Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Studia Executive Master of Business Administration to jedne z najbardziej prestiżowych studiów na całym świecie. Studia MBA są przeznaczone dla osób chcących kontynuować naukę na poziomie podyplomowym z zakresu zarządzania, finansów i ekonomii. Czym te studia dokładnie są, dla kogo są przeznaczone i co uzyskują absolwenci tego kierunku? Ten artykuł odpowie na te pytania.
Początki EMBA
Pierwsze studia Master of Business Administration w trybie dwuletnim powstały w Stanach Zjednoczonych na początku lat 50. ubiegłego wieku. W tworzeniu tego kierunku oparto się na formie nauczania stosowanej w Harvard University od 1908 roku. Forma ta polegała na zastosowaniu metody nakłaniającej słuchaczy do aktywnego uczestniczenia w zajęciach. Stawiano głównie na logiczne myślenie, analizę i podejmowanie decyzji oraz umiejętność stawiania określania diagnozy. W Polsce kierunek ten pojawił się na początku lat 90.
Czym są studia podyplomowe Executive Master of Business Administration?
Studia MBA służą do uzyskania kwalifikacji menedżerskich różnych branż i są skierowane głównie do osób, które wiążą swoją karierę z biznesem. Uczestnicy studiów poznają praktyczne i teoretyczne aspekty zarządzania (między innymi zarządzania zmianą) oraz techniki negocjacji i podejmowania decyzji. Podczas studiów słuchacze uczą się o warunkach gospodarczych, prawnych, społecznych i kulturowych, które są powiązane z gospodarką regionalną i uwarunkowaniami rynku, które wynikają z gospodarki globalnej.
Po ukończeniu tego kierunku, absolwenci zdobywają przewagę konkurencyjną oraz zwiększają swoją atrakcyjność zawodową.
Forma nauczania
Studia MBA trwają od 2 do 4 semestrów – w zależności od uczelni, zajęcia odbywają się w formie stacjonarnej lub rzadziej on-line. Zajęcia prowadzone są w trybie zaocznym – w soboty i niedziele, zazwyczaj co 2 tygodnie. Studia prowadzone są zarówno w formie ćwiczeń i warsztatów, jak i wykładów.
Na wielu uczelniach prowadzona jest indywidualna organizacja studiów – jest ona przeznaczona dla studentów, którzy nie mogą uczęszczać na zajęcia na zasadach ogólnych.
Studia podyplomowe EMBA są płatne – każda uczelnia pobiera czesne w różnej wysokości.
W ramach studiów zajęcia prowadzone są przez doświadczonych praktyków biznesu, w języku polskim (ok. 90%) i języku angielskim (ok. 10%).
Cel studiów
Celem studiów jest zdobycie wiedzy w zakresie zarządzania, finansów i bankowości, marketingu, prawa handlowego i gospodarczego, systemów informatycznych i logistyki. Studenci uczą się o rozwijaniu biznesu poprzez nowe technologie i sztuczną inteligencję.
Fot.: seventyfourimages/elements.envato.com
Studia podyplomowe Executive Master of Business Administration – rekrutacja
Studia EMBA są skierowane do osób, które ukończyły studia magisterskie na dowolnym kierunku, a także posiadają 5-letnie (minimum) doświadczenie zawodowe, a w tym co najmniej 2 lata na stanowisku specjalistycznym lub kierowniczym. Dodatkowo wymagana jest także bardzo dobra znajomość języka polskiego oraz znajomość języka angielskiego na poziomie B2.
Wymagane dokumenty
Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się on-line. Każda uczelnia ma inne wymagania. Najczęściej wymagane jest złożenie kompletu dokumentów, w skład których wchodzi formularz zgłoszeniowy, odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych, list motywacyjny w języku polskim, certyfikat językowy oraz dokument potwierdzający doświadczenie zawodowe.
Dokumenty można złożyć osobiście, wysłać pocztą lub przesłać skanem, a następnie oryginały dostarczyć najpóźniej do dnia przeprowadzania rozmowy rekrutacyjnej.
Na większości uczelni rekrutacja trwa do końca września lub października – w zależności od uczelni.
Dyplom zagraniczny
W przypadku dyplomów ukończenia studiów wyższych wydanych w innych krajach obowiązują odrębne przepisy dotyczące tych dyplomów. Należy sprawdzić, czy posiadany dyplom nie wymaga dodatkowego procesu uznawania. Nie jest uznawany zagraniczny dyplom, który został wydany przez uczelnię, która w chwili wydania tego dokumentu nie była akredytowaną uczelnią lub nie działała w systemie szkolnictwa wyższego żadnego państwa, albo gdy program nauczania lub jego część była niezgodna z przepisami danego kraju.
Warunki kwalifikacji
Rekrutacja na studia przebiega w kilku etapach: pierwszym jest złożenie wymaganych dokumentów, następnie należy zdać test ze znajomości języka angielskiego (test przeprowadzany jest przez internet), test matematyczno-logiczny (również przeprowadzany on-line) oraz odbyć rozmowę kwalifikacyjną dotyczącą doświadczenia zawodowego kandydata. Należy jednak pamiętać, że te warunki mogą się różnić między uczelniami.
Studia EMBA są przeznaczone dla kadry kierowniczej wyższego szczebla
Program nauczania na studiach podyplomowych na kierunku Executive MBA jest głównie przeznaczony dla kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla, ale także dyrektorów, menadżerów, członków zarządów oraz osób, które ubiegają się o uprawnienia do zasiadania w radach nadzorczych spółek handlowych, spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz dla osób, które pragną zdobyć wiedzę i zwiększyć zdolności projektowania rozwiązań doskonalących procesy zarządcze.
Przepisy te reguluje artykuł 19 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. – o zasadach zarządzania mieniem państwowym (tekst ujednolicony Dz.U. z 2018, poz. 1182).
Fot.: KaikaTaaK/elements.envato.com
Program studiów
Program kształcenia słuchaczy EMBA obejmuje takie moduły jak:
Finanse dla menedżerów – czyli nauka o strukturze i koszcie kapitału współczesnego przedsiębiorstwa, modelu finansowym przedsiębiorstwa i jego znaczeniu w zarządzaniu, metodach analizy efektywności inwestycji przedsiębiorstwa oraz analizie i interpretacji wpływu inwestycji na wartość biznesu.
Ekonomia – wiedza o strefach mikro, mezo i makroekonomicznych, o wskaźnikach ekonomicznych w przedsiębiorstwie, o zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz o podaży i popycie w zarządzaniu kierowniczym.
Zarządzanie ryzykiem finansowym – ten moduł obejmuje znaczenie ryzyka w działalności przedsiębiorstwa, proces zarządzania ryzykiem, budowa i zastosowanie narzędzi pomiaru ryzyka w firmie,
Budżetowanie i controlling – te przedmioty obejmują wiedzę z zakresu funkcji i celu controllingu przedsiębiorstwa, specyfiki zarządzania procesowego w biznesie oraz wiedzę z zakresu budżetowania i zasad jego projektowania.
Rachunkowość finansowa – moduł ten poszerza wiedzę z zakresu regulacji rachunkowości, wykorzystywania jej w procesach decyzyjnych oraz przedstawia perspektywy rozwoju regulacji krajowych i międzynarodowych rachunkowości.
Optymalizacja finansowa firmy – przedstawia proces optymalizacji działalności oraz zasady budowy i wykorzystania narzędzi optymalizacji operacyjnej, finansowej i inwestycyjnej.
Co otrzymują absolwenci studiów podyplomowych MBA?
Absolwenci w momencie ukończenia studiów podyplomowych Executive MBA otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z zakresu zarządzania EMBA według wzoru zatwierdzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz dyplom ukończenia studiów MBA podpisany przez pozostałe uczelnie wyższe wchodzące w skład konsorcjum.
Uczelnie prowadzące Executive MBA
Wśród uczelni prowadzących studia podyplomowe Executive Master of Business Administration można wymienić takie placówki jak: Akademia Leona Koźmińskiego, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Politechnika Gdańska, Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej, Collegium Humanum w Warszawie, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis University w Nowym Sączu oraz Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Perspektywy zawodowe
Absolwenci studiów MBA z łatwością znajdą zatrudnienie na stanowiskach menadżerskich działających w firmach, przedsiębiorstwach produkcyjnych, usługowych i handlowych lub w spółkach: akcyjnych, z ograniczoną odpowiedzialnością, komandytowych oraz z udziałem Skarbu Państwa.
Umiejętności zdobyte podczas studiów przydadzą się również w prowadzeniu szkoleń z takich dziedzin jak: marketing, ekonomia, coaching czy finanse.
Studia MBA – podsumowanie
Studia MBA dostarczają uczestnikom wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwijania dalszej kariery zawodowej, umożliwiają absolwentom zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku pracy oraz poznanie wielu osób pracujących w pokrewnych dziedzinach, co bezpośrednio przełoży się na rozwijanie sieci kontaktów biznesowych.
Pomocy prawnej zasięgnąć można u kilku specjalistów. Wybór eksperta uzależniony jest jednak od problemu, który chcesz rozwikłać i specyfiki sprawy. Zatem, kiedy zwrócić się o poradę do prawnika, a kiedy z kolei do komornika? Odpowiedź na to pytanie poznasz lada moment.
Planujesz otworzyć firmę w Niemczech, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Jako obywatele Unii Europejskiej, mamy prawo założenia własnej działalności na takich samych zasadach, co obywatele RFN. Co to dokładnie oznacza? Jak rozwiązać kwestie ubezpieczenia? Czy każdą działalność trzeba rejestrować? Wyjaśniamy!
Jednoosobowa działalność gospodarcza – Gewerbe
Polacy w Niemczech najczęściej korzystają z opcji założenia jednoosobowej działalności gospodarczej, tzw. Gewerbe. Wiąże się to zwykle z załatwieniem wielu urzędowych formalności, oczywiście w języku niemieckim. Dlatego warto znaleźć polsko niemieckie biuro rachunkowe i skorzystać z jego pomocy. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nie przeoczymy żadnej istotnej sprawy.
Odpowiedzialność osobista
Jeżeli zdecydujemy się na oficjalną rejestrację Gewerbe, automatycznie przyjmujemy formę prawną firmy jednoosobowej. Oznacza to, że od tego momentu sami reprezentujemy naszą działalność i osobiście odpowiadamy za jej zobowiązania. Jeżeli wpadniemy w długi, na spłatę mogą zostać przeznaczone nasze dobra osobiste, jak np. samochód i mieszkanie, nawet, jeżeli posiadamy je w Polsce.
Do założenia jednoosobowej działalności gospodarczej w Niemczech nie potrzeba kapitału minimalnego. Zalecane jest jednak wykupienie ubezpieczenia w Niemczech dla Polaków od odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej lub ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody majątkowe.
Ubezpieczenie zdrowotne
Bez względu na to, czy tylko pracujesz na niemieckim rynku, czy prowadzisz własną działalność gospodarczą, musisz mieć wykupione ubezpieczenie zdrowotne. Zdrowotne ubezpieczenia w Niemczech dla Polaków są obowiązkowe, jeżeli przebywamy na terenie kraju dłużej niż 3 miesiące. Bez polisy nie masz możliwości korzystania z opieki zdrowotnej i nie będziesz mógł się leczyć w nagłych przypadkach. Dobrze wybrane ubezpieczenie umożliwi Ci leczenie w szpitalu, wizyty u specjalistów, jak np. dentysta, badania tomografem, USG, itp.
Czy w Niemczech można prowadzić małą firmę bez rejestracji działalności gospodarczej?
Najprostszym rozwiązaniem na otworzenie małego biznesu w Niemczech jest rozpoczęcie działalności jednoosobowej jako właściciel małej firmy, tzw. Kleinunternehmer.
Od 2020 r., limit, dla którego kwalifikujemy się jako właściciele małych firm, wynosi 22 000 euro. Jeżeli nasz obrót w poprzednim roku był mniejszy niż wymagana kwota, a w obecnym roku wynosi on mniej niż 50 000 euro, możemy wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o regulację dla małych przedsiębiorstw. Pamiętajmy, że oba warunki muszą zostać spełnione.
Najczęściej popełniane błędy przez początkujących przedsiębiorców. Czego należy się wystrzegać?
Początkujący przedsiębiorcy, często z powodu braku doświadczenia, popełniają mnóstwo błędów. Niektóre mogą jednak wpłynąć na to, czy odniosą sukces, czy nie. Na co trzeba uważać?
Początkujący przedsiębiorcy często popełniają karygodne błędy, przez które ich biznesy nie wypalają. Jak ich uniknąć?
Osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z biznesem, zazwyczaj są bardzo rozemocjonowane. Chcą szybko odnieść sukces i wzbić się na biznesowe wyżyny. Niestety kilka podstawowych błędów może sprawić, że ich plan się nie powiedzie. O czym więc trzeba pamiętać?
Nadmierna brawura i emocje
Emocje w biznesie nie są zbyt dobrze postrzegane. Nadmierna brawura i nieprzemyślane decyzje, które są podjęte pod wpływem chwili, mogą być tragiczne w skutkach. Trzeba pamiętać, że warto dobrze się zastanowić nad każdym podejmowanym krokiem.
Brak biznesplanu
Na wszystkich szkoleniach dla przyszłych przedsiębiorców wciąż mówi się o potrzebie przygotowania biznesplanu, ale wciąż są osoby, które tego nie robią. A to poważny błąd, który może przyczynić się do tego, że firmę będzie trzeba szybko zamknąć. Musimy skalkulować koszty i oszacować zyski, by mieć świadomość, na czym tak naprawdę stoimy i czy nasz biznes ma jakikolwiek sens.
Ogólny biznesplan można nawet przygotować ręcznie na kartce papieru. Oczywiście lepszy byłby taki profesjonalny, ale zdaniem ekspertów – lepszy taki niż żaden. Musimy rozpisać swój plan działania, co chcemy zrobić, jak założymy firmę. Powinniśmy też policzyć np. ile produktów i z jaką marżą musimy sprzedać, aby wyjść na tzw. zero, a ile, by w ogóle coś zarobić. Wśród wyliczeń nie możemy zapominać o różnego rodzaju kosztach i opłatach, np. za wynajem lokalu czy składki na ZUS. Pod uwagę należy też wziąć cenę księgowości oraz działań marketingowych.
Niewłaściwy marketing i brak grupy docelowej
Niektórzy otwierają biznes i czekają. Na co? Aż ludzie zaczną sami korzystać z oferowanych usług czy kupować sprzedawane produkty. Problemem jest jednak bez wątpienia fakt, że potencjalni klienci nie wiedzą o naszej firmie. Dlatego tak ważny jest dobry marketing. Musi być jednak przemyślany, bo prowadzony przypadkowo i byle jak tylko będzie generował koszty i nie przełoży się na zysk czy rozpoznawalność marki.
Planując biznes warto już myśleć, kim będą nasi klienci. To ważne, by przygotować dobrą koncepcję promocyjną. Określenie grupy docelowej umożliwia także przygotowania lepszej, znacznie atrakcyjniejszej oferty firmy.
Popełnianie tych samych błędów
Ważne jest to, by uczyć się na swoich błędach. Każdy błąd przedsiębiorcy to strata dla firmy. Te same pomyłki mogą przynieść bardzo dużo szkód i generować wysokie koszty. Z tego powodu początkujące biznesy mogą nie podołać. Dlatego kluczowe jest, by analizować swoje decyzje i zastanawiać się, co można było zrobić inaczej, dlaczego i rzecz jasna, jak to wpłynęłoby na całe przedsiębiorstwo.