Connect with us

Moto&tech

Instalacja LPG w samochodzie – czy warto?

Czy opłaca się instalować LPG w samochodzie? Oto argumenty zwolenników i przeciwników.

Kamil Michaluk

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

W warunkach ciągle rosnących cen paliw wielu kierowców zastanawia się nad założeniem w swoim samochodzie instalacji LPG. Ci, którzy już ją posiadają, zachwalają takie rozwiązanie jako bardzo ekonomiczne i wygodne. Jak jest naprawdę? Kiedy zwraca się koszt takiej procedury? 

Instalacja LPG w samochodzie – dla kogo?

Instalacje LPG od lat cieszą się popularnością wśród kierowców. Jednak jest to wciąż dość kontrowersyjny temat, który wzbudza wiele emocji wśród użytkowników pojazdów. Bez wątpienia posiadanie takiej instalacji znacząco wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji auta – zwłaszcza jego tankowania. Sceptycy jednak wysuwają argumenty dotyczące bezpieczeństwa użytkowania tej instalacji, a także konieczności dokonywania okresowych przeglądów, które również pociągają za sobą dodatkowe wydatki. 

Kolejna kwestia dotyczy tego, w jakich autach zalecana jest taka instalacja, a w których nie. Kupując samochód z salonu, można wybrać model, który jest wyposażony w fabryczną instalację LPG. W takim wypadku nie ma wątpliwości co do bezpieczeństwa jej użytkowania. Schody zaczynają się w momencie, gdy chcemy dokonać montażu LPG w używanym kilkuletnim samochodzie. Musimy dokładnie sprawdzić, czy silnik, którym jest napędzane nasze auto, nadaje się do współpracy z nim, bo jak się okazuje, nie wszystkim jednostkom to służy.

Kiedy montaż instalacji naprawdę się opłaca?

Wielu kierowców zastanawia się, czy w ich przypadku montaż instalacji faktycznie będzie opłacalny. Nie oszukujmy się – jej wykonanie w renomowanym punkcie nie należy do tanich operacji. Nie zmienia to jednak faktu, że przy intensywnej jeździe inwestycja ta bardzo szybko się zwraca. 

Ile kosztuje instalacja?

Przyjmuje się, że założenie LPG to koszt około 3000 złotych. Jeśli posiadamy pojazd starszy niż 3-4 lata, a miesięcznie pokonujemy więcej niż kilkaset kilometrów, wówczas możemy mieć pewność, że taka instalacja bardzo szybko zwróci nam się, obniżając koszty paliwa (nawet przy stosunkowo niskim przebiegu średni czas potrzebny na zwrócenie się inwestycji to 12 miesięcy).

LPG a usterki w samochodzie

Sceptycy wskazują na to, że montaż LPG może doprowadzić do poważnych usterek, których usunięcie bywa kosztowne. Jednak nie do końca jest to prawda. Do uszkodzeń silnika w obecnych warunkach praktycznie nie dochodzi – chyba że zostanie nam zainstalowana nieodpowiednia instalacja gazowa, a do takich sytuacji może dojść, jeśli skorzystamy z usług szemranego mechanika. 

Innym argumentem przeciwko instalacji LPG są awarie związane z samą instalacją, które owszem zdarzają się, jednak koszt ich usunięcia jest niewspółmiernie niski w stosunku do oszczędności, jakie przynosi jej posiadanie. Jedynym trudnym do zbicia argumentem przemawiającym przeciw jest rosnąca cena gazu. Z tym trudno dyskutować, jednak wydaje się, że różnica między ceną paliw tradycyjnych a LPG wciąż jest na tyle duża, że trudno wyobrazić sobie sytuację, w której benzyna byłaby równie opłacalna co LPG.

Fot. Johannes Rapprich/Pexels

Modele, które najlepiej współpracują z instalacją LPG

Instalacje LPG funkcjonują w świecie motoryzacyjnym nie od dziś, a jak wiadomo, dzięki doświadczeniu można zweryfikować, w jakich warunkach najlepiej się sprawdzają. Poniżej przedstawiamy kilka modeli pojazdów, którym taka współpraca wychodzi najlepiej, a kierowcy jedynie korzystają na wyposażeniu samochodu w LPG.

  • Dacia Logan II (2012-2020)

Kierowcy z powodzeniem montują instalację w pojazdach z silnikami 1.2/75 KM i 0.9 TCe/90 KM. Obie można znaleźć na rynku wtórnym z instalacjami fabrycznymi. Cechuje je stosunkowo mała awaryjność, a także niskie koszty napraw.  Zawór do tankowania LPG w Loganach można schować pod klapką wlewu paliwa. 

  • Fiat Bravo II (2007-2014)

Fiaty to wciąż popularne samochody na polskich drogach. Wersja z silnikiem 1.4 doskonale nadaje się do wykonania instalacji LPG. Sprawdza się również ta w wersji z turbodoładowaniem. Dodatkową zaletą są niskie koszty eksploatacji Fiata Bravo.

  • Opel Astra IV (2009-2016)

Ople można bardzo często spotkać na polskich drogach, zarówno te, które posiadają fabryczne LPG, jak i te wykonane prywatnie. Turbodoładowany silnik benzynowy 1.4 doskonale współpracuje z instalacją gazową, jest nisko awaryjny i stosunkowo tani w utrzymaniu. 

Fot. Dhruv Singh/Unsplash

Historyk oraz ekonomista, kończy doktorat. Zajmuje się copywritingiem, bo ceni sobie kreatywną pracę, niezależność oraz jest ciekawy świata. Tworzy artykuły dla ogólnopolskich tytułów – najczęściej o tematyce biznesu i kultury, ale też życia codziennego. Jego pasje to ekologiczne rozwiązania, zwierzęta i prace w ogrodzie.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Moto&tech

Jak dbać o silnik?

Silnik jest sercem samochodu, czyli jego najbardziej kluczową i niezbędną częścią. Radzimy, jak dbać o silnik auta, by przez długie lata pracował bez zarzutu.

Aleksandra Nowak

Opublikowany

w dniu

Silnik to serce każdego pojazdu, dlatego, by jak najbardziej przedłużyć żywotność auta, należy odpowiednio o niego dbać. Bez sprawnego silnika auto nie ruszy z miejsca, dlatego należy dbać o niego w szczególny sposób. Sprawdź, jak utrzymać silnik swojego pojazdu w jak najlepszej kondycji przez wiele lat.   

Dobrej jakości olej silnikowy   

Absolutną podstawą, jeśli chodzi o pielęgnację silnika samochodowego czy motocyklowego, jest inwestycja w najwyższej jakości olej silnikowy. Każdy mechanizm, a w tym właśnie silnik, do prawidłowej pracy potrzebuje filmu olejowego, czyli cienkiej warstwy oleju pokrywającej wszystkie metalowe elementy. Taka powłoka umożliwia bezproblemową pracę przesuwających się względem siebie części i niweluje ścieranie elementów. Brak lub niedobór tej warstwy powoduje szybsze zużywanie się poszczególnych części systemu i może doprowadzić nawet do zatarcia silnika. Wybór oleju silnikowego o odpowiednich parametrach jest kluczowy. Musi on zapewniać dobry poślizg, by generować jak najmniej oporu oraz dbać o rozruch silnika i jego prawidłową kompresję. Oleje silnikowe Liqui Moly to doskonały wybór dla większości aut. Oprócz zapewnienia lubrykacji, olej wpływa również na rozkład temperatur, co ma duży wpływ na żywotność silnika. 

Oleje silnikowe nie są uniwersalne i nie można używać tego samego produktu do każdego rodzaju pojazdu. Oleje motocyklowe Liqui Moly są opracowane specjalnie pod potrzeby jednośladów i doskonale współpracują z silnikami motocykli. Pojazdy jednośladowe nie tylko pracują w nieco inny sposób, lecz także są inaczej użytkowane. Z tego powodu w pracy silnika muszą zachodzić istotne zmiany, przez które nie każdy olej silnikowy jest z nim kompatybilny.   

Dodatki do oleju silnikowego  

Aby wesprzeć pracę silnika i jeszcze bardziej podnieść efektywność oleju, możesz stosować w swoim aucie dodatki do oleju silnikowego Liqui Moly. Różnego rodzaju preparaty mieszane z olejem silnikowym sprawiają, że lubrykacja jest jeszcze lepsza, a ochrona części układu silnika skuteczniej chronione. Dodatki podnoszą jakość i efektywność oleju silnikowego, mogą także pomóc dopasować go lepiej pod potrzeby konkretnego pojazdu. Ponadto efekty stosowania wielu preparatów podnoszą skuteczność innych środków i przedłużają żywotność części samochodowych, a przez to samego pojazdu.  

Nie tylko chemia   

Stosowanie dobrej jakości płynów eksploatacyjnych w aucie to jedno, jednak bez prowadzenia samochodu w ekonomiczny i zdrowy sposób, silnik długo nie posłuży. Podczas jazdy staraj się jak najoszczędniej eksploatować silnik. W porę zmieniaj biegi, hamuj i rozpędzaj się z bezpieczny dla samochodu sposób i unikaj tak zwanego “żyłowania” silnika. Wszystkie te czynności sprawiają, że części szybciej się zużywają i psują, dlatego warto ich unikać dla dobra swojego auta i portfela.  

Fot.: Damir Kopezhanov/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Pierwsze oznaki korozji na aucie – co należy zrobić?

Zauważyłeś na aucie pierwsze oznaki korozji? Jeśli tak, musisz jak najszybciej podjąć kroki, które zapobiegną dalszemu rozprzestrzenieniu się rdzy! Co zrobić, by zatrzymać rozwój korozji? Przeczytaj!

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Dan Gold/unsplash.com

Korozja to zjawisko, przed którym trudno uchronić jakikolwiek samochód. O ile zapobiec samemu pojawieniu się rdzy nie możemy, o tyle dość łatwo zatrzymać jej rozwój. W jaki sposób? O tym przeczytasz w naszym materiale!

Korozja – skąd się bierze?

Powody, dla których na samochodzie pojawia się rdza, w większości przypadków są takie same i mają bezpośredni związek z aktywną eksploatacją samochodu, niewłaściwym przechowywaniem auta i tak dalej. Do głównych przyczyn pojawienia się korozji można zaliczyć uszkodzenie karoserii, skoki temperatur, brak zabezpieczenia antykorozyjnego czy obfite opady. Korozja może być też skutkiem nadmiernego kontaktu karoserii ze środkami chemicznymi, z pomocą których utrzymywany jest dobry stan dróg w mieście. Na szczęście istnieje kilka skutecznych sposobów na powstrzymanie podstępnej rdzy, po które możesz sięgnąć.

Papier ścierny

Jeśli masz do czynienia z pierwszymi nalotami rdzy, warto od razu zabrać się do ich usunięcia. W tym celu zeszlifuj rdzę papierem ściernym albo drucianą szczotką. Warstwę skorodowanego lakieru usuwaj do momentu pojawienia się czystej blachy. Następnie wypełnij uszkodzony obszar karoserii matą, żywicą i utwardzaczem (wchodzą w skład specjalnych zestawów naprawczych). Gdy całość wyschnie, możesz przejść do malowania.

Folia ochronna

Taśma czy folia ochronna może pomóc kierowcy dość łatwo powstrzymać korozję na dłuższy czas. Przyklejenie taśmy ochronnej w miejscu pojawienia się rdzy sprawi, że proces korozyjny nie będzie rozwijał się zbyt dynamicznie. Z tym zadaniem poradzi sobie nawet początkujący kierowca, który nie ma dużego doświadczenia w tuningu czy naprawie samochodu.

Taśma antykorozyjna

W razie wystąpienia pierwszych oznak korozji na karoserii możesz też wykorzystać taśmę antykorozyjną, którą wykorzystuje się także profilaktycznie, dla skutecznego zabezpieczenia wrażliwych powierzchni przed rdzą. Taśma antykorozyjna pozwoli zapobiec narastaniu rdzy. Choć produkt charakteryzuje się wysoką odpornością na wodę i wilgoć, będziesz musiał zadbać o ochronę zabezpieczonej powierzchni.

Olej antykorozyjny

Kolejny środek, który możesz wykorzystać do tego, by zatrzymać narastanie rdzy. Do tego celu lepiej jednak sięgnąć po dobrej jakości olej, który pozwoli Ci stworzyć swoistą warstwę ochronną i uodpornić auto na rdzę.

Szpachla antykorozyjna

Doskonałą ochronę przed rdzą zapewnia też szpachla antykorozyjna. Trzeba ją jednak nakładać bardzo starannie i ostrożnie, żeby nie powstały nieestetycznie wyglądające powierzchnie. Taka ochrona może zatrzymać na jakiś czas korozję. Musisz tylko pamiętać, by po nałożeniu szpachli antykorozyjnej eksploatować samochód nieco ostrożniej, chroniąc go przed ujemnym oddziaływaniem środowiska.

Powłoka katodowa

Można do niej zaliczyć na przykład cynkową blaszkę. Ochrona katodowa jest wykonana z metalu o wyższej aktywności niż metal chroniony. Taka powłoka pełni funkcję protektora – ulega korozji zamiast metalu chronionego, a przy tym chroni uszkodzoną już powierzchnię przed wilgocią, która jest głównym katalizatorem korozji.

zdj. główne: Dan Gold/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Moto&tech

Serwis auta przed zimą – o czym pamiętać?

Zima to bez wątpienia najbardziej wymagająca pora roku dla Twojego samochodu. Podpowiadamy więc, jak się do niej odpowiednio przygotować.

Aleksandra Michaliszyn

Opublikowany

w dniu

Regularne serwisowanie samochodu sprawia, że będzie on sprawny przez znacznie dłuższy czas. Co więc należy sprawdzić podczas serwisu auta zimą? Podpowiadamy, o jakich elementach należy pamiętać!

Dobre auto to przede wszystkim bezpieczne auto. A żeby rzeczywiście takie było, powinno być regularnie sprawdzane. Co więc warto sprawdzić w Twoim aucie podczas zimowego serwisu?

Sprawdź poziom płynów eksploatacyjnych

Pierwszym elementem, który należy sprawdzić podczas każdego serwisu samochodu, nie tylko podczas tego zimowego, są płyny eksploatacyjne. Jak sama nazwa wskazuje, zużywają się one z czasem, dlatego też należy je regularnie sprawdzać oraz wymieniać/dolewać. 

Jednym z najważniejszych płynów w samochodzie jest bez wątpienia płyn hamulcowy. Ma on ogromny wpływ na bezpieczeństwo na drodze, dlatego też należy regularnie go sprawdzać. Pamiętaj, że płyn ten ma właściwości higroskopijne, co może mieć spore znaczenie w okresie jesienno zimowym.

Ponadto należy także sprawdzić poziom i stan oleju silnikowego, płynu chłodniczego oraz oleju w skrzyni biegów.

Jeśli szukasz dobrej jakości płynów eksploatacyjnych lub innej chemii samochodowej, to koniecznie sprawdź sklep internetowy https://www.sklep.wekem.pl/

Zmiana opon na zimowe

Przed zimą koniecznie należy wymienić opony letnie na zimowe. Jeśli chcesz czuć się na drodze w pełni bezpiecznie, to pamiętaj, że zimowe opony powinny zostać założone, gdy temperatura spadnie w okolice 5-7 stopni Celsjusza. Co ważne, opony zimowe muszą mieć co najmniej 4 mm bieżnika oraz nie mogą starsze niż 5 lat. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że spełnią one wszystkie swoje funkcje. Mieszanka opon ulega bowiem stopniowemu stwardnieniu i po wielu latach może nie mieć już odpowiedniej miękkości, jaka charakteryzuje opony zimowe. 

Sprawdź akumulator 

Jako kierowca na pewno wiesz, że akumulator może się rozładować – a zima to pora roku, podczas której prawdopodobieństwo tego wydarzenia znacząco wzrasta. Pamiętaj, że bez sprawnego akumulatora niemożliwe będzie odpalenie silnika. Koniecznie więc sprawdź poziom jego naładowania oraz moc rozruchową, dzięki czemu unikniesz nieprzyjemnej niespodzianki pewnego zimowego poranka.

Fot.: christian buehner/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Popularne