Connect with us

Moto&tech

Jak oszczędzać na paliwie?

Co zrobić, by zużywać mniej paliwa podczas jazdy? Oto kilka dobrych pomysłów.

Weronika Misiuk

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Oszczędność paliwa jest nie tylko przydatna w sytuacji dużych wahań cen surowców, co przekłada się na stan naszego portfela, ale też przyjazna dla środowiska. Zaoszczędzić możemy na sposobie eksploatacji pojazdu, ale nie tylko w ten sposób zużyjemy mniej paliwa. Oto kilka podpowiedzi.

Stan sprzętu i działające systemy

Trudno jest mówić o oszczędzaniu paliwa wtedy, gdy zwiększonemu zużyciu sprzyja zły stan techniczny samochodu. Nie chodzi tutaj tylko o wybór możliwie najtańszej opcji, jeśli chodzi o rodzaj jednostki napędowej. W szczególności warto zadbać o poniższe elementy.

Ciśnienie w oponach

Nie ma ekonomicznej jazdy samochodem bez odpowiedniego ciśnienia w oponach. Niskie ciśnienie to gwarancja wyższego zużycia paliwa. Sekretem jest stosowanie się do zaleceń producenta w zakresie ekonomicznej jazdy. Oczywiście jazda na w pełni napompowanych oponach może być mniej przyjemna, ale będzie to kosztem wysokiego spalania paliwa. Optymalne ciśnienie to także gwarancja tego, że bieżnik będzie się zużywał w wolniejszym tempie. 

Oleje i filtry

Aby dopilnować mniejszego zużycia paliwa, trzeba również zadbać o stan płynów i filtrów. Brak dbałości o nie to przede wszystkim perspektywa znacznie szybszego zużycia się jednostki napędowej, ale też zwiększonego spalania. Zaleca się nawet, by przeglądy i wymiany były przeprowadzane częściej, niż powinno mieć to miejsce według zaleceń producenta.

Fot. Erik MClean/Pexels

Bagażnik

Im większa masa samochodu, tym wyższy poziom spalania. Najprostszym sposobem na jej ograniczenie jest przegląd wszystkiego, co mamy w bagażniku. Jeszcze gorzej ma się sprawa z bagażnikami dachowymi, które zwiększają opór powietrza w trakcie jazdy. Szacuje się, że na autostradzie ciężar i kształt bagażnika mogą zwiększyć zużycie paliwa nawet o ⅕. 

Klimatyzacja i inne systemy

Chociaż posiadamy w aucie klimatyzację, podgrzewane fotele i inne ciekawe gadżety, to korzystajmy z nich w rozważny sposób. Każde spośród takich udogodnień wpływa niekorzystnie na zużycie paliwa. Nie chodzi o to, żeby w trakcie niezwykle parnego dnia wręcz „gotować się” podczas jazdy samochodem, ale z klimatyzacji powinniśmy korzystać tylko w razie konieczności. Nie musi też pracować na najwyższych obrotach. 

Ekonomiczna jazda samochodem

Ważne jest też to, żeby umiejętnie zachowywać się podczas jazdy samochodem. Zmniejszymy zużycie paliwa między innymi wtedy, gdy wyłączamy silnik podczas dłuższego postoju. W nowszych autach jest to łatwiejsze dzięki wpływającym na oszczędność systemom „start/stop”. Ma to znaczenie zwłaszcza wtedy, kiedy zdarzy nam się na dłuższy czas utknąć w korku. Sugeruje się też hamowanie silnikiem, zwłaszcza podczas zjazdu ze wzniesień. Dodatkowo mamy okazję do oszczędzenia np. klocków hamulcowych. Ma to uzasadnienie przede wszystkim w przypadku silników z wtryskiem paliwa, gdzie nie jest ono wtedy dawkowane do jednostki napędowej. Co jeszcze warto zrobić? Zaleca się jazdę po równym terenie na możliwie najwyższym biegu, gdy obroty są możliwie niskie. Obroty zwiększamy dopiero wtedy, gdy auto wjeżdża pod górkę. Warto w końcu tankować paliwo najwyższej jakości.

Przewidywanie na trasie 

Oszczędność paliwa zaczyna się jednak jeszcze zanim ruszymy autem z parkingu. Odpowiednie planowanie naszych aktywności jest kluczem do tego, żeby zużywać go mniej. Warto w miarę możliwości unikać szczególnie jazdy po mieście w godzinach szczytu, które wyjątkowo sprzyjają zużywaniu paliwa. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wybór warunków, które sprzyjają płynnej jeździe.

Rozważne użytkowanie samochodu 

Warto jednak podkreślić, że oszczędzanie na paliwie to przede wszystkim rozważne korzystanie z samego samochodu. Trzeba rozważyć to, czy lepszym wyjściem nie będzie np. wykupienie „sieciówki” i codzienne dojazdy do pracy komunikacją miejską. Niekoniecznie musimy też wsiadać do auta wtedy, gdy wybieramy się rano po podstawowe zakupy, do sklepu mamy zaś kilkaset metrów. Spacer będzie nie tylko bezwzględnie sprzyjał oszczędności paliwa, ale też doskonale wpłynie na nasze zdrowie.

Fot. andreas160578/Pixabay

Jest absolwentką dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz animacji kultury. Współpracowała m.in. z Grupą Wirtualna Polska oraz Grupą Eurozet. Posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu tekstów o tematyce lifestylowej.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Moto&tech

Nauka jazdy: jak poprawnie wykonać parkowanie przodem i tyłem?

Nie tak trudne, jak myślisz! Parkowanie stanie się proste, potrzebny jest tylko trening.

Avatar

Opublikowany

w dniu

Przez

JESHOOTS.com/pexels.com

Parkowanie jest przez wielu uważane za najtrudniejszy element nauki jazdy. Jednak przy odrobinie treningu, wyczucia i wiedzy teoretycznej nawet ten pozornie skomplikowany element stanie się prostym, intuicyjnym manewrem. Wystarczy poznać kilka prostych trików i wyćwiczyć ruchy kierownicą.

Parkowanie prostopadłe przodem – łatwiejsze niż myślisz

Sytuacja jest prosta – dwa samochody a pomiędzy nimi miejsce, które chcesz zająć, więc kierujesz przód samochodu w stronę wnętrza miejsca parkingowego. Parkowanie przodem nieco utrudnia wyjazd, bowiem jest wymagana nawracanie. Najlepiej, jeśli masz możliwość, wjechać na miejsce parkingowe tyłem, czym również zajmiemy się w niniejszym artykule. Rozumiemy jednak, że początkujący kierowcy wolą zacząć od tego bardziej intuicyjnie wyglądającego manewru.

Przede wszystkim ustaw się w znacznej odległości od linii samochodu. Jeżeli masz możliwość, dobrze jest jechać przeciwnym pasem ruchu niż ten, przy którym znajduje się parking. Masz czas i ćwiczysz? Po prostu zawróć na tej samej drodze tak, aby mieć duże pole manewru. Gdy masz zamiar zaparkować, włącz kierunkowskaz w odpowiednią stronę i przekręć kierownicę. Wpasuj się przodem pomiędzy bryły samochodów stojących na parkingu. Tu przyda się duża odległość, bowiem pozwala ona na swobodny manewr kierownicą. Kiedy już uzyskasz odpowiednią pozycję, wyprostuj kierownicę i wjedź na miejsce parkingowe.

Jak zaparkować prostopadle tyłem? Ten manewr to podstawa na drodze

Z reguły parkowanie tyłem nie wymaga tak dużej odległości do manewrowania, jednak przy ćwiczeniach i tak warto wybrać jak największą. Zbliżając się do wybranego miejsca, pamiętaj, by włączyć kierunkowskaz. Następnie stań kawałek przed przestrzenią do parkowania, tak aby tył Twojego pojazdu znalazł się na wysokości połowy szerokości auta sąsiedniego. Włącz bieg wsteczny i rozpocznij cofanie. Gdy zaczniesz wchodzić tyłem pojazdu w przestrzeń prostopadłą do wolnego miejsca, zacznij skręcać. Kontroluj lusterka, a najlepiej odwróć głowę do tyłu i sprawdzaj, czy nie zbliżasz się zbytnio do żadnego z sąsiednich aut. Gdy Twoja pozycja będzie prostopadła do linii aut, wyprostuj kierownicę i wjedź autem w głąb miejsca parkingowego.

Parkowanie tyłem i przodem – co jeszcze warto wiedzieć?

Przede wszystkim przy obydwu rodzajach parkowania należy pamiętać o włączeniu odpowiedniego kierunkowskazu. Jeżeli parkujesz na miejscu, które znajduje się po przeciwnej stronie jezdni, upewnij się, że przekroczenie osi jezdni jest w tym miejscu dozwolone. Następnie zobacz, czy z naprzeciwka nie jedzie żaden samochód – to auto ma pierwszeństwo. Przy manewrowaniu, przed pełnym wprowadzeniem bryły samochodu na miejsce parkingowe, pilnuj swojego otoczenia i patrz, czy z boku nie nadjeżdżają samochody mogące sprawić Ci trudność.

Jeśli parkujesz prostopadle tyłem, może się zdarzyć, że bezpośrednio za Tobą jedzie auto. W takiej sytuacji zatrzymaj się na chwilę przed wybranym miejscem z włączonym odpowiednim kierunkowskazem – kierowca auta za Tobą rozpozna Twoje intencje i jeżeli jest to możliwe, wyminie Cię. Nie bój się też korekt. Czasami możesz zaparkować krzywo, źle wymierzysz wjazd w przestrzeń między autami. Taka sytuacja może potem utrudnić wyjazd Tobie lub samochodom zaparkowanym obok. W takiej sytuacji wsiądź do auta, wyjedź kawałek z miejsca i popraw swoją pozycję.

zdj. główne: JESHOOTS.com/pexels.com

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Na czym polega sip trunk?

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się nad wdrożeniem nowych technologii? Przeczytaj, czym jest protokół sip dla użytkowników firmowych.

Marta Marek

Opublikowany

w dniu

Przez

Sip trunk to nowa usługa dla przedsiębiorców, która umożliwia wielokanałowe transmitowanie głosu przy użyciu Internetu. Przeczytaj, na czym dokładnie polega protokół sip i jakie korzyści płyną z wdrożenia go do firmy.

Alternatywa dla klasycznej telefonii cyfrowej 

Technologia sip trunk umożliwia realizowanie wielu połączeń głosowych w tym samym czasie przy użyciu wirtualnego kanału. Konfiguracja konta SIP pozwala na zwiększenie puli numerów przydzielonych przez operatora, a w dłuższej perspektywie generuje większe oszczędności. Technologia może być alternatywą dla standardowej telefonii cyfrowej, która jest oparta o łącza ISDN PRA/BRA. Dużą zaletą sip trunk jest fakt, że wysoką jakość obsługi połączeń można bez trudu utrzymać na takim samym poziomie bez względu na niespodziewane wzrosty obciążenia infrastruktury telekomunikacyjnej. Wielokanałowe transmitowanie głosu przy użyciu Internetu pozwala na większą dostępność i skuteczność, zwłaszcza dla firm, które decydują się wejść na rynek międzynarodowy.

Cechy protokołu SIP dla firm

Usługa tego typu jest skierowana zarówno do małych, średnich jak i dużych przedsiębiorstw, w tym także międzynarodowych koncernów i korporacji. Przede wszystkim protokół sip jest elastyczny i dostosowany do konfiguracji w zależności od potrzeb przedsiębiorstwa. Firma, która zdecyduje się na wdrożenie tego protokołu, może dostosować liczbę i rodzaj połączeń, które będą realizowane. Korzystanie z usługi odbywa się za pomocą łącza internetowego, co gwarantuje wysoką prędkość transmisji danych i możliwość korzystania z niej zarówno w biurze, jak i we wszystkich innych miejscach z dostępem do Internetu. Rozwiązanie świetnie sprawdzi się dla firm, które umożliwiają pracownikom pracę zdalną lub wysyłają zatrudnionych na delegacje. Łatwość uruchomienia i obsługi tego łącza, stabilny sygnał oraz możliwość nagrywania połączeń przemawiają za wdrożeniem tej usługi. Ponadto przedsiębiorcy cenią sobie możliwość rozbudowy kanałów z numerami stacjonarnymi o numery komórkowe oraz zagraniczne.

Koszty i bezpieczeństwo usługi

Wdrożenie technologii sip wymaga poniesienia opłaty abonamentowej, ale ze względu na dużą liczbę kanałów często jest opłacane bardziej niż klasyczna telefonia komórkowa. Stworzenie efektownej infolinii może przełożyć się na lepsze kontakty biznesowe z zagranicznymi klientami, a tym samym na potencjalny wzrost rozpoznawalności marki i sprzedaży produktów lub usług. Jeśli chodzi o aspekty bezpieczeństwa, to połączenia wykonywane za pośrednictwem usługi sip mogą przechodzić przez tunel VPN pomiędzy firmą a operatorem, a także być dodatkowo szyfrowane na wydzielonym łączu przez dostawcę usługi. 

Fot.: Julian Hochgesang/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Automatyczna czy manualna skrzynia biegów – wady i zalety

„Automat” czy „manual”? Czy któraś skrzynia biegów jest lepsza czy może wszystko zależy od osobistych preferencji kierowcy? Poznaj wady i zalety obu rozwiązań, zanim podejmiesz decyzję w kwestii zakupu auta!

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Hidde van Esch/unsplash.com

Wśród kierowców nie ucichają spory na temat tego, co lepsze: automatyczna czy manualna skrzynia biegów. Zwolennicy tradycyjnych rozwiązań narzekają na automatyczną przekładnię, dowodząc, że nie ma nic lepszego ponad „manual”. Inni znów chwalą sobie wygodę „automatu” i zarzekają się, że nigdy nie wrócą do ręcznej skrzyni biegów. Tak jak w każdym sporze, każda ze strony ma po troszę rację. My postaramy się przedstawić Ci rzeczowo plusy i minusy obu rozwiązań. 

Manualna skrzynia biegów – zalety

Możliwość wykorzystania pełnej dynamiki silnika

Na ręcznej skrzyni biegów możesz od razu rozpędzić swoje auto do najwyższej prędkości. Klasyczny automat przy określonych obrotach zaczyna przełączać biegi, dlatego większą dynamikę jazdy zapewnia manualna skrzynia biegów.

Niższe zużycie paliwa

Przy sprawnej zmianie biegów, a także umiejętności jazdy na biegu jałowym możesz zaoszczędzić sporo na paliwie. Takich korzyści nie da automatyczna skrzynia biegów, w której odradza się nawet wrzucanie luzu w czasie jazdy.

Niższe zużycie oleju

Każda skrzynia biegów potrzebuje specjalnego płynu. Przekładnia automatyczna wymaga od 6 do 10 litrów oleju, a mechaniczna – około 3 litrów.

Manualna skrzynia biegów – wady

Komfort jazdy

Pierwszym minusem ręcznej skrzyni biegów jest niższy komfort jazdy, który odczuwają przede wszystkim początkujący kierowcy. Szczególnie trudno im wychodzi manewr ruszania z miejsca, a także jazda pod górkę.

Sprzęgło

Mało dynamiczny i płynny sposób prowadzenia pojazdu może doprowadzić do spalenia sprzęgła. I ta uwaga dotyczy przede wszystkim niedoświadczonych kierowców. A wymiana sprzęgła to już kosztowna naprawa, której kierowcy automatów z definicji nie muszą się obawiać.

Żywotność silnika

Niższa żywotność silnika w autach z mechaniczną skrzynią biegów wynika z tego, że ich kierowcy łatwo dopuszczają do jego przegrzania, zwłaszcza gdy lubią szybką jazdę.

Automatyczna skrzynia biegów – zalety

Różna dynamika

Podczas gdy klasyczny automat z hydrokinetycznym sprzęgłem faktycznie mocno ogranicza osiągi samochodu, automatyczne przekładnie dwusprzęgłowe typu DSG osiągają lepsze wyniki w porównaniu z manualną skrzynią biegów. W czasie jazdy na takim automacie włączone są dwa biegi naraz, co sprawia, że zmiana biegu na wyższy lub niższy dokonuje się bardzo szybko.

Różne zużycie paliwa

Klasyczny automat faktycznie zużywa więcej paliwa, ale nowsze modele czy przekładnie zużywają go znacznie mniej niż ręczne skrzynie biegów.

Płynność jazdy

Automatyczna skrzynia biegów to wyższy komfort jazdy. Nawet niedoświadczony kierowca może spokojnie, bez nerwów i tzw. kangurka ruszyć z miejsca, bez stwarzania ryzyka na drodze.

Dłuższa żywotność silnika i przekładni

Automatyczne skrzynie biegów bardziej kontrolują obroty i chronią silnik przed przegrzaniem.

Automatyczna skrzynia biegów – wady

Jak już zauważono wyżej, samochód z klasycznym automatem rozpędza się wolniej niż pojazd z manualną skrzynią biegów. Klasyczny posiada też tylko cztery biegi i zużywa więcej paliwa niż ręczna skrzynia biegów. Wszystkie modele, zarówno te nowsze, jak i starsze, wymagają więcej oleju przekładniowego. 

Niewątpliwym minusem samochodów z automatem jest też ich wyższa cena. Dużo wyższe są też koszty eksploatacji i naprawy automatycznej skrzyni biegów, a trzeba wiedzieć, że według statystyk manualne skrzynie biegów psują się znacznie rzadziej.

Zdj. główne: Hidde van Esch/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Popularne