Connect with us

Kariera i rozwój

Jak pokierować swoją karierą zawodową?

Czujesz, że utknąłeś na obecnym stanowisku? Zastanawiasz się, jak pokierować swoją karierą? Zapoznaj się z naszymi wskazówkami!

Justyna Dereń

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Idziesz do pracy, wykonujesz swoje obowiązki, wracasz do domu i zastanawiając się, dokąd to wszystko zmierza. Szukasz odpowiedzi na pytanie, co możesz zrobić, by wynieść karierę na wyższy poziom? Musisz wziąć odpowiedzialność za swoje życie zawodowe. Sprawdź kilka sposobów na skuteczne zarządzanie karierą!

Samoocena

Istnieje wiele psychometrycznych narzędzi do samooceny, takich jak Mayers-Briggs, których możesz użyć, aby lepiej zrozumieć Twój sposób myślenia i preferencje. Sprawdź wyniki, ale potraktuj je z przymrużeniem oka. Nie wierz we wszystko, co przeczytasz, ale koniecznie weź je pod uwagę. 

Ocena 360 stopni

Po przeprowadzeniu samooceny dobrze jest zobaczyć, jak postrzegają Cię inni. Z pomocą przychodzi tutaj system oceny 360 stopni. Być może wysyłasz niewłaściwe sygnały, nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Przeprowadzając ocenę 360 stopni, znajdziesz swoje słabe punkty. Pracując nad nimi, skutecznie pokierujesz swoją karierą.

Opracuj długoterminowy plan aspiracji zawodowych

Chociaż nie możemy kontrolować ani przewidywać przyszłych wydarzeń życiowych, okoliczności lub środowiska pracy, warto przygotować plan rozwoju kariery. Nie rozwijaj go, biorąc pod uwagę tylko zarobki. Zamiast tego skoncentruj się na swoich celach zawodowych. Pomyśl, co Ci da poczucie spełnienia. Poznaj swoje mocne strony, potrzeby, zainteresowania i aspiracje, by zrealizować swój plan.

Wyznacz krótkoterminowe cele

Po określeniu celu długoterminowego, podziel go na krótkoterminowe działania. Planując je, zidentyfikuj potencjalne obszary rozwoju. Możesz zapisać się na kurs, szkolenie lub warsztaty. Zwróć uwagę na programy rozwoju zawodowego. Zastanów się nad współpracą z zaufanym mentorem lub doradcą. Szukając informacji zwrotnych dotyczących kariery i rozwoju, potraktuj je jako prezent i wprowadź niezbędne zmiany. Świętuj każdy sukces, by utrzymać motywację na odpowiednim poziomie. 

Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS – Żeby kochać pracę, trzeba kochać życie – Piotr Voelkel

Nie unikaj okazji, w których możesz się wykazać

Czasami może się zdarzyć, że będziesz musiał zadecydować, czy zgłosić się na ochotnika do trudnego zadania, czy też podjąć pracę w nowym dziale. Chociaż te sytuacje wiążą się z ryzykiem, to Ty określasz, czy chcesz go podjąć, by popchnąć swoją karierę do przodu. Miej otwarty umysł i nie bój się podjąć ryzyka. Nie wychodząc ze swojej strefy komfortu, możesz nie zrealizować swoich aspiracji zawodowych. Pokaż szefowi, że jesteś w stanie poradzić sobie z nowymi obowiązkami. 

Porozmawiaj z szefem i współpracownikami

Zainicjuj rozmowę ze swoim przełożonym. Porozmawiaj z nim o tym, gdzie zmierzasz i co chcesz robić. Poproś go o nakreślenie Twoich mocnych i słabych stron. Zapytaj, w których obszarach możesz się rozwijać, by zwiększyć swoje szanse na awans. Podejmij odpowiednie działania. Poproś o opinie, pracując nad tym celem.

Nie odchodź z pracy z błahych powodów

Czasami ludzie zmieniają pracę, ponieważ zdenerwuje ich jakaś błaha rzecz. Może się jednak zdarzyć, że nie czujesz się doceniany albo brakuje Ci wsparcia w trudnych sytuacjach. Jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji, koniecznie porozmawiaj z kimś doświadczonym. Umów się na spotkanie z mentorem lub trenerem biznesu. Dzięki temu nie będziesz działać pod wpływem silnych emocji.

Unikaj zmiany pracy, która da Ci tylko krótkoterminowe korzyści. Na krótką metę możesz łatwo się skusić atrakcyjnym wynagrodzeniem. Skoncentruj się na swojej misji. Przetestuj nową pracę pod kątem możliwości rozwoju, a nie tylko kwestii finansowych. Z drugiej strony nie zostawaj w danym miejscu pracy zbyt długo. Istnieje bowiem ryzyko, że przestaniesz się rozwijać. Kierując swoją karierę, postaraj się zachować równowagę. 

Zastanawiasz się, czy nadszedł czas na zmianę pracy? W takim razie odpowiedz sobie na kilka pytań. Czy nadal czujesz się podekscytowany, wykonując swoje obowiązki? Czy uczysz się nowych rzeczy? Czy realizacja zadań nie zaczęła Cię nużyć? Jeśli marzysz o satysfakcjonującej karierze, a nie tylko serii zleceń, musisz przejąć kontrolę. 

Pomyśl o networkingu

Nawiązuj kontakty z profesjonalistami w różnych miejscach. Nie ograniczaj się tylko do pracy. Uczęszczaj na wydarzenia networkingowe. Bierz udział w szkoleniach i warsztatach. Jeśli chcesz, zapisz się do organizacji zawodowej. W ten sposób poznasz osoby, które pomogą Ci w rozwoju kariery zawodowej.

Fot. Pixabay

Swoją przygodę z copywritingiem rozpoczęła zaraz po ukończeniu studiów w 2013 roku. Interesuje się zdrowiem, modą, urodą oraz aranżacją wnętrz. Dodatkowo pasjonatka zdrowego odżywiania, zajęć fitness i dobrej książki.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kariera i rozwój

Jak wzmocnić swoje kompetencje zawodowe?

Przy pomocy tych strategii zwiększysz swoją atrakcyjność na rynku pracy.

Marta Marek

Opublikowany

w dniu

Przez

Jason Goodman/unsplash.com

Nieustanne podnoszenie kwalifikacji jest istotne zarówno dla osób, które szukają pracy, jak i tych, które już objęły stanowisko. Warto inwestować w rozwój kompetencji, ponieważ dzięki temu można zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku pracy, a także zyskać więcej możliwości rozwoju zawodowego.

Kompetencje zawodowe możemy podzielić na kompetencje twarde i miękkie. Pierwszymi określa się zwykle konkretne kwalifikacje zawodowe nabyte w drodze edukacji, natomiast kompetencje miękkie obejmują ogół umiejętności psychospołecznych dotyczących sfery osobistej oraz interpersonalnej. Pracodawcy mogą wymagać różnych kompetencji w zależności od rodzaju stanowiska, ale umiejętności skutecznej komunikacji, pracy w grupie czy gotowość do brania odpowiedzialności i samodzielnego zarządzania zadaniami to jedne z najczęściej pożądanych kompetencji na rynku pracy. Warto rozwijać zarówno umiejętności stricte związane z praktyką zawodową, jak i kompetencje miękkie. 

Szkolenia, kursy i studia podyplomowe

Warto uzupełnić braki wiedzy czy nawet wyspecjalizować się w swojej dziedzinie, stale zdobywać nowe kompetencje i umiejętności oraz śledzić najnowsze trendy. Na rynku pracy ceniona jest m.in. znajomość języków obcych i języków programowania, umiejętność posługiwania się systemami do zarządzania czy posiadanie prawa jazdy. Profesjonalne szkolenia biznesowe, prawnicze, z zakresu umiejętności interpersonalnych, zarządzania projektami czy zarządzania strategicznego to świetny sposób, żeby rozwinąć wiedzę, spotkać ludzi z rozmaitych branż i zdobyć nowe uprawnienia. 

Konsulting strategiczny

Dobrym rozwiązaniem mogą być także szkolenia indywidualne z zakresu budowy zespołów i zarządzania nimi. Profesjonalny trening mentalny, oparty o wiedzę oraz doświadczenie wojskowe i biznesowe, pozwoli przedsiębiorcy czy menedżerowi zwiększyć pewność siebie, lepiej zarządzać działaniami i w efekcie skutecznie przewodzić firmą. Warto inwestować także w kursy rozwijające umiejętności organizacyjne, asertywność czy kreatywność, które są ważne w rozwoju osobistym i mogą przynieść wiele korzyści także w życiu prywatnym. 

Doświadczenie pracy za granicą

Praca w międzynarodowym zespole i z językiem obcym to cenne doświadczenia, które dla wielu pracodawców stanowią atut w CV. Sygnalizują także zaradność pracownika, jego otwartość oraz chęć do podejmowania nowych wyzwań. Jeśli chcesz zebrać doświadczenie za granicami kraju, profesjonalna agencja pracy za granicą zajmie się Twoją rekrutacją i kwestiami formalnymi, a także udzieli CI wsparcia na każdym etapie zatrudnienia.

Zdj. główne: Jason Goodman/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Kariera i rozwój

Jak się zachowywać na spotkaniach biznesowych?

Świadome kształtowanie relacji poprzez odpowiednią mimikę czy postawę to cenna umiejętność, którą warto wykorzystać w czasie spotkań biznesowych. Zobacz, na co zwrócić uwagę, aby zrobić dobre wrażenie!

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Amy Hirschi/unsplash,com

Wielu biznesmenów nie potrafi właściwie się zachowywać ani odczytywać sygnałów, które wysyła rozmówca. Na co zwracać uwagę w czasie spotkań biznesowych? Przeczytaj!

Najważniejsze pierwsze wrażenie

Osoba, z którą rozmawiasz po raz pierwszy, formuje sobie pogląd na Twój temat w ciągu pierwszych pięciu minut. Właśnie ten krótki czas zadecyduje, czy powie Ci „tak”, czy „nie” na ofertę współpracy. Na starcie kluczowa jest właściwa prezencja – błędny osąd rozmówcy na Twój temat trudno będzie potem naprawić. Pamiętaj: nawet 80% informacji ludzie czerpią z sygnałów, które wysyłają za pośrednictwem mimiki, gestów czy postawy.

Uścisk dłoni niesie ważny komunikat

Weźmy dla przykładu uścisk dłoni otwierający większość spotkań biznesowych. Pokazujesz nim swój charakter i intencje wobec drugiej osoby. Jeśli w czasie uścisku Twoja dłoń jest skierowana wnętrzem do dołu, demonstrujesz swoją dominację, a jeśli wyciągasz ją przed siebie pionowo i ściskasz rękę rozmówcy z równą siłą, pokazujesz, że widzisz w nim partnera. A co zrobić, jeśli to Twój rozmówca wybiera uścisk „imadła”? Nie pozwól mu na to. W czasie uścisku przyłóż palec wskazujący do jego nadgarstka, a pozostałe palce złącz. Zobaczysz: nie uda mu się „rozłożyć Twojej dłoni na łopatki”.

Kontroluj uwagę rozmówcy

Jeśli posiłkujesz się jakąś informacją wizualną, np. książką, prezentacją czy plikiem reklam, trzymaj ją w lewej ręce. Prawą zarezerwuj dla spraw istotniejszych – chwyć nią długopis i kieruj uwagę rozmówcy na te tematy czy szczegóły, na których Ci zależy. Jeśli machasz bezładnie rękoma i chaotycznie trzęsiesz głową, patrząc to na sufit, to gdzieś w dal, możesz być pewien, że Twój rozmówca prędko straci zainteresowanie tym, co usiłujesz mu „sprzedać”. Pokazuj mu i ręką, i spojrzeniem, w którą stronę ma patrzeć. Mów przy tym tylko o tym, co bezpośrednio wiąże się z informacją wizualną. Resztę dopowiesz potem.

Obserwuj sygnały

Na ich podstawie określisz, co rozmówca myśli o Tobie i Twojej ofercie. Ręce skrzyżowane na piersiach oznaczają postawę zamkniętą. Jeśli przy tym prawa ręka ściska lewe przedramię, masz przed sobą osobę z rozwiniętą lewą półkulą mózgową odpowiedzialną za analizę krytyczną. Wiedz, że właśnie w tym momencie rozmówca surowo ocenia Twoją ofertę i nie jest skłonny do jej przyjęcia. Splecione ręce oznaczają, że nie bardzo wie, jak się zachować. Jeśli natomiast się odchyla i całymi plecami dotyka oparcia, nie chce iść Ci na rękę. Co robić? Powtarzaj gesty i mimikę rozmówcy. Robiąc to, pomagasz mu się rozluźnić. Ludzie skłonni są ufać osobom, które zachowują się podobnie jak oni.

Naucz się kierować zachowaniem rozmówcy

Nawet jeśli siedząca przed Tobą osoba wysyła sygnały świadczące o tym, że niechętnie zapatruje się na współpracę, zawsze możesz uratować sytuację. Na przykład jeśli splotła ręce, postaraj się je „rozewrzeć”. Powiedz: „A teraz poproszę pana bliżej. Wykres, który pragnę przedstawić, jest zbyt mały”. Taki komunikat wymusi na nim zmianę postawy, a to już krok do przodu.

Zdj. główne: Amy Hirschi/unsplash,com

Kontynuuj czytanie

Kariera i rozwój

Działania offline i online – czy warto je łączyć w reklamie?

Kampanie reklamowe to działanie kompleksowe, które powinno odbywać się na wielu płaszczyznach. Dowiedz się więc, dlaczego warto łączyć ze sobą działania online i offline.

Aleksandra Michaliszyn

Opublikowany

w dniu

Hugues de BUYER-MIMEURE/unsplash.com

Każda kampania reklamowa, bez względu na to, czy ma przynieść korzyści marketingowe, czy wizerunkowe, jest działaniem kompleksowym. Oznacza to, że powinna łączyć w sobie wiele elementów. Dowiedz się więc, czy warto łączyć działania online i offline w reklamie.

Łączenie działań online z działaniami w outdoorze

Każda marka jest inna, a co za tym idzie, również podejście do kampanii reklamowych powinno być różne. W wielu przypadkach najlepszym rozwiązaniem będzie połączenie kilku działań na wielu płaszczyznach – dlatego też tak skuteczne może okazać się połączenie działań online z działaniami offline. Często zdarza się tak, szczególnie w przypadku dużych firm, że grupa docelowa jest wysoce różnorodna, tak więc wybranie jednego źródła komunikacji byłoby niemożliwe. 

O czym więc pamiętać przy projektowaniu takiej łączonej kampanii? Przede wszystkim o tym, że musi być ona spójna. Mimo że treści prezentowane w internecie i w outdoorze różnią się od siebie formą i formatem, to nie mogą być ze sobą sprzeczne lub zbyt odmienne. Ważne jest także, aby kampania była interesująca i angażująca dla odbiorcy. Obecnie klientów nie interesują banalne reklamy w stylu Kup nasz produkt, bo jest najlepszy. Potrzebują znacznie więcej, dlatego też tak sporym powodzeniem cieszą się reklamy lifestylowe. Postaraj się zaangażować i szczerze zaciekawić swojego odbiorcę, a możesz mieć pewność, że świadomość marki oraz lojalność wobec niej z pewnością wzrośnie.

Reklamy offline

Jakie więc reklamy outdoorowe wybrać? Jeśli chcesz wyjść nieco poza utarty schemat, to warto rozważyć ambient marketing. Czym jest reklama ambientowa? Jest to nic innego jak reklama niestandardowa. Mogą to być więc różnego rodzaju instalacje, iluminacje lub murale umieszczone w mieście. Reklamy tego typu często pojawiają się również w komunikacji miejskiej.  Wykorzystując taką formę reklamy, z pewnością dotrzesz do większej grupy odbiorców, którzy z coraz większą obojętnością patrzą na wszechobecne tradycyjne billboardy. 

Działania w Internecie

W dzisiejszych czasach trudno byłoby przeprowadzić jakąkolwiek kampanię bez działań internetowych. Szczególną popularnością, a jednocześnie skutecznością, cieszą się kampanie w social mediach. Media społecznościowe dają twórcą możliwość kontroli i dowolności, jeśli chodzi o udostępniany content, dlatego też warto to wykorzystać. Pamiętaj, jednak, że mimo iż każde medium ma nieco inny charakter, to treści wrzucane na profile firmowe na każdym z nich muszą być spójne. Postaraj się także wchodzić w dialog ze swoimi odbiorcami oraz oferować im wartościowe i interesujące treści. Jeśli chcesz, aby Twoimi profilami w social mediach zajęli się profesjonaliści, to z pewnością zainteresują Cię agencje social media.

Zdj. główne: Hugues de BUYER-MIMEURE/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Popularne