Jak się zachowywać na spotkaniach biznesowych?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Wielu biznesmenów nie potrafi właściwie się zachowywać ani odczytywać sygnałów, które wysyła rozmówca. Na co zwracać uwagę w czasie spotkań biznesowych? Przeczytaj!

Najważniejsze pierwsze wrażenie

Osoba, z którą rozmawiasz po raz pierwszy, formuje sobie pogląd na Twój temat w ciągu pierwszych pięciu minut. Właśnie ten krótki czas zadecyduje, czy powie Ci „tak”, czy „nie” na ofertę współpracy. Na starcie kluczowa jest właściwa prezencja – błędny osąd rozmówcy na Twój temat trudno będzie potem naprawić. Pamiętaj: nawet 80% informacji ludzie czerpią z sygnałów, które wysyłają za pośrednictwem mimiki, gestów czy postawy.

Uścisk dłoni niesie ważny komunikat

Weźmy dla przykładu uścisk dłoni otwierający większość spotkań biznesowych. Pokazujesz nim swój charakter i intencje wobec drugiej osoby. Jeśli w czasie uścisku Twoja dłoń jest skierowana wnętrzem do dołu, demonstrujesz swoją dominację, a jeśli wyciągasz ją przed siebie pionowo i ściskasz rękę rozmówcy z równą siłą, pokazujesz, że widzisz w nim partnera. A co zrobić, jeśli to Twój rozmówca wybiera uścisk „imadła”? Nie pozwól mu na to. W czasie uścisku przyłóż palec wskazujący do jego nadgarstka, a pozostałe palce złącz. Zobaczysz: nie uda mu się „rozłożyć Twojej dłoni na łopatki”.

Kontroluj uwagę rozmówcy

Jeśli posiłkujesz się jakąś informacją wizualną, np. książką, prezentacją czy plikiem reklam, trzymaj ją w lewej ręce. Prawą zarezerwuj dla spraw istotniejszych – chwyć nią długopis i kieruj uwagę rozmówcy na te tematy czy szczegóły, na których Ci zależy. Jeśli machasz bezładnie rękoma i chaotycznie trzęsiesz głową, patrząc to na sufit, to gdzieś w dal, możesz być pewien, że Twój rozmówca prędko straci zainteresowanie tym, co usiłujesz mu „sprzedać”. Pokazuj mu i ręką, i spojrzeniem, w którą stronę ma patrzeć. Mów przy tym tylko o tym, co bezpośrednio wiąże się z informacją wizualną. Resztę dopowiesz potem.

Obserwuj sygnały

Na ich podstawie określisz, co rozmówca myśli o Tobie i Twojej ofercie. Ręce skrzyżowane na piersiach oznaczają postawę zamkniętą. Jeśli przy tym prawa ręka ściska lewe przedramię, masz przed sobą osobę z rozwiniętą lewą półkulą mózgową odpowiedzialną za analizę krytyczną. Wiedz, że właśnie w tym momencie rozmówca surowo ocenia Twoją ofertę i nie jest skłonny do jej przyjęcia. Splecione ręce oznaczają, że nie bardzo wie, jak się zachować. Jeśli natomiast się odchyla i całymi plecami dotyka oparcia, nie chce iść Ci na rękę. Co robić? Powtarzaj gesty i mimikę rozmówcy. Robiąc to, pomagasz mu się rozluźnić. Ludzie skłonni są ufać osobom, które zachowują się podobnie jak oni.

Naucz się kierować zachowaniem rozmówcy

Nawet jeśli siedząca przed Tobą osoba wysyła sygnały świadczące o tym, że niechętnie zapatruje się na współpracę, zawsze możesz uratować sytuację. Na przykład jeśli splotła ręce, postaraj się je „rozewrzeć”. Powiedz: „A teraz poproszę pana bliżej. Wykres, który pragnę przedstawić, jest zbyt mały”. Taki komunikat wymusi na nim zmianę postawy, a to już krok do przodu.

Zdj. główne: Amy Hirschi/unsplash,com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Polecamy