Connect with us

Moto&tech

Monitor gamingowy – jaki wybrać?

Chcesz kupić monitor dla gracza? Sprawdź, na jakie parametry zwrócić uwagę!

Kamil Michaluk

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Wybór monitora gamingowego, to wcale nie taka prosta sprawa. Im lepiej dobrany, tym większa frajda z zabawy. Na jakie parametry należy zwrócić uwagę? Które modele i w jakim zakresie cenowym są polecane? Podpowiadamy. 

Karta graficzna – od niej warto zacząć

Niekoniecznie musimy zaczynać od ustalenia budżetu. Oczywiście ten etap również jest ważny, ale na samym początku zwróćmy uwagę na parametry karty graficznej naszego komputera.

Na co pozwala karta graficzna?

Odpowiedź na to pytanie bardzo zawęża nasze pole wyboru. Przede wszystkim chodzi o to, jaką rozdzielczość może obsłużyć. 

Przekątna ekranu

Jaka przekątna ekranu do monitora gamingowego? 

Mniej istotna jest ilość miejsca, którą posiadamy na monitor na biurku. Czasami jednak ten parametr też musimy brać pod uwagę. Nie jest natomiast prawdą, że im większa przekątna ekranu, tym większy komfort pracy dla użytkownika. Jeżeli nie będziemy mogli ustawić dużego monitora dość daleko, znacznie lepiej sprawdzi się mniejszy model. Najpopularniejsze są monitory mające przekątną 24 cale. Od 30 cali mówimy już o sprzęcie wyższej kategorii cenowej.

Warto pamiętać, że dobrze dobrany monitor to taki, którego całość ogarniamy wzrokiem bez konieczności poruszania głową.

Rozdzielczość

Jaką rozdzielczość wybrać?

Parametr, który odpowiada za szczegółowość obrazu. Mamy do dyspozycji 

  • Full HD (1920 x 1080) – najbardziej powszechne rozwiązanie, przystępne cenowo, które dobrze sprawdza się w przypadku monitorów poniżej 25 cali,
  • QHD (2560 x 1440) – dedykowana przede wszystkim dla monitorów od 27 cali wzwyż; będą z niej zadowoleni użytkownicy, potrzebujący większego obszaru roboczego i szczegółowości obrazu,
  • 4K Ultra HD (3180 x 2160) – oferta dla grafików i bardzo wymagających graczy, która przedstawia bardzo duży obszar roboczy do wykorzystania.
Ella Don/Unsplash

Wybór matrycy monitora do gier

Do wyboru mamy następujące rodzaje matryc:

  • TN – obecnie podstawowy rodzaj matrycy wykorzystywany w monitorach; szybki czas reakcji i nieduże opóźnienia w wyświetlaniu obrazu, to jej atut nawet w niedrogich monitorach, odświeżanie na poziomie 144 Hz również uchodzi za wystarczające. Wadą jest gorsze odwzorowanie kolorów i wąskie kąty widzenia,
  • IPS – technologia zaczerpnięta z ekranów telewizorów daje możliwość lepszego odwzorowania kolorów i szerokie kąty widzenia. Do wad należy niższa częstotliwość odświeżania i gorszy czas reakcji,
  • VA – pośrednie rozwiązanie, które łączy zalety matryc IPS i TN. Coraz bardziej popularne. 

Inne ważne parametry 

Przemyślany zakup monitora gamingowego koniecznie musi być poprzedzony analizą parametrów takich jak:

  • częstotliwość odświeżania – odświeżanie obrazu w przypadku monitora do gier to przynajmniej 75 Hz. Oczywiście im nowocześniejsza i bardziej wymagająca sprzętowo gra, tym częstotliwość odświeżania powinna być większa – najlepiej 120 Hz,
  • synchronizacja obrazu – technologie synchronizacji odpowiadają za płynne wyświetlanie obrazu na ekranie; do wyboru oferuje się FreeSync, AMD, Nvidia, G-Sync,
  • czas reakcji – komfortowa gra zwykle zaczyna się od wartości tego parametru na poziomie 5 ms, chociaż nowoczesne monitory oferują nawet 1 ms, 
  • dodatkowe funkcje – np. funkcja 3D pozwalająca na granie w gry przystosowane do obrazu 3D lub technologia HDR, której zastosowanie przekłada się na żywsze i głębsze kolory. 

Jaki monitor gamingowy wybrać? Propozycje w różnych przedziałach cenowych

Tanie monitory gamingowe – do 1000 zł

  • Acer Nitro VG240YBMIIX czarny – ok. 600 zł;
  • LG 24” 24MK430H-B – ok. 620 zł;
  • HP 25Mx – ok. 900 zł.

Średniej ceny monitory dla graczy – od 1000 do 2000 zł

  • AOC 27G2U – ok. 1000 zł;
  • LG 27GL63T-B HDR10 – ok. 1050 zł;
  • LG 27GL83A-B – ok. 1850 zł.

Droższe monitory gamingowe – powyżej 2000 zł

  • LG 31,5″ 32GK850F-B – ok. 2150 zł;
  • iiyama G-Master GB3461WQSU Red Eagle – ok. 2200 zł;
  • ASUS ROG Strix XG32VC – ok. 2500 zł;
  • AOC AGON AG352UCG6 – ok. 3800 zł.

Fot. Florian Olivo/Unsplash

Historyk oraz ekonomista, kończy doktorat. Zajmuje się copywritingiem, bo ceni sobie kreatywną pracę, niezależność oraz jest ciekawy świata. Tworzy artykuły dla ogólnopolskich tytułów – najczęściej o tematyce biznesu i kultury, ale też życia codziennego. Jego pasje to ekologiczne rozwiązania, zwierzęta i prace w ogrodzie.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Moto&tech

Nauka jazdy: jak poprawnie wykonać parkowanie przodem i tyłem?

Nie tak trudne, jak myślisz! Parkowanie stanie się proste, potrzebny jest tylko trening.

Avatar

Opublikowany

w dniu

Przez

JESHOOTS.com/pexels.com

Parkowanie jest przez wielu uważane za najtrudniejszy element nauki jazdy. Jednak przy odrobinie treningu, wyczucia i wiedzy teoretycznej nawet ten pozornie skomplikowany element stanie się prostym, intuicyjnym manewrem. Wystarczy poznać kilka prostych trików i wyćwiczyć ruchy kierownicą.

Parkowanie prostopadłe przodem – łatwiejsze niż myślisz

Sytuacja jest prosta – dwa samochody a pomiędzy nimi miejsce, które chcesz zająć, więc kierujesz przód samochodu w stronę wnętrza miejsca parkingowego. Parkowanie przodem nieco utrudnia wyjazd, bowiem jest wymagana nawracanie. Najlepiej, jeśli masz możliwość, wjechać na miejsce parkingowe tyłem, czym również zajmiemy się w niniejszym artykule. Rozumiemy jednak, że początkujący kierowcy wolą zacząć od tego bardziej intuicyjnie wyglądającego manewru.

Przede wszystkim ustaw się w znacznej odległości od linii samochodu. Jeżeli masz możliwość, dobrze jest jechać przeciwnym pasem ruchu niż ten, przy którym znajduje się parking. Masz czas i ćwiczysz? Po prostu zawróć na tej samej drodze tak, aby mieć duże pole manewru. Gdy masz zamiar zaparkować, włącz kierunkowskaz w odpowiednią stronę i przekręć kierownicę. Wpasuj się przodem pomiędzy bryły samochodów stojących na parkingu. Tu przyda się duża odległość, bowiem pozwala ona na swobodny manewr kierownicą. Kiedy już uzyskasz odpowiednią pozycję, wyprostuj kierownicę i wjedź na miejsce parkingowe.

Jak zaparkować prostopadle tyłem? Ten manewr to podstawa na drodze

Z reguły parkowanie tyłem nie wymaga tak dużej odległości do manewrowania, jednak przy ćwiczeniach i tak warto wybrać jak największą. Zbliżając się do wybranego miejsca, pamiętaj, by włączyć kierunkowskaz. Następnie stań kawałek przed przestrzenią do parkowania, tak aby tył Twojego pojazdu znalazł się na wysokości połowy szerokości auta sąsiedniego. Włącz bieg wsteczny i rozpocznij cofanie. Gdy zaczniesz wchodzić tyłem pojazdu w przestrzeń prostopadłą do wolnego miejsca, zacznij skręcać. Kontroluj lusterka, a najlepiej odwróć głowę do tyłu i sprawdzaj, czy nie zbliżasz się zbytnio do żadnego z sąsiednich aut. Gdy Twoja pozycja będzie prostopadła do linii aut, wyprostuj kierownicę i wjedź autem w głąb miejsca parkingowego.

Parkowanie tyłem i przodem – co jeszcze warto wiedzieć?

Przede wszystkim przy obydwu rodzajach parkowania należy pamiętać o włączeniu odpowiedniego kierunkowskazu. Jeżeli parkujesz na miejscu, które znajduje się po przeciwnej stronie jezdni, upewnij się, że przekroczenie osi jezdni jest w tym miejscu dozwolone. Następnie zobacz, czy z naprzeciwka nie jedzie żaden samochód – to auto ma pierwszeństwo. Przy manewrowaniu, przed pełnym wprowadzeniem bryły samochodu na miejsce parkingowe, pilnuj swojego otoczenia i patrz, czy z boku nie nadjeżdżają samochody mogące sprawić Ci trudność.

Jeśli parkujesz prostopadle tyłem, może się zdarzyć, że bezpośrednio za Tobą jedzie auto. W takiej sytuacji zatrzymaj się na chwilę przed wybranym miejscem z włączonym odpowiednim kierunkowskazem – kierowca auta za Tobą rozpozna Twoje intencje i jeżeli jest to możliwe, wyminie Cię. Nie bój się też korekt. Czasami możesz zaparkować krzywo, źle wymierzysz wjazd w przestrzeń między autami. Taka sytuacja może potem utrudnić wyjazd Tobie lub samochodom zaparkowanym obok. W takiej sytuacji wsiądź do auta, wyjedź kawałek z miejsca i popraw swoją pozycję.

zdj. główne: JESHOOTS.com/pexels.com

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Na czym polega sip trunk?

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się nad wdrożeniem nowych technologii? Przeczytaj, czym jest protokół sip dla użytkowników firmowych.

Marta Marek

Opublikowany

w dniu

Przez

Sip trunk to nowa usługa dla przedsiębiorców, która umożliwia wielokanałowe transmitowanie głosu przy użyciu Internetu. Przeczytaj, na czym dokładnie polega protokół sip i jakie korzyści płyną z wdrożenia go do firmy.

Alternatywa dla klasycznej telefonii cyfrowej 

Technologia sip trunk umożliwia realizowanie wielu połączeń głosowych w tym samym czasie przy użyciu wirtualnego kanału. Konfiguracja konta SIP pozwala na zwiększenie puli numerów przydzielonych przez operatora, a w dłuższej perspektywie generuje większe oszczędności. Technologia może być alternatywą dla standardowej telefonii cyfrowej, która jest oparta o łącza ISDN PRA/BRA. Dużą zaletą sip trunk jest fakt, że wysoką jakość obsługi połączeń można bez trudu utrzymać na takim samym poziomie bez względu na niespodziewane wzrosty obciążenia infrastruktury telekomunikacyjnej. Wielokanałowe transmitowanie głosu przy użyciu Internetu pozwala na większą dostępność i skuteczność, zwłaszcza dla firm, które decydują się wejść na rynek międzynarodowy.

Cechy protokołu SIP dla firm

Usługa tego typu jest skierowana zarówno do małych, średnich jak i dużych przedsiębiorstw, w tym także międzynarodowych koncernów i korporacji. Przede wszystkim protokół sip jest elastyczny i dostosowany do konfiguracji w zależności od potrzeb przedsiębiorstwa. Firma, która zdecyduje się na wdrożenie tego protokołu, może dostosować liczbę i rodzaj połączeń, które będą realizowane. Korzystanie z usługi odbywa się za pomocą łącza internetowego, co gwarantuje wysoką prędkość transmisji danych i możliwość korzystania z niej zarówno w biurze, jak i we wszystkich innych miejscach z dostępem do Internetu. Rozwiązanie świetnie sprawdzi się dla firm, które umożliwiają pracownikom pracę zdalną lub wysyłają zatrudnionych na delegacje. Łatwość uruchomienia i obsługi tego łącza, stabilny sygnał oraz możliwość nagrywania połączeń przemawiają za wdrożeniem tej usługi. Ponadto przedsiębiorcy cenią sobie możliwość rozbudowy kanałów z numerami stacjonarnymi o numery komórkowe oraz zagraniczne.

Koszty i bezpieczeństwo usługi

Wdrożenie technologii sip wymaga poniesienia opłaty abonamentowej, ale ze względu na dużą liczbę kanałów często jest opłacane bardziej niż klasyczna telefonia komórkowa. Stworzenie efektownej infolinii może przełożyć się na lepsze kontakty biznesowe z zagranicznymi klientami, a tym samym na potencjalny wzrost rozpoznawalności marki i sprzedaży produktów lub usług. Jeśli chodzi o aspekty bezpieczeństwa, to połączenia wykonywane za pośrednictwem usługi sip mogą przechodzić przez tunel VPN pomiędzy firmą a operatorem, a także być dodatkowo szyfrowane na wydzielonym łączu przez dostawcę usługi. 

Fot.: Julian Hochgesang/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Automatyczna czy manualna skrzynia biegów – wady i zalety

„Automat” czy „manual”? Czy któraś skrzynia biegów jest lepsza czy może wszystko zależy od osobistych preferencji kierowcy? Poznaj wady i zalety obu rozwiązań, zanim podejmiesz decyzję w kwestii zakupu auta!

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Hidde van Esch/unsplash.com

Wśród kierowców nie ucichają spory na temat tego, co lepsze: automatyczna czy manualna skrzynia biegów. Zwolennicy tradycyjnych rozwiązań narzekają na automatyczną przekładnię, dowodząc, że nie ma nic lepszego ponad „manual”. Inni znów chwalą sobie wygodę „automatu” i zarzekają się, że nigdy nie wrócą do ręcznej skrzyni biegów. Tak jak w każdym sporze, każda ze strony ma po troszę rację. My postaramy się przedstawić Ci rzeczowo plusy i minusy obu rozwiązań. 

Manualna skrzynia biegów – zalety

Możliwość wykorzystania pełnej dynamiki silnika

Na ręcznej skrzyni biegów możesz od razu rozpędzić swoje auto do najwyższej prędkości. Klasyczny automat przy określonych obrotach zaczyna przełączać biegi, dlatego większą dynamikę jazdy zapewnia manualna skrzynia biegów.

Niższe zużycie paliwa

Przy sprawnej zmianie biegów, a także umiejętności jazdy na biegu jałowym możesz zaoszczędzić sporo na paliwie. Takich korzyści nie da automatyczna skrzynia biegów, w której odradza się nawet wrzucanie luzu w czasie jazdy.

Niższe zużycie oleju

Każda skrzynia biegów potrzebuje specjalnego płynu. Przekładnia automatyczna wymaga od 6 do 10 litrów oleju, a mechaniczna – około 3 litrów.

Manualna skrzynia biegów – wady

Komfort jazdy

Pierwszym minusem ręcznej skrzyni biegów jest niższy komfort jazdy, który odczuwają przede wszystkim początkujący kierowcy. Szczególnie trudno im wychodzi manewr ruszania z miejsca, a także jazda pod górkę.

Sprzęgło

Mało dynamiczny i płynny sposób prowadzenia pojazdu może doprowadzić do spalenia sprzęgła. I ta uwaga dotyczy przede wszystkim niedoświadczonych kierowców. A wymiana sprzęgła to już kosztowna naprawa, której kierowcy automatów z definicji nie muszą się obawiać.

Żywotność silnika

Niższa żywotność silnika w autach z mechaniczną skrzynią biegów wynika z tego, że ich kierowcy łatwo dopuszczają do jego przegrzania, zwłaszcza gdy lubią szybką jazdę.

Automatyczna skrzynia biegów – zalety

Różna dynamika

Podczas gdy klasyczny automat z hydrokinetycznym sprzęgłem faktycznie mocno ogranicza osiągi samochodu, automatyczne przekładnie dwusprzęgłowe typu DSG osiągają lepsze wyniki w porównaniu z manualną skrzynią biegów. W czasie jazdy na takim automacie włączone są dwa biegi naraz, co sprawia, że zmiana biegu na wyższy lub niższy dokonuje się bardzo szybko.

Różne zużycie paliwa

Klasyczny automat faktycznie zużywa więcej paliwa, ale nowsze modele czy przekładnie zużywają go znacznie mniej niż ręczne skrzynie biegów.

Płynność jazdy

Automatyczna skrzynia biegów to wyższy komfort jazdy. Nawet niedoświadczony kierowca może spokojnie, bez nerwów i tzw. kangurka ruszyć z miejsca, bez stwarzania ryzyka na drodze.

Dłuższa żywotność silnika i przekładni

Automatyczne skrzynie biegów bardziej kontrolują obroty i chronią silnik przed przegrzaniem.

Automatyczna skrzynia biegów – wady

Jak już zauważono wyżej, samochód z klasycznym automatem rozpędza się wolniej niż pojazd z manualną skrzynią biegów. Klasyczny posiada też tylko cztery biegi i zużywa więcej paliwa niż ręczna skrzynia biegów. Wszystkie modele, zarówno te nowsze, jak i starsze, wymagają więcej oleju przekładniowego. 

Niewątpliwym minusem samochodów z automatem jest też ich wyższa cena. Dużo wyższe są też koszty eksploatacji i naprawy automatycznej skrzyni biegów, a trzeba wiedzieć, że według statystyk manualne skrzynie biegów psują się znacznie rzadziej.

Zdj. główne: Hidde van Esch/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Popularne