Connect with us

Moto&tech

Nauka jazdy: jak poprawnie wykonać parkowanie przodem i tyłem?

Nie tak trudne, jak myślisz! Parkowanie stanie się proste, potrzebny jest tylko trening.

Marcin Kusz

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 3 min. aby przeczytać ten wpis
JESHOOTS.com/pexels.com

Parkowanie jest przez wielu uważane za najtrudniejszy element nauki jazdy. Jednak przy odrobinie treningu, wyczucia i wiedzy teoretycznej nawet ten pozornie skomplikowany element stanie się prostym, intuicyjnym manewrem. Wystarczy poznać kilka prostych trików i wyćwiczyć ruchy kierownicą.

Parkowanie prostopadłe przodem – łatwiejsze niż myślisz

Sytuacja jest prosta – dwa samochody a pomiędzy nimi miejsce, które chcesz zająć, więc kierujesz przód samochodu w stronę wnętrza miejsca parkingowego. Parkowanie przodem nieco utrudnia wyjazd, bowiem jest wymagana nawracanie. Najlepiej, jeśli masz możliwość, wjechać na miejsce parkingowe tyłem, czym również zajmiemy się w niniejszym artykule. Rozumiemy jednak, że początkujący kierowcy wolą zacząć od tego bardziej intuicyjnie wyglądającego manewru.

Przede wszystkim ustaw się w znacznej odległości od linii samochodu. Jeżeli masz możliwość, dobrze jest jechać przeciwnym pasem ruchu niż ten, przy którym znajduje się parking. Masz czas i ćwiczysz? Po prostu zawróć na tej samej drodze tak, aby mieć duże pole manewru. Gdy masz zamiar zaparkować, włącz kierunkowskaz w odpowiednią stronę i przekręć kierownicę. Wpasuj się przodem pomiędzy bryły samochodów stojących na parkingu. Tu przyda się duża odległość, bowiem pozwala ona na swobodny manewr kierownicą. Kiedy już uzyskasz odpowiednią pozycję, wyprostuj kierownicę i wjedź na miejsce parkingowe.

Jak zaparkować prostopadle tyłem? Ten manewr to podstawa na drodze

Z reguły parkowanie tyłem nie wymaga tak dużej odległości do manewrowania, jednak przy ćwiczeniach i tak warto wybrać jak największą. Zbliżając się do wybranego miejsca, pamiętaj, by włączyć kierunkowskaz. Następnie stań kawałek przed przestrzenią do parkowania, tak aby tył Twojego pojazdu znalazł się na wysokości połowy szerokości auta sąsiedniego. Włącz bieg wsteczny i rozpocznij cofanie. Gdy zaczniesz wchodzić tyłem pojazdu w przestrzeń prostopadłą do wolnego miejsca, zacznij skręcać. Kontroluj lusterka, a najlepiej odwróć głowę do tyłu i sprawdzaj, czy nie zbliżasz się zbytnio do żadnego z sąsiednich aut. Gdy Twoja pozycja będzie prostopadła do linii aut, wyprostuj kierownicę i wjedź autem w głąb miejsca parkingowego.

Parkowanie tyłem i przodem – co jeszcze warto wiedzieć?

Przede wszystkim przy obydwu rodzajach parkowania należy pamiętać o włączeniu odpowiedniego kierunkowskazu. Jeżeli parkujesz na miejscu, które znajduje się po przeciwnej stronie jezdni, upewnij się, że przekroczenie osi jezdni jest w tym miejscu dozwolone. Następnie zobacz, czy z naprzeciwka nie jedzie żaden samochód – to auto ma pierwszeństwo. Przy manewrowaniu, przed pełnym wprowadzeniem bryły samochodu na miejsce parkingowe, pilnuj swojego otoczenia i patrz, czy z boku nie nadjeżdżają samochody mogące sprawić Ci trudność.

Jeśli parkujesz prostopadle tyłem, może się zdarzyć, że bezpośrednio za Tobą jedzie auto. W takiej sytuacji zatrzymaj się na chwilę przed wybranym miejscem z włączonym odpowiednim kierunkowskazem – kierowca auta za Tobą rozpozna Twoje intencje i jeżeli jest to możliwe, wyminie Cię. Nie bój się też korekt. Czasami możesz zaparkować krzywo, źle wymierzysz wjazd w przestrzeń między autami. Taka sytuacja może potem utrudnić wyjazd Tobie lub samochodom zaparkowanym obok. W takiej sytuacji wsiądź do auta, wyjedź kawałek z miejsca i popraw swoją pozycję.

zdj. główne: JESHOOTS.com/pexels.com

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Moto&tech

Jak często robić przegląd aut ciężarowych?

Jesteś kierować ciężarówki? Zobacz, jak często robić jej przegląd techniczny.

Natalia Rozmiarek

Opublikowany

w dniu

Każdy wie, że należy robić regularny przegląd serwisowy samochodu osobowego. Jednak, gdy jesteś właścicielem auta ciężarowego, także powinieneś pamiętać o jego przeglądzie. Zobacz, jak często go robić. 

(więcej…)

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Jak dbać o silnik?

Silnik jest sercem samochodu, czyli jego najbardziej kluczową i niezbędną częścią. Radzimy, jak dbać o silnik auta, by przez długie lata pracował bez zarzutu.

Aleksandra Nowak

Opublikowany

w dniu

Silnik to serce każdego pojazdu, dlatego, by jak najbardziej przedłużyć żywotność auta, należy odpowiednio o niego dbać. Bez sprawnego silnika auto nie ruszy z miejsca, dlatego należy dbać o niego w szczególny sposób. Sprawdź, jak utrzymać silnik swojego pojazdu w jak najlepszej kondycji przez wiele lat.   

Dobrej jakości olej silnikowy   

Absolutną podstawą, jeśli chodzi o pielęgnację silnika samochodowego czy motocyklowego, jest inwestycja w najwyższej jakości olej silnikowy. Każdy mechanizm, a w tym właśnie silnik, do prawidłowej pracy potrzebuje filmu olejowego, czyli cienkiej warstwy oleju pokrywającej wszystkie metalowe elementy. Taka powłoka umożliwia bezproblemową pracę przesuwających się względem siebie części i niweluje ścieranie elementów. Brak lub niedobór tej warstwy powoduje szybsze zużywanie się poszczególnych części systemu i może doprowadzić nawet do zatarcia silnika. Wybór oleju silnikowego o odpowiednich parametrach jest kluczowy. Musi on zapewniać dobry poślizg, by generować jak najmniej oporu oraz dbać o rozruch silnika i jego prawidłową kompresję. Oleje silnikowe Liqui Moly to doskonały wybór dla większości aut. Oprócz zapewnienia lubrykacji, olej wpływa również na rozkład temperatur, co ma duży wpływ na żywotność silnika. 

Oleje silnikowe nie są uniwersalne i nie można używać tego samego produktu do każdego rodzaju pojazdu. Oleje motocyklowe Liqui Moly są opracowane specjalnie pod potrzeby jednośladów i doskonale współpracują z silnikami motocykli. Pojazdy jednośladowe nie tylko pracują w nieco inny sposób, lecz także są inaczej użytkowane. Z tego powodu w pracy silnika muszą zachodzić istotne zmiany, przez które nie każdy olej silnikowy jest z nim kompatybilny.   

Dodatki do oleju silnikowego  

Aby wesprzeć pracę silnika i jeszcze bardziej podnieść efektywność oleju, możesz stosować w swoim aucie dodatki do oleju silnikowego Liqui Moly. Różnego rodzaju preparaty mieszane z olejem silnikowym sprawiają, że lubrykacja jest jeszcze lepsza, a ochrona części układu silnika skuteczniej chronione. Dodatki podnoszą jakość i efektywność oleju silnikowego, mogą także pomóc dopasować go lepiej pod potrzeby konkretnego pojazdu. Ponadto efekty stosowania wielu preparatów podnoszą skuteczność innych środków i przedłużają żywotność części samochodowych, a przez to samego pojazdu.  

Nie tylko chemia   

Stosowanie dobrej jakości płynów eksploatacyjnych w aucie to jedno, jednak bez prowadzenia samochodu w ekonomiczny i zdrowy sposób, silnik długo nie posłuży. Podczas jazdy staraj się jak najoszczędniej eksploatować silnik. W porę zmieniaj biegi, hamuj i rozpędzaj się z bezpieczny dla samochodu sposób i unikaj tak zwanego “żyłowania” silnika. Wszystkie te czynności sprawiają, że części szybciej się zużywają i psują, dlatego warto ich unikać dla dobra swojego auta i portfela.  

Fot.: Damir Kopezhanov/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Pierwsze oznaki korozji na aucie – co należy zrobić?

Zauważyłeś na aucie pierwsze oznaki korozji? Jeśli tak, musisz jak najszybciej podjąć kroki, które zapobiegną dalszemu rozprzestrzenieniu się rdzy! Co zrobić, by zatrzymać rozwój korozji? Przeczytaj!

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Dan Gold/unsplash.com

Korozja to zjawisko, przed którym trudno uchronić jakikolwiek samochód. O ile zapobiec samemu pojawieniu się rdzy nie możemy, o tyle dość łatwo zatrzymać jej rozwój. W jaki sposób? O tym przeczytasz w naszym materiale!

Korozja – skąd się bierze?

Powody, dla których na samochodzie pojawia się rdza, w większości przypadków są takie same i mają bezpośredni związek z aktywną eksploatacją samochodu, niewłaściwym przechowywaniem auta i tak dalej. Do głównych przyczyn pojawienia się korozji można zaliczyć uszkodzenie karoserii, skoki temperatur, brak zabezpieczenia antykorozyjnego czy obfite opady. Korozja może być też skutkiem nadmiernego kontaktu karoserii ze środkami chemicznymi, z pomocą których utrzymywany jest dobry stan dróg w mieście. Na szczęście istnieje kilka skutecznych sposobów na powstrzymanie podstępnej rdzy, po które możesz sięgnąć.

Papier ścierny

Jeśli masz do czynienia z pierwszymi nalotami rdzy, warto od razu zabrać się do ich usunięcia. W tym celu zeszlifuj rdzę papierem ściernym albo drucianą szczotką. Warstwę skorodowanego lakieru usuwaj do momentu pojawienia się czystej blachy. Następnie wypełnij uszkodzony obszar karoserii matą, żywicą i utwardzaczem (wchodzą w skład specjalnych zestawów naprawczych). Gdy całość wyschnie, możesz przejść do malowania.

Folia ochronna

Taśma czy folia ochronna może pomóc kierowcy dość łatwo powstrzymać korozję na dłuższy czas. Przyklejenie taśmy ochronnej w miejscu pojawienia się rdzy sprawi, że proces korozyjny nie będzie rozwijał się zbyt dynamicznie. Z tym zadaniem poradzi sobie nawet początkujący kierowca, który nie ma dużego doświadczenia w tuningu czy naprawie samochodu.

Taśma antykorozyjna

W razie wystąpienia pierwszych oznak korozji na karoserii możesz też wykorzystać taśmę antykorozyjną, którą wykorzystuje się także profilaktycznie, dla skutecznego zabezpieczenia wrażliwych powierzchni przed rdzą. Taśma antykorozyjna pozwoli zapobiec narastaniu rdzy. Choć produkt charakteryzuje się wysoką odpornością na wodę i wilgoć, będziesz musiał zadbać o ochronę zabezpieczonej powierzchni.

Olej antykorozyjny

Kolejny środek, który możesz wykorzystać do tego, by zatrzymać narastanie rdzy. Do tego celu lepiej jednak sięgnąć po dobrej jakości olej, który pozwoli Ci stworzyć swoistą warstwę ochronną i uodpornić auto na rdzę.

Szpachla antykorozyjna

Doskonałą ochronę przed rdzą zapewnia też szpachla antykorozyjna. Trzeba ją jednak nakładać bardzo starannie i ostrożnie, żeby nie powstały nieestetycznie wyglądające powierzchnie. Taka ochrona może zatrzymać na jakiś czas korozję. Musisz tylko pamiętać, by po nałożeniu szpachli antykorozyjnej eksploatować samochód nieco ostrożniej, chroniąc go przed ujemnym oddziaływaniem środowiska.

Powłoka katodowa

Można do niej zaliczyć na przykład cynkową blaszkę. Ochrona katodowa jest wykonana z metalu o wyższej aktywności niż metal chroniony. Taka powłoka pełni funkcję protektora – ulega korozji zamiast metalu chronionego, a przy tym chroni uszkodzoną już powierzchnię przed wilgocią, która jest głównym katalizatorem korozji.

zdj. główne: Dan Gold/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Popularne