Connect with us

Kariera i rozwój

Wypalenie zawodowe – jak sobie z nim radzić?

Czy wiesz jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym? Mamy na to kilka pomysłów.

Kamil Michaluk

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Wypalenie zawodowe należy postrzegać jako proces, który rozwija się powoli, następuje etapami. Często po bezwiednym przejściu obok pierwszych objawów, nie mamy już ani siły, ani motywacji do dalszej pracy. Każda czynność jest trudna i nie wróży sukcesów. Jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym?

Czym jest wypalenie zawodowe?

Według definicji przyjętej przez Christine Maslach z Uniwersytetu w Berkeley wypalenie zawodowe składa się z trzech czynników i stanowi ich kombinację: wyczerpania, cynizmu i nieskuteczności. Kolejność nie jest w tym przypadku losowa. Zaczyna się od tego, że długo jesteśmy zaangażowani w stresujące sytuacje i problemy w pracy. Zmęczenie ma charakter tak fizyczny, jak i psychiczny i przekłada się na brak ochoty do dalszych działań zawodowych. Kolejnym elementem jest narastanie cynicznego podejścia do wykonywania pracy i utrata entuzjazmu. W końcu dochodzi do osłabienia już zdobytych zdolności i umiejętności.

Jak wielkim problemem społecznym jest wypalenie zawodowe?

Według badań przeprowadzonych przez Gallupa nawet 23% pracowników często czuje wypalenie w życiu zawodowym, gdzie 44% odczuwa taki stan czasami. Harvard Business Review podaje z kolei, że co piąty pracownik jest zagrożony długotrwałym wypaleniem zawodowym. W konsekwencji jakość ich życia może pogorszyć się nie tylko w miejscu pracy i podczas jej wykonywania, ale i w życiu pozazawodowym. 

Strefa Zarządzania Uniwersytetu SWPS – Wypalenie zawodowe – jak sobie z nim radzić, Mateusz Banaszkiewicz

Jak radzić sobie z wypaleniem? Potrzeba oderwania się od problemów

Odpoczynek i relaks to silna broń w walce z wypaleniem zawodowym. Przede wszystkim warto dobrze się wysypiać, co jest wstępem do zachowania zdrowia i właściwej regeneracji. Nie można też zabierać pracy wciąż do domu i żyć nią przez 24 godziny na dobę. W przypadku, gdy akurat nasza praca nie przebiega wyłącznie poza domem, trzeba starać się tak rozłożyć obowiązki podczas dnia, aby całość zadań została wykonana na czas. Dom niech będzie miejscem odpoczynku i niech nie kojarzy się z mijającymi deadline’ami.

Warto wziąć kilka dni urlopu

Gdy już wyraźnie czujemy, że dopada nas wypalenie zawodowe, powinniśmy skorzystać z możliwości wzięcia urlopu. Bardzo często już dwa lub trzy dni przerwy sprawiają, że jesteśmy w stanie się zregenerować i ułożyć sobie wszystko w głowie na nowo. Niekiedy najlepszym wyjściem jest wspólny wypad z przyjaciółmi, jednak gdy nie możemy lub nie chcemy go zorganizować, możemy też sami zaszyć się gdzieś, aby odreagować.

W walce z wypaleniem pomaga hobby

Niektórym osobom zdarza się wciąż żyć tylko pracą, nie dlatego że zadania zawodowe zabierają mnóstwo czasu. Powodem jest brak ciekawego hobby, które byłoby w stanie wypełnić pustkę w grafiku po pracy. Zainteresowanie pomaga oderwać myśli od spraw zawodowych, odprężyć się i skupić na tym, co nas interesuje i sprawia przyjemność. Pamiętajmy, że nie musi to być od razu drogie hobby wymagające ogromnego zaangażowania i nakładów finansowych. Chodzi o to, aby skupiało naszą uwagę w przyjemny sposób. 

Poproś o radę przełożonego lub kolegi

Problemy, które możemy przeżywać w związku, związane z wypaleniem zawodowym, mogą być dość poważne. Warto zasięgnąć rady współpracowników, którzy przechodzili przez podobne kryzysy. Rozmowa z nimi może być skarbnicą wiedzy na temat tego, jak poradzić sobie z takimi trudnościami. Dodatkowo przełożony może nam pomóc inaczej rozłożyć obowiązki i zaplanować zadania, przez co będziemy w stanie wyrwać się z obciążającej monotonii. 

Postaw na sport

Uprawianie sportu również może pomóc w starciu z wypaleniem zawodowym. Nie tylko wpłyniemy dobrze na nasze zdrowie fizyczne, ale też dotlenimy mózg. Nie chodzi tutaj o jakieś ciężkie i wymagające dyscypliny. Zbawienny wpływ może mieć już codzienny spacer, który odbędziemy nieco szybszym krokiem.

Skorzystaj z pomocy coacha, trenera lub specjalisty

Life coaching lub zajęcia z radzenia sobie ze stresem to kolejne propozycje, które można wdrożyć, chcąc poradzić sobie z obciążeniami wynikającymi z zadań zawodowych. Pamiętajmy jednak, że wypalenie zawodowe może być początkiem długotrwałych problemów psychicznych. W sytuacji, gdy próbowało się przynajmniej kilku z wymienionych rad i nie ma pozytywnego skutku, należy udać się do psychologa lub psychoterapeuty. Ich pomoc może okazać się konieczna, nie bagatelizujmy problemów ze zdrowiem psychicznym. 

Fot. Andrea Piacquadio/Pexels

Historyk oraz ekonomista, kończy doktorat. Zajmuje się copywritingiem, bo ceni sobie kreatywną pracę, niezależność oraz jest ciekawy świata. Tworzy artykuły dla ogólnopolskich tytułów – najczęściej o tematyce biznesu i kultury, ale też życia codziennego. Jego pasje to ekologiczne rozwiązania, zwierzęta i prace w ogrodzie.

1 Komentarz

1 Komentarz

  1. Avatar

    Administrator

    15 grudnia 2020 o 13:46

    rest

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kariera i rozwój

Myslisz o założeniu własnej firmy? Dobry biznesplan to podstawa!

Zakładasz firmę i potrzebujesz wsparcia finansowego? Prowadzisz działalność od dłuższego czasu i szukasz inwestora? Sprawdź, jak krok po kroku przygotować profesjonalny biznesplan!

Justyna Dereń

Opublikowany

w dniu

Dobry biznesplan przeprowadzi Cię przez każdy etap zakładania firmy i prowadzenia jej. Zachęca do przemyślenia różnych kwestii związanych z zarządzaniem działalnością. Pomaga również w uzyskaniu finansowania i pozyskiwaniu nowych partnerów biznesowych. Inwestorzy chcą mieć pewność, że Twoja firma jest dochodowa. Sprawdź, jak przygotować biznesplan!

Streszczenie

To zwięzłe podsumowanie, które należy ująć na 1–2 stronach. Może zawierać spis treści, historię firmy, szanse na rynku, przewagę konkurencyjną i najważniejsze informacje finansowe. Warto napisać je na końcu, by wyłuszczyć najważniejsze dane na temat działalności. Streszczenie powinno odpowiadać na dwa podstawowe pytania: czym zajmuje się Twoja firma i dlaczego odniesie sukces. Postaraj się w nim krótko opisać Twoją misję, zamieścić informacje o zespole kierowniczym, pracownikach i lokalizacji działalności. 

Opis i struktura firmy

W tym miejscu wyjaśniasz, dlaczego prowadzisz firmę i co oferujesz. Jeśli sprzedajesz produkty, opisz proces produkcji, dostępność materiałów, sposób obsługi zapasów i realizacji, a także inne szczegóły operacyjne. A może świadczysz usługi? W takim razie opisz je i przedstaw powody, dla których klienci mieliby z nich korzystać. Uwzględnij relacje strategiczne, kwestie administracyjne, wartość intelektualną, wydatki i strukturę prawną firmy. Opisz szczegółowo problemy, które zamierzasz rozwiązać. Bądź konkretny. Wyjaśnij, w czym tkwi Twoja przewaga konkurencyjna. Zatrudniasz ekspertów? Znalazłeś idealną lokalizację dla swojej działalności? 

Fot. Mikael Blomkvist/Pexels

Badania rynku i strategia

Pokaż, jak wygląda sytuacja na rynku. Wiele danych możesz przedstawić w formie wykresów i diagramów. Zdefiniuj grupę docelową. Napisz, czy swoją ofertę kierujesz do klientów indywidualnych, czy do firm. Omów strategię marketingową, w tym prognozy sprzedaży, terminy i kamienie milowe, reklamy, public relations. Opisz, jak wygląda Twoja pozycja na tle konkurencji. Jeśli nie możesz przeprowadzić dogłębnych badań rynku, poproś o referencje dotychczasowych klientów. Przeanalizuj mocne i słabe strony swoich bezpośrednich i pośrednich konkurentów.

Podczas przeprowadzania badania rynku zwróć uwagę na nisze i trendy. Co robią odnoszące sukcesy konkurencyjne firmy? Dlaczego to działa? Czy możesz zrobić coś lepiej? Nadszedł czas, aby odpowiedzieć na te pytania.

Zespół zarządzający

Przedstaw stosowne, zwięzłe informacje o wszystkich kluczowych podmiotach zaangażowanych w Twoją firmę. Opisz wykształcenie i doświadczenie kadry kierowniczej i menadżerów. Wyjaśnij, w jaki sposób ich wiedza pomoże Ci osiągnąć Twoje cele biznesowe. Inwestorzy muszą ocenić ryzyko. Zazwyczaj zespół zarządzający z dużym doświadczeniem zwiększa szanse na pozyskanie partnera biznesowego.

Opisz strukturę prawną swojej firmy. Określ, czy zamierzasz prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, czy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, jawną, cywilną, akcyjną lub komandytowo-akcyjną. Przygotuj strukturę organizacyjną, by określić kto i za co odpowiada w Twojej firmie. 

Plan finansowy

Uwzględnij wszystkie informacje finansowe, od kosztów początkowych po bilanse. Ta część biznesplanu powinna zawierać: kwotę niezbędną do rozpoczęcia lub utrzymania działalności, kwotę potrzebną w ciągu najbliższych dwóch, trzech, a nawet pięciu lat, plany wykorzystania funduszy, przewidywaną potrzebę dodatkowego finansowania, bieżące wydatki, w tym wynagrodzenia, ubezpieczenie, kampanie marketingowe.

Projekcje finansowe

Uzupełnij swój biznesplan prognozami finansowymi. Twoim celem jest przekonanie czytelnika, że firma jest stabilna i osiągnie sukces. Jeśli prowadzisz ją od jakiegoś czasu, dołącz bilans przychodów i rozchodów. Jeżeli masz jakieś zabezpieczenie pod ewentualną pożyczkę, pamiętaj, by podać je właśnie teraz. Przedstaw perspektywy finansowe na najbliższe pięć lat. Warto tutaj uwzględnić rachunki dochodów, bilanse, zestawienia przepływów pieniężnych i budżety wydatków kapitałowych. Jeśli prowadzisz firmę od niedawna, bądź jeszcze bardziej skrupulatny. Z pomocą przychodzą prognozy kwartalne, a nawet miesięczne.

Fot. Free-Photos/Pixabay

Kontynuuj czytanie

Kariera i rozwój

Książki o rozwoju osobistym, które powinieneś przeczytać!

Szukasz dobrej lektury dotyczącej samorozwoju? Poznaj nasze propozycje!

Joanna Nowak

Opublikowany

w dniu

Przez

Zbliża się koniec roku, więc nadchodzi czas na postanowienia noworoczne. Pomysłem na takie postanowienie może być przeczytanie książki o rozwoju osobistym i praca nad samym sobą. Oto lista 3 pozycji, z którymi warto się zapoznać.

“Work-life balance. Jak osiągnąć równowagę w pracy i życiu” Beata Rzepka

Jeśli szukasz odpowiedzi na to, jak pogodzić swoje życie prywatne, pracę i znaleźć chwilę dla siebie to ten poradnik będzie idealny! Książka jest napisana przystępnym językiem i szybko się ją czyta. Autorka podpowiada, by podzielić swoje życie na 4 podstawowe strefy: praca, rodzina, życie społeczne i ja. Kluczem do osiągnięcia równowagi życiowej jest nie tylko czas, który poświęca się każdemu z aspektów, ale jego jakość i efektywność.

“Własna firma krok po kroku” Grzegorz Krzemień

Pozycja od wydawnictwa biznesowego to lekcja inwestycji finansowych na polskim rynku. Autor poradnika ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie menedżerskie, które uzyskał rozwijając własną agencję interaktywną. Książka wypełniona jest praktycznymi radami, konkretnymi wskazówkami biznesowymi, które są dopasowane do polskich realiów finansowych.

“Odwaga w przywództwie. Cztery kompetencje autentycznego lidera” Brene Brown

Jedyna zagraniczna propozycja na liście. Książka opisuje cechy, które powinien mieć w sobie wpływowy lider. Poradnik podpowiada, jak stworzyć sprzyjające rozwojowi środowisko pracy, jak być wiarygodnym szefem i jak odważnie zarządzać firmą.

Fot. moritz320/Pixabay

Kontynuuj czytanie

Kariera i rozwój

Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych” – spotkanie autorskie z Przemysławem Kutnyjem

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznej autoprezentacji? Weź udział w spotkaniu autorskim.

Weronika Misiuk

Opublikowany

w dniu

Jak zaprezentować się z jak najlepszej strony podczas wystąpień publicznych? Weź udział w spotkaniu autorskim i opanuj sztukę autoprezentacji do perfekcji.

Spotkanie z Przemysławem Kutnyjem, autorem książki “Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych” odbędzie się już w piątek 18 grudnia za pośrednictwem programu Zoom. Wydarzenie będzie poświęcone sztuce przemawiania i wystąpieniom publicznym, które odgrywają ogromną rolę nie tylko w świecie biznesu. Rozmowa z gościem będzie przeprowadzona na żywo z możliwością zadawania pytań. Wśród uczestników zostanie rozlosowana książka z podpisem autora.

Kilka słów o prelegencie

Przemysław Kutnyj to doświadczony tener biznesu, konsultant i coach, który prowadzi działalność szkoleniową od 2007 roku. Prowadzi szkolenia z zakresu storytellingu, komunikacji interpersonalnej, autoprezentacji oraz sztuki wystąpień publicznych. Współpracował z m.in. z takimi firmami, jak Orlen, Motorola, czy BNP Paribas. W 2016 roku zdobył tytuł Wicemistrza Polski w Przemawianiu Publicznym Toastmasters International.

Fot. materiały organizatora

Kontynuuj czytanie

Popularne