Connect with us

Kariera i rozwój

Czym jest AML?

Czy wiedziałeś, że niektóre przedsiębiorstwa, obracające dużymi sumami, zobowiązane są do stosowania procedur przeciwdziałających praniu brudnych pieniędzy? Dowiedz się, czym jest AML i dlaczego to tak ważne, by znać ten termin.

Aleksandra Nowak

Opublikowany

w dniu

Potrzebujesz 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Inflacja szaleje, pieniądze z zawrotną prędkością tracą swoja wartość, a stopy procentowe sypią się, jak domki z kart. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest pranie brudnych pieniędzy. Proces ten jest niezwykle szkodliwy dla gospodarki i może być tragiczny w skutkach, co nie zmienia faktu, że pranie pieniędzy jest w Polsce potężnym biznesem, który nadal funkcjonuje i ma się dobrze. Na szczęście istnieją organizacje oraz osoby prywatne, które profesjonalnie zajmują się wykrywaniem takich oszustw i pociąganiem krętaczy do odpowiedzialności. Opowiemy Ci, czym jest AML.

Co oznacza skrót AML?

Jest to zapożyczony z języka angielskiego skrót pochodzący od słów anti-money laundering, czyli po polsku przeciwdziałający praniu pieniędzy. W codziennym języku oznacza to mniej więcej tyle, że osoby zajmujące się AML starają się wychwycić i skontrolować podejrzane działania instytucji, mogących zajmować się praniem brudnych pieniędzy. W Polsce od 1 marca 2018 roku obowiązuje ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Przewiduje ona bardzo wysokie kary dla osób, łamiących jej postanowienia. 

W jaki sposób prane są pieniądze w Polsce?

Pranie brudnych pieniędzy w uproszczeniu polega na wprowadzeniu w legalny obieg środków finansowych, pochodzących z nielegalnego źródła lub pozyskanych w sposób nielegalny. Jednym z najczęściej wykorzystywanych metod na “oczyszczenie” pieniędzy, jest zawyżanie swoich dochodów, pochodzących z legalnej działalności. Taką procedurę trudno jest wykryć i oszacować skalę, na którą była prowadzona. Prowadzone są także miejsca, takie jak sklepy czy restauracje, które poniekąd “służą” do prania brudnych pieniędzy. Wszędzie tam, gdzie wydaje się jednorazowo duże sumy pieniędzy, teoretycznie może dochodzić do prania pieniędzy. 

Jakie instytucje muszą być objęte AML? 

Najnowsza nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowemu terroryzmowi, konkretnie określiła instytucje, które zobowiązane są wdrożyć i stosować systemy AML. Lista jest naprawdę długa i nie warto wymieniać tutaj każdej pozycji, przedstawimy tutaj zaledwie kilka z nich. Działania anti-money laundering muszą wprowadzić między innymi: banki i inne instytucje finansowe, w tym kantory wymiany walut, fundacje i stowarzyszenia, pośrednicy w obrocie nieruchomościami, firmy ubezpieczeniowe, biura wirtualne, adwokaci, radcy prawni, a także prywatni przedsiębiorcy, którzy obracają jednorazowo kwotami nie niższymi niż 10.000 euro. 

Czym grozi niestosowanie się do procedur AML?

Jeśli dana firma lub przedsiębiorstwo działające w jednej z branż wymienionych w ustawie nie wprowadzi w swoje szeregi działań AML, czekają ją poważne konsekwencje. Przewidziane są trzy rodzaje kar: kara administracyjna, sankcje oraz pozbawienie wolności. Wysokość tych lar zależy między innymi od obrotów firmy, okresu, w jakim działa oraz powagi zagrożenia. Kara administracyjna może wynieść maksymalnie prawie 21 000 000 (nie, to nie błąd – dwadzieścia jeden milionów) złotych. Sankcje, jakie mogą zostać nałożone ze względu na nie zastosowanie się do ustawy to na przykład publikacja w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP), wycofanie koncesji na prowadzenie działalności lub wykreślenie instytucji z rejestru działalności regulowanej. 

Zdjęcie główne: Pixabay/pexels.com

Pasjonatka podróży, muzyki i dobrego jedzenia. Hobbystycznie śpiewa i gotuje. Każdą wolną chwilę spędza na spacerach i zabawie ze swoim psem - Pumbą.

Kliknij by skomentować

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kariera i rozwój

Jak przygotować się do poszukiwań pracy za granicą?

Przeczytaj, jak dobrze się przygotować do pracy za granicą i znaleźć satysfakcjonującą ofertę pracy.

Marta Marek

Opublikowany

w dniu

Przez

Wyjazd za granicę w celach zarobkowych to poważna decyzja i duża zmiana, do której należy się odpowiednio przygotować. Jeśli chcesz podjąć pracę za granicą, powinieneś dopełnić szereg formalności – przeczytaj, o czym należy pamiętać. 

Odbywanie kursów i szkoleń w języku obcym

Pracodawca może wymagać od kandydata odbycia szkoleń honorowanych międzynarodowo, przedstawienia referencji od poprzednich pracodawców czy certyfikatów poświadczających znajomość języków obcych. Jeśli planujesz pracę w sektorze gastronomii, sprawdź szkolenie gmp, które obejmuje podstawową wiedzę z zasad niezbędnych do zastosowania w lokalach gastronomicznych, hotelach, sklepach z żywnością czy aptekach, ale przede wszystkim w przedsiębiorstwach produkcyjnych z branż spożywczych. Szkolenie jest dostępne online, a po jego ukończeniu otrzymasz certyfikat zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

Kursy językowe 

Nie każde stanowisko wymaga biegłego porozumiewania się w języku obcym, ale jest to ważne dla komfortu codziennego funkcjonowania za granicą. Warto rozwijać umiejętności lingwistyczne, aby móc starać się o lepszą pracę, nawiązywać nowe znajomości czy lepiej radzić sobie np. podczas wizyty u lekarza czy robiąc zakupy. 

Poszukiwanie oferty pracy – weryfikacja pracodawcy

Szukając pracy za granicą możesz skorzystać z ofert pracy sezonowej lub stałego zatrudnienia, dostępnych w Internecie. Warto obserwować zwłaszcza  programy stażowe, fora pracownicze oraz strony branżowe, które specjalizują się w interesującej Cię dziedzinie. W każdym przypadku dla bezpieczeństwa należy zweryfikować pracodawcę. Alternatywnym rozwiązaniem jest skorzystanie z opieki agencji pośrednictwa pracy, która zadba o stabilność i legalność zatrudnienia. Jeśli interesuje Cię wyjazd w celach zarobkowych do Holandii, sprawdź oferty pracy dostępne na: https://contrain.pl/panstwa/holandia/. Agencja pracy zapewnia bezpłatne badania lekarskie oraz inne świadczenia, związane bezpośrednio z podjętym przez Ciebie zatrudnieniem, a także pomaga na w znalezieniu zakwaterowania i przygotowuje do życia w obcym kraju.

Zakwaterowanie za granicą

Jeśli Twój pracodawca zapewnia zakwaterowanie, warto upewnić się, jakie oferuje warunki. Poszukiwanie zakwaterowania warto zacząć z dużym wyprzedzeniem przed rozpoczęciem pracy. W wydatkach warto uwzględnić także koszty przyjazdu i powrotu do Polski, koszty opieki medycznej czy tłumaczenia dyplomów i certyfikatów czy nostryfikacji dyplomów. Osoby, które są ubezpieczone w NFZ, powinny wyrobić kartę EKUZ (Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego). Jeśli planujesz pracę za granicą, to na początek należy mieć środki własne, które umożliwią utrzymanie się na czas ok. 2-3 miesięcy. 

Zdjęcie główne: pexels.com/EKATERINA BOLOVTSOVA

Kontynuuj czytanie

Kariera i rozwój

Podcasty o biznesie, które warto znać

Istnieje wiele podcastów o biznesie, w których prowadzący i ich goście dzielą się tajemnicą sukcesu. Włącz podcast w drodze do pracy czy na spotkanie z klientem i naucz się czerpać z doświadczeń innych!

Justyna Jarmułowicz

Opublikowany

w dniu

Austin Distel/unsplash.com

Choć ciężko nauczyć się sztuki zarządzania poprzez słuchanie, warto czasem wspomóc się doświadczeniem i refleksjami bardziej doświadczonych niż Ty biznesmenów. Czasem jedno trafne zdanie potrafi zmienić punkt widzenia na jakąś sprawę i zaowocować nowymi pomysłami. Oto garść podcastów o biznesie, których warto posłuchać, by zmienić w swojej firmie coś na lepsze!

Mała Wielka Firma – Marek Jankowski

W każdy poniedziałek pan Marek Jankowski dzieli się słuchaczami wiedzą na temat prowadzenia firmy i rozwiązywania problemów, które być może często spędzają Ci sen z powiek. Jeśli chcesz skuteczniej pozyskiwać klientów, wzmocnić swój wizerunek i dodać energii własnej firmie, zacznij słuchać Małej Wielkiej Firmy. Zaletą podcastu jest to, że każdy odcinek zapoznaje Cię z nową dziedziną z zakresu prowadzenia biznesu, a na antenę zapraszani są różni analitycy i eksperci.

Prawo dla biznesu – Piotr Kantorowski

Prowadząc biznes, zapewne nie raz przyszło Ci się zmierzyć z jakimiś zagwozdkami prawnymi. Przepisy często bywają zawiłe, a ich interpretacja w odniesieniu do Twojej firmy nie zawsze jest rzeczą oczywistą. Aby nie utknąć w meandrach prawa, posłuchaj czasem kogoś, kto ma w tej materii doświadczenie. Nie czekaj, aż problem rozrośnie się do monstrualnych rozmiarów, lecz rozwiązuj je, jak tylko się pojawią.

Zarabiam w biznesie – Adam Grzesik

Jeśli czujesz, że Twój biznes utknął w martwym punkcie, posłuchaj Adama Grzesika, który chętnie dzieli się wiedzą z zakresu sprzedaży, finansów i pozyskiwania klientów. Adam jest osobą bardzo konkretną, dlatego jeśli nie lubisz lania wody, posłuchaj Grzesika i naucz się zarabiać dużo więcej we własnej firmie!

Przygody przedsiębiorców – Adrian Gorzycki i Bartosz Kolanek

Biznes jako niesamowita przygoda? To możliwe! Przygody przedsiębiorców to podcast, w którym biznes maluje się jako przygoda, pełna niebezpieczeństw, ale też skarbów. Zaletą audycji jest to, że na antenę zapraszani są nie tylko goście działający w sferze online, ale też osoby prowadzące tradycyjne przedsiębiorstwa.

5 zmysłów w biznesie – Adam Dobrzyński

Ten podcast o ciekawie brzmiącej nazwie nauczy Cię skutecznych strategii marketingowych i sprzedażowych bazujących na zmysłach i emocjach kupujących. Prowadzący rozwija też zagadnienia z zakresu rozwoju osobistego i sprzedaży talentów, dlatego jeśli czujesz, że tkwi w Tobie potencjał, którego nie potrafisz z siebie wydobyć, posłuchaj Adama Dobrzyńskiego i nabierz wiatru w żagle!

Dzień dobry podatki – Michał Wilk

Choć tematu podatków unikasz jak ognia, z tym zagadnieniem też się trzeba rozprawić. Od płacenia nie uciekniesz, a my podpowiadamy, jaki podcast naświetli Ci nieco zawiłości polskiego prawa podatkowego. Z tym prowadzącym przybędzie Ci wiedzy, a wyliczanie składek stanie się dużo łatwiejsze.

The Pitch

I na koniec podcast prowadzony w języku angielskim. Na antenie The Pitch prawdziwi startupowcy spotykają się z prawdziwymi inwestorami. Jeśli pomysł i prototyp produktu są chwytliwe, startupowcy otrzymują wsparcie inwestorów, jeśli nie – wiedzą, w którym kierunku rozwijać swój produkt. Podcast pomaga zrozumieć, co się dzieje w głowach inwestorów i jak rozwijać produkty, by ich zainteresować.

Zdj. główne: Austin Distel/unsplash.com

Kontynuuj czytanie

Kariera i rozwój

Reklamowe gadżety dla pracowników

Poznaj nasze sprawdzone propozycje na gadżety reklamowe dla Twoich pracowników, które z pewnością trafią w ich gust.

Aleksandra Michaliszyn

Opublikowany

w dniu

Gadżety reklamowe to doskonały sposób na okazanie wdzięczności swoim pracownikom oraz docenienie ich pracy włożonej w rozwój firmy. Jest to mały gest, który spowoduje uśmiech, a dodatkowo zbuduje większe zaufanie do brandu. Jakie więc gadżety reklamowe warto wybrać? Przedstawiamy najnowsze trendy!

Upominek wywierający emocje

Zastanawiając się, jaki upominek wręczyć swoim pracownikom, należy wziąć pod uwagę złotą zasadę – musi wzbudzać on pozytywne emocje. Jest to niezwykle ważne, ponieważ to właśnie wtedy pracownik poczuje się w pełni doceniony. Pamiętaj także, że gadżety reklamowe to też idealna promocja Twojej marki wśród potencjalnych klientów. Postaraj się więc poznać dobrze potrzeby i zainteresowania pracowników, aby wybrać idealny prezent dla nich.  

Jak jednak wybrać taki gadżet dopasowany do indywidualnych potrzeb? Przede wszystkim pokaż, że jako pracodawca szczerze interesujesz się swoim pracownikiem. Jeśli na przykład wiesz, że często chodzi na siłownie lub po prostu lubi dbać o swoją sylwetkę, to doskonałym pomysłem będą akcesoria takie jak mata do jogi, czy butelka na wodę, która przyda się podczas aktywności fizycznej. Jeśli zaś wiesz, że ktoś dużo podróżuje i często pracuje zdalnie, to strzałem w dziesiątkę będzie powerbank oraz etui na laptopa z logo firmy. Pomysłów jest naprawdę sporo, a każdy z nich zrealizujesz na https://fitchoice.eu/

Postaw na praktyczność

Warto także pamiętać, że upominki dla pracowników powinny być praktyczne. Nikt w końcu nie lubi dostać od pracodawcy kolejnego bibelota na biurko lub setnego kubka z logo firmy. Co więc zrobić w sytuacji, kiedy chcesz kupić gadżet dla kilku osób, lub kompletnie nie znasz pracownika, dla którego szukasz prezentu? Zadbaj o praktyczność i uniwersalność. W takich przypadkach najlepiej sprawdzą się eleganckie notesy i długopisy na zamówienie, płócienne torby, portfele oraz etui na okulary. 

Gadżet dopasowany do okoliczności

Należy również pamiętać, że gadżety reklamowe dla pracowników powinny być dopasowane do okoliczności. Oznacza to, że jeśli wręczasz gadżety nowemu pracownikowi, to postaraj się, aby było to coś, co pomoże mu na starcie w firmie. Jeśli natomiast wręczasz pracownikom gadżety bożonarodzeniowe, znajdź coś, co będzie oddawało świąteczny klimat. W taki sposób pokażesz pracownikom, że rzeczywiście wręczasz im prezent od serca, a nie generyczny upominek z logo.

Zdjęcie główne: pexels.com/Andrea Piacquadio

Kontynuuj czytanie

Popularne