnie śniegu, opony zimowe nadal są najlepszym wyborem, gdy temperatura jest niska.

Opony całoroczne

Zdecydowana większość nowych samochodów trafia jednak do dealerów wyposażona w opony całoroczne, ponieważ mogą one dobrze radzić sobie na suchych lub mokrych drogach, a także na drogach z lekkim śniegiem.

Powinniśmy jednak myśleć o oponach całorocznych jako o rozwiązaniu typu „coś kosztem czegoś”. Opony całoroczne mogą zachowywać się odpowiednio na suchej, cieplejszej nawierzchni, ale nie zapewnią Ci takiego poziomu prowadzenia i przyczepności jak opona letnia.

Mogą mieć dłuższą żywotność niż opony letnie lub zimowe i mogą zawieźć nas na stoki narciarskie, o ile tylko górska droga jest tylko lekko pokryta śniegiem. Jednak nawet wtedy nie zatrzymają się i nie pokonują zakrętów tak dobrze, jak opony zimowe, gdy robi się naprawdę zimno.

Decydując się na wybór opon do samochodu, warto więc rozważyć w jakich warunkach planujemy jeździć. Jeśli potrzebujemy samochodu do jazdy po mieście i nie planujemy dłuższych wypadów, szczególnie zimowych, całoroczne opony mogą być wręcz idealnym rozwiązaniem. W przeciwnym razie warto mimo wszystko zadbać o większe bezpieczeństwo i precyzję.

Zdj. główne: Vedat Kandemir/unsplash.com

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Moto&tech

Jak często robić przegląd aut ciężarowych?

Jesteś kierować ciężarówki? Zobacz, jak często robić jej przegląd techniczny.

Natalia Rozmiarek

Opublikowany

w dniu

Każdy wie, że należy robić regularny przegląd serwisowy samochodu osobowego. Jednak, gdy jesteś właścicielem auta ciężarowego, także powinieneś pamiętać o jego przeglądzie. Zobacz, jak często go robić. 

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Jak dbać o silnik?

Silnik jest sercem samochodu, czyli jego najbardziej kluczową i niezbędną częścią. Radzimy, jak dbać o silnik auta, by przez długie lata pracował bez zarzutu.

Aleksandra Nowak

Opublikowany

w dniu

Silnik to serce każdego pojazdu, dlatego, by jak najbardziej przedłużyć żywotność auta, należy odpowiednio o niego dbać. Bez sprawnego silnika auto nie ruszy z miejsca, dlatego należy dbać o niego w szczególny sposób. Sprawdź, jak utrzymać silnik swojego pojazdu w jak najlepszej kondycji przez wiele lat.   

Dobrej jakości olej silnikowy   

Absolutną podstawą, jeśli chodzi o pielęgnację silnika samochodowego czy motocyklowego, jest inwestycja w najwyższej jakości olej silnikowy. Każdy mechanizm, a w tym właśnie silnik, do prawidłowej pracy potrzebuje filmu olejowego, czyli cienkiej warstwy oleju pokrywającej wszystkie metalowe elementy. Taka powłoka umożliwia bezproblemową pracę przesuwających się względem siebie części i niweluje ścieranie elementów. Brak lub niedobór tej warstwy powoduje szybsze zużywanie się poszczególnych części systemu i może doprowadzić nawet do zatarcia silnika. Wybór oleju silnikowego o odpowiednich parametrach jest kluczowy. Musi on zapewniać dobry poślizg, by generować jak najmniej oporu oraz dbać o rozruch silnika i jego prawidłową kompresję. Oleje silnikowe Liqui Moly to doskonały wybór dla większości aut. Oprócz zapewnienia lubrykacji, olej wpływa również na rozkład temperatur, co ma duży wpływ na żywotność silnika. 

Oleje silnikowe nie są uniwersalne i nie można używać tego samego produktu do każdego rodzaju pojazdu. Oleje motocyklowe Liqui Moly są opracowane specjalnie pod potrzeby jednośladów i doskonale współpracują z silnikami motocykli. Pojazdy jednośladowe nie tylko pracują w nieco inny sposób, lecz także są inaczej użytkowane. Z tego powodu w pracy silnika muszą zachodzić istotne zmiany, przez które nie każdy olej silnikowy jest z nim kompatybilny.   

Dodatki do oleju silnikowego  

Aby wesprzeć pracę silnika i jeszcze bardziej podnieść efektywność oleju, możesz stosować w swoim aucie dodatki do oleju silnikowego Liqui Moly. Różnego rodzaju preparaty mieszane z olejem silnikowym sprawiają, że lubrykacja jest jeszcze lepsza, a ochrona części układu silnika skuteczniej chronione. Dodatki podnoszą jakość i efektywność oleju silnikowego, mogą także pomóc dopasować go lepiej pod potrzeby konkretnego pojazdu. Ponadto efekty stosowania wielu preparatów podnoszą skuteczność innych środków i przedłużają żywotność części samochodowych, a przez to samego pojazdu.  

Nie tylko chemia   

Stosowanie dobrej jakości płynów eksploatacyjnych w aucie to jedno, jednak bez prowadzenia samochodu w ekonomiczny i zdrowy sposób, silnik długo nie posłuży. Podczas jazdy staraj się jak najoszczędniej eksploatować silnik. W porę zmieniaj biegi, hamuj i rozpędzaj się z bezpieczny dla samochodu sposób i unikaj tak zwanego “żyłowania” silnika. Wszystkie te czynności sprawiają, że części szybciej się zużywają i psują, dlatego warto ich unikać dla dobra swojego auta i portfela.  

Fot.: Damir Kopezhanov/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Pierwsze oznaki korozji na aucie – co należy zrobić?

Zauważyłeś na aucie pierwsze oznaki korozji? Jeśli tak, musisz jak najszybciej podjąć kroki, które zapobiegną dalszemu rozprzestrzenieniu się rdzy! Co zrobić, by zatrzymać rozwój korozji? Przeczytaj!

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Dan Gold/unsplash.com

Korozja to zjawisko, przed którym trudno uchronić jakikolwiek samochód. O ile zapobiec samemu pojawieniu się rdzy nie możemy, o tyle dość łatwo zatrzymać jej rozwój. W jaki sposób? O tym przeczytasz w naszym materiale!

Korozja – skąd się bierze?

Powody, dla których na samochodzie pojawia się rdza, w większości przypadków są takie same i mają bezpośredni związek z aktywną eksploatacją samochodu, niewłaściwym przechowywaniem auta i tak dalej. Do głównych przyczyn pojawienia się korozji można zaliczyć uszkodzenie karoserii, skoki temperatur, brak zabezpieczenia antykorozyjnego czy obfite opady. Korozja może być też skutkiem nadmiernego kontaktu karoserii ze środkami chemicznymi, z pomocą których utrzymywany jest dobry stan dróg w mieście. Na szczęście istnieje kilka skutecznych sposobów na powstrzymanie podstępnej rdzy, po które możesz sięgnąć.

Papier ścierny

Jeśli masz do czynienia z pierwszymi nalotami rdzy, warto od razu zabrać się do ich usunięcia. W tym celu zeszlifuj rdzę papierem ściernym albo drucianą szczotką. Warstwę skorodowanego lakieru usuwaj do momentu pojawienia się czystej blachy. Następnie wypełnij uszkodzony obszar karoserii matą, żywicą i utwardzaczem (wchodzą w skład specjalnych zestawów naprawczych). Gdy całość wyschnie, możesz przejść do malowania.

Folia ochronna

Taśma czy folia ochronna może pomóc kierowcy dość łatwo powstrzymać korozję na dłuższy czas. Przyklejenie taśmy ochronnej w miejscu pojawienia się rdzy sprawi, że proces korozyjny nie będzie rozwijał się zbyt dynamicznie. Z tym zadaniem poradzi sobie nawet początkujący kierowca, który nie ma dużego doświadczenia w tuningu czy naprawie samochodu.

Taśma antykorozyjna

W razie wystąpienia pierwszych oznak korozji na karoserii możesz też wykorzystać taśmę antykorozyjną, którą wykorzystuje się także profilaktycznie, dla skutecznego zabezpieczenia wrażliwych powierzchni przed rdzą. Taśma antykorozyjna pozwoli zapobiec narastaniu rdzy. Choć produkt charakteryzuje się wysoką odpornością na wodę i wilgoć, będziesz musiał zadbać o ochronę zabezpieczonej powierzchni.

Olej antykorozyjny

Kolejny środek, który możesz wykorzystać do tego, by zatrzymać narastanie rdzy. Do tego celu lepiej jednak sięgnąć po dobrej jakości olej, który pozwoli Ci stworzyć swoistą warstwę ochronną i uodpornić auto na rdzę.

Szpachla antykorozyjna

Doskonałą ochronę przed rdzą zapewnia też szpachla antykorozyjna. Trzeba ją jednak nakładać bardzo starannie i ostrożnie, żeby nie powstały nieestetycznie wyglądające powierzchnie. Taka ochrona może zatrzymać na jakiś czas korozję. Musisz tylko pamiętać, by po nałożeniu szpachli antykorozyjnej eksploatować samochód nieco ostrożniej, chroniąc go przed ujemnym oddziaływaniem środowiska.

Powłoka katodowa

Można do niej zaliczyć na przykład cynkową blaszkę. Ochrona katodowa jest wykonana z metalu o wyższej aktywności niż metal chroniony. Taka powłoka pełni funkcję protektora – ulega korozji zamiast metalu chronionego, a przy tym chroni uszkodzoną już powierzchnię przed wilgocią, która jest głównym katalizatorem korozji.

zdj. główne: Dan Gold/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Popularne