Connect with us

Kariera i rozwój

Po czym poznać, że jesteś pracoholikiem?

Pracoholizm jest podstępną i niebezpieczną chorobą. Sprawdź, jakie są objawy pracoholizmu i jak sobie z nim radzić.

Anna Dobrut

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Pracoholizm jest częstym problemem u młodych i ambitnych ludzi, ale równie często cierpią na niego osoby dojrzałe, które osiągnęły już pewien status majątkowy. Co ciekawe, uzależnienie pracy nie jest domeną jedynie Japończyków. Śmierć z przepracowania grozi również innym nacjom. Jak rozpoznać pracoholizm i jak można z nim walczyć?

Pracoholizm – objawy

Pierwszym znakiem ostrzegawczym jest fakt, że nie potrafimy żyć bez pracy. Stajemy się zależni od godzin pracy, ale swoje obowiązki zabieramy do domu, kiedy teoretycznie powinniśmy mieć czas na relaks.

Głównymi objawami pracoholizmu są:

  • problemy ze snem – ciągłe myślenie o obowiązkach nie pozwala nam spokojnie zasnąć,
  • poczucie winy kiedy odpoczywamy i problem ze zrelaksowaniem się po wykonanej pracy,
  • niemożność skupienia się na niczym innym oprócz obowiązków zawodowych – czytana książka, czy oglądany film szybko nam się nudzi,
  • zaniedbywanie własnej rodziny, znajomych, a także swoich potrzeb na rzecz pracy,
  • nawet na wyczekiwanym urlopie rozmawiamy o pracy i o niej często myślimy.

Przy pracoholizmie często pojawiają się zaburzenia odżywiania, problemy z koncentracją, nerwica, stałe uczucie napięcia, silny stres, depresja, uczucie pustki oraz problem z poczuciem własnej wartości.

Poza pracą stajemy się zagubieni, nie potrafimy odnaleźć się w przestrzeni i czasie. Pracoholicy często wydają się zamyśleni, nieobecni, nawet wśród najbliższych. Często maskują swoje zachowanie milczeniem albo obwiniają przyjaciół, rodzinę o to, że odciągają ich od obowiązków.

W pracoholizmie dyscyplina jest na pierwszym miejscu, więc osoba uzależniona od pracy i presji czasu nie będzie w stanie zgodzić się na spontaniczność, nawet czas wolny od pracy planuje pod kątem kolejnych zadań do wykonania. Luz i spokój to pojęcia obce pracoholikowi – skupiony na pracy nie będzie chciał dopuścić do siebie myśli, że może tak po prostu zacząć zasłużony odpoczynek.

Dodatkowo uzależniona od pracy osoba nie będzie widziała niczego poza pracą: zacznie zapominać o innych obowiązkach takich jak płacenie rachunków, czy odbieranie dzieci ze szkoły. Z czasem również odsuwasz na dalszy plan swoje zdrowie, marzenia i cele, a także przeniesie całą energię na pracę.

Fot. Oleg Magni/Pexels

Pracoholizm – zagrożenia

Pracoholizm może być chorobą śmiertelną. Pracoholicy częściej popełniają samobójstwa, mają problem z uzależnieniem od narkotyków – głównie kokainy i amfetaminy, aby zasnąć, muszą przyjmować leki uspokajające oraz nasenne. Niestety po latach takiego kieratu ich organizm może powiedzieć dość – często zaczynają chorować na serce, co grozi zawałem lub udarem. Ciągła praca bardzo wyniszcza organizm, a brak odpoczynku i zadbania o właściwą higienę snu może doprowadzić nawet do powstania psychozy lub depresji.

Leczenie pracoholizmu

Niestety uzależnienie od pracy jest dość trudne do wyleczenia, ponieważ zatrudnienie przynosi korzyści majątkowe i pozwala na codzienne życie, bez stresu o finanse. Wielu pracoholików argumentuje swoją chorobę faktem, że dzięki pracy mogą wykształcić dzieci i zapewnić byt rodzinie.

Leczenie oparte jest głównie na psychoterapii, podczas której chory uczy się, jak rozgraniczać czas wolny od pracy. Jest to szczególnie trudne dla osób samozatrudnionych. Ogromnym postępem jest wyznaczenie sztywnych godzin pracy, podczas których uzależniona od pracy osoba może wykonywać swoje obowiązki. W dni wolne od pracy zakazane jest wykonywanie nadgodzin – terapeuta zaleca spacery, aktywność fizyczną, a także relaksujące zajęcia takie jak joga, medytacja albo rękodzieło. 

Zajęcie umysłu czymś innym niż praca pozwala na oderwanie się od obsesyjnego myślenia o niej oraz zmienia postrzeganie świata. Rozgraniczenie pracy i czasu wolnego jest bardzo ważne w work life balance. Coraz więcej firm, w tym korporacji mocno przekonuje pracowników do zachowania zdrowej harmonii oraz znalezienie czasu dla własnych przyjemności i bliskich osób. Pomóc w tym mają m.in. warsztaty z produktywności oraz świadomego zarządzania sobą w czasie.

Zdjęcie główne: Andrea Piacquadio/Pexels

Od 2010 roku zajmuje się tworzeniem unikalnej treści. Jest absolwentką studiów licencjackich na kierunku filologia polska ze specjalnością redakcyjno-wydawniczą. Prowadzi także firmę Hero-Writer, która specjalizuje się w tworzeniu treści na blogi oraz dla sklepów internetowych.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kariera i rozwój

Czy i jak reklama outdoorowa pomoże zwiększyć sprzedaż?

Chcesz skutecznie zareklamować firmę i podnieść wyniki sprzedaży? Poznaj reklamy outdoorowe i dowiedz się, dlaczego warto w nie inwestować.

Aleksandra Nowak

Opublikowany

w dniu

Większość nowych firm i początkujących przedsiębiorstw skarży się na brak klientów oraz idące za tym małe dochody. Przez to wielu biznesom grozi upadłość i konieczność zamknięcia lokalu czy sklepu. Jak skutecznie wybić się na rynku i pozyskiwać nowych klientów? Podpowiadamy!

Czym jest reklama outdoorowa?

Reklama outdoorowa, czyli po polsku reklama zewnętrzna, to druga, po internetowej, najskuteczniejsza forma reklamy. marketing outdoorowy można prowadzić naprawdę niedrogo, a przyciągnąć do siebie setki nowych klientów. Za pośrednictwem reklamy zewnętrznej możesz zareklamować właściwie wszystko, co zechcesz i co potrzebujesz. Na przykład internetowy sklep drogowy możesz promować w outdoorze za pomocą banerów w miejscach, gdzie produkty sklepu mogą się przydać (w okolicy budowy, nowej drogi, parkingu). 

Fot. donatas1205/Adobe Stock

Jakie są formy reklamy outdoorowej?

Reklamą zewnętrzną może być właściwie wszystko to, co promuje Twoją firmę lub jej usługi w przestrzeni outdoorowej – na zewnątrz. Takie reklamy to na przykład banery, billboardy, plakaty i szyldy. To najbardziej oczywiste sposoby na zareklamowanie biznesu, są jednak jeszcze formy, które są mniej popularne, a równie skuteczne. Do promowania firmy możesz wykorzystać… Samochody! Możesz za niewielkie pieniądze zamówić dla aut firmowych specjalne magnesy, które nakleja się na drzwi lub maskę auta. Na takim magnesie mogą znaleźć się informacje kontaktowe Twojej firmy, zakres usług oraz oczywiście logo z nazwą. Litery i cyfry powinny być duże i czytelne, by potencjalny klient mógł rozczytać, co jest napisane na magnesie. Takie reklamy są w zupełności bezpieczne dla karoserii i nie porysują lakieru na samochodzie. Na banerach czy billboardach, oprócz kluczowych informacji o firmie oraz nazwy, powinno znaleźć się zdjęcie lub grafika oraz chwytliwe hasło. To znacznie większe formaty reklamy, które dają szersze pole do popisu. 

Inną nieoczywistą formą reklamy, jest dbałość o witryny, wejście do siedziby firmy, sklepu lub hotelu oraz reklamy tuż przed nimi. Dla restauracji lub hoteli, zwłaszcza tych bardziej ekskluzywnych, zachęcającą reklamą będzie na przykład rozłożenie przed wejściem czerwonego dywanu, który kojarzy się z luksusem. Po bokach takiego dywanu, tuż przed drzwiami mogą stanąć słupki z czerwonym sznurem, odgradzające dywan od ulicy. Taki wystrój przed restauracją na pewno przyciągnie gości, poszukujących odrobiny luksusu. Słupki mogą też odgradzać i ochraniać reklamy stojące przed wejściem, na przykład flagi czy chorągwie reklamowe lub potykacze. 

Czy reklama outdoorowa jest skuteczna?

Markerting outdoorowy jest najskuteczniejszą i najbardziej opłacalną, obok reklamy internetowej formą promowania swojej działalności. Dzięki rozpowszechnianiu informacji o ofercie Twojej firmy w outdoorze, przyciągniesz nowych klientów i przede wszystkim sprawisz, że usłyszy o Tobie coraz więcej osób. Jeśli chcesz sprzedać nowy produkt, niech on stanie się głównym tematem reklamy, a jeżeli Twoim celem jest zapoznanie potencjalnych klientów z Twoją firmą i jej ofertą, pozostań przy reklamie ogólnej. 

Promocja firmy i swoich usług oraz produktów, zwłaszcza na starcie, nie należy do najłatwiejszych zadań. Z pomocą reklamy outdoorowej osiągniesz wyższe wyniki sprzedażowe oraz przyciągniesz nowych klientów, wzbudzając ich zainteresowanie. Nie zapominaj, że reklamą Twojej firmy nie są wyłącznie billboardy i plakaty, lecz także to, jak prezentuje się jej siedziba z zewnątrz. Zadbaj o czystość przy wejściu, czytelny i atrakcyjny szyld oraz gadżety, które również zachęcą klientów do odwiedzenia lokalu.

Zdjęcie główne: totojang1977/Adobe Stock

Kontynuuj czytanie

Kariera i rozwój

Startup Heroes Meetup już w czwartek!

Zobacz, jak zrobić pierwszy krok do założenia własnego biznesu.

Weronika Misiuk

Opublikowany

w dniu

Myślisz o założeniu własnego biznesu? Zastanawiasz się skąd pozyskać środki na swoją działalność? Weź udział w inspirujących prelekcjach dla przedsiębiorców w formie online.

Startup Heroes Meetup odbędzie się 15 kwietnia o godz. 18.00. To wydarzenie organizowane z myślą o osobach, które planują założenie własnej firmy. Dzięki licznym, merytorycznym prelekcjom z ekspertami będą mogli zdobyć dawkę solidnej wiedzy i inspiracji dotyczących prowadzenia biznesu. Spotkanie będzie również okazją, aby dowiedzieć się jak działa program Platformy Startowej Startup Heroes i skąd pozyskiwać fundusze na rozwój swojej działalności.

Inspirujące debaty i prelekcje

Swoją wiedzą i doświadczeniem biznesowym podzielą się z uczestnikami m.in. Paweł Maj, ekspert VC, Aleksander Majchrzak, prezes zarządu spółek z grupy Wealthon oraz Tomasz Karwowski, ekspert ds. finansowania, który realizował wiele projektów mających na celu rozwój przedsiębiorczości w Polsce we współpracy takimi z firmami jak Aviva, PKP i Lotos. Prowadzącym spotkanie i zarazem jednym z prelegentów będzie Michał Misztal, CEO Startup Academy, trener biznesu oraz wykładowca, który jest twórcą wielu programów edukacyjnych skierowanych do początkujących przedsiębiorców. Podczas swojego wystąpienia podpowie uczestnikom, jak pozyskać środki na realizację swoich biznesowych pomysłów i jakie korzyści daje udział w programie platform startowych.

Na wydarzenie obowiązuje wcześniejsza rejestracja za pośrednictwem strony internetowej.

Fot. Pixabay

Kontynuuj czytanie

Kariera i rozwój

Forbes opublikował listę najbogatszych ludzi świata. Wśród nich są polscy biznesmeni

Kto w tym roku znalazł się na szczycie prestiżowego zestawienia?

Weronika Misiuk

Opublikowany

w dniu

Jak co roku ranking magazynu Forbes wzbudza ogromne zainteresowanie. Kto w tym roku znalazł się w prestiżowym zestawieniu?

W tym roku grono najbogatszych ludzi na świeci powiększyło się o 600 nowych nazwisk. Pierwsze miejsce chyba nie jest dla nikogo zaskoczeniem, ponieważ należy do amerykańskiego przedsiębiorcy, założyciela Amazona – Jeffa Bezosa, którego majątek wycenia się 177 miliardów dolarów. Tuż za nim uplasował się szef SpaceX, Elon Musk. Podium zamyka Bernard Arnault, właściciel francuskiego koncernu LVMH z majątkiem wynoszącym 150 miliardów dolarów. Bill Gates oraz założyciel Facebooka Mark Zuckerberg zajęli kolejno 4 i 5 miejsce w zestawieniu.

Polacy na liście najbogatszych

W tegorocznym zestawieniu magazynu Forbes pojawiło się również siedem polskich nazwisk. Spośród nich na szczycie nieprzerwanie od 2019 roku króluje przemysłowiec i inwestor Michał Sołowow, zajmując w ogólnym rankingu 727 miejsce. Na miejscu 831 z majątkiem szacowanym na 3,6 mld dolarów uplasował się Jerzy Starak, właściciel giganta farmaceutycznego – Polpharmy. Miejsce 956 należy z kolei do twórcy sieci spożywczej Dino – Tomasza Biernackiego. W czołówce najbogatszych Polaków znaleźli się również Zygmunt Solorz, Dominika Kulczyk, Rafał Brzoska oraz Zbigniew Juroszek z rodziną.

Fot. Franziska Krug/German Select/Getty Images

Kontynuuj czytanie

Popularne