Connect with us

Kariera i rozwój

Jak pokierować swoją karierą zawodową?

Czujesz, że utknąłeś na obecnym stanowisku? Zastanawiasz się, jak pokierować swoją karierą? Zapoznaj się z naszymi wskazówkami!

Justyna Dereń

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 4 min. aby przeczytać ten wpis

Idziesz do pracy, wykonujesz swoje obowiązki, wracasz do domu i zastanawiając się, dokąd to wszystko zmierza. Szukasz odpowiedzi na pytanie, co możesz zrobić, by wynieść karierę na wyższy poziom? Musisz wziąć odpowiedzialność za swoje życie zawodowe. Sprawdź kilka sposobów na skuteczne zarządzanie karierą!

Samoocena

Istnieje wiele psychometrycznych narzędzi do samooceny, takich jak Mayers-Briggs, których możesz użyć, aby lepiej zrozumieć Twój sposób myślenia i preferencje. Sprawdź wyniki, ale potraktuj je z przymrużeniem oka. Nie wierz we wszystko, co przeczytasz, ale koniecznie weź je pod uwagę. 

Ocena 360 stopni

Po przeprowadzeniu samooceny dobrze jest zobaczyć, jak postrzegają Cię inni. Z pomocą przychodzi tutaj system oceny 360 stopni. Być może wysyłasz niewłaściwe sygnały, nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Przeprowadzając ocenę 360 stopni, znajdziesz swoje słabe punkty. Pracując nad nimi, skutecznie pokierujesz swoją karierą.

Opracuj długoterminowy plan aspiracji zawodowych

Chociaż nie możemy kontrolować ani przewidywać przyszłych wydarzeń życiowych, okoliczności lub środowiska pracy, warto przygotować plan rozwoju kariery. Nie rozwijaj go, biorąc pod uwagę tylko zarobki. Zamiast tego skoncentruj się na swoich celach zawodowych. Pomyśl, co Ci da poczucie spełnienia. Poznaj swoje mocne strony, potrzeby, zainteresowania i aspiracje, by zrealizować swój plan.

Wyznacz krótkoterminowe cele

Po określeniu celu długoterminowego, podziel go na krótkoterminowe działania. Planując je, zidentyfikuj potencjalne obszary rozwoju. Możesz zapisać się na kurs, szkolenie lub warsztaty. Zwróć uwagę na programy rozwoju zawodowego. Zastanów się nad współpracą z zaufanym mentorem lub doradcą. Szukając informacji zwrotnych dotyczących kariery i rozwoju, potraktuj je jako prezent i wprowadź niezbędne zmiany. Świętuj każdy sukces, by utrzymać motywację na odpowiednim poziomie. 

Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS – Żeby kochać pracę, trzeba kochać życie – Piotr Voelkel

Nie unikaj okazji, w których możesz się wykazać

Czasami może się zdarzyć, że będziesz musiał zadecydować, czy zgłosić się na ochotnika do trudnego zadania, czy też podjąć pracę w nowym dziale. Chociaż te sytuacje wiążą się z ryzykiem, to Ty określasz, czy chcesz go podjąć, by popchnąć swoją karierę do przodu. Miej otwarty umysł i nie bój się podjąć ryzyka. Nie wychodząc ze swojej strefy komfortu, możesz nie zrealizować swoich aspiracji zawodowych. Pokaż szefowi, że jesteś w stanie poradzić sobie z nowymi obowiązkami. 

Porozmawiaj z szefem i współpracownikami

Zainicjuj rozmowę ze swoim przełożonym. Porozmawiaj z nim o tym, gdzie zmierzasz i co chcesz robić. Poproś go o nakreślenie Twoich mocnych i słabych stron. Zapytaj, w których obszarach możesz się rozwijać, by zwiększyć swoje szanse na awans. Podejmij odpowiednie działania. Poproś o opinie, pracując nad tym celem.

Nie odchodź z pracy z błahych powodów

Czasami ludzie zmieniają pracę, ponieważ zdenerwuje ich jakaś błaha rzecz. Może się jednak zdarzyć, że nie czujesz się doceniany albo brakuje Ci wsparcia w trudnych sytuacjach. Jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji, koniecznie porozmawiaj z kimś doświadczonym. Umów się na spotkanie z mentorem lub trenerem biznesu. Dzięki temu nie będziesz działać pod wpływem silnych emocji.

Unikaj zmiany pracy, która da Ci tylko krótkoterminowe korzyści. Na krótką metę możesz łatwo się skusić atrakcyjnym wynagrodzeniem. Skoncentruj się na swojej misji. Przetestuj nową pracę pod kątem możliwości rozwoju, a nie tylko kwestii finansowych. Z drugiej strony nie zostawaj w danym miejscu pracy zbyt długo. Istnieje bowiem ryzyko, że przestaniesz się rozwijać. Kierując swoją karierę, postaraj się zachować równowagę. 

Zastanawiasz się, czy nadszedł czas na zmianę pracy? W takim razie odpowiedz sobie na kilka pytań. Czy nadal czujesz się podekscytowany, wykonując swoje obowiązki? Czy uczysz się nowych rzeczy? Czy realizacja zadań nie zaczęła Cię nużyć? Jeśli marzysz o satysfakcjonującej karierze, a nie tylko serii zleceń, musisz przejąć kontrolę. 

Pomyśl o networkingu

Nawiązuj kontakty z profesjonalistami w różnych miejscach. Nie ograniczaj się tylko do pracy. Uczęszczaj na wydarzenia networkingowe. Bierz udział w szkoleniach i warsztatach. Jeśli chcesz, zapisz się do organizacji zawodowej. W ten sposób poznasz osoby, które pomogą Ci w rozwoju kariery zawodowej.

Fot. Pixabay

Swoją przygodę z copywritingiem rozpoczęła zaraz po ukończeniu studiów w 2013 roku. Interesuje się zdrowiem, modą, urodą oraz aranżacją wnętrz. Dodatkowo pasjonatka zdrowego odżywiania, zajęć fitness i dobrej książki.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kariera i rozwój

Myslisz o założeniu własnej firmy? Dobry biznesplan to podstawa!

Zakładasz firmę i potrzebujesz wsparcia finansowego? Prowadzisz działalność od dłuższego czasu i szukasz inwestora? Sprawdź, jak krok po kroku przygotować profesjonalny biznesplan!

Justyna Dereń

Opublikowany

w dniu

Dobry biznesplan przeprowadzi Cię przez każdy etap zakładania firmy i prowadzenia jej. Zachęca do przemyślenia różnych kwestii związanych z zarządzaniem działalnością. Pomaga również w uzyskaniu finansowania i pozyskiwaniu nowych partnerów biznesowych. Inwestorzy chcą mieć pewność, że Twoja firma jest dochodowa. Sprawdź, jak przygotować biznesplan!

Streszczenie

To zwięzłe podsumowanie, które należy ująć na 1–2 stronach. Może zawierać spis treści, historię firmy, szanse na rynku, przewagę konkurencyjną i najważniejsze informacje finansowe. Warto napisać je na końcu, by wyłuszczyć najważniejsze dane na temat działalności. Streszczenie powinno odpowiadać na dwa podstawowe pytania: czym zajmuje się Twoja firma i dlaczego odniesie sukces. Postaraj się w nim krótko opisać Twoją misję, zamieścić informacje o zespole kierowniczym, pracownikach i lokalizacji działalności. 

Opis i struktura firmy

W tym miejscu wyjaśniasz, dlaczego prowadzisz firmę i co oferujesz. Jeśli sprzedajesz produkty, opisz proces produkcji, dostępność materiałów, sposób obsługi zapasów i realizacji, a także inne szczegóły operacyjne. A może świadczysz usługi? W takim razie opisz je i przedstaw powody, dla których klienci mieliby z nich korzystać. Uwzględnij relacje strategiczne, kwestie administracyjne, wartość intelektualną, wydatki i strukturę prawną firmy. Opisz szczegółowo problemy, które zamierzasz rozwiązać. Bądź konkretny. Wyjaśnij, w czym tkwi Twoja przewaga konkurencyjna. Zatrudniasz ekspertów? Znalazłeś idealną lokalizację dla swojej działalności? 

Fot. Mikael Blomkvist/Pexels

Badania rynku i strategia

Pokaż, jak wygląda sytuacja na rynku. Wiele danych możesz przedstawić w formie wykresów i diagramów. Zdefiniuj grupę docelową. Napisz, czy swoją ofertę kierujesz do klientów indywidualnych, czy do firm. Omów strategię marketingową, w tym prognozy sprzedaży, terminy i kamienie milowe, reklamy, public relations. Opisz, jak wygląda Twoja pozycja na tle konkurencji. Jeśli nie możesz przeprowadzić dogłębnych badań rynku, poproś o referencje dotychczasowych klientów. Przeanalizuj mocne i słabe strony swoich bezpośrednich i pośrednich konkurentów.

Podczas przeprowadzania badania rynku zwróć uwagę na nisze i trendy. Co robią odnoszące sukcesy konkurencyjne firmy? Dlaczego to działa? Czy możesz zrobić coś lepiej? Nadszedł czas, aby odpowiedzieć na te pytania.

Zespół zarządzający

Przedstaw stosowne, zwięzłe informacje o wszystkich kluczowych podmiotach zaangażowanych w Twoją firmę. Opisz wykształcenie i doświadczenie kadry kierowniczej i menadżerów. Wyjaśnij, w jaki sposób ich wiedza pomoże Ci osiągnąć Twoje cele biznesowe. Inwestorzy muszą ocenić ryzyko. Zazwyczaj zespół zarządzający z dużym doświadczeniem zwiększa szanse na pozyskanie partnera biznesowego.

Opisz strukturę prawną swojej firmy. Określ, czy zamierzasz prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, czy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, jawną, cywilną, akcyjną lub komandytowo-akcyjną. Przygotuj strukturę organizacyjną, by określić kto i za co odpowiada w Twojej firmie. 

Plan finansowy

Uwzględnij wszystkie informacje finansowe, od kosztów początkowych po bilanse. Ta część biznesplanu powinna zawierać: kwotę niezbędną do rozpoczęcia lub utrzymania działalności, kwotę potrzebną w ciągu najbliższych dwóch, trzech, a nawet pięciu lat, plany wykorzystania funduszy, przewidywaną potrzebę dodatkowego finansowania, bieżące wydatki, w tym wynagrodzenia, ubezpieczenie, kampanie marketingowe.

Projekcje finansowe

Uzupełnij swój biznesplan prognozami finansowymi. Twoim celem jest przekonanie czytelnika, że firma jest stabilna i osiągnie sukces. Jeśli prowadzisz ją od jakiegoś czasu, dołącz bilans przychodów i rozchodów. Jeżeli masz jakieś zabezpieczenie pod ewentualną pożyczkę, pamiętaj, by podać je właśnie teraz. Przedstaw perspektywy finansowe na najbliższe pięć lat. Warto tutaj uwzględnić rachunki dochodów, bilanse, zestawienia przepływów pieniężnych i budżety wydatków kapitałowych. Jeśli prowadzisz firmę od niedawna, bądź jeszcze bardziej skrupulatny. Z pomocą przychodzą prognozy kwartalne, a nawet miesięczne.

Fot. Free-Photos/Pixabay

Kontynuuj czytanie

Kariera i rozwój

Książki o rozwoju osobistym, które powinieneś przeczytać!

Szukasz dobrej lektury dotyczącej samorozwoju? Poznaj nasze propozycje!

Joanna Nowak

Opublikowany

w dniu

Przez

Zbliża się koniec roku, więc nadchodzi czas na postanowienia noworoczne. Pomysłem na takie postanowienie może być przeczytanie książki o rozwoju osobistym i praca nad samym sobą. Oto lista 3 pozycji, z którymi warto się zapoznać.

“Work-life balance. Jak osiągnąć równowagę w pracy i życiu” Beata Rzepka

Jeśli szukasz odpowiedzi na to, jak pogodzić swoje życie prywatne, pracę i znaleźć chwilę dla siebie to ten poradnik będzie idealny! Książka jest napisana przystępnym językiem i szybko się ją czyta. Autorka podpowiada, by podzielić swoje życie na 4 podstawowe strefy: praca, rodzina, życie społeczne i ja. Kluczem do osiągnięcia równowagi życiowej jest nie tylko czas, który poświęca się każdemu z aspektów, ale jego jakość i efektywność.

“Własna firma krok po kroku” Grzegorz Krzemień

Pozycja od wydawnictwa biznesowego to lekcja inwestycji finansowych na polskim rynku. Autor poradnika ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie menedżerskie, które uzyskał rozwijając własną agencję interaktywną. Książka wypełniona jest praktycznymi radami, konkretnymi wskazówkami biznesowymi, które są dopasowane do polskich realiów finansowych.

“Odwaga w przywództwie. Cztery kompetencje autentycznego lidera” Brene Brown

Jedyna zagraniczna propozycja na liście. Książka opisuje cechy, które powinien mieć w sobie wpływowy lider. Poradnik podpowiada, jak stworzyć sprzyjające rozwojowi środowisko pracy, jak być wiarygodnym szefem i jak odważnie zarządzać firmą.

Fot. moritz320/Pixabay

Kontynuuj czytanie

Kariera i rozwój

Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych” – spotkanie autorskie z Przemysławem Kutnyjem

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznej autoprezentacji? Weź udział w spotkaniu autorskim.

Weronika Misiuk

Opublikowany

w dniu

Jak zaprezentować się z jak najlepszej strony podczas wystąpień publicznych? Weź udział w spotkaniu autorskim i opanuj sztukę autoprezentacji do perfekcji.

Spotkanie z Przemysławem Kutnyjem, autorem książki “Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych” odbędzie się już w piątek 18 grudnia za pośrednictwem programu Zoom. Wydarzenie będzie poświęcone sztuce przemawiania i wystąpieniom publicznym, które odgrywają ogromną rolę nie tylko w świecie biznesu. Rozmowa z gościem będzie przeprowadzona na żywo z możliwością zadawania pytań. Wśród uczestników zostanie rozlosowana książka z podpisem autora.

Kilka słów o prelegencie

Przemysław Kutnyj to doświadczony tener biznesu, konsultant i coach, który prowadzi działalność szkoleniową od 2007 roku. Prowadzi szkolenia z zakresu storytellingu, komunikacji interpersonalnej, autoprezentacji oraz sztuki wystąpień publicznych. Współpracował z m.in. z takimi firmami, jak Orlen, Motorola, czy BNP Paribas. W 2016 roku zdobył tytuł Wicemistrza Polski w Przemawianiu Publicznym Toastmasters International.

Fot. materiały organizatora

Kontynuuj czytanie

Popularne