Connect with us

Moto&tech

O czym pamiętać, myjąc auto?

Jeśli decydujesz się na własnoręczne mycie samochodu, powinieneś wiedzieć, jak zrobić to prawidłowo. Dzięki kilku poradom unikniesz zarysowań i sprawisz, że Twoje auto będzie wyglądało jak nowe.

Bartosz Promiński

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

To, co może sprawić, że Twój samochód będzie wyglądał jak nowy to porządne mycie. Jest to krytyczny krok, jeśli sprzedajesz używany samochód, ale nawet jeśli nie, jest to ważne dla ogólnej konserwacji. Najlepszą domową myjnię stworzysz z użyciem węża, specjalistycznego środka czyszczącego, rękawic do czyszczenia i kilku wiader wody. 

Staraj się umyć samochód wczesnym rankiem lub późnym wieczorem i nie myj go w pobliżu zakurzonej drogi lub pod drzewem, gdzie pąki, owady i liście mogą spaść i przykleić się do auta. Upewnij się, że wąż ma dyszę o wystarczającym ciśnieniu do spryskiwania i taką, która pozwala zatrzymać przepływ wody, kiedy chcesz. Kosmetyki do samochodów kupisz na stronie http://vertion.pl/

Samochody o większych gabarytach, w tym samochody ciężarowe powinny być wyczyszczone przez profesjonalistów w specjalistycznej myjni samochodowej. Więcej o myjni samochodów ciężarowych dowiesz się na stronie https://volvo-serwis.com.pl/oferta/myjnia-pojazdow-ciezarowych/. 

Krok 1

Użyj węża z dyszą, która zapewnia dobre ciśnienie wody do spryskiwania kół samochodu. Koła zawierają najwięcej brudu i zanieczyszczeń, więc to powinien być pierwszy element, o który trzeba zadbać. Spryskaj wnęki kół, a także podwozie, aby pozbyć się pyłu, brudu i usunąć ewentualną sól drogową pozostawioną po zimie. Wyczyść felgi środkiem czyszczącym przeznaczonym do opon – niektóre środki czyszczące działają najlepiej z niektórymi farbami lub rodzajami aluminium i zazwyczaj znajdziesz takie informacje w instrukcji obsługi. Poszukaj odpowiednich roztworów na stronie smartmoto.pl.  Nie chcesz uszkodzić swoich kół, używając niewłaściwego produktu. Gdy skończysz z każdym kołem, odłóż gąbkę, irchę lub rękawicę na bok – nie chcesz ich używać na reszcie samochodu, ponieważ ryzykujesz przeniesienie całego brudu z opon do samochodu i dodatkowo zarysowanie.

Fot. Tomasz Zajda/Adobe Stock

Krok 2

Spryskaj cały pojazd wodą, aby spłukać brud z powierzchni i zapewnić pojazdowi warstwę wody. Przygotuj dwa wiadra wody – jedno bez mydła, drugie z mydłem. Użyj roztworu czyszczącego przeznaczonego dla samochodów, ponieważ domowy środek czyszczący może usunąć wosk z lakieru lub uszkodzić wykończenie. Profesjonalne środki do czyszczenia aut pozwolą również przyspieszyć proces suszenia, dzięki czemu unikniesz plam. Podczas napełniania wiader postępuj zgodnie z instrukcjami na środku czyszczącym, aby użyć odpowiedniej ilości roztworu. Wiadro z wodą zostanie użyte do spłukania brudu z rękawicy po zakończeniu czyszczenia każdego obszaru. 

Schodź w dół, myjąc samochód i czyszcząc go w częściach. Zacznij od dachu. Wykonuj pojedyczne przeciągnięcia i na bieżąco wypłukuj gąbkę lub inny przedmiot czyszczący z brudu. Nie próbuj szorować, by nie uszkodzić lakieru itp.. Po zakończeniu każdej sekcji opłucz ją, aby mydło po prostu tam nie zaschło. Tył samochodu wyczyść na końcu, ponieważ jest to miejsce z największą ilością zanieczyszczeń.

Jeśli podczas czyszczenia rękawica, gąbka, ircha itp. spadnie na ziemię, wypłucz ją bardzo dokładnie, zanim użyjesz jej na samochodzie. Małe drobiny mogą dostać się do tych przedmiotów, a ty będziesz ryzykował zarysowaniami.

Krok 3

Po umyciu każdej części samochodu wyjmij dyszę z węża i spłucz pojazd pod bieżącą wodą. Zacznij od góry i jeszcze raz zejdź w dół, upewniając się, że nie zostawisz nigdzie mydła. Ostatnim krokiem jest użycie suchej irchy lub ściereczki z mikrofibry, aby delikatnie i dokładnie wysuszyć pojazd. Unikaj ręczników domowych i zamiast tego używaj szmatki do drapowania pojazdu, z użyciem niewielkiego tarcia i nacisku. Wyciskaj wodę z tkaniny, kontynuując osuszanie, aż dotrzesz do każdego miejsca i uzyskasz błyszczące wykończenie bez smug!

Zdjęcie główne: hedgehog94/Adobe Stock

Stawia sobie ambitne cele zarówno na gruncie prywatnym, jak i zawodowym. Dąży do tego, aby jego praca wyróżniała się jakością oraz kreatywnością. Interesuje się historią oraz językoznawstwem. Wolny czas spędza na czytaniu dobrych książek.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Moto&tech

Nauka jazdy: jak poprawnie wykonać parkowanie przodem i tyłem?

Nie tak trudne, jak myślisz! Parkowanie stanie się proste, potrzebny jest tylko trening.

Avatar

Opublikowany

w dniu

Przez

JESHOOTS.com/pexels.com

Parkowanie jest przez wielu uważane za najtrudniejszy element nauki jazdy. Jednak przy odrobinie treningu, wyczucia i wiedzy teoretycznej nawet ten pozornie skomplikowany element stanie się prostym, intuicyjnym manewrem. Wystarczy poznać kilka prostych trików i wyćwiczyć ruchy kierownicą.

Parkowanie prostopadłe przodem – łatwiejsze niż myślisz

Sytuacja jest prosta – dwa samochody a pomiędzy nimi miejsce, które chcesz zająć, więc kierujesz przód samochodu w stronę wnętrza miejsca parkingowego. Parkowanie przodem nieco utrudnia wyjazd, bowiem jest wymagana nawracanie. Najlepiej, jeśli masz możliwość, wjechać na miejsce parkingowe tyłem, czym również zajmiemy się w niniejszym artykule. Rozumiemy jednak, że początkujący kierowcy wolą zacząć od tego bardziej intuicyjnie wyglądającego manewru.

Przede wszystkim ustaw się w znacznej odległości od linii samochodu. Jeżeli masz możliwość, dobrze jest jechać przeciwnym pasem ruchu niż ten, przy którym znajduje się parking. Masz czas i ćwiczysz? Po prostu zawróć na tej samej drodze tak, aby mieć duże pole manewru. Gdy masz zamiar zaparkować, włącz kierunkowskaz w odpowiednią stronę i przekręć kierownicę. Wpasuj się przodem pomiędzy bryły samochodów stojących na parkingu. Tu przyda się duża odległość, bowiem pozwala ona na swobodny manewr kierownicą. Kiedy już uzyskasz odpowiednią pozycję, wyprostuj kierownicę i wjedź na miejsce parkingowe.

Jak zaparkować prostopadle tyłem? Ten manewr to podstawa na drodze

Z reguły parkowanie tyłem nie wymaga tak dużej odległości do manewrowania, jednak przy ćwiczeniach i tak warto wybrać jak największą. Zbliżając się do wybranego miejsca, pamiętaj, by włączyć kierunkowskaz. Następnie stań kawałek przed przestrzenią do parkowania, tak aby tył Twojego pojazdu znalazł się na wysokości połowy szerokości auta sąsiedniego. Włącz bieg wsteczny i rozpocznij cofanie. Gdy zaczniesz wchodzić tyłem pojazdu w przestrzeń prostopadłą do wolnego miejsca, zacznij skręcać. Kontroluj lusterka, a najlepiej odwróć głowę do tyłu i sprawdzaj, czy nie zbliżasz się zbytnio do żadnego z sąsiednich aut. Gdy Twoja pozycja będzie prostopadła do linii aut, wyprostuj kierownicę i wjedź autem w głąb miejsca parkingowego.

Parkowanie tyłem i przodem – co jeszcze warto wiedzieć?

Przede wszystkim przy obydwu rodzajach parkowania należy pamiętać o włączeniu odpowiedniego kierunkowskazu. Jeżeli parkujesz na miejscu, które znajduje się po przeciwnej stronie jezdni, upewnij się, że przekroczenie osi jezdni jest w tym miejscu dozwolone. Następnie zobacz, czy z naprzeciwka nie jedzie żaden samochód – to auto ma pierwszeństwo. Przy manewrowaniu, przed pełnym wprowadzeniem bryły samochodu na miejsce parkingowe, pilnuj swojego otoczenia i patrz, czy z boku nie nadjeżdżają samochody mogące sprawić Ci trudność.

Jeśli parkujesz prostopadle tyłem, może się zdarzyć, że bezpośrednio za Tobą jedzie auto. W takiej sytuacji zatrzymaj się na chwilę przed wybranym miejscem z włączonym odpowiednim kierunkowskazem – kierowca auta za Tobą rozpozna Twoje intencje i jeżeli jest to możliwe, wyminie Cię. Nie bój się też korekt. Czasami możesz zaparkować krzywo, źle wymierzysz wjazd w przestrzeń między autami. Taka sytuacja może potem utrudnić wyjazd Tobie lub samochodom zaparkowanym obok. W takiej sytuacji wsiądź do auta, wyjedź kawałek z miejsca i popraw swoją pozycję.

zdj. główne: JESHOOTS.com/pexels.com

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Na czym polega sip trunk?

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się nad wdrożeniem nowych technologii? Przeczytaj, czym jest protokół sip dla użytkowników firmowych.

Marta Marek

Opublikowany

w dniu

Przez

Sip trunk to nowa usługa dla przedsiębiorców, która umożliwia wielokanałowe transmitowanie głosu przy użyciu Internetu. Przeczytaj, na czym dokładnie polega protokół sip i jakie korzyści płyną z wdrożenia go do firmy.

Alternatywa dla klasycznej telefonii cyfrowej 

Technologia sip trunk umożliwia realizowanie wielu połączeń głosowych w tym samym czasie przy użyciu wirtualnego kanału. Konfiguracja konta SIP pozwala na zwiększenie puli numerów przydzielonych przez operatora, a w dłuższej perspektywie generuje większe oszczędności. Technologia może być alternatywą dla standardowej telefonii cyfrowej, która jest oparta o łącza ISDN PRA/BRA. Dużą zaletą sip trunk jest fakt, że wysoką jakość obsługi połączeń można bez trudu utrzymać na takim samym poziomie bez względu na niespodziewane wzrosty obciążenia infrastruktury telekomunikacyjnej. Wielokanałowe transmitowanie głosu przy użyciu Internetu pozwala na większą dostępność i skuteczność, zwłaszcza dla firm, które decydują się wejść na rynek międzynarodowy.

Cechy protokołu SIP dla firm

Usługa tego typu jest skierowana zarówno do małych, średnich jak i dużych przedsiębiorstw, w tym także międzynarodowych koncernów i korporacji. Przede wszystkim protokół sip jest elastyczny i dostosowany do konfiguracji w zależności od potrzeb przedsiębiorstwa. Firma, która zdecyduje się na wdrożenie tego protokołu, może dostosować liczbę i rodzaj połączeń, które będą realizowane. Korzystanie z usługi odbywa się za pomocą łącza internetowego, co gwarantuje wysoką prędkość transmisji danych i możliwość korzystania z niej zarówno w biurze, jak i we wszystkich innych miejscach z dostępem do Internetu. Rozwiązanie świetnie sprawdzi się dla firm, które umożliwiają pracownikom pracę zdalną lub wysyłają zatrudnionych na delegacje. Łatwość uruchomienia i obsługi tego łącza, stabilny sygnał oraz możliwość nagrywania połączeń przemawiają za wdrożeniem tej usługi. Ponadto przedsiębiorcy cenią sobie możliwość rozbudowy kanałów z numerami stacjonarnymi o numery komórkowe oraz zagraniczne.

Koszty i bezpieczeństwo usługi

Wdrożenie technologii sip wymaga poniesienia opłaty abonamentowej, ale ze względu na dużą liczbę kanałów często jest opłacane bardziej niż klasyczna telefonia komórkowa. Stworzenie efektownej infolinii może przełożyć się na lepsze kontakty biznesowe z zagranicznymi klientami, a tym samym na potencjalny wzrost rozpoznawalności marki i sprzedaży produktów lub usług. Jeśli chodzi o aspekty bezpieczeństwa, to połączenia wykonywane za pośrednictwem usługi sip mogą przechodzić przez tunel VPN pomiędzy firmą a operatorem, a także być dodatkowo szyfrowane na wydzielonym łączu przez dostawcę usługi. 

Fot.: Julian Hochgesang/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Automatyczna czy manualna skrzynia biegów – wady i zalety

„Automat” czy „manual”? Czy któraś skrzynia biegów jest lepsza czy może wszystko zależy od osobistych preferencji kierowcy? Poznaj wady i zalety obu rozwiązań, zanim podejmiesz decyzję w kwestii zakupu auta!

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Hidde van Esch/unsplash.com

Wśród kierowców nie ucichają spory na temat tego, co lepsze: automatyczna czy manualna skrzynia biegów. Zwolennicy tradycyjnych rozwiązań narzekają na automatyczną przekładnię, dowodząc, że nie ma nic lepszego ponad „manual”. Inni znów chwalą sobie wygodę „automatu” i zarzekają się, że nigdy nie wrócą do ręcznej skrzyni biegów. Tak jak w każdym sporze, każda ze strony ma po troszę rację. My postaramy się przedstawić Ci rzeczowo plusy i minusy obu rozwiązań. 

Manualna skrzynia biegów – zalety

Możliwość wykorzystania pełnej dynamiki silnika

Na ręcznej skrzyni biegów możesz od razu rozpędzić swoje auto do najwyższej prędkości. Klasyczny automat przy określonych obrotach zaczyna przełączać biegi, dlatego większą dynamikę jazdy zapewnia manualna skrzynia biegów.

Niższe zużycie paliwa

Przy sprawnej zmianie biegów, a także umiejętności jazdy na biegu jałowym możesz zaoszczędzić sporo na paliwie. Takich korzyści nie da automatyczna skrzynia biegów, w której odradza się nawet wrzucanie luzu w czasie jazdy.

Niższe zużycie oleju

Każda skrzynia biegów potrzebuje specjalnego płynu. Przekładnia automatyczna wymaga od 6 do 10 litrów oleju, a mechaniczna – około 3 litrów.

Manualna skrzynia biegów – wady

Komfort jazdy

Pierwszym minusem ręcznej skrzyni biegów jest niższy komfort jazdy, który odczuwają przede wszystkim początkujący kierowcy. Szczególnie trudno im wychodzi manewr ruszania z miejsca, a także jazda pod górkę.

Sprzęgło

Mało dynamiczny i płynny sposób prowadzenia pojazdu może doprowadzić do spalenia sprzęgła. I ta uwaga dotyczy przede wszystkim niedoświadczonych kierowców. A wymiana sprzęgła to już kosztowna naprawa, której kierowcy automatów z definicji nie muszą się obawiać.

Żywotność silnika

Niższa żywotność silnika w autach z mechaniczną skrzynią biegów wynika z tego, że ich kierowcy łatwo dopuszczają do jego przegrzania, zwłaszcza gdy lubią szybką jazdę.

Automatyczna skrzynia biegów – zalety

Różna dynamika

Podczas gdy klasyczny automat z hydrokinetycznym sprzęgłem faktycznie mocno ogranicza osiągi samochodu, automatyczne przekładnie dwusprzęgłowe typu DSG osiągają lepsze wyniki w porównaniu z manualną skrzynią biegów. W czasie jazdy na takim automacie włączone są dwa biegi naraz, co sprawia, że zmiana biegu na wyższy lub niższy dokonuje się bardzo szybko.

Różne zużycie paliwa

Klasyczny automat faktycznie zużywa więcej paliwa, ale nowsze modele czy przekładnie zużywają go znacznie mniej niż ręczne skrzynie biegów.

Płynność jazdy

Automatyczna skrzynia biegów to wyższy komfort jazdy. Nawet niedoświadczony kierowca może spokojnie, bez nerwów i tzw. kangurka ruszyć z miejsca, bez stwarzania ryzyka na drodze.

Dłuższa żywotność silnika i przekładni

Automatyczne skrzynie biegów bardziej kontrolują obroty i chronią silnik przed przegrzaniem.

Automatyczna skrzynia biegów – wady

Jak już zauważono wyżej, samochód z klasycznym automatem rozpędza się wolniej niż pojazd z manualną skrzynią biegów. Klasyczny posiada też tylko cztery biegi i zużywa więcej paliwa niż ręczna skrzynia biegów. Wszystkie modele, zarówno te nowsze, jak i starsze, wymagają więcej oleju przekładniowego. 

Niewątpliwym minusem samochodów z automatem jest też ich wyższa cena. Dużo wyższe są też koszty eksploatacji i naprawy automatycznej skrzyni biegów, a trzeba wiedzieć, że według statystyk manualne skrzynie biegów psują się znacznie rzadziej.

Zdj. główne: Hidde van Esch/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Popularne